Olen kokenut idättäjä ja palasin taas harrastuksen pariin vuosien tauon jälkeen. Mungpapua olen idättänyt aiemminkin, enkä muista mitään ihmeellistä tapahtuneen. Nyt ostin risentan kuivattuja mungpapuja ja toimin ohjeen mukaan, liotin ohjeissa sanotut 8-12 tuntia. Vain ehkä kolmasosa pavuista oli lionnut pehmeämmäksi ja loput olivat kovia. Jatkoin liotusta vielä useita tunteja ja vieläkin oli kovia joukossa, jotka ohjeen mukaan olisi pitänyt poistaa. No en poistanut ja lopulta kaikki itivät kuitenkin. Eri tahtiin toki. Onko muilla samanlaista kokemusta? Ajattelin vain että onko eri merkkisissä pavuissa eroja?
Sitten toinen asia idätyksestä. Miksi ituihin tulee rusehtavaa väriä pintaan? Johtuuko se mahdollisesti vedestä, vai olenko idättänyt liian pitkään? Sama juttu on käynyt sarviapilan kanssa. Olen nyt kokeillut idättämistä siivilässä, sain vinkin toiselta idättäjältä. On helpompi pitää idut pimeässä ,kun voi laittaa ne siivilässä muovikulhon päälle ja kaappiin.
Onko muuten sarviapilan maku hieman kitkerä/karvas? Omani olivat ainakin.
Kysymyksiä idättämisestä
4
1447
Vastaukset
- Papu123
Mungpapuja en itse ole idätellyt, mutta sarviapilassa "kuuluu" olla sellainen aika mausteinen ja voimakas maku ja haju. Eli sellainen jotenkin curryn tai vastaavan kaltainen. Niistähän sanotaankin, että kannattaa vähän hissukseen käyttää ja ehkä mausteena muiden itujen kanssa. Minusta maistuivat aika mukavalle kyllä! :)
- p-v
Hei!
Olen ihan noviisi idättämisessä mutta tykkään tosi paljon iduista ja ajattelinkin nyt sitten aloittaa.. ostin mungpavun siemeniä ja luin idätysohjetta, kaikki oli suht selvää mutta mistä nyt semmoisen idätysastian saisi vai onko välttämätön? ja jos laittaapi semmoiseen lasipurkkiin niin mistä semmoista verkkoa/harsoa saa? - Uusi idättäjä
p-v kirjoitti:
Hei!
Olen ihan noviisi idättämisessä mutta tykkään tosi paljon iduista ja ajattelinkin nyt sitten aloittaa.. ostin mungpavun siemeniä ja luin idätysohjetta, kaikki oli suht selvää mutta mistä nyt semmoisen idätysastian saisi vai onko välttämätön? ja jos laittaapi semmoiseen lasipurkkiin niin mistä semmoista verkkoa/harsoa saa?Astioita myy luontaistuotekaupat ja netissä löytyy kun googlettaa esim. idätyslaite. Ei maksa kovin paljon halvimmat.
Saisko jotain harsoa apteekista? Joku vauvan vaippaharso kai kävisi hyvin, mutta lapsettomana en tiedä mistä semmosia saa :)
Olen kuullut vinkin, että kaataa ensin kuumaa vettä papujen päälle ja liottaa sitten, niin pitäisi kovienkin papujen pehmetä. - ituman
Joo, sen takia kannattaa puputtaa sarviapilaa varovasti kun se alkaa tuoksua kainaloissa. Itse söin tuossa rasiallisen ja kuusi päivää ehta intialainen curry tuoksu kainaloissa. Nyt kun tuoksu loppu, rouhasin uuden satsin. Eipähän tarvii pistää dödöä kainaloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.736413- 1445913
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4933755Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1212186- 401435
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4071378- 741215
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471054Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56980Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110972