Eksistentiaalinen ahdistus - mitä sillä tarkoitetaan?

Utelias1234

Mitä onkaan tuo Eksistentiaalinen ahdistus? En oikein netistä löydä tietoa Suomeksi, joten osaisko joku ystävällisesti vähän valaista minua?

21

19238

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähänasd

voisit vaikka vähän lukaista Shopenhauer-Kierkegaard-Nietzsche-akselilla liikkuva filosofiaa^^ Kierkegaard kuvailee sitä "raskasmielisyydeksi".

• se on tätä

Mikä mä oon?
      Mistä mä tuun?
      Minne mä meen?
      Mikä täs hommas on niinku idis?
      Ollaanks me vaa jotai isojen jumalien pieniä roopipelihahmoja tietsikan virtapiirissä vai mitä hä?

= alkaa ahistaan.

• Ahdistaminen on kai stressireaktio: ahdistettua ahdistetaan, joku ulkopuolinen yrittää tai uhkaa tuottaa hänelle mielipahaa. Tai sitten esim ahdistunut pelkää sisäisesti joutuvansa huonompaan asemaan kuin ennen, esim sairastuvansa.

Mutta miksi eksistentiaalikysymysten hämäryys ahdistaa? Pelkääkö ahdistunut, että näiden kysymysten mahdolliset vastaukset sisältävät huonomman todellisuuden kuin arkiymmärryksen mallit olemiseen.

• Perus Kake
        Yusa kirjoitti:

Ahdistaminen on kai stressireaktio: ahdistettua ahdistetaan, joku ulkopuolinen yrittää tai uhkaa tuottaa hänelle mielipahaa. Tai sitten esim ahdistunut pelkää sisäisesti joutuvansa huonompaan asemaan kuin ennen, esim sairastuvansa.

Mutta miksi eksistentiaalikysymysten hämäryys ahdistaa? Pelkääkö ahdistunut, että näiden kysymysten mahdolliset vastaukset sisältävät huonomman todellisuuden kuin arkiymmärryksen mallit olemiseen.

Vanha kunnon Fokus-tietosanakirja (Otava) kuvailee mielestäni erittäin onnistuneesti:

"ahdistuneisuus, epämääräinen pelonsekainen tunne, jonka aiheuttajasta asianomainen on tietämätön ja joka yleensä liittyy tulevaisuuteen kohdistuviin odotuksiin."

Esim. pelontunne kohdistuu tiedostettuun asiaan, mutta ahdistuksen aihe on jossain määrin tiedostamaton.

• Joku otus
        Perus Kake kirjoitti:

Vanha kunnon Fokus-tietosanakirja (Otava) kuvailee mielestäni erittäin onnistuneesti:

"ahdistuneisuus, epämääräinen pelonsekainen tunne, jonka aiheuttajasta asianomainen on tietämätön ja joka yleensä liittyy tulevaisuuteen kohdistuviin odotuksiin."

Esim. pelontunne kohdistuu tiedostettuun asiaan, mutta ahdistuksen aihe on jossain määrin tiedostamaton.

Kaiken kaikkiaan Eksistentiaalinen ahdistus johtuu itse kokijan omista peitellyistä peloista, jotka kokija ei tahdo edes itselleen myöntää.

• Arrakis
        Joku otus kirjoitti:

Kaiken kaikkiaan Eksistentiaalinen ahdistus johtuu itse kokijan omista peitellyistä peloista, jotka kokija ei tahdo edes itselleen myöntää.

olet oikeilla jäljillä. Asiaa ehkä voi kuvata vanhalla sananlaskulla: "mikä taakses jätät, sen edestäs löydät".

Eli ihminen on jättänyt elämässään joitakin asioita käsittelemättä, hypännyt vain niiden yli kuvitellen että asiat voi noin vain jättää ratkaisematta. Sitten myöhemmin ne samat asiat kuitenkin painavat ja vaikuttavat kaiken taustalla ja tuovat ahdistusta.

• Arrakis kirjoitti:

olet oikeilla jäljillä. Asiaa ehkä voi kuvata vanhalla sananlaskulla: "mikä taakses jätät, sen edestäs löydät".

Eli ihminen on jättänyt elämässään joitakin asioita käsittelemättä, hypännyt vain niiden yli kuvitellen että asiat voi noin vain jättää ratkaisematta. Sitten myöhemmin ne samat asiat kuitenkin painavat ja vaikuttavat kaiken taustalla ja tuovat ahdistusta.

Eräs nero varoitti minua kerran. "Älä Tapio kävele enää onnesi ohi".Vasta nyt minä ymmärrän hänen
        olleen oikeassa,ihmiselämän tärkein asia on rakkaus.Kyllä siihen riittää toki yksikin kuksa,jos kuunte-
        lemme samalla Youtubesta vaikkapa musiikkivideota: Franz Schubert,serenadi,My beutiful Finland.

• Janne.

"Kaiken kaikkiaan Eksistentiaalinen ahdistus johtuu itse kokijan omista peitellyistä peloista, jotka kokija ei tahdo edes itselleen myöntää. "

Ei kaikissa tapauksissa.
      Eksistentiaalinen on toisinsanoen myös ihan luonnollista ja ajatus olemisesta ja mysteeristä saa jo itsessään herkimmät panikoimaan kunnes tilanteen selittää heille jne.

• Epätieteilijä

Eksistentiaalinen ahdistus on hieman erikoislaatuinen ahdistus. Sen ymmärtäminen edellyttää hieman eksistenssifilosofian tuntemusta.

Mutta lyhyesti: Eksistentialistinen ahdistus syntyy itsetietoisuudessa, jossa tämä kohtaa itse itsensä. Tuon kohtaamisen seurauksena tietoisuus tajuaa oman absoluuttisen vapautensa. Tuosta puolestaan seuraa, että yksilön vapaus ilmenee hänelle ahdistuksena.

Eksistentiaalinen ahdistus ei siis ole seuraus jostain pelosta, ainakaan välttämättä. Sen sijaan eksistentiaalisessa ahdistuksessa kyse on ahdistuksesta yksilön itsensä edessä, Tämä puolestaan johtuu siitä, että yksilö ei tiedä, mitkä hänen arvonsa ovat ja siitä, että vain hän itse loppujen lopuksi määrittelee nuo arvot ja merkitykset.

Kun sitten yksilö huomaa, että tietoisuuden vapaus ulottuu myös eettisiin arvoihin, eli arvoihin, jotka merkitsevät moraalista hyvää ja pahaa, seurauksena on eettinen ahdistus.

• 1+8

Se ahdistus jonka huomaat sinulla jo olevan, kun pysähdyt miettimään että mitä minä täällä oikein teen, mutta huomaat että et tiedä. Tavallisimmat tavat paeta sitä ahdistusta on pitää itseänsä kiireisenä, eli pyrkiä unohtamaan koko kysymys tai keksiä keinotekoinen tarkoitus elämälleen. Molemmat tavat ovat pyrkimys tasapainoon, mutta kumpikaan tapa ei johda pysyvään tasapainoon.

Tässä hyvä video: http://www.youtube.com/watch?v=xAmZII6hXZc&feature=youtu.be

• Olet sekaisin Hannu

Ei jumalauta. Miksi markkinoit tuota sairasta Alkuajatus-juttuasi joka palstalla? Lopeta se, koko alkuajatus on masentuneen mielesi tuotetta.

• 1+8
        Olet sekaisin Hannu kirjoitti:

Ei jumalauta. Miksi markkinoit tuota sairasta Alkuajatus-juttuasi joka palstalla? Lopeta se, koko alkuajatus on masentuneen mielesi tuotetta.

Olet tainnut ymmärtää väärin koko homman, eli sinulla on epäselkeyttä (sekavuutta) asian suhteen. Jos sanoo että autosta on rengas puhki, ja se on puhki, kyseessä ei ole masennus vaan todellisen tilan kuvaileminen. Masennus johtuu lähinnä siitä että luulee ettei rengasta voi vaihtaa.

• Oikea vastaus

Käytännössä jokaisen ihmisen mielen (egon) syvyydessä piile eksistentiaalinen ahdistus. Se on aavistus siitä, että olemassa olo on kuin veden polkemista pohjattomassa ja rannattomassa meressä. Kun polkee vettä vimmatusti (eli touhuaa, hälinöi, haluaa, toivoo, tavoittelee), niin ahdistus (tieto tyhjyydestä) pysyy piilossa, eikä tyhjyyden merta huomaa.

Joskus joku pysäyttää polkemisensa ja vilkaisee alleen ja huomaa: Ei prkl! Siellä on vain pohjaton tyhjyys. Siellä on vain rannaton ja ikusesti mykkänä odottava musta meri, ei muuta. Kokemus on tietenkin kauhistuttava ja niin on ryhdyttävä taas polkemaan vettä entistä kiivaammin, jos ei halua vajota.

Sitten avuksi tulevat oppineet vedenpolkijat: papit, gurut, psykologit ja keittiöfilosofit. He vakuuttavat, kukin omalla tavallaan, että polkemalla hieman eri lailla pysyy pinnalla ja lopulta päätyy rannalle (onneen, autuuteen, taivaaseen, nirvanaan jne.)

Mutta tosi asiassa RANTOJA EI OLE. Mieli ja pelko toivovat ne häämöttämään horisontissa, mutta vit tumaisista vit ttumaisin totuus on, ettei rantoja ole.

• MakeX3

Joo. Ite vanhana matematiikanopiskelijana näkisin eksisentiaalisen ahdistuksen näin: se ahdistaa, kun ei löydä yhtälön ratkaisuja, vaikka tietää, että niitä ON. Sekin ahdistaa, kun ei tiedä, onko yhtälöllä ratkaisuja vai... eikö? Ja sepä ahdistaakin aivan erityisen kovasti, kun tentissä pitäisi keittää kasaan eksistenssitodistus konstruktiolle, jonka määritelmää ei ymmärrä, ja aikaa on 25 minuuttia, ja Wanha Aatami pasteerailee luentosalin edessä hyvin, hyvin tietävän näköisenä.

• Epätieteilijä

Kriittisen filosofian kehittäjä Immanuel Kant totesi: "Ajatukset ilman sisältöä ovat tyhjiä, intuitiot ilman käsitteitä ovat sokeita". Aivan sama koskee myös aavistuksia, haluja, luuloja, toiveita, jne. Ilman sisältöä ja käsitteitä ne ovat tyhjiä ja sokeita. Ilman konkretiaa kyse on vain luulottelusta. Jos mieli kuvittelee, että on olemassa onnen, autuuden "rantoja", niin aivan yhtä hyvin myös pohjaton, rannaton meri voi olla pelkkää kuvittelua.

Se, että ihminen voi ajatella tai kuvitella "polkevansa pohjattomassa ja rannattomassa meressä" edustaa mielen vapautta parhaimmillaan. Juuri tuo, että mieli tajuaa olevansa absoluuttisen vapaa kuvittelemaan, toivomaan, sekä asettamaan arvoja ja normeja, aiheuttaa eksistentiaalista ahdistusta, joka pahimmillaan voi johtaa mielen sairastumiseen. "Pohjattoman ja rannattoman" sijaan vapaa mieli voi ajatella esim. murhaavansa kaikki läheisensä, josta seuraa ahdistusta ja pelkoa siitä, että nuo ajatukset ja pelot joskus toteutuvat.

Silloin kun ihminen tiedostaa tuon mielen vapauden, se voidaan kokea niin ahdistavaksi ja jopa vaaralliseksi, että useimmat ihmiset pakenevat sitä kaikin keinoin. Juuri siksi he pakenevat erilaisiin "valmiina annettuihin" käsityksiin maailmasta. He "ankkuroivat" mielensä "itseään viisaampien" edustamiin uskomuksiin. Näin tehdessään he toivovat pelastavansa mielensä tai sielunsa uhkaavalta, vapauden tuomalta turmiolta.

• Epätieteilijä kirjoitti:

Kriittisen filosofian kehittäjä Immanuel Kant totesi: "Ajatukset ilman sisältöä ovat tyhjiä, intuitiot ilman käsitteitä ovat sokeita". Aivan sama koskee myös aavistuksia, haluja, luuloja, toiveita, jne. Ilman sisältöä ja käsitteitä ne ovat tyhjiä ja sokeita. Ilman konkretiaa kyse on vain luulottelusta. Jos mieli kuvittelee, että on olemassa onnen, autuuden "rantoja", niin aivan yhtä hyvin myös pohjaton, rannaton meri voi olla pelkkää kuvittelua.

Se, että ihminen voi ajatella tai kuvitella "polkevansa pohjattomassa ja rannattomassa meressä" edustaa mielen vapautta parhaimmillaan. Juuri tuo, että mieli tajuaa olevansa absoluuttisen vapaa kuvittelemaan, toivomaan, sekä asettamaan arvoja ja normeja, aiheuttaa eksistentiaalista ahdistusta, joka pahimmillaan voi johtaa mielen sairastumiseen. "Pohjattoman ja rannattoman" sijaan vapaa mieli voi ajatella esim. murhaavansa kaikki läheisensä, josta seuraa ahdistusta ja pelkoa siitä, että nuo ajatukset ja pelot joskus toteutuvat.

Silloin kun ihminen tiedostaa tuon mielen vapauden, se voidaan kokea niin ahdistavaksi ja jopa vaaralliseksi, että useimmat ihmiset pakenevat sitä kaikin keinoin. Juuri siksi he pakenevat erilaisiin "valmiina annettuihin" käsityksiin maailmasta. He "ankkuroivat" mielensä "itseään viisaampien" edustamiin uskomuksiin. Näin tehdessään he toivovat pelastavansa mielensä tai sielunsa uhkaavalta, vapauden tuomalta turmiolta.

Jokaisen pikkuporvarin kannattaa lukea kirja, Rahan filosofia.

http://netn.fi/298/netn_298_kirja7.html

Niin kauan kuin ihmiskunnassa on rahaa, pysymme tyhminä ja pahoina.

• älykköakkka.........

me emme sitten puhuisisi että se on meri.koska merihän sisältää rannat ja pohjan. hyvä näkemys oikeesti sinulta muuten. mieli ei kestä sitä että että olisi ääretöntä.pystytkö kuvittelemaan itsellesi äärettömän???millaisena näkisit sen.olen vakaasti sitä mieltä että jumala on olemassa ei sellasena kuin jotkut antavat hänestä kuvan. hänen suuruutta ei pieni ihmismieli käsitä.minun älykkyys jumalan älykkyyden rinnalla on hemmetin pientä.enkä lähde enää pohtimaan tätä asiaa koska sitten tuloo pää kipiäks ja ahistaa...

• JepJep

Komppaan "Oikea vastaus":ta. Ymmärrän eksistentialistisen ahdistuksen juuri niin, että ihminen päätyy katsomaan elämän absurdiutta silmiin ja tajuaa elämän merkityksettömyyden. Ei ole rantoja eikä absoluuttista päämäärää. Brian Cox mielestäni tiivisti "Wonders of the universe" -dokkarissa eksistentialistisen kärsimyksen käyttövoiman hyvin puhuessaan siitä, mihin maailmankaikkeus lopulta päätyy: "And finally nothing happens and keeps not happening, forever".

Ihminen voi yrittää unohtaa elämän absurdiuden keksimällä itellensä projekteja kuten työ, perhe, harrastukset tai ottamalla jonkin absoluuttisen totuuden viitekehyksen annettuna joltain uskonnolliselta yhteisöltä tai gurulta. Totuus on kuitenkin, että lopputulos on väistämätön ja mitään ikuista autuutta ei ole. Jotenkin ihan huvittaa kun papit jankuttavat "mutta tiede ei vastaa kysymykseen miksi". Miksi 1 1=2? Miksi kappaleet vetävät toisiaan puoleensa? Miksi valonnopeus on mitä on?

Maailmankaikkeutta ei kiinnosta se mikä ihmisistä olisi kivaa (=elämällä olisi merkitys/tarkoitus). Maailmankaikkeus vain on ja ihmisen on tultava toimeen tämän tosiasian kanssa. Jos tämän mällin pystyy kuitenkin nielemään ja hyväksymään maailman sellaisena kuin se on, uskoisin että ihminen voi vapaan ja onnellisen elämän, jossa maailmankuva rakentuu vankalle pohjalle eikä itsellensä valehteluun.

• Alalla oleva

Eksistentiaalinen ahdistus = olemassaoloahdistus

Tyypillisiä tällasia ahdistuksia syntyy kolmekymppisenä ja sitten keksi-ikäisenä. Sisältyy siihen muutakin, mutta tämä on perusajatus.

• Onneksi sielunlain muutostekijä poistaa tuon pikkuporvariston moraalisen olemassaoloahdistuksen. Ja sielunlain muutostekijähän tarkoittaa sitä, että päähän potkimisen seurauksena naisellisen miehen tajunta voi muuttua noin kuudessa vuodessa miehiseksi. Sen kokivat minun lisäksi vain Homeros, profeetta Muhammad ja Daniel Defoe. Lue ja koe.

• älykköakka....

Voi helskuta hyvä kun luin tämän pastan!!olen erittäin filosofinen ihminen ja minua pelottaa äärimmäisesti nämä kysymykset lähinnä siksi että pelkään että annetaanko meille tähän koskaan tyydyttävät vastaukset.oletan etä tuonpuoleisuudesta on tieto siitä.lähinnä pelkään mikä se on? miten sitä voi määritellä?miten se ilmenee?mitä tarkoittaa abstrakti?mikä muu se voi olla jos ei konkretiaa?emmehän me voi kuvitella sitä? tuntea että se voi olla olemassa.minulla tod näk toi eksistentiaalinen ahdistus. minulle ei vain yksiskertaisesti jostain kumman syystä kelpaa selitykseki että vaikka elämän tarkoitus kerätä postimerkkejä ja käyrä kusella.oletan että n e jotka tarvitsevat syvemmän tarkoituksen ovatkin peräisin tuonpuoleisuudesta.oletan että ympärillämme on näkymättömiä ihmisiä jotka tieto on tehnyt näkymättömäksi meidän materialististen ihmisten silmissä. HUOM.KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ.JA SAA VAPAASTI ESITTÄÄ VASTAVÄITÄITE.EN TUOMITSE

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe