PINNOJEN VAIHTO

tee-se-itse

Onnistuuko kolmen irronneen polkupyörän pinnan vaihto kotikonstein vai pitääkö se teetättää korjaajalla? Entä onko pinnojen hinnoista mitään käryä? En ole aikaisemmin paljon mitään korjaillut.

20

22192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikonstein

      Jos tietää mitä tekee ja omaa sopivat työkalut. Pinnat kustantaa n.1€ kpl.

      • Kartsa

        Voi onnistua tai tuloksena täysin kiero pyörä

        Olin pentuna töissä pienkonekorjaamolla ja pinnojen uusiminen ja vanteen oikaisu ei ollut mitään helpointa hommaa, ja en usko asioiden siitä muuttuneen

        Uudet pinnat paikoilleen ja vanne tasapainoitukseen eli akselista kiinni vaikkapa ruuvipenkkiin, ja pyörimään, liitua vanteen sivuun siten että se osuu jos vanne heittää

        sen mukaan kiristämään uusia pinnoja, ei toki liikaa, jos vanne alunperin suora vanhoja pinnoja ei muutella mutta uusia kiristetään merkkien mukaan

        en oppinut tuota päivässä.. joten onnea

        Kartsa


      • ovat halpoja
        Kartsa kirjoitti:

        Voi onnistua tai tuloksena täysin kiero pyörä

        Olin pentuna töissä pienkonekorjaamolla ja pinnojen uusiminen ja vanteen oikaisu ei ollut mitään helpointa hommaa, ja en usko asioiden siitä muuttuneen

        Uudet pinnat paikoilleen ja vanne tasapainoitukseen eli akselista kiinni vaikkapa ruuvipenkkiin, ja pyörimään, liitua vanteen sivuun siten että se osuu jos vanne heittää

        sen mukaan kiristämään uusia pinnoja, ei toki liikaa, jos vanne alunperin suora vanhoja pinnoja ei muutella mutta uusia kiristetään merkkien mukaan

        en oppinut tuota päivässä.. joten onnea

        Kartsa

        mutta tosiaan tuo työ pitää saada tehdyksi kunnolla ettei tule ongelmia jatkossa.

        Ei kovin suuri homma ja nyt voisi vielä olla nopeata teettää jossain korjaamossakin ennen kevätsesonkia!


    • Spouk
    • Pinna palaa
    • matson11
      • pinna kireällä

        Saman linkin takaa löytyy muitakin tavispyöräilijän korjausohjeita.

        Ehkä tavispyöräilijän tavaramerkki ei ole teräsvanteet, vaikka eihän se menoa haittaa, kun homman idea ei ole gramman viilauksessa. Liikkuva pyörä on usein kuntopyörää mielekkäämpi vaihtoehto :)


    • Yufenau

      Vanhalla Narkive palstalla oli Timo Nokin ja Tapion mainio ohje miten ketjuratttaan puoleisia pinnoja on helppo vaihtaa . Vanhassa Tunturin retkipyöräsä kun on se ketjuja vastaa oleva levy.
      Viilataan pää koukkumaiseksi!
      Lujuus ei nähdäkseni ratkaisevasti laske.
      Ristauksessa kanattaa tehdä niin että sorminkin näpelöi ja säätää "sopivaan" tiukuuteen, ajaa jJnkin aikaa ja kas kummaa -heittoa ei olekaan.
      Jos vähän onkin niin voi tietty loputtomasti iteroida...

    • Bafang

      Kyllähän se sitten niin menee, että kiekko otetaan pois polkupyörästä. Takapakka ja puolien suojalevy irroitetaan suosiolla eikä käytetä mitään kepulikonsteja puolia viilaamalla :) Puolien kireys on jo aivan pielessä jos kolme on jo omia aikojaan katkennut. Nämä vaihtamalla ja jotenkin tiukattuna mutu tuntumaan jatkuu sama laulu taas ja taas vaihdetaan puolia :) Kiekko pitää rihdata ja KAIKKI puolat säätää oikeaan kireyteen. Ei sen kummempaa....

      • Väärin.menee

        Älä jauha daiju skeidaa!


      • NiinSinullaMeneekin

        Oleppa sinä hiljaa, kun sinua fiksummat kertovat miten asiat ovat.


      • juha_123456

        Se viilaaminen sopii johonkin erämaaretkelle, jossa menee puola poikki ja työkaluista puuttuu osa. Viila kuitenkin mukana :) Kotioloissa se rataspakan avaaminen on niitä helpompia hommia. Jos ei sitä saa auki, niin voi jäädä rihtaus myös vaillinaiseksi. Kierrepakka saattaa olla tiukassa, mutta luulen ettei niitä kiekkoja yhtä paljoa enää rihtailla. Avattaviksi nekin on tehty.

        Kireysmittari on hyvä apuväline vasta-alkajalle rihtauksessa. Oma nuottikorva ei soinnista kerro yhtä hyvin kireyttä.


    • Mitensenottaa

      Jos et välttämättä halua oman "pinnasi" kiristyvän opetellessa niin vie pajalle. Opetellessani aikoinaan sain kireälle sekä pyörän pinnat, että omani. Toki minä sitten opin pistämään koko mankelin tuhannen p:n päreiksi ja kasaamaankin, mutta nykyisin en viitsi itse vääntää vaan vien sen sepälle. Ei se niin kamalan kallista ole.

      • voi.sinua

        Jos ei osaa, niin ei vaan osaa. Ei se ison häpeän paikka ole, jos et koko kylälle kerro.


      • Mitensenottaa
        voi.sinua kirjoitti:

        Jos ei osaa, niin ei vaan osaa. Ei se ison häpeän paikka ole, jos et koko kylälle kerro.

        Mitä takapotkunen sepität?
        Olin fillarihuollossa töissä jo silloin kun sinä vielä lapoit vaipastasi paskaa suuhusi ja perheenne ainoan huonekalun eli osto- ja myyntliikkeestä velaksi hankitun sohvan päätyyn.
        Joko olet itse oppinut pyyhkimään vai vieläkö tarvitset äippää siihenkin hommaan?


      • ihme_vaahtoamista
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Mitä takapotkunen sepität?
        Olin fillarihuollossa töissä jo silloin kun sinä vielä lapoit vaipastasi paskaa suuhusi ja perheenne ainoan huonekalun eli osto- ja myyntliikkeestä velaksi hankitun sohvan päätyyn.
        Joko olet itse oppinut pyyhkimään vai vieläkö tarvitset äippää siihenkin hommaan?

        Oisko kannattanut hankkia se pyöräilykypärä jo ENNEN ensimmäistä päänkolhimisonnettomuutta?


    • Ip68

      Jos joudut kysymään neuvoa täältä ei se sinulta onnistu.
      Jos kolme pinnaa poikki on vanne jo aika kiero , et voi tehdä enää mitään tuhoakaan enää

    • ei.raketti.tiedettä

      Katkenneita pinnoja voi korjata aika helposti. Joko kolvaamalla tai hitsaamalla liität katkenneen pinnan osaset takaisin yhteen. Jos välistä puuttuu pätkä, niin ota jostain varaosapyörästä sopiva pätkä pinnaa ja hitsaa/kolvaa se jatkeeksi.

    • Anonyymi

      Pinnat voi pujottaa helpohkosti paikalleen ja ilmat laskettuaan pois renkaasta, sen voi kiristää ihan hyvin siirtämällä rengasta ja vannenauhaa toisella meisselillä ja toisella kiristää pinnaa.
      Järkeä käyttämällä kiristää pinnoja aina sen mukaan, minne se lieppaa eniten ja minne vähiten. YouTubesta löytyy todella hyviä videoita sitä varten. Onnistuu kaikilta kunhan vain ei pelkää ryhtyä työhön.
      Eikä tarvitse oikeastaan edes erikoistyökalujakaan, vaan ihan tavallisilla vehkeillä, kuten pienillä pihdeillä, talttapää meisselillä tms.

      • Anonyymi

        Ihan aina tuo ei onnistu. Joskus kasettipakka täytyy irrottaa jos vetopuolelta takakiekosta on pinna katkennut. Levyjarrut aiheuttaa vielä omat ongelmansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe