kysely:miksi ja milloin aloitit kasvisruokavalion?

makapu

heipä hei!

Opiskelen viimeistä vuotta nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi, ja teen päättötyötä aiheesta kasvisruokavalio.Olen itse ollut vajaa kaksi vuotta pescovegetaristi.
olisitko ystävällinen ja vastaisit alla olevaan kyselyyn, voit vastata myös suoraan sähköpostiin:[email protected].
-kiitos-

1.ikä?
2.paikkakunta?
3.kauanko olet noudattanut kasvisruokavaliota?
4.mitä ruokavaliota noudatat?(lakto,pesco jne.)
5.mistä syystä päätit aloittaa kasvisruokavalion?
6.onko ruokavalion noudattaminen ollut mielestäsi helppoa/vaikeaa? miksi?

28

1822

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvinsyöntini:

1. 44.
      2. Australia
      3. neljä kuukautta.
      4. Hiukan kalaa, hiukan munia, muuten kasviksia
      5. Toivun syövästä.
      6. Päätöksen tehtyäni ei ole ollut himoa lihaan, eläinrasvaan, sokeriin ja maitotuotteisiin. Pahin vaikeus on ollut saada tarpeeksi kaloreita, ja vitamiineja. En tiedä, saanko riittävästi proteiineja. Käytän nyt melkein kaksi kertaa sen rahasumman ruokaan kuin ennen, mutta voin hyvin, ja olen siis tyytyväinen päätökseeni. Aikaa ruoanlaittoon kuluu enemmän kuin ennen. Toisaalta tiskaus on helpompaa ja roskis tuoksee paremmalle, kun ei ole mätäneviä lihakimpaleita siellä. Kirjoitan enemmän pian (toivottavasti) julkaistavassa kirjassani.

• odotellaan sitä kirjaa

Wowww, että ihan oma kirja meille pescovegaaneille!!!

• Jorma h

1.ikä?
      26
      2.paikkakunta?
      Helsinki
      kasvisruokavaliota 6 vuotta sitä ennen söin kasvisruuan lisäksi kalaa 2 vuotta.
      - kasvisruokavaliota, ts. ei kalaa, ei munaa, ei maitotuotteita
      - eettiset ja ekologiset syyt
      - erittäin helppoa, koska asun isossa kaupungissa, olen kokeilunhaluinen ja erittäin motivoitunut.

• llllll

Mutta tuohon paikkakunta-kysymykseen en voisi vastata. Mitä edes teet sillä tiedolla? oLen niin pieneltä paikkakunnalta, että joku voisi tunnistaa sen perusteella.

Kiitos ja näkemiin.

• Mitäs se

sitten haittaa vaikka tunnistaisikin? Muutenkin menee vähän liiallisuuksiin tuo yksityisyyden suojeleminen nykyään.

• minulta

1.ikä?

25

2.paikkakunta?

Helsinki

12 vuotta

lakto-ovo (syön munia ja maitotuotteita)

liha vaan rupesi kuvottamaan, ja ajatus eläinten syömisestä tuntui aika kammottavalta.

Helppoa. En edes ymmärrä mikä siitä Suomessa tekisi vaikeata. Kaikki mitä tarvitsen on saatavilla perus supermarketeista.
      Ravintolat kyllä tuottavat vaikeuksia koska monet kokit käyttävät aina samoja raaka-aineita kasvisruuissa, mikä tekee ruuasta todella tylsää. (esim. muutama vuosi sitten fetaa tungettiin joka paikaan, nyt on taas vuohenjuusto)

• jaska k

1. 62
      2. Espoo
      3. 5v
      4. Vähärasvainen vegaani
      5. Terveys syyt
      6. Ei suurempia vaikeuksia, netistä saa hyviä ohjeita

• kasvissyöjä!

1.ikä?
      -21
      2.paikkakunta?
      - kuopio
      - n. 7 vuotta
      - lakto-ovovegetaristi, eli munat maitotuotteet menee kasvisten lisäksi
      - en ole koskaan oikeastaan pitänyt lihasta. Erään huonon lihakokemuksen jälkeen päätin, ettei tätä ole pakko syödä.
      - Helppoa. Joka paikassa on yleensä tarjolla myös kasvisruokaa ja sukulaiset ovat olleet koko ajan kannustavia ruokavalioni suhteen. Eli vieraillessa ei ole tuputettu lihaa. Kun ruokavaliovalinta on vapaaehtoinen, ei sen toteuttaminen ole vaikeaa, tätä mieltä olen. Eri asia saattaisi olla, jos olisi rajoitettava syömisiään esim. jonkin allergian takia.

• makapu

kiitos. Kaikille jotka olette vastanneet minun kyselyyni. Toivottavasti saan vielä lisää vastauksia.
        ja vastaus tähän "mitä teet sillä tiedolla,että missä asun".Haluan kartoittaa paikkakuntien perusteella missä päin kasvisruokavaliota noudatetaan eniten asukasmäärään nähden.

Ja ei sen kasvissyönnin pitäisi mikään häpeä olla,päin vaastoin.Ole ylpeä siitä mitä teet.

• vihr.

1.35
      2.Liperi
      3.8v
      4.vegaani
      5.koska opin, että Jumala alunperin tarkoitti ihmisen kasvissyöjäksi, ei siis tappamista... Myös terveyssyistä.
      6.Siirryin vegaaniruokavalioon asteittain. Lihasta luopuminen oli helppoa, maidosta ja kananmunista vaikeampaa.Kotona on helppo olla vegaani, kaupoista saa kaikkea mitä tarvitsee. Matkoilla ja vieraisilla on vaikeaa. Vegaaniruokaa, jolla nälkä pysyisi loitolla ei osata tarjota. Kaikki kielletty osataan karsia, mutta korvaavia tuotteita ei osata käyttää.

• arvotonta dataa

Tutkimusta ei voi tehdä näin! Näin kerättyä aineistoa ei voi hyväksyä tutkimuksen tulokseksi, eikä siten sinun opinnäytettäkään!

• Makapu

Valitettavasti minun täytyy todeta sinun olevan väärässä. Opinnäytetyö koostuu fakta tiedon lisäksi myös kyselyistä/ihmisten omista mielipiteistä ja kokemuksista. Olen kyllä kysynyt omalta opintoohjaajaltani asiasta ennenkö olen mitään alkanut tekemään.

• sisällytettävä aineistoon

1.ikä?
      39 v
      2.paikkakunta?
      Turku
      10 tuntia
      nestemäinen ravinto, ohrapirtelölinjalla
      vain nesteet pysyy sisällä
      kallista, aina ei nesteetkään pysy sisällä

Tulitko viisaammaksi?
      Mitäs tästä nyt sitten päättelet?

• Makapu

ei minun kysymyksiin ole kenenkään pakko vastata. Se on jokaisen oma päätös vastaako vai ei. Ja jos päättää vastata niin onko liikaa pyydetty että vastaukset olisivat asiallisia?

• kumpia enemmän?

Kumpia on enemmän kasvissyöjissä? Kerro!

• Makapu

hyvä kysymys.
        siihen ei voi muuten vastata ku en tiedä?

• Lady_Stardust

NOniin. Pitemmittä puheitta:
      1. 17 vuotta
      2. Oulu
      3. Ainakin vuoden
      4. En syö mitään lihaa, mutta toisinaan maitotuotteita tai kananmunaa, mutta pyrin niitäkin välttämään mahdollisuuksien mukaan.
      5. Koska kaikki liha maistui mielestäni pahalta ja ihmisen ei ole tarpeellista syödä lihaa, koska ilmankin näyttää loistavasti pärjäävän.
      6. Helppoahan tämä on kuin mikä. Kertaakaan ei ole mieli lihaa tehnyt, ja miksipä tekisi? Eihän se hyvältä maistuisi kuitenkaan. On ihanan vapaa olo syödä kasvisruokaa.

• beenthere

Meillähän on näköjään muutakin yhteistä! Hieno homma. Onnea valitsemallasi tiellä!

• beenthere

1. 48
      2. uusimaa
      3. 7 vuotta
      4. lakto-ovovegetaristi
      5. eettiset perusteet
      6. erittäin helppoa, olo on parampi kuin ennen ja omatunto myös.

• vastaan

1.ikä?
      20

2.paikkakunta?
      Helsinki

10 vuotta

kasvis, kala & maitotuotteet

En ihan muista..varmaan kun siskotkin oli. Koulussa (ala-asteella siis) muistaakseni alettiin kavereitten kanssa puhua, että koulun liharuoka on ällöä tai jotain, ja samana päivänä ilmotin, että olen tästä lähtien kasvissyöjä.

Suht helppoa, kai siihen on yksinkertaisesti kymmenessä vuodessa tottunut. "Vieraissa" välillä hankalaa, kun ihmiset ei tiedä/osaa.

• pippuri

1.34v
      2.Jyväskylä
      3.Olen noudattanut kasvisruokavaliota 18 vuotta.
      4.Ruokavalio on muuttunut puhtaampaan suuntaan ajan myötä ja suurimman osan ajasta olen ollut pääosin vegaani. Ajoittain ruokavalioon on kuulunut luomukananmunia.
      5.Ensimmäinen syy siirtyä kasvisruokaan oli myötätunto muita eläviä kohtaan, ja se on edelleen se päällimmäisin syy. Toki olen ajan myötä kehittynyt kuuntelemaan myös paremmin kehoani ja sitä mitä se tarvitsee ja mikä ei minulle sovi. Kasvisruoka sattuu olemaan se ideaali ravinto tälle keholle ja mielelle.
      6.Ruokavalion noudattamisen helppous ja vaikeus riippuvat omasta asenteesta. On varauduttava kommentteihin ja nähtävä etukäteen vaivaa, jos esim porukalla ollaan menossa ulos syömään tavalliseen ravintolaan. Nykypäivänä laktovegetaristeilla on jo hyvät mahdollisuudet saada ruokaa ravintolastakin, toisin kuin vegaaniruokavaliota noudattavien. Ärsyttävintä on se, kun kahviloissa ja ravintoloissa joutuu henkilökunnalle selvittämään ero laktoosittoman ja maidottoman välillä. Suurten ketjujen yleistyminen myös vaikeuttaa kaikenlaisten erikoisruokaa syövien mahdollisuutta saada ateria, sillä niiden tarjonta perustuu listaan, josta tuntuu olevan kovin vaikea poiketa, vaikka tarvittavat ainekset keittiöstä löytyisivätkin. "kun ei ole koodia millä myydä".
      Raaka-aineita ja valmiita ruokiakin on nykyään hyvin saatavilla ainakin kaupunkien kaupoissa. pikkukylissä voi valikoima olla ankeampi.

• 1.ikä?
      28v
      2.paikkakunta?
      Helsinki
      5min
      Olen kaikkiruokainen
      Harkitsin sitä kun söin kasvisateriaa..
      Ateria oli hintaansa nähden kallis...nälkä jäi!

Asiasta sen verran vielä että,...

Miksi aloittaa kasvisruokavalia/kieltäytyä lihasta kokonaan. Toisille ihmisille eläimen syöminen kuviottaa ja se ei ole joidenkin mielestä oikein. Minun mielipide on hieman erinlainen!
      Olemme ihmisiä...ravintoketjun huipulla! Kyllä eläin syö ihmise jos tilaisuuden saa...(Suosittelen kokeilemaan korkeasaaren leijonahäkkiä jos ette usko) Muös kaikenmaailman hyönteiset ja villieläimet syövät ihmislihaa jos sitä on jossain saatavilla! Syö tai tule syödyksi! Onhan se kuulemma terveellistä syödä kasviksia ja niin teenkin päivittäin,mutta jos pelkästään siihen touhuun alkaisin niin hupenisi opiskelijan kukkarosta iso summa tuohon touhuun! Lisäravinteita pitäisi hankkia mistä milloinkin..

Helpompi syödä ruoka-aine ympyrän mukaisesti ja harrastaa liikuntaaa! =)
      T:Malli

• -Ninni-

Silläkin uhalla, että minut teilataan, koska monien mielestä olen väärempi kasvissyöjä kuin kanan- ja kalansyöjät.

1.ikä?
      22

2.paikkakunta?
      Ulkomaat

Alle 1 vuotta

Kasviksia pääasiassa, ei possua, ei kanaa, ei maitotuotteita, ei kananmunia, ei kalaa eikä äyriäisiä. Kasvisten lisäksi vain tarkoin valittua naudanlihaa n. kerran kuukaudessa. Ihanteena ja tavoitteena vegaani. Nyt kait olen sitten semivegetaristi.

Eläinten oikeudet pääasiassa ja sitten ekologiset ja "poliittiset" syyt.

On ollut jossain mielessä vaikeaa luopua lihasta. Ei se maku, mutta kun on tottunut ja ympärillä kaikki syövät. Vaikea on perustella tällainen epätyypillinen kasvisruokavalio. Kanan- ja kalansyönti kun lasketaan kasvisruokavalioksi, mutta naudanliha-kasvissyöjä on tosiaankin aika kummajainen. Täytyi ihan tutkia asiaa, jotta selviäisi miksi näin on. Sain sellaisen vastauksen, että käsitys on peräisin uskonnollisesta kasvissyönnistä: punainen liha on pahaa ja syntistä, koska siinä on verta. Ja veren syöminen on tabu monissa uskonnoissa, jopa verensiirrot. Eli ei paljon järkeä tuossa luokitteluissa, mutta ihmiset ovat niin sen orjia, että saan yleensä vastaani nurinaa ja jopa halveksuntaa - myös kalan ja kanansyöjiltä!

Päädyin tähän ratkaisuun, koska en ole valmis vegaaniksi, mutta silti haluan minimoida eläinten hyväksikäytön. Avuksi olivat muutama kirjoitus tällä ja vegaaniruokapalstalla. Asun alueella, jolla kasvatetaan nautakarjaa. Ne ovat valtavan isoja lehmiä ja sonneja, jotka laiduntavat ulkona luonnossa ympäri vuoden. Näen kun ne kasvavat vasikoista aikuisiksi ja viettävät elämäänsä tyytyväisinä laitumilla, näen kun ne viedään teuraaksi, ja olen käynyt myös teurastamolla. Joten älyllisen rehellisyyden vaatimuksen olen ruokavalioni suhteen mielestäni täyttänyt. Olen laskenut, että takiani täytyy riistää yhden naudan henki noin kahdessa-kolmessa vuodessa. Edes välillisesti ei enempää murhia tehdä, koska lihantuotantoon kelpaavat kaikki, niin sonnit kuin lehmätkin. Jos söisin kalaa, kanaa, munia tai maitotuotteita. olisin mielestäni vähemmän eettinen kasvissyöjä kuin nyt, sillä ruokani eteen tapettaisiin enemmän eläimiä ja se tapahtuisi minulta piilossa, olisi helppo sulkea silmänsä ja elää petollisessa itsetyytyväisyydessä.

Anteeksi pitkä sepustus, mutta kun valintani on näin epätavallinen ...

• Heissan!

1. 32

2. Turku

3. N.14v.

4. Käytännöllinen ja vähän löyhämoraalinen vegaani, eli sorrun toisinaan suklaisiin, kasvispitsoihin ym. maitotuotteisiin, varsinkin jos joku tarjoaa.
      Lisäksi omaan kirpparilta ostetut nahkamonot.

5. Eettisistä syistä.
      En halua syödä mitään millä on kasvot, tai perse, tai kuten kaunosielut sanovat, sielu, enkä tahdo myöskään tukea eläinteollisuutta.

6. Vaikeaa.
      Pidän lihasta, sekä erinäisistä eläimistä saatavista eritteistä.

Mä en ole erityisemmin mukavuudenhaluinen - ellei laiskuutta lasketa sellaiseksi - mutta tuntuu, että joillakin ihmisillä, joihin itsenikin luen, evoluutio on kehittänyt erityisen vahvan tunneperäisen siteen lihanmakuun kielen makunystyröillä.
      Mutta kieli on pohjimmiltaan vain pelkkä tahmea uloke kropassa, ja ainoa uloke jota ihmisen on hyvä seurata sijaitsee keskellä naamaa - ei suinkaan suussa.:D

• uuninluukku

1. 29
      2. Nurmijärvi
      3. 4 kk
      4. maito,kananmunat ja kala
      5. en löytänyt yhtään hyvää perustetta sille miksi syödä lihaa
      6. Kaikkea muuta kuin vaikeaa. En ole koskaan voinut näin hyvin ja ruuanlaittokin sai uutta puhtia:)

• Makapu

Mukavaa että myös ihmiset jotka eivät ole kovin kauaa noudattaneet kasvisruokavaliota uskaltavat/viittivätä silti kirjoittaa tänne.

Mukavaa että yhä useampi ihminen valitsee tämän tien. Onnea myös sinulle tästä valinnasta.:)

• Seppo..nen

1: 53
      2: Helsinki
      3: n.26 vuotta
      4: ????
      5: ex-vaimo oli kasvislinjalla,joten söin mitä eteen tuli.
      6: se oli helppoa,vaimo teki sapuskat."Ulkoruokinnassa" täytyy itse tehdä eväät.Onneksi monista ravintoloista löytyy myös kasvisruokaa.

• jjuip

1.ikä? 18
      2.paikkakunta? pori
      3.kauanko olet noudattanut kasvisruokavaliota? virallisesti vasta hyvin vähän aikaa, isä kun ei oikein vegeilyä meinannut hyväksyä...
      4.mitä ruokavaliota noudatat?(lakto,pesco jne.)kala-kasvisruokavaliota
      5.mistä syystä päätit aloittaa kasvisruokavalion? eettisistä
      6.onko ruokavalion noudattaminen ollut mielestäsi helppoa/vaikeaa? miksi? helppoa. kalakin lähtee lautaselta kun muutan omaan kotiin. nykyään kasvisruokatarjonta (ainakin lakto-ovo) että ei sen pitäisi olla kenellekään ylivoimaista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe