kokin hattu

saffasgag

en oikein tienny et minkä otsikon alle tän kysymyksen voi heittää, mut oon täs jo kauan miettiny et miks kokeilla on korkea hattu? onko se vann kokin merkki vai onko joku käytännöllinen syy?

5

3412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jostain olen kaivanut tällaisen tiedon - ei pelkästään hatusta vaan koko kokin uniformusta:

Takki - valkoinen kaksirivinen takki, kangaspäällysteiset napit. Kuvaa puhdasta keittiötä, mutta kaksirivinen sen vuoksi, että kun kuitenkin etumus likaantui voitiin etulieve kääntää toisinpäin ja puhdas puoli eteen. Kangasnapit sen vuoksi, että lieden kuumuus ei niitä sulattanut. Kangas oli aikanaan suhteellisen tiivistä, jotta kuumat liemet loiskuessaan suojasivat kokkiressua.

Housut - ruudulliset. Siksi, että pienet tahrat eivät näkyneet ruutujen seasta.

Esiliina - suojasi tetysti kokkia roiskeilta ja essun vyötäreen alle oli helppo sujauttaa pyyheliina, johon voitiin sutaista kädet ja jolla voitiin suojella sormia kuumia kasareita nostellessa.

Ja se päähine, toque blanche - se ilmensi ammattiunivormua Ranskassa - 1500-luvulla jo -, suojasi hiuksia ja ruokia. Päähineestä tunnettiin kokki ja sen korkeudesta kokin asema ravintolassa. Valkoinen toque tuli muotiin vasta ranskalaisten huippujen Escoffierin ja Carémen myötä. Kokin päähineen laskosten lukumäärän tuli olla 100, millä sanottiin tarkoitettavan sataa erilaista tapaa kokata kananmuna. Tämä juontaa juurensa ranskalaisten innostuksesta niinkin yksinkertaiseen ruokaan kuin keitetty/paistettu/uppokeitetty yms. tavoin valmistettu perusruoka - kananmuna, elämä miniatyyrikoossa.

Toivottavasti se, mitä yllä kerroin ei ole vain legendaa - hauskaa ehkä kuitenkin.

• vanha kokki

Crudo kertoi jo pääpiirteissään kaiken, mutta tarkentaisin hieman. Kokin työtakki on yleensä melko paksua puuvillakangasta, miltei kuin haalareissa. Nappirivit ovat nykyään ja ainakin koko minun urani ajan olleet muovisia, jotka ovat pujoteltuina nauhaan tai yksittäisiä nappeja, jotka vain painetaan takissa oleviin napin läpiin. Nappeja oli sekä valkoisia että mustia. Mestarit käyttivät yleensä mustia nappeja, mutta tuskimpa siihen mitään sääntöä on. Kaulassa oli joskus kolmioliina, joka oli eräänlainen hikiliina.
        Vyötäröllä förkkelin nauhan alle pujotettiin liina
        jolla siistittiin vadin tai lautasen reunat ennen esille vientiä, se toimi myös, kuten crudo mainitsi, eräänlaisena patalappuna tarvittaessa.
        Housut ovat tavallisesti ohuehkoa puuvillaa ja pepitakuvioidut, väriltään harmaamustat,joskus upslaakilla, joskus ilman. Esiliina, eli förkkeli on tavallisesti lyhyt ja valkoinen. Hienommissa paikoissa joskus jopa nilkkoihin ulottuva.
        Muinoin kokin hattu oli aikanaan leveä, kuin taiteilijan baskeri, myöhemmin tulivat yleisesti käyttöön kätevät kertakäyttöiset pliseeratut paperihatut joita on lukuisia eri malleja.
        Nykytrendi näkyy suosivan värillisiäkin kokin vaatteita, sillä käytössä näkyy olevan sinisiä ja punaisia jopa mustia takkeja. Samoin hattuina olen nähnyt jopa nuohoojan patalakkia muistuttavia
        luomuksia. Mutta eiväthän vaatteet kokkia tee, niin että kai se on samantekevää millainen se formu on. Nykyään on muotia myös, että kokin takin rintamukseen on painettu ravintolan, sekä koki nimi. Itäblokin maissa muuten terveydenhoitohenkilökunta käyttää samantapaisia korkeita valkoisia hattuja,ilman vekitystä. Päältä avoin tötterö on vilpoinen ja suojaa ruokia mahdollisilta irtohiuksilta.
        Tämä nyt oli vain ehkä joutavanpäiväinen lisäys aikaisemmin esitettyyn, toivottavasti kuitenkin täydentävä.

• vanha kokki kirjoitti:

Crudo kertoi jo pääpiirteissään kaiken, mutta tarkentaisin hieman. Kokin työtakki on yleensä melko paksua puuvillakangasta, miltei kuin haalareissa. Nappirivit ovat nykyään ja ainakin koko minun urani ajan olleet muovisia, jotka ovat pujoteltuina nauhaan tai yksittäisiä nappeja, jotka vain painetaan takissa oleviin napin läpiin. Nappeja oli sekä valkoisia että mustia. Mestarit käyttivät yleensä mustia nappeja, mutta tuskimpa siihen mitään sääntöä on. Kaulassa oli joskus kolmioliina, joka oli eräänlainen hikiliina.
        Vyötäröllä förkkelin nauhan alle pujotettiin liina
        jolla siistittiin vadin tai lautasen reunat ennen esille vientiä, se toimi myös, kuten crudo mainitsi, eräänlaisena patalappuna tarvittaessa.
        Housut ovat tavallisesti ohuehkoa puuvillaa ja pepitakuvioidut, väriltään harmaamustat,joskus upslaakilla, joskus ilman. Esiliina, eli förkkeli on tavallisesti lyhyt ja valkoinen. Hienommissa paikoissa joskus jopa nilkkoihin ulottuva.
        Muinoin kokin hattu oli aikanaan leveä, kuin taiteilijan baskeri, myöhemmin tulivat yleisesti käyttöön kätevät kertakäyttöiset pliseeratut paperihatut joita on lukuisia eri malleja.
        Nykytrendi näkyy suosivan värillisiäkin kokin vaatteita, sillä käytössä näkyy olevan sinisiä ja punaisia jopa mustia takkeja. Samoin hattuina olen nähnyt jopa nuohoojan patalakkia muistuttavia
        luomuksia. Mutta eiväthän vaatteet kokkia tee, niin että kai se on samantekevää millainen se formu on. Nykyään on muotia myös, että kokin takin rintamukseen on painettu ravintolan, sekä koki nimi. Itäblokin maissa muuten terveydenhoitohenkilökunta käyttää samantapaisia korkeita valkoisia hattuja,ilman vekitystä. Päältä avoin tötterö on vilpoinen ja suojaa ruokia mahdollisilta irtohiuksilta.
        Tämä nyt oli vain ehkä joutavanpäiväinen lisäys aikaisemmin esitettyyn, toivottavasti kuitenkin täydentävä.

Kiitos omasta puolestani - minä muistelen vain lukemaani, sinä tekemääsi ja siinä on iso ero.

Kun nyt muistellaan niin sallittaneen yksi muistelus lisää - tällä kertaa omakokema:

Vierailin joskus Ferrarin tehtaalla Maranellossa ja mekaanikot kokosivat yhdellä linjalla Enzo Ferrari-sarjan autoja, joita silloin tehtiin vain jotain parisataa kappaletta. Mekaanikot oli puettu italialaisiksi kokeiksi - takit, lakit, hikiliinat, pepitaruutuiset housut ja kaikki. Ainoastaan jaloissa olivat Ferrarin ajokengät. Autojen suojapeitteet olivat pizzerian ruutuliinoja.

Melkoisen soma näky - tuotantolinjallinen pizzakokkeja väsäämässä autoja kasaan ja joukossa poukkoili Ferrarin tehdasemäntiä, jotka hekin olivat tosi katsottavia.

Sellaista hygieniaa!

• crudo kirjoitti:

Kiitos omasta puolestani - minä muistelen vain lukemaani, sinä tekemääsi ja siinä on iso ero.

Kun nyt muistellaan niin sallittaneen yksi muistelus lisää - tällä kertaa omakokema:

Vierailin joskus Ferrarin tehtaalla Maranellossa ja mekaanikot kokosivat yhdellä linjalla Enzo Ferrari-sarjan autoja, joita silloin tehtiin vain jotain parisataa kappaletta. Mekaanikot oli puettu italialaisiksi kokeiksi - takit, lakit, hikiliinat, pepitaruutuiset housut ja kaikki. Ainoastaan jaloissa olivat Ferrarin ajokengät. Autojen suojapeitteet olivat pizzerian ruutuliinoja.

Melkoisen soma näky - tuotantolinjallinen pizzakokkeja väsäämässä autoja kasaan ja joukossa poukkoili Ferrarin tehdasemäntiä, jotka hekin olivat tosi katsottavia.

Sellaista hygieniaa!

Jenkkikokit käyttävät muuten näköjään lippalakkia väärinpäin uniformunaan. Top Chefistä olen huomannut...

• vanha kokki
        crudo kirjoitti:

Jenkkikokit käyttävät muuten näköjään lippalakkia väärinpäin uniformunaan. Top Chefistä olen huomannut...

Jäi muuten kokin kengät mainitsematta. Lähes virallisessa asemassa olivat ns. ruotsalaiset puukengät, eli hollannikkaat. Pari paria, että sai välillä vaihtaa, kun jalat alkoivat väsymään. Hiukan erimallisina ne ikäänkuin virkistivät jalkapohjia.
        Yleensä sanotaan, että mitä useampi kokki, sen huonompi soppa. Tuossa Ferrarin tapauksessa se ei ainakaan pitänyt sitten paikkaansa. On varmaan ollut melkoinen esitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9156
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3760
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      21
      2228
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1393
    5. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      114
      1148
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1145
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      80
      1116
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55