mitä maustetta hernekeittoon?

mausteet hukassa

Täältä kaapista löytyy vain nämä mausteet (ne, joihin ei ole lisätty suolaa ja voisi edes hieman ajatella):

1.Yrttiseos: timjami, rosmariini, oregano, kynteli, salvia

2.Curry

3.Inkivääri

Millä näistä kannattaa maustaa?, mielestäni hernekeitto yksistään on tylsää, mutta en haluaisi kovin hirveän erikoistakaan siitä loihtia, vaan haluan myöskin maistaa perinteisen hernekeiton maun.

Taitavien kokkien hernekeittoresepteissä olen löytänyt käytettävän ainakin timjamia, rosmariinia, currya ja inkivääriä osana muita lisättyjä mausteita ja ainesosia..mutta mitä näistä uskaltaa kokeilla, kun ei muita mausteita käytä?

12

11529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kardemummaa...

      Jees..
      sitäkin käyttää jotku hernekeitossaan.

    • Laatutietoinen nautiskelija

      Hernekeittosi mausteeksi,hienonnettua sipulia, meiramia ja varovaisesti salviaa ja hiukan timjamia.
      Äläkä unohda valkopippuriakaan.

    • ja kardemumma pois

      Muut sopivat erinomaisesti! Vielä kun sulla olis valkosipulia, chiliä ja fenkolia. Ja lipstikkaa...

    • keitin hernekeittoa

      ja mausteeksi laitoin musta- ja maustepippuria, oreganoa ja timjamia. Ei lihaa keitossa, vain kasviksia ja keitin valmiiseen kasvisliemeen, jossa ei ole mitään säilöntä- ym. aineita.

    • merilevää

      antaa hyvän sivumaun. Valkosipuli on hyvä. Itse murennan Tempeh-nokareita tai hiukan tofua mukaan. Lusikallinen Miso-tahnaa antaa ruokaisan maun.

    • on lisäksi

      vanha klassillinen mauste on lisäksi sinappi. Usein lisätään vasta lautasella ja sekoitettava hyvin; käy myös luettelemiesi 1)-kohdan yrttien lisäksi.

    • kasviskeitto

      Paljon meiramia, vähän salviaa, mustapippuria, ruususuolaa ja kunnolla valkosipulia ja sinappia.

    • ärt

      Mun paras soppa sisältää: Herbamare-kasvisliemitiivistettä, meiramia, laakerinlehtiä, runsaasti inkivääriä, sekä valkosipulia jos sille päälle satun. Ja hyvää on1

    • tonnikalaa kanssa

      Näin se hernekeitto paranee!

    • Hei

      Tärkeintä on että keität tarpeeksi kauan, neljä tuntia ainakin miedolla lämmöllä ja varot pohjaanpalamista. Neljä tuntia minulla on nyt 10 litran kattila hellalla ollut.
      Neljä tuntia riittää.

      Ei siis 1-2 tuntia riitä, silloin se jää vetiseksi.
      http://jarinhotelli.blogspot.com

      yst. jari

    • Antero_Rokka

      500g kuivattuja herneitä ja 2,5 litraa vettä. Liotinveden korvaaminen uudella vedellä ennen keittämistä vähentää kuulemma ilmavaivoja.

      1 kpl kasvisliemikuutioa.
      2-3 hyppysellistä curryjauhetta, siis ihan vähän. Dominoiva curry voi pilata keiton tai sitä voi olla vaikeata syöttää muille.

      1/2 kynsi valkosipulia. Valkosipuli antaa makuun mukavaa pyöreyttä ja täyteläisyyttä mutta sitäkään ei pidä käyttää liikaa.

      n.2 teelusikallista meiramia. Meiramin voi lisätä kahdessa erässä, ensin puolet keittovaiheessa ja loput kun keittämisen loppuvaiheessa tarkistaa suolan.

      1/4 teelusikallista rosmariinia.
      5 kpl maustepippuria
      1-2 laakerinlehteä heti alussa keitinveteen.
      5 veiviä mustapippuria maustemyllystä
      4 hyppysellistä korianteria
      2 sipulia pilkottuna tai tuoreen sipulin voi korvata 2 tl sipulijauhetta.
      Hieman suolaa jos liemikuutiosta tuleva suola ei riitä.
      Sinappia maun mukaan.

      Itse en pidä porkkanakuutioista hernekeitossa mutta viimeksi pistin 2 kuorittua kokonaista porkkanaa kiehumaan koko ajaksi ja nostin sitten valmiista keitosta pois. Porkkana antaa hieman makeutta keittoon.

      Oregano on ihan kiva mauste mutta hernekeittoon en sitä käytä, vie ajatukset liikaa pitserian puolelle.

    • simppelisapuska

      Ei mitään mausteita vaikka se kuulostaakin oudolta - vain vettä, herneitä ja vähän suolaa ja antaa muhia riittävän kauan - 3-4 tuntia. Jos et minua usko etkä haluaisi "tuhlata" aikaa itsestään selvyyteen, niin käy K-kaupassa ostamassa Pirkan luomukasvishernari ja maista - se ei sinällään kaipaa yhtään mitään mausteita vaan on itsessään herkullista.

      Mainitsemistasi mausteista käyttäisin ykkös-vaihtoehtoa kohtuudella - muut taas vievät ruoan liiaksi itään - inkivääri esim. tuo mieleen joulun ja jälkiruoat.

      Tseffit taas kokeilevat kaikkea ja puhuvat paljon skeidaa - esim Kortonki väitti äskeittäin, että sitruunan riisin seassa pitävän riisin keitettäessä vaaleana vaikka koskaan nelikymmenvuotisen ruoanlaittohistoriani aikana riisi ei ole koskaan kellastunut/harmaantunut keittämisen yhteydessä - ainoastaan silloin , kun olen tehnyt ns. curry-riisiä tsikkenin oheen.

      Nykyään halutaan maustaa liikaakin kaikkea eikä luoteta yksinkertaisiin makuihin. Jotenkin huvittaa Björkin "simppelit" kaakkois-aasialaishenkiset ruoat, joissa on noin 30 eri ainesta ja silti kama maistuu samalta - proteiini vain vaihtuu välillä. "Aasialaista" voi käydä haistelemassa kauppakeskusten sisäänkäyntien luona - jos muka haisee syötävältä, niin siitä sitten vain - itse kyllä jätän väliin.

      Jotenkin nykyään on unohtunut vanha sääntö - jos ruoassa on enemmän kuin 10 ainesta, niin unohda tai karsi aineksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      134
      8365
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1373
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1116
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      92
      1046
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      136
      944
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      765
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      758
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      751
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      654
    Aihe