MAKSIMIKESTÄVYYS MARATONILLA

......................

Mihin aikaan tähdättäessä maratonilla pitää jo ruveta tekemään maksimikestävyyden harjoituksia.

Onko vielä esim. 3 h realistinen pelkällä isolla kilometrimäärällä ja PK- ja VK-juoksulla.

4

1629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoksija77

Kyllä tuohon kolmen tunnin aikaan riittää tuo pelkkä "iso" kilometrimäärä. Ite juoksin aluksi pari vuotta noin 70-80 kilsaa viikossa samanlaista jollotusvaihtia ja mara meni tasan kolmeen tuntiin. Sitten nostin kilometrimääriä tuonne noin sataan/viikko ja alkoin tekemään myös 1-2 kovempaa reeniä viikossa (erimittasia vetoja, lyhyitä 3-11 kilsaa mittaisia lenkkejä todella kovaa jne.) niin mara-aika tippu jo alle 2.45. Toki tuohon kolmeen tuntiinkin kantsii tehä noita kovempia reenejä.

• PL.

Kuinka monta vuotta oletko harjoitellut? Mikä on sun harjoitus-kilometrivauhti, nopein? ja hitain?

• sssssssssssssssssssssss
        PL. kirjoitti:

Kuinka monta vuotta oletko harjoitellut? Mikä on sun harjoitus-kilometrivauhti, nopein? ja hitain?

En ole tuo alkuperäinen vastaaja.

Oma mielipiteeni on, että mk-treeni on maratonille tarpeen lähinnä kunnon viilaamisessa huippuunsa. PK VK riittää kyllä pitkän aikavälin kehitykseen ja on helpompi ainakin omasta mielestäni tehdä oikein.

Enkkani on alle 2.50 ja lienen noin 10min kovemmassa kunnossa siitä viime vuotisesta noteerauksesta (hope so!).

Mutta siis... mk-treenejä en käytännössä ole tehnyt ikinä. Koska oma treenitietämykseni ei riitä tällä hetkellä tarpeeksi pitkälle niiden suhteen. Ehkä ensi kesänä saatan opiskella asiaa, kun tarkoitus olisi kokeilla ratakymppiä.

Mutta siis alle 3 tuntiin voi päästä ilman vk-treenejäkin. Niin ainakin minulla kävi. Nyt olen lisännyt erittäin säännöllisen ja hieman progressiivisen vk-osion harjoitteluuni, joka sisältää isoja viikkokilsamääriä 140-180(-200).

Ehkä viimeistään syksyllä näkyy jo tuloksia vk-puolen panostuksesta.

Mutta siis topicciin: en uskalla sanoa mk-treeniä maratonin kannalta merkityksettömäksi. Mutta sen osuus harjoittelusta tulisi olla aika maltillinen ja korkeimmillaan lähellä pääkisaa. PK-kaudella en kovin paljon juokse yli anakynnyksen. Mutta lienee perusteltua silloin tällöin sekin...

Niih... eli viisaammat, nopeammat ja harjoitusteoriassa edistyneemmät antakoot lopullisen vastauksen. Itse olen kokenut homman näin. (Ja periaatteessa mk-treenin oleellisuus kiinnostaa itseänikin matkoja 10k-42k silmällä pitäen.)

• kuntokilpailija

Gepre vetelee varmaan maksimikestävyysharkkoja viikoittain, mutta tavallisen ihmisen ei tartte tehdä niitä kuin 5% vuotuisesta harjoittelumääärästään.

Ota oppia meidän 3000m estejuoksun em-mitaliststistista. Eli 80% aer harjoituksia, 15% vauhtikestävyysharjoituksia , 5% maksimikestävyysharkkoja, ja extrana 1% puhdasta nopeuskestävyysharjoitusta (eli alle 50m vetoja).

Edellisen valmentaja on myös euroopan mestari samalla matkalla ja sen lisäksi 7 sijalla suomen kaikkien aikojen maratoonitilastossa. Eli vedä siitä oppia. Kun juoksee 8000km vuodessa niin myös laatuun täytyy kiinnittäää huomiota...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe