Mitä mä teen kun pyöräilyn jälkeen ja pyöräillessäkin hartiat ja niskanseutu menevät ihan jumiin. Sormet puutuu....oireet alkaneet vasta viime syksynä vaikka työmatkaa tullut poljettua jo kohta 10 vuotta samalla fillarilla. HELKAMALLA.3-vaihteinen naistenpyörä. Olenko lyhentynyt itse vai satulan ja tangon väli kutistunut. Tuntuu kuin en enää kunnolla ylettyisi tankoon. Etunoja-asento tuntuu epämiellyttävälle. Olen tosin melko pienikokoinen naisihminen....onkohan pyörä minulle liian suuri....28-tuumaiset renkaat.Itse halusin aikoinaan isot renkaat koska meno on letkeämpää niillä. Auttaisiko jumppa vai uusi tanko?
pyöräillessä niska jumittaa
8
8327
Vastaukset
- martonen
Tarkista satulan korkeus sekä etäisyys ja että se on vaakasuorassa. Sitten ohjaus, ettei ohjaustanko ole ylileveä eikä ole ylikaukana. Ohjaustankoa on helppo kaventaa ja kannattimenkin vaihto on helppo eikä kovin hintava korjaus. Ajon aikana joutuu komentamaan itseään, että hartiat alas ja rennoksi! Rengaskoko ei välttämättä tee pyörästä yli-isoa, jos se on rungoltaan oikean kokoinen. Jumittuminen voi alkaa jo ennen pyörän päälle nousemista. Jumppa saattaisi lievittää jäykkyyttä.
- ...Simo
Niin se aika tekee tepposia. Kuulosti valitettavan tutulta. Itselläni on ollut vastaavia ongelmia viimeiset 3 vuotta, ajaminen on kahden tunnin lenkin jälkeen ihan tuskaa.
Kävin OMT-fysikaalisessa, missä todettiin kulumaa kaularangan nikamissa. Pyöräily kun rassaa niskaa..
Kannattaa käydä hierojalla/OMT-fysikaalisessa ja helpottaa ajoasentoa, eli käytännössä nostaa kannatinta ja mutkaa lyhentää.
Niskan jumppa ohjeita saa fysikaalisesta.- jumijammi
kiitos ohjeista,
olen käynyt omt-terapeutilla ja sain hyvät ohjeet, kun niitä vain tulisi noudatettua...Tämä ikä voi olla suurin syy...vanhenemiseen ei ole toistaiseksi keksitty ihmelääkettä.Mitä tarkoitat kannattimella? Olen nostanut tankoa maksimi -yläasentoon jo viime kesänä..nyt sitten vein huoltoliikkeeseen vaihdattamaan koko tangon hieman erimalliseen...Mies siellä oli epäileväinen, sanoi ettei usko sen auttavan.En aio kyllä vielä vaihtaa mummopyöräänkään!Katsotaan. - martonen
jumijammi kirjoitti:
kiitos ohjeista,
olen käynyt omt-terapeutilla ja sain hyvät ohjeet, kun niitä vain tulisi noudatettua...Tämä ikä voi olla suurin syy...vanhenemiseen ei ole toistaiseksi keksitty ihmelääkettä.Mitä tarkoitat kannattimella? Olen nostanut tankoa maksimi -yläasentoon jo viime kesänä..nyt sitten vein huoltoliikkeeseen vaihdattamaan koko tangon hieman erimalliseen...Mies siellä oli epäileväinen, sanoi ettei usko sen auttavan.En aio kyllä vielä vaihtaa mummopyöräänkään!Katsotaan.Ohjaustangon kannattimen pituudella säädetään satulan ja ohjaustangon etäisyyttä. Sillä on suuri merkitys ajon miellyttävyyteen. Etäisyys ei saa olla liian pitkä. Minäkin poden jo monenlaisia selkä- ja niskavaivoja, ikää kohta 65v. Ajan vuosittain reilun 10 th. km kohtalaisen matalalla ajo-asennolla - satula ja ohjaustanko suunnilleen samalla korkeudella - mutta "ohjaamo" on aika lyhyt. Olen hakenut huolellisesti oikeat mitat, siis aika lyhyen ajo-asennon ja saan hartiat rennoiksi ajon aikana. Pyöräilijän käsikirja (readme.fi) kannattaa etsiä luettavaksi. Tässä on yksi luku naispyöräilijöille ja tämä on muutenkin enemmän ihmis- kuin vekotinkirja.
- Cyklooppi
jumijammi kirjoitti:
kiitos ohjeista,
olen käynyt omt-terapeutilla ja sain hyvät ohjeet, kun niitä vain tulisi noudatettua...Tämä ikä voi olla suurin syy...vanhenemiseen ei ole toistaiseksi keksitty ihmelääkettä.Mitä tarkoitat kannattimella? Olen nostanut tankoa maksimi -yläasentoon jo viime kesänä..nyt sitten vein huoltoliikkeeseen vaihdattamaan koko tangon hieman erimalliseen...Mies siellä oli epäileväinen, sanoi ettei usko sen auttavan.En aio kyllä vielä vaihtaa mummopyöräänkään!Katsotaan.Sama homma vaivannut myös täällä. Lisäksi, että laittaa pyörästä säädöt kohdalleen, niin itselläni auttoin pyöräilykypärän lipan poisto.
Vaikka tuo on pikkujuttu, niin yllättävän paljon se auttoi.
Kypärän tuulenvastus pieneni jonkun verran, jolloin myöskään niskaa ei tarvinnut "jäpittää" niin paljon tuulta vastaan. Kokeile! - martonen
Cyklooppi kirjoitti:
Sama homma vaivannut myös täällä. Lisäksi, että laittaa pyörästä säädöt kohdalleen, niin itselläni auttoin pyöräilykypärän lipan poisto.
Vaikka tuo on pikkujuttu, niin yllättävän paljon se auttoi.
Kypärän tuulenvastus pieneni jonkun verran, jolloin myöskään niskaa ei tarvinnut "jäpittää" niin paljon tuulta vastaan. Kokeile!Lippaa nyt tiellä tartte. Ei ole ollut koskaan minun kypärässäni. Kypärä ei tietenkään ole keveimmästä päästä, vaan perus "pelle-kypärä" ja painaa 270 g. Ilman kypärää en edes korjaa pyörää...
- jumijammi
tangon vaihtaminen auttoi jonkinverran asiaa....kyse oli vain muutamasta sentistä...mutta nyt tuntuu ristiselässä jumitusta. Yhdistän ajoasentoon kaikki vaivat....aion aloittaa kunnon lihastreenin asian johdosta. Vikaa on nyt myös korvien välissä. Liha ei tottele järkeä!
- FillaristiMatti
Kun mittaa kyynärpää-etusormi-mitalla satulan etukärjestä, niin etusormien tulisi osua ohjaustangon keskelle. Tämä nyrkkisääntönä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791