Yläsyöttöön vauhtia?

tyttö-87

Miten saisin lisää vauhtia yläsyöttöön? Pelaan valmennuksessa toista vuotta, ja yläsyöttö on ihan hyvin hallinnassa/perusnopea, mutta haluaisin lisää voimaa siihen.. Auttaisiko käsilihasten treenaus? Mitä lihaksia tulisi treenata ja miten?

6

1880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastelija

Kannattaa varmaan kysyä siltä valmentajalta...

Tässä on muutamia omia mielipiteitä, nämä ei ole mitään äärimmäisiä totuuksia, enkä ole mikään loistava pelaaja. Kiinnostaisi myös tietää mitä mieltä muut on näistä neuvoista.

Pallo pitää heittää kenttää kohti, eikä ylöspäin. Kun hyppäät lyödäksesi niin laskeudut kentän puolelle. Pallon oikeaoppinen heitto on erittäin tärkeä että se on oikein.

Lyönnin pitää myös olla mahdollisimman kierteetön. Samalla sisäänmenoprosentti laskee myös kun ei voi olla yläkierrettä. Pitkillä ihmisillä on etua tässä.

Käden pitää olla ojennettu kun maila osuu palloon. Lisäksi vielä käsivarren pitää olla kierretty "ulospäin".

Ylävartalon pitää kiertyä kun lyöt ja myös taittua takaa eteenpäin, mutta kuitenkin pitää olla suorassa kun maila osuu palloon.

Vartalon pitäisi toimia kuin ruoska, eli tavallaan aaltona alhaalta ylöspäin. Heti kun olet hypyssä alkaa vartalo kiertymään ja käsi liikkumaan siten että kyynärpää on johtaa liikettä.

Viimeinen osa liikkeessä on ranne jonka täytyy nopeasti "napsahtaa" koko liikeradallaan. Samaan aikaan käsi kiertyy sisäänpäin siten että lopulta mailan kahva osoittaa ylöspäin.

Ote mailasta on "chopper"-ote. Muilla otteilla joko tulee kierrettä tai sitten ranteen liike hidastuu.

Ei ole kyse voimasta vaan räjähtävästä nopeudesta. Ja lihasten pitäisi olla melko rentoina.

Veikkaisin kuitenkin että hyppypunnerrukset auttaa asiaa. Eli punnerrat niin nopeasti että pystyt taputtamaan käsiä pari kertaa yhteen ilmassa... En tosin usko että naiset pystyy tekemään tätä.

Kannattaa myös hakea netistä mahdollisimman paljon videopätkiä eri huippupelaajien syötöistä ja katsella niitä hidastettuina niin kauan että tiedät jokaisen vaiheen tarkasti, mitä pitää tehdä ja miltä se näyttää.

• harrastelija

Käsivarren ei pidä olla kierretty ulospäin kun maila osuu palloon, vaan enemmänkin sisäänpäin.
        Kämmen on kiertynyt ulospäin.

Tosi sekavaa selitystä.

• Joopajoo

Syötössä jalat irti maasta ja hypyn tulisi laskeutua reippaasti kentän puolelle. Myös osuma kohta on tärkeä. Kannattaa ottaa selvää pyhimysasennosta (eli kyynärpää koukussa, jalat taipuu ja takaveto systeemit) Kysy valmentajalta.. Luulis tietävän...

• oma mielipide

itse olen 15 poika ja pelannu valmennuksessa 4v ja muuten pelannu 5v ja ainaki meille pojille on opetettu että on helpompaa syöttää ilma hyppyä. siis et pommppaa syötössä...mutta toisaalta en tiiä koskeeko sama tytöjä mutta eipä kovin moni huippu nainenkaan hyppää ja jos hyppää niin vain noin 10-20cm korkeuteen

• ex-coach

Tuossa oli monenmoisia vinkkejä hypystä lähtien, mitkä sinällään ihan hyviä, jos voimaa on riittävästi. Noiden vastausten tyyppiseen syöttöön kuitenkin vaatii aika paljon lihasvoimaa, jos aikoo nuo vinkit toteuttaa :-) Tosin esim. hyppy nyt ei ole tässä vaiheessa järin välttämätön ;-) Hyvä treeni voisi olla esim. kahdella kädellä kuntopallon heittoa pään yli. Tai sitten kun noita kuntopalloja on nykyään harvassa, niin kevyellä käsipuntilla ojennuksia kyynärpää ylhäällä. Ranteen/otteen vahvistamiseksi auttaa esim. tuo perinteinen tennispallon sormilla puristelu - Lisäksi pienillä painoila voi tehdä ranneliikkeitä. Tärkeää on myös selkä-, vatsa- ja kylkilihasten voimistaminen, ne ovat hyvin tärkeitä tehokkaalle syötölle. Niihin löytyy monat kotona tehtävää liikettä.

Usein liikeratoihin tulee naispelaajilla (tosin myös usealla miehellä)rajoituksia puutteellisen lihaskunnon vuoksi. Monella syötön ranneliike on varsin vajaa, se vaatii hyvää ajoitusta ja voimaa. Sitä voi harjoitella myös syöttämällä siten, että kyynärpää valmiina ylhäällä ja tehdään pelkkiä ranne&kyynärvarsi-kääntöjä - siis vain tuo osa syöttöliikkeestä.

Syöttöä näkemättä menee kyllä aika pahasti arvailun puolelle ;-) Ja kyllä sen valmentajan muuten pitäisi osata neuvoa, jos kysyy...

Toivottavasti syöttö lähtee kulkemaan!

• aattelin

Tota puhutaan niinku luultavasti harrastelija puolen pelaajista, että mun mielestä menee vähä yli jos aletaa reenaamaa ihan tennistä varten lihaksia... Tietysti tyttöjen puolella semmoinen saattaa olla hyödyksi, mutta tenniksen pitäis olla kivaa. Kyllä syötön pystyy harjoittelemaan ihan vaikka jopa hypyn kanssa ilman suurta treenaamista. ;)

Hyvästä lihastasapainosta ei tietenkään ole haittaa ja tuollaiset pienet jututhan voi vaikka tehdä salilla käydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe