Laulun sanoja muistelen

länkyrä

Missä laulussa sanotaan jotenkin että "olen niin niin sairas ja mä luulen että kuolen"? Miten se laulu meni ja kuka sen lauloi? Tidosta kiitollinen!

5

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä laulussa

      »Sinä yönä minä itkin yksin murheissain. Kuljin Esplanadia pitkin, vettä satoi vain. Oi, veljet, taisin mennä juomaan Kappeliin. Kun viski valui päähän lainkaan katsomatta säähän, niin taisi multa huolet, murheet kaikki mennä pois, taisivat mennä pois.

      Aamulla kun palasin ja kiristelin vyötä, sanoi talonmies hyvän huomenen mut minä ”Hyvää yötä”. Ja painuin pehkuihin, vähän ohimoita koettelin. Sillä niin olin sairas mies kuin mies voi olla kukaties, kun surujansa mukanansa raahaa meni minne vain, meni minne vain.

      Illalla mä sitten heräsin, kun ikävästi puhelin soi. Kuulokkeen korvaani keräsin ja sanoin ”Oi oi voi”, sillä päätäni särki niin, että jyske kuului Hampuriin. Sillä niin olin sairas mies kuin mies voi olla kukaties, kun surujansa mukanansa raahaa meni minne vain, meni minne vain.

      Olin potkut saanut työstäni, sen sieltä kuulla sain. Silloin jostain vintin komerosta matkalaukun hain. Ei ollut rahaa ruokaan, ei juomaan, asuntoon. Niin olin köyhä kuin kirkonrotta, tää maailma ei mua ymmärrä, ihan totta. Sillä täytyyhän joskus munkin saada olla surullinen, olla surullinen.

      Lähdin siitä sitten matkustamaan kohti mummolaa, mut kengät kului loppuun jo ennen Hollolaa. Mut eivät ihmiset mun pyynnöistäni huolineet, ei välittäny mun surustain, vaan sanoivat ”Hän menköön sosiaalihuoltoon ja jos menee niin kukaties vaikka kuolkoon”. Mut minä kun en mistään sellaista löytänyt niin jatkoin mummolaan, paljasjaloin vaan.

      - - -

      Aamulla, kun aurinko nousi ja lumi peitti maan, poliisi joutui kuolleen miehen tieltä kantamaan, ettei autot kolhiintuisi eikä ihmiset kauhistuisi. Siis jos joku suruistansa piittaa, niin silloin ne kaikki merkit kuolemaan jo viittaa, kun tässä elää maailmassa niin ylen ihanassa – hyvinvointivaltiossa.»

      Sanat ja sävel: Keijo Räikkönen

      (Hootenanny Trio • 1965)

      Et varmaankaan tarkoittanut tätä laulua, mutta tulkoon nyt kuitenkin palautetuksi mieliin, näin yli 40 vuoden takaa.

      • Takametsien Mies

        >Et varmaankaan tarkoittanut tätä laulua, mutta tulkoon nyt kuitenkin
        >palautetuksi mieliin, näin yli 40 vuoden takaa.

        Tuosta laulusta ei tosiaan ollut tälle kertaa kyse, mutta sekin kyllä henkii varsin samaa tunnelmaa, kuin tuo avauksessa tavoiteltu laulu.

        Jarno Sarjasesta juohtui puolestaan minun mieleeni Freddy Quinn, joka lauleli muinoin Suomessakin suosion saavuttaneita kappaleita.

        Yksi näistä oli "Die Gitarre Und Das Meer", jonka tämä "Saksan Fredi" lauleli miehekkäällä äänellään suomalaisten sydämiin joskus 1970-luvun alkupuolella.

        Tämä laulu ansaitsee tämän maininnan sillä että se on se melkein ainoa saksankielinen kipale, jota tämän kirjoittaja on koskaan hoilannut, vähäisellä saksankielentaidollaan (ja sitä vieläkin vähäisemmällä lauluäänellään ja puutteellisemmalla nuottikorvallaan):

        "Jimmy Brown, das war ein Seemann,
        und das Herz war ihm so schwer.
        Doch es blieben ihm zwei Freunde,
        die Gitarre und das Meer."

        http://www.lyricspy.com/f/Freddy_Quinn/lyrics/Die_Gitarre_Und_Das_Meer/

        Jarno Sarjanen puolestaan vetää kappaleen suomeksi ehkäpä vieläkin miehekkäämmällä äänellä kuin Freddy Quinn konsanaan:

        Jim on nuorin koko laivan
        sydän täynnä surua
        nainen kavala on aivan
        Jimmy vain luottaa kitaraan

        "Jimmy wollt ein Mädchen lieben,
        doch ein andrer kam daher.
        Und als Trost sind ihm geblieben
        die Gitarre und das Meer."

        Kello Jimille ei soineet
        toinen mies tuon tytön vei
        ystävä niin pettää voinee
        kitara ja meri ei...

        (Laulu löytyy muuten samalta levyltä kuin "Maanantai aamukin".)
        --

        Nyt kun nuo saksankieliset sanatkin löytyvät vaivattomasti netistä, niin tämän kirjoittajan pitänee ruveta sitä taas laulelemaan, ihan vain omaksi ilokseen - pitäen kuitenkin mielessä se Tapani Kansan laulussaan esittämä miete, että "muista lauluusi laittaa aina hehkua jonkin verran, älä haksahda hoilaamaan"!...


      • 99

        Kuka ton biisin laulaja on?


      • Anonyymi

        Juurikin tätä laulua


    • Takametsien Mies

      Ellen väärin muista, sanat löytyvät Jarno Sarjasen esittämästä laulusta "Maanantai aamu".

      --
      kello on jo kuusi sanoi vaimo sekä huusi
      että isännänkin aika nousta on
      minä kuiskin että tuo nyt edes lasi vettä
      mutta mamma onkin täysin tunteeton

      olen niin niin sairas
      ja mä luulen että kuolen
      jos tilanteelle jotakin ei tee
      ja mä koetan sekä huomaan
      olen herkkä joka juomaan
      pysy sisällä ei kitee eikä tee

      vaatteet lojuu tuossa enkä tiedä missä suossa
      tuonkin näköisiksi oikein nämä sain
      muistikin nyt pettää ja pelkään että jättää
      sydän lyöntejä jo väliin rinnassain

      olen niin niin sairas
      ja mä luulen että kuolen
      jos tilanteelle jotakin ei tee
      ja mä koetan sekä huomaan
      olen herkkä joka juomaan
      pysy sisällä ei kitee eikä tee

      liiku ei nyt aivos kun on vaimo aivan raivos
      kysyy miksi menit juopottelemaan
      kuinka siihen vastaan kun on olo niinkuin nastaan
      olis päätään lyönyt yöllä unissaan

      :,:olen niin niin sairas
      ja mä luulen että kuolen
      jos tilanteelle jotakin ei tee
      ja mä koetan sekä huomaan
      olen herkkä joka juomaan
      pysy sisällä ei kitee eikä tee:,:

      tärisevät tumput kun mä heitän päälle lumput
      joiksi nimittää kai vaatteitani voin
      miksi onkaan aina lähdettävä maanantaina
      töihin vaikka pää kuin mandoliini sois

      olen niin niin sairas
      ja mä luulen että kuolen
      jos tilanteelle jotakin ei tee
      ja mä koetan sekä huomaan
      olen herkkä joka juomaan
      :,:pysy sisällä ei kitee eikä tee:,:
      --

      Tuon kappaleen saa imuroitua mm. Maikkarin netistä
      http://download.mtv3.fi/ josta löytyy monta muutakin mielenkiintoista äänitettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe