Tytön pompottelu ja kiukutteleminen

pojan yh-äiti

Täältä varmaan löytyy mies kantaa asiaan. Miten saada 17-vuotias nuori miehen alku ymmärtämään, ettei omaa elämää kannata tuhota tytön vuoksi.

Eräänä päivänä huomasin, meidän perhettä hallitsee ja pyörittää vieras tyttö.

Tapahtuneita asioita: poika tulossa sovitusti kotia, tyttökaveri ryhtyy kiukuttelemaan. Poika myöhästyy.

Tyttökaveri yötä ja poika lähdössä kouluun. Tyttö soittaa pojan huoneesta pojan puhelimeen ja poika ei lähde kouluun, koska tyttö ei löydä sukkia, eikä tahdo jäädä ilman pojan seuraa.

Poika pakottanut tytön aborttiin. Tyttö kiukuttelee kondomin käytöstä. Luojan kiitos poika pitänyt pintansa. Tyttö nuoresta iästä huolimatta ollut alkoholi vieroituksessa ja lastenkodissa. Tytöllä adhd todettu, koulua käy yksityisesti. Poika ruvennut tupakoimaan aina välistä, kun tyttö tahtoo todisteita rakkaudesta. Tytön vanhemmat varakkaita, ettei mistään huonosta perheestä vaikka minusta on huono perhe.

Muuten tyttö on ihan mukava, mutta poikaan huono vaikutus ja poika on tytön tossun alla täysin. En tiedä johtuuko pojan nysveröinti tämän tytön kanssa vain isän puuttumisen seurauksesta ja minun epäonnistuneesta kasvatuksesta pitää oma pää tyttöjen kanssa.

Neuvoja, vinkkejä ihan mitä vain otetaan vastaan, kuinka saada poika ymmärtämään, miksi seurustella tytön kanssa jolla valtavasti ongelmia, kun tarjolla on parempiakin tyttöjä.

46

1789

Vastaukset 46

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kettulaatikossa

parempi paikka joku vanhemmuus- ja perhepalsta?

Itse en ainakaan lapsettomana osaa mitään vinkkiä heittää. Eikö se ole normaalia että teini-ikäiset kapinoi ja kiukkuaa?

Yksi vinkki pätee yleensä kaikkiin ihmissuhdeongelmiin: keskustelkaa kaikki yhdessä asiasta kiihkoilematta ja syyllistämättä ketään.

• asioissa on niin

että mikään nippu neuvoja ei auta. Kaikki tekevät omat virheensä itse. Ei kai siinä auta kuin tukea ja toivoa, että menee mahdollisimman nopeasti poikki. Saapi poika siitä arvokkaan opetuksen elämäänsä varten.

Kavereiden neuvot menevät kuuroille korville, puhumattakaan vanhempien neuvoista.

• pojan yh-äiti

että jokainen mies on ollut joskus nuori miehen alku ja ajattelin saada täältä pelkästään miesten näkökulmaa asiaan ja ihan sillä perusteella, että jokainen mies on ollut nuori.

Ehkä tämän palstan miehillä ei ole henkilökohtaisia kokemuksia tyttöjen kanssa seurusteluista ja elämästä 17-vuotisena?

Epäilen kuitenkin vahvasti.

Jos olisin halunnut näkökantaa puhtaasti kasvatuslinjalta ja vanhemmuus, niin kyselisin kyllä muualta mielipiteitä ja olen kysellytkin ammatti kasvattajilta. Itse myöskin kasvatustieteitä ja psykologiaa opiskellut. Parhaimmat vinkit vaan tuppaa monesti tulemaan ei itse vielä isejä, mutta eläneet nuoren miehen elämää itse. :)

• pojan yh-äiti
        asioissa on niin kirjoitti:

että mikään nippu neuvoja ei auta. Kaikki tekevät omat virheensä itse. Ei kai siinä auta kuin tukea ja toivoa, että menee mahdollisimman nopeasti poikki. Saapi poika siitä arvokkaan opetuksen elämäänsä varten.

Kavereiden neuvot menevät kuuroille korville, puhumattakaan vanhempien neuvoista.

yksinhuoltaja isänä kekkuloi ja koulu pitäisi suorittaa.

"Kavereiden neuvot menevät kuuroille korville, puhumattakaan vanhempien neuvoista."
        -Riita vain tulee ja käännän asiat huonompaan suuntaan, jos liikaa puutun pojan asioihin.

• Kettulaatikossa
        pojan yh-äiti kirjoitti:

että jokainen mies on ollut joskus nuori miehen alku ja ajattelin saada täältä pelkästään miesten näkökulmaa asiaan ja ihan sillä perusteella, että jokainen mies on ollut nuori.

Ehkä tämän palstan miehillä ei ole henkilökohtaisia kokemuksia tyttöjen kanssa seurusteluista ja elämästä 17-vuotisena?

Epäilen kuitenkin vahvasti.

Jos olisin halunnut näkökantaa puhtaasti kasvatuslinjalta ja vanhemmuus, niin kyselisin kyllä muualta mielipiteitä ja olen kysellytkin ammatti kasvattajilta. Itse myöskin kasvatustieteitä ja psykologiaa opiskellut. Parhaimmat vinkit vaan tuppaa monesti tulemaan ei itse vielä isejä, mutta eläneet nuoren miehen elämää itse. :)

minä olen kyllä nainen, mutta mitä enemmän tuossa iässä vanhemmat olisi vastustaneet seurustelukumppania, sitä enemmän se olisi vetänyt puoleensa.

En usko että tytöt ja pojat ovat keskenään kovinkaan erilaisia tuossa asiassa. Itsenäistymisen aikaa, haetaan pesäeroa vanhempiin.

• dayum
        Kettulaatikossa kirjoitti:

minä olen kyllä nainen, mutta mitä enemmän tuossa iässä vanhemmat olisi vastustaneet seurustelukumppania, sitä enemmän se olisi vetänyt puoleensa.

En usko että tytöt ja pojat ovat keskenään kovinkaan erilaisia tuossa asiassa. Itsenäistymisen aikaa, haetaan pesäeroa vanhempiin.

Ihan yleisellä tasolla keskusteltaessa, en siis kohdista tätä sinuun, on jännä miten vanhemmista itsenäistyminen, eli kapinointi, voikaan tunnetusti ilmetä. Vanhemmat ovat tietenkin omasta mielestään oikeassa, kuten varmaan kersakin, mutta jos he sanovat jonkun seurustelukumppanin olevan ei-toivottu ja tämä saa kersan kiinnostumaan enemmän ja enemmän kyseisestä henkilöstä, niin kop kop, onko kukaan kotona. Alan oikeasti epäillä ettei osa ihmisistä yksinkertaisesti näe silmillään eivätkä he kaiken kukkuraksi osaa edes ajatella aivoillaan.

Vaikka tässä nuorista puhutaankin.

• pojan yh-äiti
        dayum kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla keskusteltaessa, en siis kohdista tätä sinuun, on jännä miten vanhemmista itsenäistyminen, eli kapinointi, voikaan tunnetusti ilmetä. Vanhemmat ovat tietenkin omasta mielestään oikeassa, kuten varmaan kersakin, mutta jos he sanovat jonkun seurustelukumppanin olevan ei-toivottu ja tämä saa kersan kiinnostumaan enemmän ja enemmän kyseisestä henkilöstä, niin kop kop, onko kukaan kotona. Alan oikeasti epäillä ettei osa ihmisistä yksinkertaisesti näe silmillään eivätkä he kaiken kukkuraksi osaa edes ajatella aivoillaan.

ja olet siinä täysin oikeassa.

Tiedätkö joskus on parempi tuoda piilossa julki ajatuksiaan ja oivaltaa sitä kautta myös oma järjettömyys.

• dayum
        pojan yh-äiti kirjoitti:

ja olet siinä täysin oikeassa.

Tiedätkö joskus on parempi tuoda piilossa julki ajatuksiaan ja oivaltaa sitä kautta myös oma järjettömyys.

Vasta nyt, luettuani uudelleen tekstini ihmeteltyäni vastinettasi (joka ilmeisesti oli kuitenkin tarkoitettu minulle), havaitsin että sen voi tulkita väärin. Tarkoitukseni oli kyseenalaistaan nuorten ihmisten kyvyttömyys nähdä omilla silmillään tai ajatella omilla aivoillaan.

• Kettulaatikossa
        dayum kirjoitti:

se kielletty hedelmä koetaan makeimmaksi, ihan muissakin asioissa. Ajanjaksona jolloin vanhemmat koetaan järkijättöisinä muinaisjäänteinä, ajatellaan ettei vanhemmat vaan tyhmyydessään huomaa kuinka siisti tyyppi se seurustelukumppani on. Etteivät he tunne tätä tai näe ennakkoluulojensa läpi. Harvemminhan se vanhempien mielestä ihannekumppani on sitä itse teini-ikäiselle.

Esim. teinityttö haluaa tutustua seksuaalisuuteensa ja elämään naisena, kun taas usein vanhempien mielestä paras poikaystävä olisi sellainen, joka harrastaisi seksiä vasta kymmenen vuoden päästä ja papin aamenen jälkeen.

Vanhempien vastustuksesta teini saattaa haistaa että edessä olisi ne jännittävät kokemukset joita hän haluaa, eikä sitä kesyä menoa jota vanhemmat puolestaan toivoisivat. Siksi vanhempien vastustus voi toimia yllykkeenä.

Noinniinku kärjistetysti.

• pojan yh-äiti
        dayum kirjoitti:

Vasta nyt, luettuani uudelleen tekstini ihmeteltyäni vastinettasi (joka ilmeisesti oli kuitenkin tarkoitettu minulle), havaitsin että sen voi tulkita väärin. Tarkoitukseni oli kyseenalaistaan nuorten ihmisten kyvyttömyys nähdä omilla silmillään tai ajatella omilla aivoillaan.

kyllä, mutta samalla ymmärsin paljon muuta ja tiedän mitä teen ja toimin jatkoa ajatellen.

• dayum
        Kettulaatikossa kirjoitti:

se kielletty hedelmä koetaan makeimmaksi, ihan muissakin asioissa. Ajanjaksona jolloin vanhemmat koetaan järkijättöisinä muinaisjäänteinä, ajatellaan ettei vanhemmat vaan tyhmyydessään huomaa kuinka siisti tyyppi se seurustelukumppani on. Etteivät he tunne tätä tai näe ennakkoluulojensa läpi. Harvemminhan se vanhempien mielestä ihannekumppani on sitä itse teini-ikäiselle.

Esim. teinityttö haluaa tutustua seksuaalisuuteensa ja elämään naisena, kun taas usein vanhempien mielestä paras poikaystävä olisi sellainen, joka harrastaisi seksiä vasta kymmenen vuoden päästä ja papin aamenen jälkeen.

Vanhempien vastustuksesta teini saattaa haistaa että edessä olisi ne jännittävät kokemukset joita hän haluaa, eikä sitä kesyä menoa jota vanhemmat puolestaan toivoisivat. Siksi vanhempien vastustus voi toimia yllykkeenä.

Noinniinku kärjistetysti.

Aika pliisu kärjistys, mutta menköön nyt tämän kerran.

• pakottamaan:

"Poika pakottanut tytön aborttiin." Jospa tytön käytös osittain johtuukin tuosta. Naisena voit varmasti ymmärtää, miten rankka kokemus abortti on tytölle.

Asiaan: aika aikaansa kutakin. Jos poika esim. potee syyllisyyttä tuosta pakottamisesta, ja sen takia nöyristelee tällä hetkellä, niin lopulta hän siihen kyllästyy ja pistää suhteen poikki.
      Mielestäni et voi paljonkaan tehdä. "Kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti", kuten vanha sanonta kuuluu. Siitä ei yleensä hyvää seuraa, että vanhemmat sekaantuvat lastensa lemmenasioihin. Olisitko itse aikoinaan totellut vanhempiasi? Ehkä hekin näkivät jo silloin, ettei pojan isän kanssa kannattaisi lapsia hankkia.

Varmaan poikasi "ongelma" ainakin osittain isättömyydestä johtuu. Näiltä pojilta puuttuu malli siitä, kuinka naisen kanssa eletään tasa-arvoisesti. Heidän elämassään on (olosuhteiden pakosta) aina vallinnut "akkavalta".
      Syy ei tietenkään ole äidissä. Koska kyse on lapsi-vanhempi-suhteesta "valta" on oltava vanhemmalla. Näillä pojilla vain ei ole ollut miehistä samaistumisen kohdetta. Oman miehisen olemuksensa hataruudesta johtuen, he kokevat itsellään olevan vain kaksi mahdollisuutta suhteessa vastakkaiseen sukupuoleen: joko alistaa tai alistua (hyvin usein he ovat alistajia).
      Luin äskettäin erään miespsykiatrin (nimeä en muista) kirjan, joka käsitteli mm. kyseistä aihetta. Tuollaisen käsityksen hänen tekstistään sain.

• dayum

Jos et, niin jälleen kerran ihan psykiatritasolla väitetään ettei lapset osaa ajatella omilla aivoillaan.

"Oman miehisen olemuksensa hataruudesta johtuen, he kokevat itsellään olevan vain kaksi mahdollisuutta suhteessa vastakkaiseen sukupuoleen: joko alistaa tai alistua (hyvin usein he ovat alistajia)."

• meistä jokainen
        dayum kirjoitti:

Jos et, niin jälleen kerran ihan psykiatritasolla väitetään ettei lapset osaa ajatella omilla aivoillaan.

"Oman miehisen olemuksensa hataruudesta johtuen, he kokevat itsellään olevan vain kaksi mahdollisuutta suhteessa vastakkaiseen sukupuoleen: joko alistaa tai alistua (hyvin usein he ovat alistajia)."

oppii asioita vaistonvaraisesti eli samaistumalla. Erityisesti samaistumista tapahtuu perhepiirissä: käyttäydymme kuten vanhempamme, asiaa sen kummemmin ajattelematta. Pojat tarvitsevat miehen samaistumiskohteekseen, tytöt naisen. Muuten oman identiteetin löytyminen on työn takana. Omilla aivoillaan ajattelu voi auttaa asiaa, jos ihminen on tiedostanut ongelmansa. Muussa tapauksessa toimintamme on ikäänkuin vaistomaista.

• tapahtuu
        meistä jokainen kirjoitti:

oppii asioita vaistonvaraisesti eli samaistumalla. Erityisesti samaistumista tapahtuu perhepiirissä: käyttäydymme kuten vanhempamme, asiaa sen kummemmin ajattelematta. Pojat tarvitsevat miehen samaistumiskohteekseen, tytöt naisen. Muuten oman identiteetin löytyminen on työn takana. Omilla aivoillaan ajattelu voi auttaa asiaa, jos ihminen on tiedostanut ongelmansa. Muussa tapauksessa toimintamme on ikäänkuin vaistomaista.

samaistumalla, eikö se tässä tapauksessa tarkoita siis sitä, että poika on oppinut kotoaan sen mallin, miten hänen tulee suhtautua naisen prinsessasyndroomaan?

• dayum
        meistä jokainen kirjoitti:

siinä uskossa että siitä se vasta hyvä tuleekin kun valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä - enkä edes omasta mielestäni tiedostanut asian olevan ongelma. Sivusinkin aihetta ja aiemmin eräässä keskustelussa.

• ed.
        tapahtuu kirjoitti:

samaistumalla, eikö se tässä tapauksessa tarkoita siis sitä, että poika on oppinut kotoaan sen mallin, miten hänen tulee suhtautua naisen prinsessasyndroomaan?

Poika ei voi samaistua äitiinsä. Hänellä olisi pitänyt olla isä (tai joku aikuinen mies) samaistumiskohteena.
        Sen, kuinka miehen tulisi suhtautua naisen prinsessasyndroomaan, hän olisi oppinut seuraamalla kuinka tämä samaistumiskohde siihen suhtautuu.

Miksi muuten oletat että perheessä on esiintynyt "prinsessasyndroomaa" jo ennen ko. tyttöystävää? Eihän poika olisi voinut suhtautumista äidiltäänkään oppia, jos asia on vasta nyt tullut eteen.

• ed.
        dayum kirjoitti:

siinä uskossa että siitä se vasta hyvä tuleekin kun valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä - enkä edes omasta mielestäni tiedostanut asian olevan ongelma. Sivusinkin aihetta ja aiemmin eräässä keskustelussa.

Miksi tuo olisi ongelma?
        Kuten kaikilla ihmisillä, sinullakin on tuota samaistumista tapahtunut. Jos sen lisäksi tietoisesti pyrit kehittämään itseäsi, ei siinä minun mielestäni pitäisi mitään ongelmaa olla.

• siis.
        ed. kirjoitti:

Poika ei voi samaistua äitiinsä. Hänellä olisi pitänyt olla isä (tai joku aikuinen mies) samaistumiskohteena.
        Sen, kuinka miehen tulisi suhtautua naisen prinsessasyndroomaan, hän olisi oppinut seuraamalla kuinka tämä samaistumiskohde siihen suhtautuu.

Miksi muuten oletat että perheessä on esiintynyt "prinsessasyndroomaa" jo ennen ko. tyttöystävää? Eihän poika olisi voinut suhtautumista äidiltäänkään oppia, jos asia on vasta nyt tullut eteen.

sitä mieltä, että yh-äidin pojat eivät voi oppia mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä, koska oppivat vain samaistumalla samaan sukupuoleen. No ilmankos tässä maassa sitten on niin monia tunnevammaisia yksilöitä. Hyi hyi eronneet vanhemmat. Olette tehneet erotessanne lapsistanne imbesillejä!

"jos asia on vasta tullut eteen"
        Mmm... niin, oletatko, että ap kirjoittaja olisi kaiken tässä ketjussa nähdyn perusteella kykenevä näkemään omaa prinsessakäyttäytymistään? Epäilen suuressti. Tottakai se tulee esiin vasta siinä vaiheessa kun taloon tulee myös toinen prinsessa, joka vie äidiltä kaiken huomion.

• ed.
        siis. kirjoitti:

sitä mieltä, että yh-äidin pojat eivät voi oppia mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä, koska oppivat vain samaistumalla samaan sukupuoleen. No ilmankos tässä maassa sitten on niin monia tunnevammaisia yksilöitä. Hyi hyi eronneet vanhemmat. Olette tehneet erotessanne lapsistanne imbesillejä!

"jos asia on vasta tullut eteen"
        Mmm... niin, oletatko, että ap kirjoittaja olisi kaiken tässä ketjussa nähdyn perusteella kykenevä näkemään omaa prinsessakäyttäytymistään? Epäilen suuressti. Tottakai se tulee esiin vasta siinä vaiheessa kun taloon tulee myös toinen prinsessa, joka vie äidiltä kaiken huomion.

Onko sinulla tavalla tai toisella "oma lehmä ojassa" kun asia noin voimakkaita tunteita herättää?

• dayum
        ed. kirjoitti:

Miksi tuo olisi ongelma?
        Kuten kaikilla ihmisillä, sinullakin on tuota samaistumista tapahtunut. Jos sen lisäksi tietoisesti pyrit kehittämään itseäsi, ei siinä minun mielestäni pitäisi mitään ongelmaa olla.

kirjoitit samaistumisesta, sen tarpeesta, identiteetin löytämisestä sekä tästä:

"Omilla aivoillaan ajattelu voi auttaa asiaa, jos ihminen on tiedostanut ongelmansa."

Ja sitten minä kirjoitin eläneeni "siinä uskossa että siitä se vasta hyvä tuleekin kun valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä" ja etten "edes omasta mielestäni tiedostanut asian olevan ongelma".

Eli tässä nyt nähtävästi ihmetellään samaa asiaa, näin rautalankamallilla väännettynä.

• ehkä ei
        dayum kirjoitti:

kirjoitit samaistumisesta, sen tarpeesta, identiteetin löytämisestä sekä tästä:

"Omilla aivoillaan ajattelu voi auttaa asiaa, jos ihminen on tiedostanut ongelmansa."

Ja sitten minä kirjoitin eläneeni "siinä uskossa että siitä se vasta hyvä tuleekin kun valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä" ja etten "edes omasta mielestäni tiedostanut asian olevan ongelma".

Eli tässä nyt nähtävästi ihmetellään samaa asiaa, näin rautalankamallilla väännettynä.

Mistäs minä sen tietäisin, kun en tunne sinua.

Niillä ihmisillä, joilla ei samaistumiskohdetta ole ollut, oman identiteetin löytyminen on usein ongelma. Aina he eivät tietenkään itse koe sitä ongelmaksi, vaan ympäristö (se ilmenee usein esim. vastuuttomuutena). Oli miten oli, muuttuminen esim. vastuuntuntoiseksi, on paljon vaikeampaa, kuin kasvaminen siihen samaistumisen kautta.

• dayum
        ehkä ei kirjoitti:

Mistäs minä sen tietäisin, kun en tunne sinua.

Niillä ihmisillä, joilla ei samaistumiskohdetta ole ollut, oman identiteetin löytyminen on usein ongelma. Aina he eivät tietenkään itse koe sitä ongelmaksi, vaan ympäristö (se ilmenee usein esim. vastuuttomuutena). Oli miten oli, muuttuminen esim. vastuuntuntoiseksi, on paljon vaikeampaa, kuin kasvaminen siihen samaistumisen kautta.

Enkö siis jo aiemmin todennut että jos valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä, eikä edes omasta mielestään tiedosta asiassa olevan ongelmaa, eli suomeksi voisi kai sanoa "ajattelee omilla aivoillaan", niin miten tuossa voisi olla jokin ongelma. Tätähän myös itsekin ihmettelit.

Tuosta lopusta voisin olla samaa mieltä.

• levy meni puhki jo
        dayum kirjoitti:

Enkö siis jo aiemmin todennut että jos valikoi itsestä hyviltä ja oikeilta tuntuvia piirteitä itseensä, eikä edes omasta mielestään tiedosta asiassa olevan ongelmaa, eli suomeksi voisi kai sanoa "ajattelee omilla aivoillaan", niin miten tuossa voisi olla jokin ongelma. Tätähän myös itsekin ihmettelit.

Tuosta lopusta voisin olla samaa mieltä.

Enhän minä sinusta ole analyysiä yrittänytkään tehdä. En voi tietää juuri sinun ongelmistasi/ongelmattomuuksistasi kun en sinua tunne. Ihmetyttää vain tuo kova todistelun tarpeesi.

• dayum
        levy meni puhki jo kirjoitti:

Enhän minä sinusta ole analyysiä yrittänytkään tehdä. En voi tietää juuri sinun ongelmistasi/ongelmattomuuksistasi kun en sinua tunne. Ihmetyttää vain tuo kova todistelun tarpeesi.

Olenkos pyytänyt tekemään jotain analyysiä? En. Eikä sinun tarvitsekaan tietää mahdollisista ongelmistani tai ongelmattomuuksistani, koska siitähän tässä ei edes ole kyse. On kyse siitä, että puhutaan samasta asiasta, tai ainakin sivutaan sitä, mutta sinä et syystä tai toisesta suostu näkemään sitä. Mutta jokainen tyylillään, voihan olla etten ymmärrä kaikkea lukemaani, mutta etpä näytä ymmärtävän sinäkään.

• vastuunpakoilija

pojasta mahtaa tullakaan, kun äiti opettaa, että jopa omasta tupakanpoltosta voi syyttää jotakuta toista. Mikä on poikasi vastuu tilanteesta?

Ei teidän perhettä hallitse vieras tyttö. Tai jos hallitsee, niin ehkä sinun itsesi kuuluisi katsoa peiliin ja kysyä, mikä on sinun vastuusi siitä.

Tyhmä ei siis ole se joka pyytää, vaan se joka tekee.

Jos poikasi tekee itselleen haitallisia päätöksiä tytön vuoksi, on poikasi vastuussa päätöksistään. Ei tyttö. Kukin meistä tekee täällä päätökset itse, jollei ole vajaavaltainen ja syystä tai toiseesta muutoin kyvytön.

Pojan nyhveröinti ei ole isän puutteen seurausta (syytä ei voi vierittää myöskään poissaolevien niskaan), vaan puuttuvan vanhemmuuden seurausta. Tai sitten se on seurausta vain siitä, että poikasi on rakastunut vain TAHTOO tehdä tytön mieliksi asioita.

Jos sinun mielestä poikasi on liian nuori ymmärtämään tekojensa seurauksia, tulee sinun nopeasti ottaa vanhemmus käyttöösi ja auttaa poikaasi ohjaten (ei siis käskien) ymmärtämään oma vastuunsa, sillä vajaan vuoden päästä poikasi voi jo lain mukaankin tehdä päätöksiä isommistakin asioista, kuin tupakanpoltosta tai koulusta lintsauksesta.

Mutta usko tai älä, meillä kaikilla on oikeus tehdä myös tyhmiä päätöksiä. Sinun tehtäväsi äitinä on ehkä enemmänkin opettaa, että syyllisiä sille on turha hakea mistään muualta kuin peilistä.

Uskoisinkin, että jos poikasi on todella niin tahdoton nyhverö kuin sinä annat ymmärtää ja haluat uskoa, on tyttö pojan ongelmista pienin.

Ja vaikka tuo tyttö syystä tai toisesta häädettäisiinkin perheestänne, tulee aina uusia tyttöjä ja uusia syitä siihen asti kunnes poikasi oppii itse ottamaan vastuun omasta elämästään ja omista päätöksistään.

Eikä ylihuolehtivainen tai asioihin puuttuva äiti sitä ainakaan käskemällä voi tehdä hänen puolestaan.

Useimmiten meidän tulee itse tehdä omat virheemme, ennen kuin opimme ottamaan vastuuta. Ehkä sinunkin tulisi vaan lopettaa poikasi hallitseminen ja antaa hänen jo kokeilla omia siipiään. Pahimmassa tapauksessa kun ajat syyllistämiselläsi ja tyttöön kohdistuvilla syytöksilläsi poikasi vielä etäämmälle.

Sinä et voi millään "saada poikaasi ymmärtämään että tarjolla on parempiakin tyttöjä". Hänen tulee se ihan itse oivaltaa, jos siihen ylipäätään on syytä.

• pojan yh-äiti

vastuun pakoilija, ettei oikein pidä ajatuksesta huolehtia omasta lapsesta ja isäksi tulemisesta.

Tuo tupakointi niin kirjoitin kuten minulle on kerrottu asiasta ja kyllä sanoin, ettei siitä voi syyttää kuin itseään ja kuten kaikesta muustakin tekemisistä, koska jos joku käskee hyppäämään kaivoon, niin eihän kukaan niin tee.

Ammuit pahasti vikaa noissa päätelmissäsi, pahoittelut. :)

• ammuin
        pojan yh-äiti kirjoitti:

vastuun pakoilija, ettei oikein pidä ajatuksesta huolehtia omasta lapsesta ja isäksi tulemisesta.

Tuo tupakointi niin kirjoitin kuten minulle on kerrottu asiasta ja kyllä sanoin, ettei siitä voi syyttää kuin itseään ja kuten kaikesta muustakin tekemisistä, koska jos joku käskee hyppäämään kaivoon, niin eihän kukaan niin tee.

Ammuit pahasti vikaa noissa päätelmissäsi, pahoittelut. :)

vikaan, eritoten siinä kohdassa, missä peräänkuulutin pojan omaa vastuuta tilanteesta.

On se hienoa, että maailman kaikkiin vääryyksiin löytyy aina joku ulkopuolinen syyllinen.

Harmillista, etten minä ole kotoisin rikkonaisesta perheestä, jotta voisin syyttää puuttuvaa isää tai äitiä tekemistäni virheistä.

Ja harmillista on myös se, että oma äitini ei tule pelastamaan minua huonoilta ihmissuhdevalinnoiltani häätämällä väärät valinnat pois nurkistani, vaan joudun ihan itse tekemään persoonallisuusarviointini ko ihmisten suhteen.

On se kuitenkin onni, vaikka poikasi ei osaakaan sanoa ei, kun tyttöystävän sukille tarvitaan etsijää, osaa hän kuitenkin tappaa siittämänsä lapset, ennen kuin niistä tarvitsee kantaa vastuuta.

• pojan yh-äiti
        ammuin kirjoitti:

vikaan, eritoten siinä kohdassa, missä peräänkuulutin pojan omaa vastuuta tilanteesta.

On se hienoa, että maailman kaikkiin vääryyksiin löytyy aina joku ulkopuolinen syyllinen.

Harmillista, etten minä ole kotoisin rikkonaisesta perheestä, jotta voisin syyttää puuttuvaa isää tai äitiä tekemistäni virheistä.

Ja harmillista on myös se, että oma äitini ei tule pelastamaan minua huonoilta ihmissuhdevalinnoiltani häätämällä väärät valinnat pois nurkistani, vaan joudun ihan itse tekemään persoonallisuusarviointini ko ihmisten suhteen.

On se kuitenkin onni, vaikka poikasi ei osaakaan sanoa ei, kun tyttöystävän sukille tarvitaan etsijää, osaa hän kuitenkin tappaa siittämänsä lapset, ennen kuin niistä tarvitsee kantaa vastuuta.

onneksi jäi vaihtoehtoisesti katkeruus ja pitkin nenänvartta varustettuna antaen neuvoja ja tehden tulkintoja muutaman rivin perusteella.

Onnenpekkahan sä olet tolla elämäsi saralla. :D

• Minä kun
        pojan yh-äiti kirjoitti:

onneksi jäi vaihtoehtoisesti katkeruus ja pitkin nenänvartta varustettuna antaen neuvoja ja tehden tulkintoja muutaman rivin perusteella.

Onnenpekkahan sä olet tolla elämäsi saralla. :D

luulin, että nimenomaan halusit neuvoja muutaman rivin tilannekuvaukseesi.

Olisit sanonut, että kysymyksesi oli pelkästään retorinen!

• dayum

kullannuppu se poikasi noin muuten on?

Voi olla ettet voi tehdä muuta kuin ravistella (sanallisesti) poikaasi ja toivoa alkaisiko pääkopassa raksuttaa. Tekstin perusteella poika vaikuttaa kohtuullisen tahdottomalta, sanomattakin lienee selvää, että jos poika itse ei tahdo muutosta, niin ei sitä pysty kukaan muukaan saamaan aikaan. Tytöllä voisi olla jotain pientä prinsessasyndroomaa ja tilannetta vain ruokkii pojan selkärangattomuus. Hyvällä tuurilla tyttö kyllästyykin pojan tahdottomuuteen.

Mutta hei! Nyt keksin. Laita poika kirjoittamaan tälle palstalle niin eiköhän jo ala saamaan varttuneempien ja elämää nähneiden miesten asiantuntevia neuvoja. Jos se sillä oikenisi ruotuun....

Nojoo, ehkä kannattaa koettaa asiallista sanallista ravistelua. Vaikea muutakaan keksia kun ei tiedä teistä mitään.

• pojan yh-äiti

jo sinulle tuonne ylemmäksi, kiitos. :)

• on käynyt neljän pojan kanssa tuon iän läpi, eikä se kyllä ikinä ole miniäehdokkaita mistään syyllistänyt, vaikka niitä on ollut jos jonkunmoisia. Mut, mun yks hyvä ystävä on äitinsä ainoa poika ja mä joskus ihmettelin sitä, et miks se on tyttöystäviensä kanssa aina kaverien luona yötä kaikenmailman selitysten kera, eikä koskaan vie niitä kotiinsa. Tuli vain asia nyt jostain syystä mieleen, mut tämän alotuksen luettuani en sitä ainakaan enää ihmettele.

• pojan yh-äiti

kyllä muuttanut meille asumaan ja vienyt vessastakin yhden kaapin omille tavaroilleen.

• pojan yh-äiti

etkä voi tietää mitä äitisi on omassa päässään miettinyt. Enhän minäkään ääneen sano mitään, kunhan tällä tavoin puran osittaista turhautumista, joka jo helpotti. :D

Muista et koskaan voi varmuudella tietää mitä äitisi on ajatellut ja tuntenut!

• pojan yh-äiti kirjoitti:

etkä voi tietää mitä äitisi on omassa päässään miettinyt. Enhän minäkään ääneen sano mitään, kunhan tällä tavoin puran osittaista turhautumista, joka jo helpotti. :D

Muista et koskaan voi varmuudella tietää mitä äitisi on ajatellut ja tuntenut!

näistä tapahtumista on niin paljon aikaa, että niistä on äidin kanssa avoimesti keskusteltu, jotta kyllä mä kuvittelen tietäväni mitä se niistä tytöistä ja seukkailuista oikeastikin ajatteli.

Ja siks toisekseen. Meil oli kyl selkeet rajat. Esmes ei ikinä viikolla yökylään kumminkaanpäin. Enkä minäkään sellaista hyväksyisi. Mä en oikein ymmärrä, että kuinka voi olla mahdollista edes, että se tyttö on ilman sun lupaa saanut muuttaa teille asumaan ja vielä vallata oman tilan sun asunnosta. Toivonmukaan sun ei ole liian myöhäistä puuttua siihen, ettei poikakin häippäse. Siis, olettaen, että haluat edes asiaan puuttua.

• pojan yh-äiti
        relaxed_eyes kirjoitti:

näistä tapahtumista on niin paljon aikaa, että niistä on äidin kanssa avoimesti keskusteltu, jotta kyllä mä kuvittelen tietäväni mitä se niistä tytöistä ja seukkailuista oikeastikin ajatteli.

Ja siks toisekseen. Meil oli kyl selkeet rajat. Esmes ei ikinä viikolla yökylään kumminkaanpäin. Enkä minäkään sellaista hyväksyisi. Mä en oikein ymmärrä, että kuinka voi olla mahdollista edes, että se tyttö on ilman sun lupaa saanut muuttaa teille asumaan ja vielä vallata oman tilan sun asunnosta. Toivonmukaan sun ei ole liian myöhäistä puuttua siihen, ettei poikakin häippäse. Siis, olettaen, että haluat edes asiaan puuttua.

asia kerrottavaksi ja menisi turhan henkilökohtaisuuksiin, joten jätän kertomatta. Asumis tilanteet muuttuvat piakkoin.

Eikä kannata yrittää arvailla, koska arvaus on kuitenkin väärin.

• olettaen,
        relaxed_eyes kirjoitti:

että haluat edes asiaan puuttua."

Mistä sinä nyt niin päättelit? Eihän tuo äiti nyt mihin tahansa halua puuttua, kunhan puuttuu tytön kondominkäyttöön, meikkeihin, perhetaustaan, sukkiin, tupakointiin ja kaikkeen muuhun äärimmäisen olennaiseen.

Pääasia on, ettei hänen kuitenkaan tarvitse puuttua poikansa käytökseen tai siihen, että hänen kotiinsa voi muuttaa kuka tahansa.

Olennaista kuitenkin kai on, että hän saa vastakaikua ajatuksilleen miehen logiikka palstalla.

• pojan yh-äiti
        olettaen, kirjoitti:

Mistä sinä nyt niin päättelit? Eihän tuo äiti nyt mihin tahansa halua puuttua, kunhan puuttuu tytön kondominkäyttöön, meikkeihin, perhetaustaan, sukkiin, tupakointiin ja kaikkeen muuhun äärimmäisen olennaiseen.

Pääasia on, ettei hänen kuitenkaan tarvitse puuttua poikansa käytökseen tai siihen, että hänen kotiinsa voi muuttaa kuka tahansa.

Olennaista kuitenkin kai on, että hän saa vastakaikua ajatuksilleen miehen logiikka palstalla.

väärin meni taas, ettei sun ainakaan ihmistuntijan ammattia kannata harkita, ihan pienenä vinkkinä. :)

• olettaen, kirjoitti:

kyllä mäkin tajusin jo, että vika täytyy olla pelkästään mun päättelyssä. Ja tämä annettiin myös ap:n taholta minulle ymmärtää. Joten lopetaan siis arvailu.

• Asiasta.huvittunut

Se on joku pojan tossun alle kasvattanut.

• aloittaja

minulla ei ole yhtään lasta ja koko aihe oli kuvitteellinen tilanne, jonka ainoastaan taisi Gek-ko älytä.

Eipä ollut taas muuta tekemistä, kiitos kaikille osallistujille myös tosikoille. ;D

• Gek-ko fanittaja

viisas ja vetävä mimmi.

• mä pidän alotusta edelleenkin uskottavana. Vai, miks sä selittelet sellasta joka ei selitystä tarvi?

• ap.
        relaxed_eyes kirjoitti:

mä pidän alotusta edelleenkin uskottavana. Vai, miks sä selittelet sellasta joka ei selitystä tarvi?

sellainenko on sinun tyylisi?

• ap. kirjoitti:

sellainenko on sinun tyylisi?

että mikä tarkoitus tollasella paljastuksella on.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      30
      1189
    2. Onko kaivattusi älykäs

vai onko helposti vedätettävissä
      Ikävä
      67
      829
    3. Miten yksi ihminen

Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,
      Ikävä
      42
      753
    4. Työttömiä suomalaisia ei saa töihin

Ei hakemuksen hakemusta suomalaisilta ammattilaisilta, Piti sitten filippiiniläisiä palkata. https://www.is.fi/talouss
      Maailman menoa
      277
      614
    5. Luonnollisuus

Ja luonnonkauneus on kaunista.
      Ikävä
      91
      609
    6. P*skimmat palstalaiset kautta aikojen äänestys

Nyt kaikki peliin, ilman parasta, ei ole p*skinta! Muistetaan mainita myös ne piileskelevät pirulaiset! 🤓
      Sinkut
      139
      606
    7. Toivotko jotain tapahtuvan

Että saisit kaivattusi vaimoksesi?
      Ikävä
      52
      516
    8. Mikä on hänen nimen viimeinen tavu?

🎣🎣🎣🎣🎣
      Ikävä
      38
      510
    9. Et siis halua

enää nähdä minua? Lupaan sitten pysyä pois. Ja jos vahingossa satutaan samaan paikkaan voit uskoa että en sitä tahallani
      Ikävä
      47
      510
    10. Olet lihonut kuin pullataikina

Olet lihonut kuin pullataikina. Et ole yhtä kaunis kuin aikaisemmin. Oletko ryyppäämässä käynnyt joka ilta?
      Ikävä
      34
      497
    Aihe