Lapsentahtinen sormiruokailu

blw

Onko täällä sellasia joilla kiinteät on aloitettu sormiruoilla? Suomenkielistä tietoa ei aiheesta hirveästi vielä löydy, mutta englanninkielisiä sivustoja on. Niissä käytetään termiä baby-led weaning.

Meillä täysimetettiin 6kk asti ja nyt on maisteltu maissinaksuja ja banaania. Naksut on etenkin ollu mukavia, banaani ei vielä niinkään, mutta parina päivänähän sitä vasta on tarjottukin :)

18

4183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi alkoi

      syödä 9 kk ikäisenä itse sormin perunaa ja siitä eteenpäon sitten kaikkea. Tarjottiin toki aikaisemminkin, mutta ei kiinnostanut. Samaa aion seuraavallekin lapselle tarjota, eli kyllä oli kiva kun ei tarvinnut ikinä mössöjä syöttää.

      • sdkjfer

        Onko vähän laiskuudesta kyse jollei viitsi lasta syöttää. Oppii kyllä siltin syömään omatoimisesti, mutta jos annat kaikkea koukkia lautaselta käsin niin aika sottaamiseksi menee. Jos viet lapsesi päiväkotiin niin siellä tasan varmasti tehdään stoppi jos joku syö käsin lautaselta. Siellä sitä kutsutaan ruualla leikkimiseksi. Tutun lapsi 1v. söi salaattia(siis kurkunpaloja ym.) käsin lautaselta. Siitä kehittyi tädeille ongelma ja äidille sanottiin että ruokailutavat olisi syytä opettaa eikä saa antaa ottaa ruokaa käsiin.


      • blw
        sdkjfer kirjoitti:

        Onko vähän laiskuudesta kyse jollei viitsi lasta syöttää. Oppii kyllä siltin syömään omatoimisesti, mutta jos annat kaikkea koukkia lautaselta käsin niin aika sottaamiseksi menee. Jos viet lapsesi päiväkotiin niin siellä tasan varmasti tehdään stoppi jos joku syö käsin lautaselta. Siellä sitä kutsutaan ruualla leikkimiseksi. Tutun lapsi 1v. söi salaattia(siis kurkunpaloja ym.) käsin lautaselta. Siitä kehittyi tädeille ongelma ja äidille sanottiin että ruokailutavat olisi syytä opettaa eikä saa antaa ottaa ruokaa käsiin.

        Ymmärränhän minä että asia tuntuu oudolle, kun on totuttu soseiden lusikoimiseen. Mutta kannattaa oikeasti lueskella ensin hieman aiheesta, ennen kuin rupeaa laiskuudesta puhumaan :) Mitä minä olen aiheesta lukenut, niin se tuntuu vaan paljon loogisemmalta ja järkevämmältä tavalta aloittaa kiinteät. Musta aihe on muutenkin todella mielenkiintoinen ja antaa aihetta miettiä nykyohjeistuksia. Kiinteiden aloitusikään liittyviä ohjeita ollaan kyllä muutettu, mutta kiinteiden ruokien "muoto" on vielä vanhojen ohjeistuksien mukainen.

        Eli tokihan on selvää että kun aiemmin on aloitettu kiinteät jopa 2-3kk ikäiselle, niin eihän sen ikäinen lapsi vielä pysty muuta syömään kuin soseita, harva sen ikäinen taitaa vielä tavoitella tavaroita suuhunsa, jne. Mutta kun mennään nykysuositusten mukaan ja aloitetaan kiinteät 6kk iässä, niin lapsen motoriikka ym. on kehittynyt huomattavasti. Tuon ikäinen yleensä laittaa "kaiken" suuhunsa, pystyy istumaan ainakin tuettuna, jne. Eli on edellytykset syödä itse.

        Ja meillä ei ole tarkoitus viedä vauvaa hoitoon pienenä, eli ei tarvitse miettiä mitä päiväkodeissa asiasta ajatellaan :) Mutta minusta on kyllä erittäin kummallista jos kurkunpalojen ym. syöminen käsin on päivähoitohenkilökunnan mielestä ongelma!! :O

        Mitä olen kokemuksia kuullut sormiruoasta, niin ei se mitään sottaamista ole kuin sen alkuajan, kun harjoitellaan. Ja miksei ruualla saisi leikkiä, leikkimällähän sitä lapsi muitakin asioita oppii, miksi ruokailun tulisi olla alusta asti haudanvakavaa? Sillä tavallahan vauva muihinkin uusiin asioihin tutustuu, eli ottaa käteen, tutkii, laittaa suuhun, kopsuttelee sillä, jne. miksei siis ruuallakin? Sormiruoka on paljon otollisempaa tutkiskelulle kun siinä on niin paljon muutakin kuin pelkkä maku, ruoalla on myös muoto, eri ruoka-aineet tuntuu kädessä erilaiselle, jne.


      • Edellinen kirjoittaja
        sdkjfer kirjoitti:

        Onko vähän laiskuudesta kyse jollei viitsi lasta syöttää. Oppii kyllä siltin syömään omatoimisesti, mutta jos annat kaikkea koukkia lautaselta käsin niin aika sottaamiseksi menee. Jos viet lapsesi päiväkotiin niin siellä tasan varmasti tehdään stoppi jos joku syö käsin lautaselta. Siellä sitä kutsutaan ruualla leikkimiseksi. Tutun lapsi 1v. söi salaattia(siis kurkunpaloja ym.) käsin lautaselta. Siitä kehittyi tädeille ongelma ja äidille sanottiin että ruokailutavat olisi syytä opettaa eikä saa antaa ottaa ruokaa käsiin.

        laiskuudesta en mene mitään sanomaan, voi olla. Mutta kyllä meillä tämä kolmas, joka siis aloitti ruokailun sormin 9 kk iässä, on lusikalla ja haarukalla syönyt erittäin siististi jo vuoden iässä. Katsos kun saa itse harjoitella, niin oppiikin nopeasti. Päiväkodissa ihmeteltiin, kun hän 1,5-vuotiaana käytti niin näppärästi haarukkaa ja veistä.

        Jos vertaa kahteen aikaisempaan lapseen, niin kaikista nopeiten ja siisteiten sormiruokaillut on syömisen hoitanut alusta asti.

        Miksi sormin syömään opetellut ei voisi oppia syömään lusikalla itse, jos kerran lusikalla syötettykin siihen joskus oppii?

        Tosin jos joku hoitotäti näkee ongelmaa siinä, että yksivuotias syö kurkkua sormin, niin hänellä on jonkinasteinen aivovaurio.


      • Edellinen kirjoittaja
        sdkjfer kirjoitti:

        Onko vähän laiskuudesta kyse jollei viitsi lasta syöttää. Oppii kyllä siltin syömään omatoimisesti, mutta jos annat kaikkea koukkia lautaselta käsin niin aika sottaamiseksi menee. Jos viet lapsesi päiväkotiin niin siellä tasan varmasti tehdään stoppi jos joku syö käsin lautaselta. Siellä sitä kutsutaan ruualla leikkimiseksi. Tutun lapsi 1v. söi salaattia(siis kurkunpaloja ym.) käsin lautaselta. Siitä kehittyi tädeille ongelma ja äidille sanottiin että ruokailutavat olisi syytä opettaa eikä saa antaa ottaa ruokaa käsiin.

        Tuohon laiskuuteen en ota kantaa, voi olla (laiskuus on hieno ominaisuus, kun sitä osaa käyttää oikein).

        Kyllä tämä meidän sormiruokailulla aloittanut on jo hienosti syönyt lusikalla tai haarukalla ihan itse vuoden iässä ja suuremmin sotkematta. Verrattuna ensimmäisiin kahteen lapseeni, jotka on perinteisesti lusikalla syötetty, niin sormiruokaillut on huomattavasti nopeammin hallinnut asiallisen syömisen.

        Päiväkodissa ihmeteltiin, kuinka hän osaa niin hienosti syödä itse, eikä tarvitse yhtään syöttää. Tosin meidän päiväkodissa on normaalit, järkevät hoitajat, jotka eivät näe vaivaa siitä, jos joku yksivuotias sattuu syömään kurkunpaloja sormin.

        Millä ihmeen perusteella muuten lusikalla mössöjä syötetty oppisi nopeammin syömään itse siististi kuin alusta asti syömistä itse harjoitellut? Mielestäni se on nimenomaan toisin päin. Mitä nuorempana aloittaa harjoittelun, sen nopeammin oppii.


      • näitä viestejä
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        Tuohon laiskuuteen en ota kantaa, voi olla (laiskuus on hieno ominaisuus, kun sitä osaa käyttää oikein).

        Kyllä tämä meidän sormiruokailulla aloittanut on jo hienosti syönyt lusikalla tai haarukalla ihan itse vuoden iässä ja suuremmin sotkematta. Verrattuna ensimmäisiin kahteen lapseeni, jotka on perinteisesti lusikalla syötetty, niin sormiruokaillut on huomattavasti nopeammin hallinnut asiallisen syömisen.

        Päiväkodissa ihmeteltiin, kuinka hän osaa niin hienosti syödä itse, eikä tarvitse yhtään syöttää. Tosin meidän päiväkodissa on normaalit, järkevät hoitajat, jotka eivät näe vaivaa siitä, jos joku yksivuotias sattuu syömään kurkunpaloja sormin.

        Millä ihmeen perusteella muuten lusikalla mössöjä syötetty oppisi nopeammin syömään itse siististi kuin alusta asti syömistä itse harjoitellut? Mielestäni se on nimenomaan toisin päin. Mitä nuorempana aloittaa harjoittelun, sen nopeammin oppii.

        sitten pukkaakin ihan urakalla, vaikka ensin väitti, ettei viestin lähestys onnistunut...


    • Huh-huh!!!

      Tosi ällöttävää. Ei mitään rajaa taas kotkotuksilla.

      • Tiesin toki...

        Tiesinhän minä toki millaisen vastaanoton aihe Suomi24:n keskusteluissa saa. Ainahan kaikkea "uutta" pidetään kaikenmaailman hörhöjen kotkotuksina. Mutta kannattaa oikeasti ainakin yrittää mietiskellä asiaa hieman avarakatseisemmin :)


      • Eräs vaan
        Tiesin toki... kirjoitti:

        Tiesinhän minä toki millaisen vastaanoton aihe Suomi24:n keskusteluissa saa. Ainahan kaikkea "uutta" pidetään kaikenmaailman hörhöjen kotkotuksina. Mutta kannattaa oikeasti ainakin yrittää mietiskellä asiaa hieman avarakatseisemmin :)

        Meidän 1-vuotias typy syö päivän molemmat pääateriat useimmiten sormiruokana. Silloinkin, kun syötetään soseruokaa, niin annetaan yleensä sormiruokaa eteen - näin mielenkiinto syömiseen pysyy yllä.

        Syynä meidän sormiruokailuun on se, että tyttö syö paljon paremmin ja enemmän, kun saa itse määrätä mitä suuhunsa lappaa.

        Jos lapsella on nälkä, niin palat myös yleensä löytävät tiensä suuhun asti. Sen jälkeen lentävät kyllä sitten kaaressa lattialle, kun masu on täysi. Sotkua voi välttää levittämällä ison muovin syöttötuolin alle.

        Meillä sormiruokaillaan mm. jauhettua lihaa, perunaa, kaikkia kasviksia (porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia jne.), kaikkia hedelmiä, marjoja ja leipää.


      • blw
        Eräs vaan kirjoitti:

        Meidän 1-vuotias typy syö päivän molemmat pääateriat useimmiten sormiruokana. Silloinkin, kun syötetään soseruokaa, niin annetaan yleensä sormiruokaa eteen - näin mielenkiinto syömiseen pysyy yllä.

        Syynä meidän sormiruokailuun on se, että tyttö syö paljon paremmin ja enemmän, kun saa itse määrätä mitä suuhunsa lappaa.

        Jos lapsella on nälkä, niin palat myös yleensä löytävät tiensä suuhun asti. Sen jälkeen lentävät kyllä sitten kaaressa lattialle, kun masu on täysi. Sotkua voi välttää levittämällä ison muovin syöttötuolin alle.

        Meillä sormiruokaillaan mm. jauhettua lihaa, perunaa, kaikkia kasviksia (porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia jne.), kaikkia hedelmiä, marjoja ja leipää.

        Niinhän se usein tuntuu olevan, että sormiruokaa syödessä lapsi syö itseasiassa paremmin, vaikka moni varmaan huolehtii että eihän se lapsi syö, jos ei lusikkaa suuhun pistä. Sitä vaan ollaan monesti niin taulukkojen orjia, että sen-ja-sen ikäisen pitäisi syödä tämän-ja-tämän verran, vaikka toiset on luonnostaan pieniruokaisempia kuin toiset. Moni varmaan ajattelee että katastrofihan siitä vaan seuraa jos lapsi "määrää" ruoka-asiassa... ;)


    • tovottavasti ei

      Mitä ihmeen sormiruokailua, hei ei nyt eletä kivikaudella. 6 kuukautisesta lusikkaa.haarukkaa ja veistä käteen! Ajattele nyt itekin?

    • ...aiheesta...

      Olen myös huomannut, ettei tietoa aiheesta juuri löydy.
      Kurjaa, että kun täällä kysyy nimenomaan KOKEMUKSIA sormiruokailusta, niin sitten suurin osa vastauksista on selkeästi sellaisilta ahdasmielisiltä, joilla kokemusta tai tietoa aiheesta ei selvästikään ole...ennakkoluuloja senkin edestä...

      No, pitää jättää sellaset omaan arvoonsa. Mitä olen muiden kokemuksia kuullut, niin kaikki ovat olleet positiivisia.
      Minunkin mielestäni kuulostaa erittäin loogiselta, että sormiruokailu, lapsen tahtista kun on, motivoi ja edistää lapsen kiinostusta ruokailua kohtaan ja hän myös voi opetella jo pienestä pitäen valitsemaan mitä syö ja miten paljon syö.

      Meillä on tyttö 6kk, ja kiinteät on aloitettu jo heti 4kk iästä lähtien...soseet menevät kyllä hyvin, mutta minullekin on herännyt kiinnostus sormiruokailua kohtaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia siitä, mitkä ruuat olisivat kenties helpoin aloittaa totuttelemaan sormiruokailuun, minkälaisia paloja olette antaneet jne... onko kenties joitakin ruokia mitkä eivät oikein sovellu sormiruokailuun?

      MUkavia sormiruokailuja kaikille! :)

      • Kolmen mamma

        Moi!

        Itseäni myös kiinnostaa tuo kyseinen sormiruokailun aloitun nuorimmalleni :)

        Hei muistaakseni Heinäkuun 07 Vauvalehdessä juttu (artikkeli) kyseisestä :)


      • mielestä

        Täällä on asiallisesti käsitelty asiaa ei ahdasmielisesti. onhan se niin että lapset tulee opettaa hyväkäytöksisti,syömään haarukalla ja veitsellä ei sormin!Mitä siihenkin sanotte kun kaupassa lapset istuu ostoskärryissä ja syö esim banaania, koska heidät on opetettu siihen ja lapset luulee että se on ihan ok.?Että se siitä sormiruokailusta...


      • blw
        mielestä kirjoitti:

        Täällä on asiallisesti käsitelty asiaa ei ahdasmielisesti. onhan se niin että lapset tulee opettaa hyväkäytöksisti,syömään haarukalla ja veitsellä ei sormin!Mitä siihenkin sanotte kun kaupassa lapset istuu ostoskärryissä ja syö esim banaania, koska heidät on opetettu siihen ja lapset luulee että se on ihan ok.?Että se siitä sormiruokailusta...

        Miten tuo banaanin syöminen kaupassa tähän liittyy? Onhan niitä sellasia vanhempia, jotka antavat kaupassa lapselle banaanin syötävksi, ja siitä toki on ihmisillä eri mielipiteitä (itse ainakin kummaksun) mutta se ei nähdäkseni liity millään tavalla sormiruokailuun.

        Toki lapset opetetaan käyttämään aterimia. Sormin ruokailleella lapsella on kuitenkin jopa paremmat valmiudet aterimien käyttöön kuin syötetyllä lapsella, onhan hän saanut harjoitella kädentaitojaan ensin ilman "työkaluja".


      • blw

        Minulla ei ole kokemusta sormiruokailun aloittamisesta soseiden ohella. Maissinaksut (Laatupaakarin naksut, joissa ei ole mitään lisäaineita, ei suolaa, pelkkää maissia) on ainakin monien vauvojen suosiossa, ne ”sulaa” suussa imeskeltäessä ja pysyy hyvin vauvan kädessä. Eli ne on ainakin hyvä aloitukseen.

        Periaatteessa mikä vain ruoka soveltuu sormiruokailuun, kunhan on sellainen, että sitä ylipäänsä suositellaan sen ikäiselle lapselle. Kovemmat ruoka-aineet keitetään tai höyrytetään ja jäähdytetään sopivaksi. Esim. pehmeäksi keitetystä bataatista voi leikata sopivan kokoisen palan. Aluksi sopivia paloja on noin lapsen nyrkin kokoiset palat, eli sellainen pala jota lapsi pystyy nakertamaan kun pitää nyrkissään. Ja esim. parsakaali kuuluu olevan helposti kädessä pysyvä, kun antaa siitä sellaisen pienen ”puun”. Sitten myöhemmin (kun pinsettiote on kehittynyt) voi alkaa antaa myös pienempiä paloja. Terve järki toki mukaan, eli pähkinöitä tms. ei kannata antaa.

        Suomenkielistä tietoa tosiaan on vielä tosi vähän mitä olen yrittänyt etsiskellä. Yksi blogi on, jota kirjoittaa sama henkilö, jota oli haastateltu tuohon vauvalehden juttuun http://lauranen.vuodatus.net/blog/category/Sormiruokinta


      • blw
        blw kirjoitti:

        Miten tuo banaanin syöminen kaupassa tähän liittyy? Onhan niitä sellasia vanhempia, jotka antavat kaupassa lapselle banaanin syötävksi, ja siitä toki on ihmisillä eri mielipiteitä (itse ainakin kummaksun) mutta se ei nähdäkseni liity millään tavalla sormiruokailuun.

        Toki lapset opetetaan käyttämään aterimia. Sormin ruokailleella lapsella on kuitenkin jopa paremmat valmiudet aterimien käyttöön kuin syötetyllä lapsella, onhan hän saanut harjoitella kädentaitojaan ensin ilman "työkaluja".

        Niin eikös banaania normaalistikin syödä ilman aterimia...?


      • ja veitsen
        mielestä kirjoitti:

        Täällä on asiallisesti käsitelty asiaa ei ahdasmielisesti. onhan se niin että lapset tulee opettaa hyväkäytöksisti,syömään haarukalla ja veitsellä ei sormin!Mitä siihenkin sanotte kun kaupassa lapset istuu ostoskärryissä ja syö esim banaania, koska heidät on opetettu siihen ja lapset luulee että se on ihan ok.?Että se siitä sormiruokailusta...

        kauppareissulle mukaan? Syötkö leivänkin haarukalla?

        Jotkut antaa sen banskun siksi että teitä ahdasmielisiä ei häiritsis se kiljuva lapsi. Tulevat kauppiaat siellä ostoskärryjen istuimissa eivät aina ymmärrä sitä hyssyttelyä ja kova tahto voi muuttua erittäin kovaksi ääneksi. Ai niin mutta niitä lapsiahan ei pitäisi ottaa sinne kauppaan mukaan ennen kuin ne on täyttäneet 18.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe