Paras yhteiskunta

Millainen olisi ihannevaltio, paras yhteiskunta, paratiisi?

Paratiisissa oli kolme tärkeää asiaa: Jumalan läsnäolo, kaunis ja puhdas luonto, oikea rakkaus ja onni miehen ja naisen välillä.

Kun siellä oli vain kaksi ihmistä, yhteiskunnaksi muutettuna tämä tietysti tarkoittaisi, että olisi näiden lisäksi oikeudenmukainen yhteiskunta, jossa ei olisi luokkajakoa eikä köyhyyttä.

Uskonnollisissa kuvitelmissa, kuten esim Jehovan todistajien kuvitelmissa tuhatvuotisesta valtakunnasta, kuvataan taloja, luontoa ja puistoja ja ihmisiä, mutta autoja ja lentokoneita ei näy. Oikeasti silloin pitäisi olla myös välineet lentää muille tähdille. Lentävä lautanen pitäisi olla jokaisella parvekkeellaan, että voisi viikonloppuna lentää vaikka Tahitille. Ja pitkillä lomilla Andromedan galaksille.

Eihän se muuten olisi paratiisi, mehän olemme lapsia maapallon karsinassa tällä hetkellä emmekä vapaita olentoja maailmankaikkeudessa, niinkuin paratiisiin myös kuuluu.

Miten tällainen saataisiin aikaan? Ilmeisesti se ei ole ihmisen käsissä vaan täytyy vaan kärsivällisesti odottaa tulevaa maailmanaikaa, joka syntyy taivaallisena eikä maallisena asiana.

6

446

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisessa

yhteiskuntajärjestelmässä voisi asua vain yksi ihminen. kahta sinne ei yhtäaikaa mahtuisi,
      koska jokaisella on omanlaisesnsa mielipiteet
      mikä on parasta.

• Tuo on humoristista, mutta paradoksi. Voiko olla onnea olla yksin? Kyllä rakastettu kuuluu asiaan, ja lapset ja yhteisö. Ja miten se voisi olla yhteiskunta? Sehän olisi erakko yksinään.

Mutta ilmeisesti ihmisluonnon on kehityttävä myös nykyistä paremmaksi, se tuohon aikaisempaan paratiisin määrittelyyn lienee lisättävä. Toisaalta meillä kaikilla on ihmisiä, joiden kanssa yhdessäelo on mutkatonta ja mukavaa, toisaalta on ihmisiä, joiden kanssa ei millään sopeudu yhteen.

• noone_

Paras yhteiskuntamuoto olisi se, että kaikkiviisas diktaattori sanoisi ja määräisi miten asiat tehdään ja asiat olisi pihvi.

Toiseksi paras olisi (ihme kyllä ... tai ei oikeastaan, laiskanlainen kun olen :) "kommunismiutopian tapainen". Huono vaan, että se ei toimi käytänössä - kliinisesti testettu, tiedätte kyllä missä ja loput palaset loksahtelee pois paikoiltaan... tiedätte kyllä missä.

Miksi ja miksi ei? Koska, ihmiset ovat ihmisiä, oli sukupuoli mikä hyvänsä. Älkää vaan luulko, että olen poliittinen henkilöitymä, en ole ikinä äänestänyt, enkä aio, tiedätte kyllä miksi :D

• Riippuu kyllä siitä diktaattorista, onko se sitten niin kaikkiviisas. Ja kaikkiviisas diktaattori antanee kansalaisille demokratian.

• analytic

Asia on perspektiivinen ja paradoksaalinen. Turha edes keskustella kun aina voi toisen todistaa "vääräksi". Saanko todistaa? Tahdon vain ja ainoastaan perustella kantani.

"Paratiisissa oli kolme tärkeää asiaa: Jumalan läsnäolo, kaunis ja puhdas luonto, oikea rakkaus ja onni miehen ja naisen välillä."

Jumala ei todistettavasti ole vielä olemassa, muutakuin meidän ajatusmaailmassa (ehkä tarkoititkin vain sitä "Jumalan läsnäololla", en voi tietää?). Mitä on kauneus? Mitä on oikea rakkaus? Mitä on onni?

"Oikeasti silloin pitäisi olla myös välineet lentää muille tähdille. Lentävä lautanen pitäisi olla jokaisella parvekkeellaan, että voisi viikonloppuna lentää vaikka Tahitille. Ja pitkillä lomilla Andromedan galaksille."

Tämä kaikki kuuluu edelleen sinun paratiisiin, ei minun. Ei saisi absoluuttisessa muodossa tällaisia lauseita kasata. Naurahdan kun kuulen tai luen sanan "oikeasti". Mitä on "oikeasti"?

"Eihän se muuten olisi paratiisi, mehän olemme lapsia maapallon karsinassa tällä hetkellä emmekä vapaita olentoja maailmankaikkeudessa, niinkuin paratiisiin myös kuuluu."

Mikä on vapaus, maailmankaikkeus, paratiisi ja kaikki nämä hienot sanat.

Omaan paratiisiini kuuluu se, että olen täysin vapaa kaikista pakotteista, jotka minua koskaan voisivat koskea. Muiden ihmisten paratiisiin en tahdo kajota, koska tulee muuten ristiriitoja ja minut vain todistetaan "vääräksi".

• Turha miettiä noin tarkasti noiden sanojen merkityksiä, ne ovat aivan tarpeeksi selkeitä tässä yhteydessä.

Et usko, että Jumala on olemassa. Onko edes mahdollista, että valtavassa universumissamme olisi ihmiskuntien lisäksi ihmistä korkeampiakin olentoja? Minusta se on itsestään selvää, tähtiä ja niiden planeettoja on niin paljon ja on ollut niin kauan. Ja kehitysoppi on tosi, eikä suinkaan vastusta Jumalan olemassaoloa vaan todistaa siitä: ei kehitys ihmiseen pääty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      362
      1168
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      768
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      706
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      50
      622
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      44
      595
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      20
      520
    8. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      322
      508
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      76
      481
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe