PSYKOOSI...

MarjaPuuro

Hei. tuttavallani on ollut vuosien saatossa useita kertoja PARANOIDINEN PSYKOOSI..elikkäs hän luulee että häntä myrkytetään ja on koko ajan salaliittoja ja kaikki ihmiset hänen lähellään punovat juonia häntä vastaan.Hän uskoo että kun ei ole kotona niin joku käy siellä myrkyttämässä ruuat ja asentaa salakuuntelu laitteita asuntoon.Nyt hän on alkanut uhkailemaan läheisiään tappamalla kaikki ketkä ovat salaliitossa mukana...Mitenkäs apua tälläiselle henkilölle joka ei usko mitään järki puhetta vaan inttää salaliitosta??

16

4940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa...

      soittaa poliisille ja kertoa, että ystävääsi uhataan.

    • yksilölähtöinen

      Kuka tällaisen henkilön perusluottamuksen onkaan vienyt?

      Ensin tulee saavuttaa luottamus ja sitten turvallisuudentunne palautuu.
      -----------
      Tiedän tyypin, jonka safkoihin on eräs toinen klimpinnyt. Puskaradiossa siitä syntyi uhrin pelot, harhat, psykoosi, myrkytysharhakin, vaikka asiat olivat alunalkaenkin erillisiä. Kuulijalle sopi yhdistää kaikki samaan. Hlö voi oikeasti ihan hyvin, mutta se ei passaakaan ympäristölle.

    • Äitihoitaja

      Tämä psykoottinen henkilö on hoidon tarpeessa. Hän itse ei ymmärrä tilaansa. Ogelmaksi muodostuu kuinka hänet saisi hoitoon. Asiasta voisi kysyä vaikkapa mielenterveystoimistosta että mitä pitäisi tehdä.

    • Surun lapsi

      Itse olen elänyt yhdessä naisen kanssa, joka on sairastanut psykooseja puolenvuoden välein hyvinkin useita. Syitä psykoosin puhkeamiselle voi toki etsiä, löytyykö totuus, onkin jo toinen juttu. Syntymässä saatu geneettinen perimä osaltaan altistaa sairaudelle. Elämässä tapahtuneet ikävät asiat vahvistavat taudin puhkeamista. Kun aika on tullut kypsäksi kaikki osa-alueet täytetyksi, puhkeaa psykoosi. Tila, jonne on turvallista paeta, jossa ei enää tarvitse taistella stressaavia asioita vastaan, tila jossa kaikki näyttäytyy musta-valkeana. On vain hyviä ja pahoja ihmisiä. Pahoja ovat kaikki muut kuin minä itse. Pahimpia läheisimmät jos ovat erimieltä kanssani. Hyviä ovat minä ja minun mielikuvitusystäväni, jotka nimeltä tunnen, joilla on tärkeä tehtävä elämässäni, joihin ulkopuoliset eivät kuitenkaan usko.

      En haluan tuhlata aikaasi kertomalla kuinka psykoosissa oleva ihminen elää, kuinka käyttäytyy, kuinka pirteä jaksaa olla suuressa provosoivassa uhossansa (ei nuku öisinkään, unen tarpeeton). Kysyit mikä auttaisi, mitä pitäisi tehdä?

      Meidän jutussa käänne tapahtui ns. suuren psykoosin myötä. En enää yksin jaksanut. Hain ammattiauttajia avuksi. Se mikä ennen oli ollut salattua ja tabu, nostettiin päivänvaloon. Alkoi selvitystyö. Lääkitys uusittiin täydellisesti. Entinen lievien aistiharhojen merkityksetön lääke poistettiin, tilalle astui uuden ajan lääkkeet, jotka kohdistuivat psykooseja sairastaviin. Lääkkeet jotka oli hienosäätöisesti kehitetty aivojen välittäjäaineiden erityksen kontroloimiseksi. Lääkehoidon uudistuksen, ammattiauttajien avun ja sairauden "paljastamisen" myötävaikutuksella vaimoni pystyi turvallisessa ilmapiirissä myöntämään ensimmäistä kertaa SAIRASTAVANSA PSYYKKISESTI!!! Tästä alkoi ylämäki. Sairauden salailu ja häpeily oli kukistettu.

      Viimeisestä psykoosistaan on kulunut jo yli 2 vuotta. Niin tasapainoisen iloisena ja onnellisena en vaimoani ole nähnyt kuin viimeisen vuoden aikana. Ihmeiden aika ei ole ohi.

      • eräs sisko

        Niin kuin kerroit, paraneminen lähti toden teolla käyntiin kun oikea lääkehoito ja tosiasioiden myöntäminen tapahtui. Näin toivon että käy meidänkin perheessämme. Veljeni on sairastunut psykoosiin eikä sitä itse vielä suostu hyväksymään. Nyt on toista kertaa sairaalassa. Äitimme ei kykene aiheesta puhumaan muuna kuin "työväsymyksenä" tai jonain muuna järkeenkäypänä selityksenä. Veljeni ei ole suostunut lääkehoitoon ja nyt on psykoosi siis uusinut.

        Uskon että paraneminen alkaa tapahtua kunhan veljeni ja äitimme suostuvat näkemään faktat faktoina ja elämään asian kanssa. Itse olen kaikesta järkytyksestä huolimatta hyväksynyt tosiasiat ja tämän sairauden. Ja uskon että veljeni pääsee taas elämään kiinni ja oppii huolehtimaan itsestäänkin paremmin kunhan kriisijakso on takana päin.

        Voimia kaikille joiden läheinen on sairastunut psykoosiin. Tai joka on siihen itse sairastunut.

        t. Inkeri


      • F60.6
        eräs sisko kirjoitti:

        Niin kuin kerroit, paraneminen lähti toden teolla käyntiin kun oikea lääkehoito ja tosiasioiden myöntäminen tapahtui. Näin toivon että käy meidänkin perheessämme. Veljeni on sairastunut psykoosiin eikä sitä itse vielä suostu hyväksymään. Nyt on toista kertaa sairaalassa. Äitimme ei kykene aiheesta puhumaan muuna kuin "työväsymyksenä" tai jonain muuna järkeenkäypänä selityksenä. Veljeni ei ole suostunut lääkehoitoon ja nyt on psykoosi siis uusinut.

        Uskon että paraneminen alkaa tapahtua kunhan veljeni ja äitimme suostuvat näkemään faktat faktoina ja elämään asian kanssa. Itse olen kaikesta järkytyksestä huolimatta hyväksynyt tosiasiat ja tämän sairauden. Ja uskon että veljeni pääsee taas elämään kiinni ja oppii huolehtimaan itsestäänkin paremmin kunhan kriisijakso on takana päin.

        Voimia kaikille joiden läheinen on sairastunut psykoosiin. Tai joka on siihen itse sairastunut.

        t. Inkeri

        Niin sinä toivot että asia menisi noin... Mahdatkohan kuitenkaan itsekään olla yhtään selvillä siitä miksi ihmismieli menee psykoosiin ja miten a-psykootit siihen todella vaikuttavat?
        Asia on kuitenkin niin että se psykoottinen sairaus, joka veljelläsi on ei tule itsestään vaan sen laukaisee jokin. Oireiden hoitamista tärkeämpää on ehdottomasti korjata psykoosia edeltänyt tila, jolloin myös psykoosin oireet korjaantuvat monilla.

        Olen itse parantunut "skitsofreenikko", että uskon tietäväni mistä puhun kun puhun psykooseista ja niiden a-psykoottihoitojen turhuudesta/kaupallisuudesta. En käytä itse enää tavanomaisia kaupallisia "lääkkeitä" vaan mun lääkkeet ovat enteogeenejä. Näen tämän asian niin että yhteiskuntamme on "kehityksessään" hukannut yhteyden luontoon ja sen yhteyden palauttaminen on itselleni _tärkein_ juttu siihen että pystyn toimimaan ulkoisesti yhteiskunnan olettamalla tavalla ilman että ulkoiset huomaavat sairauttani.

        Voimia myös sinulle, mutta muista kunnioittaa myös veljesi tahtoa.


    • kuten yksi toinenkin

      kirjoittaja kirjoitti, niin ihmiset voisi ottaa paremmalla asenteella nämä jutut.

      Jos tuttavallasi on ollut useita kertoja psykoosi, tarkoittaa se mielestäni sitä, että hänellä on paha olla. Mistä hän tämän pahan olonsa saa? No, sitähän voimme tässä spekuloida. Lapsuudesta, nuoruudesta, aikuisiästä, vääränlaisesta ja ymmärtämöttämästä kohtelusta elämänsä aikana, epäonnistumisista, epäsuotuisista sattumista, mahdollisuuksia on. Seuraamalla liian aktiivisesti mediaa? Ei pelkästään seuraamalla, lööppeihin ja mainoksiin ja yhteiskunnan turvakameroihin ei voi olla törmäämättä! Kaikki vaikuttaa, niin.

      Jos hänelle tulee siitä turvallisempi olo, että asentaa salakuuntelulaitteita asuntoonsa, niin hän kai saa tämän tehdä. Jos taas hän on psykoositilassa, eikä ole päässyt hoitoon, joku, joka tämän tilanteen on huomannut, voisi vähän auttaa. Psykoositilassa, tai sairaana muutenkaan ei ole kiva olla, jos ei saa asianmukaista hoitoa ja helpotusta oireisiinsa.

      Hoitoon vieminen tuskin on ongelma, jos hänellä on ollut useampaan kertaan psykoosia. Eli silloin hän saattaa itse tiedostaa, että ehkä tuntuukin samanlaiselta kuin silloin joskus, kun olin kipeä. Mutta voin sanoa, että asian puiminen keskustelupalstalla ei paljon auta. Parempi olisi keskustella ihmisten kanssa suoraan ja kysyä, mitä ne oikeesti ajattelee tai mitä niille kuuluu. Psykoosiin vaipumistodennäköisyyskin vähenee, jos tuttavat juttelevat oikeasti, kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi, yhteishenkeä, välittämistä, ymmärrystä, empatiaa ja ystävyyttä on.

      • usko että..

        se on tämä potilas joka niitä salakuuntelulaitteita asentaa omaksi turvakseen va että hän luulee että joku muu niitä laittaa hänen asuntoonsa kun hän on itse poissa asunnostaan, sillä hän epäilee että joku kuuntelee häntä niiden avulla. Minulla oli ennen kauan sitten ystävä joka oli myös psykoosissa ja hän epäisi että poliisi kuunteli salaa meidän puhelujamme puhelimessa. Niinkuin poliisi olisi ollut kiinnostunut niistä asioista mitä me puhuimme, ruoka resepteistä, lapsista, lehtiartikkeleista, ja pesuaineista. Mutta vaikka kuinka yritin vakuuttaa hänelle että se ei ole mahdollista niin sairaus otti yliotteen. Siitä on kulunut nyt monia vuosia ja hän on sairas eläkeläinen eikä ole koskaan tunnustanut sairautta itselleen,kuten tavallisesti mitä ei tunnusta ei voi parantua.


      • ymmärsin
        usko että.. kirjoitti:

        se on tämä potilas joka niitä salakuuntelulaitteita asentaa omaksi turvakseen va että hän luulee että joku muu niitä laittaa hänen asuntoonsa kun hän on itse poissa asunnostaan, sillä hän epäilee että joku kuuntelee häntä niiden avulla. Minulla oli ennen kauan sitten ystävä joka oli myös psykoosissa ja hän epäisi että poliisi kuunteli salaa meidän puhelujamme puhelimessa. Niinkuin poliisi olisi ollut kiinnostunut niistä asioista mitä me puhuimme, ruoka resepteistä, lapsista, lehtiartikkeleista, ja pesuaineista. Mutta vaikka kuinka yritin vakuuttaa hänelle että se ei ole mahdollista niin sairaus otti yliotteen. Siitä on kulunut nyt monia vuosia ja hän on sairas eläkeläinen eikä ole koskaan tunnustanut sairautta itselleen,kuten tavallisesti mitä ei tunnusta ei voi parantua.

        alkuperäistä tekstiä väärin. Onpas ikävää, että hän ei ymmärrä omaa tilaansa. Toivottavasti hänen elämänsä kuitenkin aiemmin on ollut antoisa. Ja toivoa voi aina myös, että hänen nykyinen tilansa paranisi, ja psykoosi lievenisi, ja mikä parasta paranisi kokonaan.


      • hoitotyö
        ymmärsin kirjoitti:

        alkuperäistä tekstiä väärin. Onpas ikävää, että hän ei ymmärrä omaa tilaansa. Toivottavasti hänen elämänsä kuitenkin aiemmin on ollut antoisa. Ja toivoa voi aina myös, että hänen nykyinen tilansa paranisi, ja psykoosi lievenisi, ja mikä parasta paranisi kokonaan.

        Miten on mahdollista että paranoidikko ei käytä lääkkeitä? Helsingissä pakotetaan lääkkeet kurkusta alas tai piikillä perseeseen. Sairaalaan viedään heti jos epäillään että lääkkeet on ottamatta.


      • hns
        hoitotyö kirjoitti:

        Miten on mahdollista että paranoidikko ei käytä lääkkeitä? Helsingissä pakotetaan lääkkeet kurkusta alas tai piikillä perseeseen. Sairaalaan viedään heti jos epäillään että lääkkeet on ottamatta.

        ei todellakaan ole mikään ihme, jos paranoidi potilas ei ota lääkkeitään. mistä sinulla on moinen harhakuvitelma että joku kyttäisi lääkkeitten ottoa ja heti viedään potilas sairaalaan jos on epäily lääkkeitten laiminlyönnistä? kotihoidossa oleva saa aikalailala vapaasti huseerata ottaako lääkkeet vaiko ei. siitähän sitten nämä kunnon huononemiset johtuukin kun kukaan ei ole ollut vahtimassa ja lääkkeet jäi ottamatta.


      • se jeessus
        hns kirjoitti:

        ei todellakaan ole mikään ihme, jos paranoidi potilas ei ota lääkkeitään. mistä sinulla on moinen harhakuvitelma että joku kyttäisi lääkkeitten ottoa ja heti viedään potilas sairaalaan jos on epäily lääkkeitten laiminlyönnistä? kotihoidossa oleva saa aikalailala vapaasti huseerata ottaako lääkkeet vaiko ei. siitähän sitten nämä kunnon huononemiset johtuukin kun kukaan ei ole ollut vahtimassa ja lääkkeet jäi ottamatta.

        Et sää voi millään lääkkeillä toisen ajatuksia muuttaa oli sitten harhainen tai ei. Ne harhat sitten vaan muuttuu sen mukaan miten itse toimii, kuten tässä: jättää lääkkeet ottamatta, niin pelkää pakkohoitoa rangaistukseksi. Siis tämä pätee normaaleista mielisairaaloista avohoitoon päässeisiin yksilöihin.

        Ajatus nyt ei satu olemaan mikään kemiallinen prosessi. Hidastaa sitä voi keskushermostoa lamauttavilla aineilla, mitä nyt moni harrastaakin joka viikonloppu alkoholin merkeissä.. vaikka suurimmalla osalla se kyllä vilkastaa ajatuksenjuoksua ja energisyyttä sopivassa määrissä.


    • Ganjaman

      Mulla oli alussa samaa ja kaks vuotta kesti ylikin miun psykoosi.lyöt sille Jujun sekavuudesta selvyyteen levyn kouraan nii se voi auttaa.autto minua ja paria tuttua myös.minun psykoosi tarina löytyy googlesta nimellä selviytymis tarinoita psykoosista.nimellä ganjaman.

    • Ganjaman

      Miulla oli vuoden semmosta et kaikenmaailman satuhahmot tanssi ku kuuntelin Musiikkii ja ne näky yhtä voimakkaasti ku tvstä kattos sitte kävin kaikissa ihmemaa oz sissa ja liisa ihme maissa.ne on varmasti tositapahtumiin perustuvia. Ihmemaat on. Sit näistä tuli ja jäi ne näyt ja ne lähti sitte tuli tuo kuolleitten psykoosi josta kerron googlessa nimimerkillä ganjaman. Selviytymistarinoita psykoosista.rankka tarina.nyt ei vuoteen muuta ku unissa

    • Anonyymi

      Kun psykoosi diagnoosin saat, niin sinuun laitetaan sellainen kiva systeemi, jolla saa tuotettua mm. Kiputiloja ym. Tuntemuksia mihin ruumiin kohtaan tahansa missä tahansa ja seurattua kaikkia liikkeitäsi 24/7. Kun itse tämän selville sain, sanoin, että vittuun valtio. Saivat käytännössä mielenterveyseläkeläisen minusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe