tervettä

järkeäsaakäyttää

Lueskelin tässä tätä ruokapalstaa ja ihmetyttää tämä uusavuttomuus .
Kerronpa omasta elämästä miten oon toiminut...
eli vauvan ollessa 2 kuukautinen annoin eka kertaa perunaa, siitä pikkuhiljaa porkkanaa, kotimaisia marjoja.jne. Itse keittetty ja soseutettu, ei mitään valmiita purkkimössöjä. Lapsi kasvoi hyvin ja nauratti vähän kun neuvolassa sanottiin että voit ruveta antamaan pikkuhiljaa kiinteetä..vauva oli silloin 4 kuukautta.6 kuukautisesta rupesi syömään samaa ruokaa mitä muukin perhe, ei tullut allergoita eikä näppylöitä tai muutakaan...Sama toistu seuraavien lasten kanssa.Eli itsetekoisesta ruuasta ei tule säilöntäaineita ja muuta,eikä täten allergisoi kuten valmisruuat. Olen tätä mieltä. Tervettä maalaisjärkeä saa käyttää..pois liika paapominen ja hygieenisyys. Eikä niitä neuvolan neuvoja tartte aina kirjaimellisesti noudattaa..

9

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivottavasti..

      tämä oli provo. Pahoin pelkään ettei ollut. Ei kaksikuiselle anneta mitään perunaa, älä nyt hyvä ihminen anna neuvoja asioista, joista et mitään tiedä. Juu juu, perunalla on ennenkin kasvettu, eikä lapsille mitään käynyt (tämä ei siis pidä paikkaansa, vaikka onkin yleinen luulo). Ja kyllä, SINUN lapsesi ovat ihan terveitä, vaikka näin teitkin. Tämähän onkin sopiva otanta, jolla voi yleistää asian kaikille sopivaksi.

      Hyvät ihmiset, annattehan lapselle vasta 6kk:n ikäisenä kiinteitä, jos ovat täysimetyksellä ja aikaisintaan 4kk:n ikäisenä, jos ovat korvikkeella. Suositukset eivät ole päästä keksittyjä, vaan ihan tieteelliseen faktaan perustuvia. Ennen suositus oli, että kiinteitä 3kk:n iässä, mutta nykyään tiedetään paremmin. Todella rasittavaa tuollainen "maalaisjärjen" käyttäminen, kun luullaan tietävänsä paremmin kuin asiantuntijat.

      Ja sinulle vielä tiedoksi; lasten purkkiruoissa ei ole pätkän vertaa säilöntäaineita. Ne ovat 100x terveellisempiä, kuin pelkkä peruna-voi-mössö. Tietysti sosiaalisessa mielessä ja taloudellisesti järkevämpää antaa kotiruokaa.

      • houhhouuu

        Olen alkuperäisen kirjoittajan linjoilla, minäkin olen kasvattanut lapseni ensin perunalla 3kuukautisesta lähtien.Ja itse olen tehnyt ruoat, en ole käyttänyt valmiita purkkiruokia.Minun lapseni oli ennenaikainen joten hän tarvitsi silloin kiinteää ei olisi muuten kasvanut.Ja hänestä kasvoi normaalikokoinen nopeasti


      • ovat..
        houhhouuu kirjoitti:

        Olen alkuperäisen kirjoittajan linjoilla, minäkin olen kasvattanut lapseni ensin perunalla 3kuukautisesta lähtien.Ja itse olen tehnyt ruoat, en ole käyttänyt valmiita purkkiruokia.Minun lapseni oli ennenaikainen joten hän tarvitsi silloin kiinteää ei olisi muuten kasvanut.Ja hänestä kasvoi normaalikokoinen nopeasti

        asia erikseen, yleensä näissä keskusteluissa on kuitenkin kyse ihan "tavallisista" vauvoista. Mutta jos ei kovin pahasti ollut ennenaikainen, niin luultavasti ihan rintamaidolla olisi kuitenkin pärjännyt, koska se on huomattavasti "raskaampaa" tavaraa ja nostaa enemmän painoa, kuin kiinteä ravinto.


      • sssssssssssssssssss
        ovat.. kirjoitti:

        asia erikseen, yleensä näissä keskusteluissa on kuitenkin kyse ihan "tavallisista" vauvoista. Mutta jos ei kovin pahasti ollut ennenaikainen, niin luultavasti ihan rintamaidolla olisi kuitenkin pärjännyt, koska se on huomattavasti "raskaampaa" tavaraa ja nostaa enemmän painoa, kuin kiinteä ravinto.

        Keskoset tarvitsee kovastikkin paljon energiaa kasvuun, sanotaan lääkärissä ja neuvolassa. Itse vaan ihmetyttää, miten kummassa keskosvauvan elimistö kestää maitoa "kovempaa" ruokaa ennen normivauvaa, kun elimistö ei kuitenkaan ole kehittynyt vielä senkään vertaa. Itsellä keskoslapsi, ja vatsaongelmista ollaan kärsitty tosi paljon. Varhennetusti ei voinut aloittaa mitään kiinteitä.


      • vastaan
        ovat.. kirjoitti:

        asia erikseen, yleensä näissä keskusteluissa on kuitenkin kyse ihan "tavallisista" vauvoista. Mutta jos ei kovin pahasti ollut ennenaikainen, niin luultavasti ihan rintamaidolla olisi kuitenkin pärjännyt, koska se on huomattavasti "raskaampaa" tavaraa ja nostaa enemmän painoa, kuin kiinteä ravinto.

        Oli 2kuukautta ennenaikainen, omaa maitoa ei tullut, alusta saakka korviketta. Neuvolassa sanoivat että hyvä että aloitin kiinteän kanssa


      • ei olekaan..
        vastaan kirjoitti:

        Oli 2kuukautta ennenaikainen, omaa maitoa ei tullut, alusta saakka korviketta. Neuvolassa sanoivat että hyvä että aloitin kiinteän kanssa

        verrattavissa rintamaitoon ravintoarvoltaan.


      • nyt tietää
        ei olekaan.. kirjoitti:

        verrattavissa rintamaitoon ravintoarvoltaan.

        Aina ei vaan tule rintamaitoa, kaikki on erilaisia


      • uusavuttomiksi

        Siis herran jumala! Ilmeisesti me jotka käytetään maalaisjärkeä olemme huonoja äitejä.

        Ensinnäkin meilläkin aloitettiin perunasta kaks ja puol´kuisena, siitä sitten pikku hiljaa on laajennettu ruokavaliota. Eikös lapsetkin ole erilaisia ja jokainen kehittyy omaan tahtiin, toisille sopii se puoli vuotiaaksi täysimetys ja toisille ei!
        Ja sitten niistä purkkiruoista, eihän niihin lisäaineita juurikaan lisätä mutta oletteko itse maistaneet esim. kotitekoista peruna-porkkanasosetta ja verrannut teolliseen purkki-vastaavaan -aivan hirveetä, eihän se purkki maistu edes porkkanalle, en kai lapselleni syötä sellaista joka ei itseltäni edes menis kurkusta alas!

        Kuunnelkaa tuoreet äidit vain omaa äidin vaistoa, te tunnette oman lapsenne parhaiten eikä kukaan muu! Se jokaiselta äidiltä löytyy


      • qwerty++
        uusavuttomiksi kirjoitti:

        Siis herran jumala! Ilmeisesti me jotka käytetään maalaisjärkeä olemme huonoja äitejä.

        Ensinnäkin meilläkin aloitettiin perunasta kaks ja puol´kuisena, siitä sitten pikku hiljaa on laajennettu ruokavaliota. Eikös lapsetkin ole erilaisia ja jokainen kehittyy omaan tahtiin, toisille sopii se puoli vuotiaaksi täysimetys ja toisille ei!
        Ja sitten niistä purkkiruoista, eihän niihin lisäaineita juurikaan lisätä mutta oletteko itse maistaneet esim. kotitekoista peruna-porkkanasosetta ja verrannut teolliseen purkki-vastaavaan -aivan hirveetä, eihän se purkki maistu edes porkkanalle, en kai lapselleni syötä sellaista joka ei itseltäni edes menis kurkusta alas!

        Kuunnelkaa tuoreet äidit vain omaa äidin vaistoa, te tunnette oman lapsenne parhaiten eikä kukaan muu! Se jokaiselta äidiltä löytyy

        ..jos antaa alle 4kk perunaa!! Suolisto kehittyy hitaasti pienellä, kas kun ette suolaa laittaneet "makua antamaan" mukaan, olen tätäkin kuullut??
        Kaikessa ei tietty tarvitse noudattaa neuvolan ohjeita (esim. meillä ei keitetty tutteja tms. kuin kerran kuussa, olisi pitänyt päivittäin), mutta kannattaa ottaa selvää että MISSÄ voi toimia oman päänsä mukaan. Ruokasuositukset ovat sellaisia, että niitä ei huvikseen anneta- ei siis maallikon kannata lähteä muuttamaan niitä, vaikka olisi millainen kotikokki ja emäntä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe