graavilohi

....

Onko kaupan lihatiskillä myytävissä graavilohissa eroja? Joskus harvoin kun sitä ostan saan tummemmesta(punasemmasta) ja ilman tilliä ja joskus se on aika vaaleaa ja hyvin tillistä ja taitaa olla myös mustapippuria.Lähinnä tämä kalalaji kiinnostaa.Joka kerta olen sitä meinannut kysyä mutta aina se on jonon ym. kiireen vuoksi jäänyt.Lasten ja omastakin mielestä ehdottomasti parempaa on punasempi kala.

13

1723

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

Kyseessä olevan vaalealihaisen kalan villiksi, kotimiseksi loheksi ja taas punaisemman olevan norjalaista kasvatettua kalaa. Voin tietenkin olla aivan väärässäkin, mutta tuo nyt tuli ekana mieleeni. Toisaalta, jos vaaleampi on saman hintaista, niin olen melko varmasti väärässä. Villilohi kun on useinmiten selkeästi kalliimpaa.
      Vaaleampilihainen ja villinä kasvanut on kuitenkin parempaa. Toisaalta kauppiaat myyvät usein myös meritaimenta lohena ja sen liha on selvästi tummempaa (punaisempaa) kuin villin lohen. Toisaalta merilohen ja meritaimenen hintaero on pienehkö, joten tämä pähkäily selviää varmuudella vain kysymällä kauppiaalta. Summa summarum, kaikki mainitut kalat ovat kuitenkin erinomaisia graavikaloja, tillillä tai ilman. Murskattu valkopippuri on kalan seurana parempi kuin mustapippuri.

• järkeilisin

Jotta olisiko tuo vaalea kala merilohta,
      ja punaisempi kirjolohta.
      Molemmat hyviä tavallaan, makuasia.
      Mutta kieltämättä punainen lohi kauniinpaa värinsä puolesta.
      Graavaapa itse, ei ole vaikeaa ja tiedät mitä saat.
      (Tässä viime viikon keskusteluissa oli vanhan kokin kanssa juttua kertun kalasta,se on nyt syöty ja hyväksi havaittu,)joten suosittelen että suolaa itse tulee jopa edullisemmaksikin ja on hyvää.Tämä ei kuitenkaan ole graavikala Paitsi jos pidät jännästä etikan kirpeydestä ja makeasta mausta teepä tuota namikalaa itse laitoin noin 800g ja kaikki meni parempiin suihin

• - - -

Tuleeko parempaa, jos laittaa merisuolaa tavallisen suolan sijaan? Miten kauan kannattaa pitää?

• ja suolaankin
        - - - kirjoitti:

Tuleeko parempaa, jos laittaa merisuolaa tavallisen suolan sijaan? Miten kauan kannattaa pitää?

Ripottele lohifileen päälle n.2-3 rkl KARKEAA merisuolaa ja halutessasi tuoretta tilliä makua ja silmäniloa antamaan.
        Kääräise tiiviiseen voi/pergamiinipaperiin ja pieni paino päälle sitten jääkaappiin.
        Jos illalla teet on aamulla valmista, paitsi jos teetkin sen aamupäivällä on takuuvarmasti jo iltasella syötävää.
        Joku haluaa pitää suolassa jopa pari vrk mutta minusta ei kannata, ja jos suolaa on vielä kalan pinnalla rapsuttele pois jottei tunnu hampaissa.

• vanha kokki
        ja suolaankin kirjoitti:

Ripottele lohifileen päälle n.2-3 rkl KARKEAA merisuolaa ja halutessasi tuoretta tilliä makua ja silmäniloa antamaan.
        Kääräise tiiviiseen voi/pergamiinipaperiin ja pieni paino päälle sitten jääkaappiin.
        Jos illalla teet on aamulla valmista, paitsi jos teetkin sen aamupäivällä on takuuvarmasti jo iltasella syötävää.
        Joku haluaa pitää suolassa jopa pari vrk mutta minusta ei kannata, ja jos suolaa on vielä kalan pinnalla rapsuttele pois jottei tunnu hampaissa.

Mikä on pointtisi karkean merisuolan käyttöön. Hieno merisuola toimii aivan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, eikä tarvitse murusia poistella, se on muuten ihan samaa suolaa.
        Tilli, oltuaan fileiden välissä, antaa hienosti makua, mutta ei sesilmänilo enää siinä vaiheessa ole
        sillä vettynyt tilli on aivan erikuin tuore ja terhakka. Tillisilppu sitävastoin on parempi ratkaisu. Tavallasi tehty "graavi" kyllä toimii, vaikka useimmat laittavat lisäksi hieman sokeria ja valkopippuriakin. Mutta se on makuasia ja vähän niinkuin ruotsalainen tapa. Jos fileesi on iso, ei suolaantuminen tapahdu noin nopeasti.

• vanha kokki

Jos siinä on isot selvästi erottuvat hopeanväriset suomut on kyseessä lohi tai taimen. Jos nahka on sileä ja siitä on vaikea erottaa yksittäistä suomua, on kyseessä "pullalohi", eli sateenkaarirautu, alias kirjolohi.

• taivahan talikynttilät
        vanha kokki kirjoitti:

Mikä on pointtisi karkean merisuolan käyttöön. Hieno merisuola toimii aivan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, eikä tarvitse murusia poistella, se on muuten ihan samaa suolaa.
        Tilli, oltuaan fileiden välissä, antaa hienosti makua, mutta ei sesilmänilo enää siinä vaiheessa ole
        sillä vettynyt tilli on aivan erikuin tuore ja terhakka. Tillisilppu sitävastoin on parempi ratkaisu. Tavallasi tehty "graavi" kyllä toimii, vaikka useimmat laittavat lisäksi hieman sokeria ja valkopippuriakin. Mutta se on makuasia ja vähän niinkuin ruotsalainen tapa. Jos fileesi on iso, ei suolaantuminen tapahdu noin nopeasti.

Onnistut vk aina laittamaan minulle jauhot suuhun.
        En omaa kokki taustaa ja olen sinua nuorempi 25vuotta,joten kokemustasokin ruuanlaitossa voi olla niin ja näin mutta parhaani koetan.
        Isännys on pysynyt ainakin vielä hengissä ja lapset lentänyt pesästä, ja ensiviikolla tulevat lapsenlapset muutamaksi päiväksi.
        Arvaapas mitä he yksinkertaisesti haluavat..tee mummu niitä pieniä ruisleivän paloja jossa on voita päällä.
        Pienet ovat lapsen halut ei turhia kruusailuja.
        Tämä meni nyt asian ohitse mutta sitä sattuu,kyllä se hienokiteinen merisuola on ihan jees,ja tottahan tuore tilli on kaunista katsella, joten taas tässäkin kirjoitin ensin ennenkuin ajattelin mutta hätänen kun ihminen on.

• vanha kokki
        taivahan talikynttilät kirjoitti:

Onnistut vk aina laittamaan minulle jauhot suuhun.
        En omaa kokki taustaa ja olen sinua nuorempi 25vuotta,joten kokemustasokin ruuanlaitossa voi olla niin ja näin mutta parhaani koetan.
        Isännys on pysynyt ainakin vielä hengissä ja lapset lentänyt pesästä, ja ensiviikolla tulevat lapsenlapset muutamaksi päiväksi.
        Arvaapas mitä he yksinkertaisesti haluavat..tee mummu niitä pieniä ruisleivän paloja jossa on voita päällä.
        Pienet ovat lapsen halut ei turhia kruusailuja.
        Tämä meni nyt asian ohitse mutta sitä sattuu,kyllä se hienokiteinen merisuola on ihan jees,ja tottahan tuore tilli on kaunista katsella, joten taas tässäkin kirjoitin ensin ennenkuin ajattelin mutta hätänen kun ihminen on.

Missään tapauksessaen halunnut nolata, tai loukata, kysyinpähän vain josko tuohon karkeansuolan käyttöön on jokin tietty syy. Älä suinkaan kuvittele, että minä olisin se joka kaiken tietäisin. Lähes joka päivä sitä oppii uutta, tässäkin iässä vielä.
        Meillä on sitten yhteistä tuo, että sanotaan tai kirjoitetaan välillä ennen kuin keritään miettimään mitä sanotaan. Se lienee inhimillistä.
        Minulla on pieni 5 vuotias tyttären poika, joka aina tullessaan meillä käymään kysyy ensimmäiseksi, pappa, onko sulla graavia kalaa? Yleensä sitä on ja poika pistelee hyvällä halulla pelkkää kalaa. Sitä on soma katsella, kun pikkumies pistelee raakaa kalaa ja selvästi nauttii.
        Minusta on hienoa että lapset arvostavat oikeata ruisleipää ja nimenomaa oikeata voita, ehkä kaikkea toivoa ei ole vielä menetetty tulevien sukupolvien suhteen, vai mitä.

• jälleen kerran
        vanha kokki kirjoitti:

Missään tapauksessaen halunnut nolata, tai loukata, kysyinpähän vain josko tuohon karkeansuolan käyttöön on jokin tietty syy. Älä suinkaan kuvittele, että minä olisin se joka kaiken tietäisin. Lähes joka päivä sitä oppii uutta, tässäkin iässä vielä.
        Meillä on sitten yhteistä tuo, että sanotaan tai kirjoitetaan välillä ennen kuin keritään miettimään mitä sanotaan. Se lienee inhimillistä.
        Minulla on pieni 5 vuotias tyttären poika, joka aina tullessaan meillä käymään kysyy ensimmäiseksi, pappa, onko sulla graavia kalaa? Yleensä sitä on ja poika pistelee hyvällä halulla pelkkää kalaa. Sitä on soma katsella, kun pikkumies pistelee raakaa kalaa ja selvästi nauttii.
        Minusta on hienoa että lapset arvostavat oikeata ruisleipää ja nimenomaa oikeata voita, ehkä kaikkea toivoa ei ole vielä menetetty tulevien sukupolvien suhteen, vai mitä.

sulla on kyllä semmoset jutut, että voi persikan pohjat.
        Olen tässä jälleen ittekseni nauranut, ja teen sitä myös tätä kirjoittaessa,tuo yhteinen totuus on tuo malttamattomuus, mutta se on arvo sinänsä sitä ei kaikilla ole, enkä ota pahakseni meitä on moneen menoon ja joka vaunuun meidän tyttären poika täytti 6v neljä päivää takaisin ja tyttö on 4v kysyi äidiltään samana iltana että yhtä asiaa mietin,miksi en minä saanut yhtään lahjoja. jolloin äiti sanoi että sinä täytät vasta syksyllä, mutta eihän se kuitenkaan mieltä helpottanut kun tyttö mietti..

• rotissööri
        vanha kokki kirjoitti:

karkean suolan käyttöä graavaamisessa on erääillä keittiömestaripäivillä perusteltu sillä, että suolan imeytyessä graavattavaan tuotteeseen, sitä liukenee pikku hiljaa lisää, kun taas hieno suola saattaa ylisuolata pintakerrokset ja sisältä jää suolaamatta. Minä jätän usein paistetun lohen hieman raa'aksi sisältä ja on monen mielestä sillä tavoin herkullisempaa. Mikäli graavattavan kalan tarjoamiseen on kiire, on se syytä jättää huoneenlämpöön graavaantumaan. Valkosipuli antaa myös vaihtelua ja tietenkin ruokalusikallinen konjakkia tai likööriä ja marjatkin tuovat makua.

• Maaliskuun Idus

onko tässä mitään perää kun en koskaan ole vaivautunut ottamaan selvää asiasta kunnolla, mutta kuulin vuosia sitten eräältä henkilöltä että silloin kun on kasvatetusta kalasta kysymys naaraat ovat punaisempia kuin urokset koska ne uivat nopeammin pintaan syömään niitä ravunkuoria.

• vielä minäkin

että punaisempi kala on kasvatettua kirjolohta ja vaaleampi merilohta,esim.norjasta. Itse pidän merilohesta enemmän mutta pitokokkina tiedän sanoa että jos esim.pitopöydässä molempia graavattuna niin aivan taatusti ihmiset ottavat punaisempaa,on niin paljon kauniinpaa.
        Kun graavaan käytän merisuolaa,hyppysellisen sokeria(pehmentää) sekä tillin oksia. Korkeintaan vrk kuluttua otan tillinoksat pois,pyyhin suolan ja leikkaan viipaleiksi.
        Minusta aivan sama onko suola karkeaa vai ei,tilli hienonnettuna vai silppuna,lopputulos varmasti yhtä hyvä.

• vanha kokki
        vielä minäkin kirjoitti:

että punaisempi kala on kasvatettua kirjolohta ja vaaleampi merilohta,esim.norjasta. Itse pidän merilohesta enemmän mutta pitokokkina tiedän sanoa että jos esim.pitopöydässä molempia graavattuna niin aivan taatusti ihmiset ottavat punaisempaa,on niin paljon kauniinpaa.
        Kun graavaan käytän merisuolaa,hyppysellisen sokeria(pehmentää) sekä tillin oksia. Korkeintaan vrk kuluttua otan tillinoksat pois,pyyhin suolan ja leikkaan viipaleiksi.
        Minusta aivan sama onko suola karkeaa vai ei,tilli hienonnettuna vai silppuna,lopputulos varmasti yhtä hyvä.

Mutta pitää muistaa, että se norjalainenkin on kasvatettua ja selvästi punaisempaa kuin villinä kasvanut lajitoverinsa. Villinä kasvanut itämeren lohi on miltei aina vaalealihaista. Kertomasi pitää täysin paikkansa, että ihmiset ostavat kauniimman väristä, jolloin he valitsevat tuon "pullalohen", eli ns. kirjolohen, vaikka maku kaloissa on eri planeetalta. Villin lohen maku on aivan omaa luokkaansa, samoin meritaimenen, verrattuna tuohon broilerikalaan, mutta nuo ovat tietysti taas niitä makuasioita.
        Tarkoitin tuolla tillin vettymisellä, että kun se oksa on virunut siellä kalanfileiden välissä, ei se ole enää koristeellinen, sen sijaa tillisilppu ei ole pahan näköistä valmiiksi graavaantuneessakaan. Mutta sillä ei nyt siis kuitenkaan ole väliä, koska poistat sekä sulamattomat suolarakeet, että tillinoksan.
        Koetappa ihan kurillasi lisätä vielä graaviisi hippusen juuri jauhettua valkopippuria.
        Puolustelen itse hienon merisuolan käyttöä juuri sillä, ettei sitä tarvitse rapsutella pois kalan pinnalta, eikä se rousku hampaissa, jos sattuu joku muru jäämään. Lisäksi suolautuminen on tasaisempaa. Mutta kukin taaplaa tyylillään, vai mitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      118
      4070
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3934
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      45
      2249
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      56
      2224
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2114
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1786
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1439
    8. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1248
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1193
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1129
    Aihe