Miksi itsemurhan tekeminen on vaikeaa?

pysyvä uni

Miksi itsemurhan tekeminen on vaikeaa?

Miksei itsemurhan tekeminen voisi olla yhtä helppoa,kuin nukkumaan meneminen (joka sekään ei kaikille ole helppoa)?

Kun nukkuu,niin on hetken pois "tästä maailmasta",mutta kun tekee itsemurhan,niin on pysyvästi pois.

Jos haluaisi pysyvästi "nukkua",niin eikö itsemurha olisi parempi ratkaisu?

Mielettömät psykologiset mekenismit voivat estää nukkumisen,mutta vielä voimakkaammat taas itsemurhan.

Miksi ihminen ei saisi itse päättää,että milloin hän haluaisi nukkua pysyvästi?

21

3110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetkellinen unohdus

      Koska tänne tullaan takaisin. Raamatusta on tehokkaasti nypitty pois kaikki jälleensyntymistä tukevat yksityiskohdat, mutta kyllä tänne tullaan takaisin. Ja opetellaan olemaan ihmisiksi. Ja jos ei onnistu, niin tullaan uudestaan.

      Itsemurhan teko olisi vähän kuin ottaisi virrat pois tietokoneesta kesken, kun joku iso työ on tallentamatta. Koko työ (elämä) menisi hukkaan. Ja kun virrat laittaa takaisin, pitää aloittaa ihan alusta.
      Siksi on ihan hyväkin, että itsemurha on vaikea, mutten tehtäisiin kakki turhaa työtä, elettäisiin "turhia elämiä".

      Itsemurhaa harkitsevalla on eräänlainen writer's block - ei tiedä miten jatkaa, eikä siihen auta virran katkaisu.

      • kurjuuksien kurjuus....

        Ratakiskot huutavat öisin kutsuvasti
        -"Tule,tule, vien sinut. Mennään jo pois. Ei sinua täällä kukaan tarvitse"
        Pää menisi, mutta ruumis on vielä takertunut näihin lakanoihin.
        Tähän helvetilliseen maailmaan. Silti pyydän:
        -"Odota vielä vähän, ihan vähän aikaa vaan."
        Katson vierellä nukkuvaa ja toivotan parempaa elämää.
        Lähetän rukouksen lapselleni. Testamenttini. Eihän minulla muuta ole, kerjäläinen. Kurjista kurjin. Hallelujaa, mikä ilonpäivä.

        (..että näin sitä kevät keikkuen tulevi...)


    • hetkellinen unohdus

      Koska tänne tullaan takaisin. Raamatusta on tehokkaasti nypitty pois kaikki jälleensyntymistä tukevat yksityiskohdat, mutta kyllä tänne tullaan takaisin. Ja opetellaan olemaan ihmisiksi. Ja jos ei onnistu, niin tullaan uudestaan.

      Itsemurhan teko olisi vähän kuin ottaisi virrat pois tietokoneesta kesken, kun joku iso työ on tallentamatta. Koko työ (elämä) menisi hukkaan. Ja kun virrat laittaa takaisin, pitää aloittaa ihan alusta.
      Siksi on ihan hyväkin, että itsemurha on vaikea, mutten tehtäisiin kakki turhaa työtä, elettäisiin "turhia elämiä".

      Itsemurhaa harkitsevalla on eräänlainen writer's block - ei tiedä miten jatkaa, eikä siihen auta virran katkaisu.

    • armis

      Itsemurhan tekeminen on vaikeaa, koska ihminen ei omista elämää, siksi hänellä ei ole myöskään oikeutta tuhota tuhota sitä. Syvällä sisimmässään ihmisellä on tietoisuus tästä.
      Ongelmat, jonka takia itsemurha tehtäisi, eivät ratkeasi, mikään ei muuttuisi.

      • armis

        Mitä sanoo arvoisa psykologi asiasta?


      • Ulrikki

        Ruumis kuolee, henki jää. Jää haahuilemaan, ties kuinka pitkäksi ajaksi. Tuosta vaiheesta ei ole kukaan voinut kertoa.


      • Anonyymi

        Omista? Hassua kuinka ihminen kokee olevansa jokin elämän ulkopuolinen olento. Elämä nyt ei vaan mielellään lakkauta itseään.


    • Anonyymi

      Itselleni tuli mieleen kaksin syytä, että miksi itsemurhan tekeminen on vaikeata.

      Yksi: Epätietoisuus kuoleman jälkeisestä olotilasta. Onko kuoleman jälkeinen olotila helpompi/parempi vai huonompi/vaikeampi kuin elossa/hengissä oleva olotila.

      Kaksi: Pelko epäonnistumisesta, jos en onnistukkaan itsemurhan tekemisessä jonka jälkeen halvaannun tai makaan muuten vihanneksena jossakin hoitalaitoksessa sukulaisten ja muitten ihmisten passattavana, hoidettavana ja hössötettävänä, jonka jälkeen elämä olisi vielä huonompaa ja kurjempaa kuin elämä ennen itsemurhan yrittämistä/tekemistä ja jos halvantuneena/vihanneksena olevana ei itse ymmärrä, tiedä tai tajua maalmanmenosta enää mitään. Ni olisi sitten taakaksi muille sukulaisille.

    • blacklifegrudge

      Itse olen miettiny tätä asiaa myöskin tosi paljon. Annan muutamia vinkkejä/neuvvoja jotka itselleni tulee mieleen. Eli nämä on siis minun omia henkilökohtaisia ajatuksia ja mielipiteitä.

      Kohta yksi: minulla itselläni on olemassa kahdenlaista pelkoa itsemurhaan liittyen, kohta 1 pelkään epäonnistuvani itsemurhan teossa kohta 2 en tiedä minkälaista tuonpuoleisessa on, eli en tiedä joudunko ikuiseen kadotukseen, seuraako huolet, murheet ja sensellaiset minua tuonpuoleiseen ja jos tuonpuoleinen osottautuukin vielä huonommaksi paikaksi kun tänpuoleinen,, sillä haluaisin tuonpuoleisesta, että vihdoin viimein tuonpuoleisesa saisin olla onnelinen ja elää elämää vailla murheita/huolia.

      Kuolema: On suuri hyppy tuntemattomaan ja se herättää useanlaisia tuntemuksia tietäen siitä, että sieltä ei ole enään takaisin paluuta

    • niinsevaanmeneehei

      No ei kai se ole helppoa luopua mistään ja vielä vähemmän siitä, että on edes olemassa.
      Jokainen tajuaa ainakin alitajuisesti, että luovuttamalla ainakaan ei saavuta uhtään mitään.

    • Tämä.ontotta

      Ihmisellä kuten kaikilla eliöillä on geeneissä elämän jatkumo. Ei tällä pallolla olisi elämää. Ihminen vain tekee itsemurhan. Basillit ja virukset, leijonat jne eivät tee itsemurhaa.

    • muumimammana

      Vastaan sinulle suoraan, että hae apua heti itsetuhosille ajatuksille, niiden kanssa ei kannata jäädä vellomaan . Elämässä on joskus kipeitä asioita ,hae apua keskusteluihin. Terveyskeskuksista, seurakunnista, mielenterveystoimistosta mm.

      Elämä ei pääty kuolemaan, joten jos asiat ei ole Jeesuksen kans kunnossa, tämän ajan kärsimykset ei ole mitään kuoleman jälkeisiin verrattuna. Jeesus rakastaa sinua turvaa Häneen, taivas kuulee kun rukoilee Jeesuksen Kristuksen nimessä.

      Vaikka nyt voi olla vaikeeta nähdä valoa, niin jokaisen yön jälkeen tulee kuitenkin aamu, ja joskus vielä se aurinkokin paistaa... älä luovuta, hae apua, turvaa Jeesukseen Hän on todellinen, vaikeudet häntä omin silmin näe välttämättä tässä ajassa. Jotkut on näneet unissa ja ilmestyneistä.

      Siunausta ja voimia elämääsi jokaiseen päivään...

    • vain.yksi.elämä

      Itsemurhan tekeminen on vaikeaa evoluution vuoksi. Se kun ei edistä lajin selviämistä.

      Ne joille itsemurha on ollut helppo ratkaisu ylivoimaiselta tuntuviin ongelmiin ovat tappaneet itsensä yleensä jo nuorina, jolloin he ovat olleet osa luonnollista karsintaa. He eivät saaneet lapsia. Itsetuhoisuus on siis piirre, joka pyrkii automaattisesti karsiutumaan pois.

      Seuraavat sukupolvet ovat olleet niiden jälkeläisiä, joille itsemurha on tuntunut vastenmieliseltä ratkaisulta ja jotka kynsin hampain ovat yrittäneet tarttua siihen viimeiseenkin oljenkorteen. Kun elämää on tiettävästi tarjolla vain tämä yksi kerta ja sekin on rajallinen niin sen heittäminen pois vapaaehtoisesti ei heille ole tullut kuuloonkaan.

      Jos sinulla on itsetuhoisia ajatuksia niin keskustele asiasta läheistesi kanssa. Älä jää yksin niitä pyörittelemään.

      • Altocumulus

        "keskutele läheistesi kanssa"

        Terveyskeskuksen päivystys on ehkä parempi yleisohje ensiapuun.

        Läheispiirikin on kyllä usein hyvä saada hoidon piiriin.


    • istualtaan

      Kuula kalloon on minusta huonosti viimeistelty , se saattaa kimmota , -parenpi "schaumanilainen" kuula suoraan syämmeen , siis helpompi ja varmenpi.

    • Jokuvain1

      >>Miksi ihminen ei saisi itse päättää,että milloin hän haluaisi nukkua pysyvästi?

      Voihan sen päättää, mutta miten toteuttaa päätöksen teko. Vaikka päätös itsemurhasta olisi tehty niin sen toteuttaminen onkin sitten se vaikeampi juttu. Näin ainakin itselläni.

    • Jonne5

      Taitaa tuo itsesuojeluvaisto heittää jäitä hattuun.

      • ethhjeh

        Naulan kantaan.


    • Sairas kivuista kärsivä saattaa haluta elämän loppumista jos tulevaisuudella ei ole muuta tarjottavaa, eutanasiasta on nykyään keskusteltu, vaikea eettinen kysymys. Itsemurha ei ole rikos, jokaisella on oikeus päättää päivänsä. Kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan koska eihän sitä tiedä mitä elämällä on vielä tarjottavaa, uteliaisuutta sen verran että katsoo elämän loppuun saakka.

    • Anonyymi

      Ite haluisin tappaa itteni. Oon miettiny tekotapaa jo monesti ja suunnitellutkin. Ehkä joku päivä meen junaraiteille. Mulle kuolema olis helpotus vaikka muut sanoo että jäis suremaan tuskin.
      Oon nähny jo ihan tarpeeks elämää 29vuotta ja se riittää vallan mainiosti mulle. Olisin toivonut että olisin kuollut silloin lapsena sydänleikkauksessa ni ei tarvis miettiä enää ittensä tappamista. Miks mua ei vois joku tappaa kyllä mä sen itse aion vielä tehdä.

    • Anonyymi

      Tunnetaan halu elää ja halu kuolla; niiden suhde määrittää vaikeuden. Biologisesti haluaa selviytyä, ja se vaatii paljon huonoa, että tappaa itsensä sen sijaan.
      Käytännössä on myös vaikeus, koska ei voi vain painaa nappia ja varmistettava onnistuminen. Moni keino on myös liian kivulias ollakseen mukava suhteessa nykyolotilaansa. Vaurioituminen ei myöskään ole hyvä asia, ja jos elämä ei päätykään kuolemaan, on tiedostettava, onko siitä haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe