Lammasta Pääsiäiseksi

vieraita tulossa...

Hei kaikki kokeneet kokit. Nyt on harrastelijalla näytön paikka. Pääsiäiseksi on tulossa vieraita ja perinnettä noudattaen ajattelin laittaa lammasta. Olisin kiinnostunut kaikista vinkeistä. Perheemme on pääasiassa kana-kala-kasvis -linjalla elävä, joten tunnustan reilusti kokemattomuuteni liharuokien kokkaamisessa.

20

13433

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun etsii.
      • todella hyvää

Olen syönyt (en laittanut) kahvilla marinoitua
        lammasta ja kyllä oli hyvää. Mielestäni näin sellaisen ohjeen jossain, Pirkka-lehdessä tai jossain samantapaisessa. Googlesta kysymällä löytyy ohje varmaan. Makoista Pääsiäistä!

• Make

" Perheemme on pääasiassa kana-kala-kasvis -linjalla elävä, joten tunnustan reilusti kokemattomuuteni liharuokien kokkaamisessa."

No oikeastaan kala ja kana on myös lihaa. Sitä ei vain monet tule ajatelleeksi.

• aloittaja

Olet oikeassa, kuitenkin ne on joidenkin elimistölle kevyempiä ja paremmin sulavia, kuin punainen liha tai porsas. Lammasta ollaan laitettu satunnaisesti, pääasiassa keitoissa, esim. perinteinen "lammaskaali".

• päkätsy

Mä marinoin punkussa pari-kolme päivää,sekaan öljyä ja mausteita maun mukaan.Paistamisen aikana valelen kahvi-kerma-hunaja seoksella useasti,että tulee sellainen tumma pinta.Tietysti ne valkosipulit sinne sisälle myös.Lisäkkeeksi aurajuustokermaperunoita ,minttuhyytelöa ja hyvää punkkua.Ja se on siinä;)))

• aloittaja

Siis niistä useista asiallisista. Hyvää Pääsiäistä teille!

• BädDaddy

resepteihin.

Itse olen harrastanut kahvimarinadia jo toistakymmentä vuotta, sekä broilerille että lampaalle.
        Tuolla oli hyvä kahvi-lammasresepti, itse lisäisin marinadiin myös punkkua, MUISTA että jos marinoit lampaanviulua parikin päivää jääkaapissa, varmista että se sulaa, muttei pahene. Vaatii pikkuisen seuraamista. Toisekseen, pistän marinadiin suolaa ja / tai hieron suolaa lampaan pintaan ennen marinointia.
        Paista paistopussissa jokaon astiassa ja liiat höyryt pussista tuleva ulos paitomittarin pussiin tekemästä reiästä. Ehdottomasti osta mittari, ei maksa paljoa.

Onnea ja menestystä

• hyvä ohje

Pistät villasukat jalkaan, ja upotat jalkasi nokian kummiterä saappaisiin, sitten pidät ne jalassasi vähintään 48 tuntia yhteen menoon, ja sukat ovat valmiita tarjottaviksi. Muista vielä ranskalainen, täyteläinen punaviini.

• helpolla pääset

Jos kerran myönnät ettet ole mestari.
      Osta valmiiksi savustettu lampaan viulu jos vain suinkin löydät.Ei ole pelkoa että vieraasi pettyvät.
      Näin minä ainakin teen eikä maistu sukkahiki.

• Keskiolut Bandiitti

Jos mahdollista (=jos et asu kerrostalossa) tee rosvopaisti johon tarvitset (4hlö)

-Lammasta 2kg paisti
      -Pekonia 1 pkt
      -Perunoita, lanttua, porkkanaa
      -2 valkosipunlinkynttä
      -Leivinpaperia
      -Foliota
      -Savustuspussi

-Laita paisti leivinpaperin päälle. Asettele päälle ja alle pekonisuikaleita, suolaa ja pippuria ja valkosipulinkynsiä (VAroitus! laita vain 2 - 3 kynttä koska mehu ei pääse ulos yhtään ja vähäinenkin määrä riittää ja liika todella pilaa paistin!!!) Voit laittaa mukaan myös pestyä ja kuorittuja perunanlohkoja, lanttua ja porkkanaa maun mukaan.

Kääri kaikki leivinpaperiin, sitten folioon 2 - 4 kertaa ja lopuksi savustuspussiin (Paksumpi ja kestää käsittelyä, tarpeeksi foliota ajaa saman asian.)Koita pitää paketti ns. kissan kokoisena ja tiiviinä mikä mahdollistaa käsittelyn myöhemmin tulikuumana. Jos käytät narua muista käyttää kangassuikaleita tai paperinarua; muovi sulaa.

-Kaiva n.50 cm syvä kuoppa
      -vuoraa pohja kivillä
      -Tee nuotio kuoppaan n. 2h ajaksi
      -Levitä hiillos tasaiseksi

-Laita paistipaketti hiilloksen päälle ja peitä kuoppa ja paisti siten että n. 5cm maata on paistin päällä. Taputtele lapiolla kovaksi, ja tee päälle uusi nuotio jota poltetaan n. 1,5 h/kilo.

Kaiva ylös (varovasti!) ja nauti. HYVÄÄ reseptissä on se että paisti ei käytännössä voi mennä pilalle kun aromit eivät pääse ulos eikä paisti pääse kuivumaan ja sitkistymään.
      Ja on varmasti perinteinen ja syöjät muistavat pitkään...

HUONOA on että maa taitaa olla aika kovaa ja hommassa menee tosi paljon kaljaa päivän aikana nuotiota vahtiessa. :)

• Janne ja Margarit

Hei!

Tuolla ressukalla hiljaliikenteisellä totofoorumillani tälläkertaa pieni vihje yrttivalkosipulilammasta vuoleville totonpelaajille :)

http://www.margaritifera.com/

Henkilökohtaisesti, todellisena lampaansyöjänä (sitä siis läpi vuoden mussuttavana) olen sitä mieltä, että on kauhian vastenmielistä että ihmiset ostavat uusiseelantilaisia lampaita jotka ovat muutaman kuukauden määkineet 'tolkienin' - vehreissä maisemissa ja sitten hypänneet jumbojettiin päätyäkseen pääsiäispöytään haukuttavaksi.

Ei mikään ihme ettei uudenkaan sukupolven suomalaisilla ole hyvää sanottavaa lampaasta.

Edellinen sukupolvihan sai lammasta vain silloin kun se oli ollut kerittävänä sen 10 vuotta ja oli niin ikäloppu että piti ottaa hengiltä.

Mukavaa pääsiäistä kaikille hyvän ruuan merkeissä. Muistakaa muistella mitä se Maria Magdaleena ja keisari Tiberius puuhailivatkaan sen munan kanssa!

• Meirän miäs...

Meillä on kokeiltu kaikenlaista lampaasta, vaimo on marinoinnut jogurtissa ja on sotkettu mintut, sun muut yrtit joukkoon, yhtä kaikki itse petosta, että maistuisi.
      Siellä on aina talia lihan joukossa sen verran, että pilaa hyvänkin kokin tekelleet. Itselläni on lisäksi opiskeluajoilta riittävästi kokemusta lampaan syönnistä, että maku tulla putkahtaa esille sieltä muistin syövereistä, että poskessa pyörii koko mäkättäjä, vaikka on kuinka viini huolella valittu.

Mutta se ohje!!! Emme silti jätä lammasta syömättä. Ostamme kaupasta pääsiäisen jälkeen taikka tietty ennenkin, jos on tarjouksessa pakastettua lammasta suhteellisen ison kimpaleen, yleensä suurin mahdollinen, luulla taikka ilman, ei merkitystä tässä tapauksessa.

Koska olen itse aika tarkka mitä suuhuni laitan, vaimo ei seuraavaan vaiheeseen pääse mukaan ollenkaan sulatuksen jälkeen. Käsittelen terävällä puukolla koko kimpaleen siten, että lihakset on irroitettu toisistaan ja kalvot ja talit poistettu, samoin mahdollinen luu. Ei ole vaikea ensikertalaisellekaan, kun vain rohkeasti käy käsiksi. Siis kaikki mahdollinen rasva ja vastenmielinen pois. Isosta palasesta löytyy yleensä jotain todella hyvääkin, josta saa sitten pihvejä tai mitä hyvänsä ja näissä ei talit maistu.
      Kaiken muun jauhan jauhelihaksi sekoittaen naudanlihaa ja porsasta joukkoon. Viimeksi suhde oli 2kg lammasta, 1,6kg porsasta ja 1,2kg nautaa. Jauhamisen yhteydessä lisäsin joukkoon pari valkosipulin kynttä. Muut lihat kerään tarjouksesta esim. karjalanpaistilihat ovat usein tarjouksessa.
      Vaimo hoitaa tästä eteenpäin prosessin, meirän miäs vaan avustaa raskaimmissa sekoituksissa, sekä kantaa peltejä uuniin. Näin valmistetut lihapullat kelpaavat hyvin muiden pääsiäisruokien ohella ja niitä pihvejäkin voi laittaa lampaasta.

Tietojeni mukaan ainakin Hyvinkäältä (pyrtsi)löytyy kauppias, jolta saa ostaa valmiina tätä lampaasta jalostettua jauhelihaa.

• lammas

Jos lampaanliha on rasvaista, olet ostanut vanhan lampaan lihaa! Nimittäit karitsan liha on mietoa, pehmeää ja vähärasvaista. Ulkomaalaisesta lihasta ei välttämättä tiedä mitä se on, vaikka lukisi "karitsan paisti" ym. Osta siis suoraan tuottajalta! Monella suomalaisella tilalla on lampailla hyvält oltavat. Ne saavat lauduntaa koko kesän ja useilla on myös talvisin mahdollisuus päästä lampolasta ulos tarhaan.

Lampaanlihan tuotanto Suomessa ei todellakaan ole samanlaista massatuotantoa kuin kanan, sian tai naudanlihan tuotanto, joissa eläimet ovat usein ahtaissa betoninavetoissa.
      Itse ostan lampaanlihani suoraan tuottajalta, jolta haen itse lihan. Olen todennut eläimet hyvinvoiviksi, joten voin hyvällä mielellä nauttia lihasta!

• karitsanpaistaja

"Ulkomaalaisesta lihasta ei välttämättä tiedä mitä se on, vaikka lukisi "karitsan paisti" ym."

Uusiseelantilaisesta kyllä tietää, mikä on karitsaa mikä ei. Pitää vain osata englantia ja tsekata se siitä englanninkielisestä etiketistä. Kaupan laittamaan suomenkieliseen ei kannata luottaa, vaan siihen alkuperäiseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe