Me kaikki olemme jossainmäärin itsekkäitä ja itsekeskeisiä, mutta millaista on äärimmäinen itsekeskeisyys, miten se ilmenee ja mistä se johtuu?
Äärimmäisen itsekeskeiselle henkilölle oma etu on aina tärkeintä.Äärimmäinen itsekeskeisyys ja itsekkyys yhdistyneenä pahansuopaan mielenlaatuun on psykopatiaa.Psykopaatti käyttää hyväkseen muita ihmisiä(omia etuja ajaakseen)ja saa mielihyvää ja tyydytystä esimerkiksi vallankäytön kautta(muita alistamalla).
Mustavalkoinen luokittelu psykopaatteihin/henkisesti kypsiin(tasapainoisiin)ei kuitenkaan toimi ja tarkastelenkin nyt väliin jäävää harmaata aluetta.
Itsekeskeisyys ilmenee esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Itsekeskeinen henkilö soittaa ystävilleen tai tuttavilleen silloin kun haluaa itselleen jotain.Hän kertoo vuolaasti ja pitkään omista viimeaikaisista tekemisistään tai esimerkiksi ostoksistaan.Itsekeskeinen ihminen hakee jatkuvasti nautintoa ostoksilla käymisestä tms. ja ostosten tuottama nautinto täydentyy sillä, että hankinnoista kerrotaan puhelimitse muille ihmisille.Jos itsekeskeiselle ihmiselle yrittää kertoa jotain omista asioista, tämä keskeyttää puhujan nopeasti ja muuttaa puheenaihetta.
Itsekeskeinen ja egoistinen ihminen on yleensä ennakkoluuloinen ja hänen ajattelunsa paikalleen jämähtänyttä ja urautunutta.Hän ei kunnioita ja arvosta muiden mielipiteitä.Hän voi kuitenkin oman etunsa tähden teeskennellä kiinnostunutta(tai mitä tahansa), ainakin jonkin aikaa.
Itsekeskeinen ihminen on pinnallinen ja tietyissä tilanteissa myös petollinen(vaikka ei olisikaan luonteenlaadultaan varsinaisesti ns. pahansuopa ja psykopaattinen).Hän ei kykene syvälliseen keskusteluun ja muunmuassa se aiheuttaa hänelle alemmuuden-ja huonommuudentunnetta.Syvemmät ja kokonaisvaltaiset tunteet puuttuvat häneltä yleensä kokonaan(joutuu teeskentelemään niitä).Hän saattaa muistuttaa kuulijaa esimerkiksi omasta rehellisyydestään, mutta tosiasiassa hän on epärehellinen teeskentelijä, pinnallinen ja henkisesti keskenkasvuinen ihminen.Usein hän on myös uskovainen(ei läheskään aina).Tekopyhä uskonnollisuus on kuitenkin egoismin ja pinnallisuuden eräs hyvin yleinen ilmenemismuoto tänäpäivänä(paino sanalla "tekopyhä").
Itsekeskeinen egoismi johtuu ennenkaikkea viisauden puutteesta ja yksilöllinen viisaus ja henkinen kypsyys kehittyy vain ymmärryksen kautta.Egoisti(tai psykopaatti)ei näe ja ymmärrä elämäntapansa pinnallisuutta ja vahingollisuutta(itselleenkään).
Psykopatiaan lisäksi liittyy yleensä myös korkea älykkyys ja pahansuopaan ja kieroon mielenlaatuun yhdistyneenä se tekee heistä erittäin vaarallisia.
Valtiollisella tasolla yhteiskunnalle(ja kokonaisuudelle)vahingollinen itsekkyys ja itsekeskeisyys ilmenee esimerkiksi niin, että kansalaisten enemmistölle tärkeät peruspalvelut ja oikeusturva ajetaan alas, jotta jotkut voivat kustantaa itselleen leveämmän elämän.
Epäoikeudenmukaisuuden ja egoismin leimaamassa yhteiskunnassa oireillaan henkisesti monin tavoin.Yleinen henkinen ilmapiiri on huono ja ihmisten keskinäinen kunnioitus ja solidaarisuus vähäistä.
Itsekeskeisyys
6
8824
Vastaukset
- Excalibur
Vaarallisen psykopaatin voi tunnistaa varmimmin tekojen perusteella.Virkamiesten törkeitäkin väärinkäytöksiä suojellessaan ja peitellessään suomalainen hallintokoneisto osoittaa moraalittomuutensa, epärehellisyytensä ja vastuuttomuutensa.
- ja pinnallisuus...
...paljastuu monille myös seuraavalla tavalla:
Kyseessä on pitkä parisuhde(ehkä avioliittokin).Yllättäen toinen päättää lopettaa suhteen tai eroaa.Mitään varsinaisia ongelmia suhteessa ei välttämättä ole ollut.Kyseessä onkin yleensä itsekeskeisen egoistin kyllästyminen, tai sitten se, että kaikki hyöty(yleensä taloudellinen)on jo parisuhteesta imetty ja "verenimijän" on aika siirtyä seuraavaan uhriin.Näin toimivat harkitusti ja tietoisesti monet psykopaatit.Kumppanin todellinen luonteenlaatu voi paljastua toiselle osapuolelle täydellisenä yllätyksenä, koska ihminen näkee yleensä toisessa sen minkä haluaakin nähdä(esim.omia positiivisia ominaisuuksiaan) ja ns."hyvän" ihmisen on vaikea nähdä toisessa pahaa(ylittää hänen ymmärryksensä ja käsityskykynsä).Tilannetta vaikeuttaa lisäksi psykopaattien teeskentelykyky ja älykkyys.
Huijatuista tulee usein kyynisiä ja epäluuloisia kokemuksensa jälkeen.
Kaikki parisuhteen tylysti ja yllättäen päättävät eivät kuitenkaan ole psykopaatteja.He ovat kuitenkin AINA pinnallisia ja vastuuttomia ihmisiä.He elävät usein parisuhteessa, jossa toinen osapuoli on selvästi henkisesti voimakkaampi.He ovat ehkä kyllästyneitä parisuhteeseen tai omaan elämäänsä ylipäänsä.He ovat myös luonteeltaan mustasukkaisia ja epäluuloisia(=huono itsetunto), mutta juuri he löytävät yleensä uuden "rakkauden" ja pettävät kumppaniaan/aviomiestään.Näille ihmisille(usein naisia) käy usein lopulta elämässään erittäin huonosti.Uusikin suhde osoittautuu pettymykseksi(heitä mahdollisesti huijataankin raskaasti)ja he alkoholisoituvat tai/ja menettävät mielenterveytensä.Huono omatunto ja huono itsetunto tuhoaa lopulta heidät kokonaan.
Tällaisia hyväuskoisia ja huonon itsetunnon omaavia naisia huijarit ja erilaiset naistennaurattajat käyttävät usein hyväkseen.- itsekäs
Mitä vittuu teen oon ihan saatana nuori mut must tuntuu et oon kysy tota kaikkee paitsi mä kyl välitän muitten mielipiteist ja oon kiinnostunu muitten asioist ja ajatuksist muuten noo kaikki täsmää apua!!! Nyt tajuun miks suuri osa jotka tuntee mut vihaa mua mut tuntemattomat eii! Mä en haluu olla mitenkää itsekäs voiko joku auttaa!!:o
- Erasmus
Kirjoitit paljon asiaa ja olen samoilla linjoilla. Toisin kuitenkin esiin senkin, että on olemassa myös kaunista ja vaikeasti havaittavaa itsekeskeisyyttä. Se voi kätkeytyä auttamiseen ja muiden huomioimiseen. Muut huomioon ottava ja kaikin tavoin hyvin käyttäytyvä ihminen voi olla jopa enemmän itsensä ympärillä pyörivä kuin negatiivisemmin itsekeskeinen ihminen.
- 8+20
"Psykopatiaan lisäksi liittyy yleensä myös korkea älykkyys ja pahansuopaan ja kieroon mielenlaatuun yhdistyneenä se tekee heistä erittäin vaarallisia"
Psykopatiaan ei liity korkea älykkyys. Psykopaatit eivät ole yhtään sen älykkäämpiä kuin muutkaan ihmiset. - kolmekuppiahäpeää
Mielenkiintoisia huomioita itsekeskeisyydestä. Itse olen niin ikään huomannut, että itsekeskeisyyttä on tapana usein kätkeä joko tiedostamatta tai tietoisesti. Itsekeskeinen ihminen voi olla siinä mielessä hyvinkin taitava toimija, että hän osaa tehdä käyttäytymisestään näennäisellä tasolla hyvinkin epäitsekästä.
Mikäli itsekeskeinen ihminen on läheisellä tavalla tuttu, voi minälähtöiselle käyttäytymiselle saada pätevämmin varmenteita säännöllisen havainnoinnin tuloksena.
Koska Facebook on nykyään niin suosittu palvelu, mietin usein syitä siihen, miksi ihmiset ovat siellä välillä poikkeuksellisen yliaktiivisia. Vilpittömän sosiaalinen luonne on välillä vaikea erottaa narsistista. Ohessa esimerkkiä.
1) Tykkääminen. Tykkäävätkö jotkin ihmiset toisten päivityksistä tai kuvista vain siksi, että tuntisivat yhteenkuuluvuutta yhteisöön olemalla tykkäämässä asiasta yhdessä muiden mukana. Tykkääminenkin voidaan nähdä hyvin itsekeskeisenä toimintana, jos siitä puuttuu täysin vilpitön ilo tai kiinnostus tykkäämisasiaa kohtaan. Tykkäämisnapin klikkaaminen on myös tapa mainostaa itseään, koska näin kaikki muut käyttäjät näkevät nimesi päivityksessä, josta tykkäsit.
2) Kuvat ja päivitykset. Ihmiset jakavat satoja erilaisia kuvia ja päivityksiä, minkä takia en jaksa puuttua kaikkiin päivitystyyppeihin. Mutta mielestäni on hauska huomata, kuinka jotkut lisäävät poseeramiskuvilla höystettyjä päivityksiä kuten "Katsoin koirani kanssa leffaa", "Kaverin kanssa treeneissä", "Tehtiin yhdessä ruokaa", "Olen töissä" yms... Huomionhakuisuus ja itsekeskeisyys oikein paistaa pakkelinaamojen ja mutruhuulien kuvista, joissa päivityksen aiheena on sellainen asia, joka ei sinällään ole yhtään iihmeellinen. Päivitys on vain tekosyy lisätä itsestään posekuva salilla.
Tuollaisten päivitysten lisäämisessä ei sinällään yksistään ole mitään kovin vakavaa, mutta tuollainen narsistipäivitysvyöry kun huokuu useiden käyttäjien seiniltä yhdistettynä moneen muuhun egoistiseen toimintaan, niin alkaa hieman huolestuttaa ihmisten itsekeskeisyys (motivaattorina).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209