kokeneet

aidit

Ensimmainen lapsi on 1 vuotias poika. Voisiko joku, kertoa mita ruokia ja ennen kaikkea miten paljon ruokaa tarjotaan lapselle.

Meilla syodaan aamulla puuroa maidon ja hedelmasoseen kera. Tunnin kuluttua aamiaisesta juodaan korviketta ja nukutaan tunti.
Sen jalkeen kylvetaan ja syodaan 125 g purkkiruokaa. Iltapaivalla taas tunnin nokoset.
Valipalaksi hedelmasosepurkki. Iltapalaksi taas 125 g purkkiruokaa. Nukkumaan mennaan kun on juotu korviketta. Paivan mittaan saa juoda lasten mehuja, sokerittomia.
Poika nukkuu yot todella levottomasti, olisiko kysymys nalasta, en tieda, koska paino on normaali.

8

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..tuon ikäiselle!

      Ja sitäpaitsi tuon ikäinen voi syödä jos mm. raasteita, salaatteja jne. ja tavallistakin maitoa.

    • Pyyanna

      Molemmat lapseni ovat 1-vuotiaana syöneet samaa ruokaa kuin muu perhe, suolaa ei ole tosin ole käytetty.
      Iltapalaksi olen tajonnut puuroa ja sitä syövät illalla vieläkin (2 ja 5 vuotiaana)välillä tarjoan puuron tilalla maustamatonta jogurttia hedelmäsoseen kanssa.
      Ja 1 vuotias voi juoda tavallista maitoa ja syödä ruuan lisäkkeenä esim. kurkkua ja tuoretta porkkanaa.

    • 8kk ja

      puurot aamulla hedelmäsoseen kera.

      Ruokailu päivällä, 200g purkkiruokaa

      Välipalana peruna porkkana velliä.

      Iltaruokailu 200g purkkiruokaa.

      Ja vielä iltapuuro ja velli pullosta.

      Eli kuulostaisi että meillä syödään paljon enemmän, lapsi on hyväntuulinen, ja painaa 9200g ja on 74 cm pitkä, 8,5 kk. (syntymäpaino oli 1860g)

    • ..-..-..-

      syödään aamulla puuroa marjojen/hillon/kasvimaidon kera (2-3dl), välipalaksi leipä tai keksi tai hedelmiä tms, pääruokana samaa mitä muutkin syövät (esim keittoa, laatikkoruokaa, pataa salaatin kera) pari dl, välipalana piirakkaa tai jugurttia, iltaruokana eri puuroa kuin aamulla (saman verran) tai ruokaisaa piirakkaa tai maustamatonta jugurttia ja mysliä tms. Lapsi juo lisäksi tavallista kasvimaitoa 6-9dl päivässä, muuta juomaa (yleensä vettä) vain harvoin. Meillä nukutaan enää vain yhdet päikkärit aamuvälipalan jälkeen. Lapsi on ihannepainoinen.

      Yksivuotias voi jo vallan hyvin syödä samaa ruokaa samoilla mausteilla kuin muukin perhe.

      • vanhemmat syö?

        Näin juuri. Evätkö äidit/isät laita itsellekin ruokaa, joten hyvin voisi lapsetkin jo syödä samaa.
        Siinä oppii samalla syömään monipuolisesti, kun ei syötetä sitä harmaata mössöä.
        Tuossa toisessa kejussa isä ihmetteli lastaan joka syö kaikkea -Ei ole kummallista ,jos on saanut maistaa ja tottunut kaikkeen.


    • ruoasta

      1-vuotiaalle tulisi jo tarjota ihan tavallista kotiruokaa.
      Yli 8 kuukauden iässä lapsi tarvitsee 2 lämmintäruokaa päivässä.

      Eli hyvä ateriarytmi Suomen neuvolan mukaan olisi:
      Aamulla puuro maidon ja hedelmäsoseen kanssa, kuten teillä olikin.

      Sitten lounaaksi tarjoa annos (n 2,5 dl yhteensä) esim. lihaa/kalaa/kalaa ja perunaa/pastaa/riisiä ja höyrytettyjä vihanneksia tai tuoreraasteita.

      Välipalaksi viiliä/jugurttiä, marjoja/hedelmiä ja leipää.

      Sitten päivälliseksi tarjoa taas n. 2,5 dl esim. lihaa/kalaa/kalaa ja perunaa/pastaa/riisiä ja höyrytettyjä vihanneksia tai tuoreraasteita.

      Illalla taas puuroa ja hedelmää/marjoja ja maitoa.

      1-vuotias tarvitsee n. 5 dl maitotuotteita päivässä.
      Älä anna noita mehuja, vaan tuoreita hedelmiä ja marjoja mielummin, niissä on vitamiinit ja hivenainneet tallella. Samalla lapsen vatsa saa terveellistä kuitua.

      Tuo teidän syömänne ruokamäärä kuullostaa todella pieneltä, joten luulen että lapsella on nälkä.
      Meillä tyttö 1 v syö noin ja nukkuu klo 21-07 heräämättä.
      Laitan vielä iltapuuroon 2 tl neitsytrypsiöljyä, niin saa siitä virtaa yöksi.

    • äeti kolmelle

      Tässä esimerkki mitä meidän esikoinen söi tuon ikäisenä:

      Aamupalaksi puuroa ja päälle maitoa (tavallista)esim. klo 7-8
      Ruokailu (lounasaikaan) kunnon lämmin ateria mitä itsekin söin tai joskus poikkeustapauksissa oli purkkiruoka (iso purkki, onko 2 dl?) jos ei ollut valmista ja itse tuli syötyä vaikka pelkkä leipä ja jugurtti, tämä joskus klo 11-12
      Välipala päiväunien jälkeen; hedelmä, viili, jugurtti klo 14-15
      Illallinen taas kunnon lämmin ruoka mitä vanhemmat söi klo 17-18
      Iltapalaksi vielä puuroa lautasellinen ja maitolasi päälle klo 20-21

      Itse olen sitä mieltä, ettei mehuja pidä antaa kuin esim. saunan päälle tai vain kerta päivässä vaikka välipalan yhteydessä. Vesi on paras janojuoma eikä vedessä ole happoja jotka syövyttäisi hampaita ja aiheuttaisi eroosiota. Korostan että tämä poika oli todella hyvä syömään ja kasvoi melkoista vauhtia jolla toimi näin säännöllinen ruokailurytmi. Toisen ja kolmannen kohdalla taas melkein aina joku ruokailu päivässä oli sellainen, jonka lapsi jätti väliin tai söi tosi huonosti. Usein välipala jätettiin suosiolla väliin jotta lapset sitten söi sen kunnon lämpimän aterian kaksi kertaa päivässä.

    • tuoan ikanen

      Syö jo samaa ruokaa mitä muukin perhe? Kysyn vaan...Itselläni ei ole kuin 5 lasta joten olen vahan epavarma..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe