Taiteilijat aliarvostettuja nykyään

bohemian****

Nyky-yhteiskunnassa taiteellisia ihmisiä ei arvosteta pitkälle. Miksi? Tehokkaat, järkevät menestyjät ovat ihanneihmisiä, jos joku poikkeaa keinokullatulta keskitieltä, niin johan palaute raikaa. Ei ole helppoa olla taiteellinen, vastavirtaan kulkija tässä kaavojen maailmassa. Minä olen hankala ihminen, joka ei viihdy tavallisessa työelämässä ollenkaan, minun täytyy saada olla rauhassa. Luomassa.

19

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova laki

      Siksi luovia ihmisiä ei arvosteta, koska he elävät yleensä loisina muiden kustannuksella. Ei tämä hyvinvointiyhteiskunta sellaista kestä. Hyvinvoinnilla on aina maksajansa.
      Tienaavien verorahoista ne sossukulut maksetaan kaikenmaailman loiseläjille. Eri asia jos esim sairauden takia on poissa työelämästä, siksi on sairauseläke ja kuka senkin hyvinvoinnin on varmistanut ellei työssäkäyvät, tehokkaat ja menestyvät ihmiset.

    • Tristar

      Eri asia sitten on onko se taiteellisuutta vai ihan vaan lorvikatarria... :D mutta otsikkoosi yhdyn, taidetta tai käsityötä EI arvosteta pätkän vertaa. Paitsi ne jotka tekevät itse myös ja ymmärtävät mitä se ottaa.

      aiteellisuutta sen sijaan ei ole se että "ei viihdy" työelämässä, taiteen tekeminen ON rankkaa työtä sekin, ei hupia ja hauskaa jos sillä elää pitäisi. EI sitä tehdä silloin kun huvittaa, vaan silloin kun pystyy.

      Sanoo juuri veroilmoituksen jättänyt taiteilija. Meni vähän viime tinkaan...

      ***

      • Mies.

        Taiteilija saa luoda, tuottaa jotain omasta itsestaan esille. Se on erittain mukava ammatti, kun vertaa useimpiin rutiinitoimistotoihin. Toki taiteilija varmaan usein elaa nalkapalkalla, mutta ala tuu toimistorotalle vaittamaan, etta taiteilijan tyo olisi henkisesti yhta tyhjaa ja sielua syovaa kuin rutiiniluontoinen paperien, raporttien ja toimisto-ohjelmien kanssa napraaminen.

        Sanoo toimistorotta, joka olisi hakenut taideteolliseen, muotoiluinstituuttiin ja vastaaviin paikkoihin, jos olisi nainen (eli ihminen, jolla on mahdollisuus elaa miehen tuloilla).


      • Pistemies

        Kyllähän sitä löytyy moniakin asioita mitkä ottaa paljon, mutta kannattaa miettiä myös mitä se antaa. Jos joku tekee kovin paljon työtä ja saa aikaan jotain millä ei sinäänsä ole mitään muuta kuin henkilökohtaista arvoa niin ei tätä nyt voi odottaa muiden pitävän kovin hienona. Tuollaiset puuhastelut voi tehdä työn ohessa tai vaikka eläkepäivillä. Taiteellisuutta ruokkii moni, mutta kyllä ne taiteilijat ovat sitten erikseen ja saavat ansaitsemansa arvostuksen ja enemmänkin.


      • Tristar
        Mies. kirjoitti:

        Taiteilija saa luoda, tuottaa jotain omasta itsestaan esille. Se on erittain mukava ammatti, kun vertaa useimpiin rutiinitoimistotoihin. Toki taiteilija varmaan usein elaa nalkapalkalla, mutta ala tuu toimistorotalle vaittamaan, etta taiteilijan tyo olisi henkisesti yhta tyhjaa ja sielua syovaa kuin rutiiniluontoinen paperien, raporttien ja toimisto-ohjelmien kanssa napraaminen.

        Sanoo toimistorotta, joka olisi hakenut taideteolliseen, muotoiluinstituuttiin ja vastaaviin paikkoihin, jos olisi nainen (eli ihminen, jolla on mahdollisuus elaa miehen tuloilla).

        Sitten näet jauhanko. Kumpi meistä se ammattitaiteilija olikaan..? Mieti hetkinen kumpi tietää taiteentekijän arjesta ja kumpi ei. Hmmh. Ai-van.

        Kuluttavaa on se raporttein näprääminenkin, aivan yhtä lailla. Kuka väitti ettei ole? Mutta älä miellä liian hohdokkaaksi sitä "uraa jota et koskaan saanut kun maailma on niin ilkeä", aidan takaa kaikki näyttää paremmalta.

        Huolisin sen toimistoduunin ihan minä päivänä tahansa, siitä saa sentään rahaa vastineeksi.

        ***


      • Tristar
        Pistemies kirjoitti:

        Kyllähän sitä löytyy moniakin asioita mitkä ottaa paljon, mutta kannattaa miettiä myös mitä se antaa. Jos joku tekee kovin paljon työtä ja saa aikaan jotain millä ei sinäänsä ole mitään muuta kuin henkilökohtaista arvoa niin ei tätä nyt voi odottaa muiden pitävän kovin hienona. Tuollaiset puuhastelut voi tehdä työn ohessa tai vaikka eläkepäivillä. Taiteellisuutta ruokkii moni, mutta kyllä ne taiteilijat ovat sitten erikseen ja saavat ansaitsemansa arvostuksen ja enemmänkin.

        mikä tahansa työ jossa oman työn tuloksen näkee ja se antaa henkilökohtaista tyydytystä, on parempi kuin työ joka ei anna itselle mitään, sitä on vain pakko tehdä koska siitä saa rahaa. Oli työ aivan mikä tahansa.

        "Tuollaiset puuhastelut voi tehdä työn ohessa tai vaikka eläkepäivillä."

        Totta. Työn ohessa taiteileminen On toimiva juttu, ja sitä voi kuka tahansa yrittää. Vaikkapa tuo ylempänä nuriseva... :D jos kantti riittää ja jasksa raataa. Kukaan ei kiellä.

        "kyllä ne taiteilijat ovat sitten erikseen ja saavat ansaitsemansa arvostuksen ja enemmänkin."

        Tästä olen eri mieltä. Paljonko työkseen taidetta tekeviä löytyy tästä maasta, ja moniko todella elättää itsensä sillä tai nauttii minkäänlaista arvostusta? Paitsi taiteellista lahjakkuutta, työ vaatii myös puurtamista ja pitkäjänteisyyttä, organisointikykyä ja taitoa myydä itsensä (työnsä), haalia asiakkaat ja pitää ne. Hyväkään taide ei liiku itsestään eikä kukaan tiedä sitä ostaa silläe ttä se vain on. Se on suurin ongelma taiteella elämisessä, sitä pitäisi olla bisnesosaaja myös :D

        ***

        ***


      • Tristar
        Mies. kirjoitti:

        Taiteilija saa luoda, tuottaa jotain omasta itsestaan esille. Se on erittain mukava ammatti, kun vertaa useimpiin rutiinitoimistotoihin. Toki taiteilija varmaan usein elaa nalkapalkalla, mutta ala tuu toimistorotalle vaittamaan, etta taiteilijan tyo olisi henkisesti yhta tyhjaa ja sielua syovaa kuin rutiiniluontoinen paperien, raporttien ja toimisto-ohjelmien kanssa napraaminen.

        Sanoo toimistorotta, joka olisi hakenut taideteolliseen, muotoiluinstituuttiin ja vastaaviin paikkoihin, jos olisi nainen (eli ihminen, jolla on mahdollisuus elaa miehen tuloilla).

        jätitkö todella hakematta haluamiisi kouluihin koska olet mies? Et koska epäilit kykyjesi riittämättömyyttä tai kestoasi moisessa ammatissa, ihan vain koska sinulla ei ole tissejä? Ymmärrätkö miten kieroutunutta tuo on?

        En itsekään ole käynyt kouluja, vaan opiskellut itse. Taideen tekemiseen ei tarvita arvosanoja :D vaan luovuutta, rohkeutta, sitkeyttä ja kovaa työtä. Ainiin, tosiaan, ja perustoimeentuloa koska kukaan ei ole vielä rahallisesti menestynyt saman tien kun aloitti. Vuosia siihen menee jos onnistuu ensinkään. Kyllä se on pakko jollain muulla elää... vaikak sitten konttorityöllä.

        Mitäs sanot, jos kokeilisit saman tien? Kun päivä töissä vituttaa oikein huolella, pura se kankaalle tai mikä menetelmäsi nyt onkin. Anna mennä. Välitä se tunnetila, sitähän taide on. Et tarvitse pohjakoulutusta sen tekemiseen, vain palavan halun ja vähän adrenaliinia... tässä kohtaa olen ihan tosissani, mikäänhän sinua ei estä yrittämästä.

        ***


      • Pistemies
        Tristar kirjoitti:

        mikä tahansa työ jossa oman työn tuloksen näkee ja se antaa henkilökohtaista tyydytystä, on parempi kuin työ joka ei anna itselle mitään, sitä on vain pakko tehdä koska siitä saa rahaa. Oli työ aivan mikä tahansa.

        "Tuollaiset puuhastelut voi tehdä työn ohessa tai vaikka eläkepäivillä."

        Totta. Työn ohessa taiteileminen On toimiva juttu, ja sitä voi kuka tahansa yrittää. Vaikkapa tuo ylempänä nuriseva... :D jos kantti riittää ja jasksa raataa. Kukaan ei kiellä.

        "kyllä ne taiteilijat ovat sitten erikseen ja saavat ansaitsemansa arvostuksen ja enemmänkin."

        Tästä olen eri mieltä. Paljonko työkseen taidetta tekeviä löytyy tästä maasta, ja moniko todella elättää itsensä sillä tai nauttii minkäänlaista arvostusta? Paitsi taiteellista lahjakkuutta, työ vaatii myös puurtamista ja pitkäjänteisyyttä, organisointikykyä ja taitoa myydä itsensä (työnsä), haalia asiakkaat ja pitää ne. Hyväkään taide ei liiku itsestään eikä kukaan tiedä sitä ostaa silläe ttä se vain on. Se on suurin ongelma taiteella elämisessä, sitä pitäisi olla bisnesosaaja myös :D

        ***

        ***

        Totta kyllä tuo että taidetta pitää osata "myydä" oikein, mutta mielestäni taiteen kanssa pitää käydä myös hyvä tuuri. Varsinkin jos puhutaan maalaustaiteesta. Mielestäni on aika subjektiivistä minkä maalauksen kokee mahtavaksi ja mikä ei taas sytytä. Itse henkilökohtaisesti olen surkea taidekriitikko, koska löydän lähes jokaisesta taideteoksesta jotain hienoa. Toki itsekin löydän omat suosikkini, mutta ne tuskin vastaavat niitä mitä taidepiireissä arvostetaan eniten.


      • Tristar
        Pistemies kirjoitti:

        Totta kyllä tuo että taidetta pitää osata "myydä" oikein, mutta mielestäni taiteen kanssa pitää käydä myös hyvä tuuri. Varsinkin jos puhutaan maalaustaiteesta. Mielestäni on aika subjektiivistä minkä maalauksen kokee mahtavaksi ja mikä ei taas sytytä. Itse henkilökohtaisesti olen surkea taidekriitikko, koska löydän lähes jokaisesta taideteoksesta jotain hienoa. Toki itsekin löydän omat suosikkini, mutta ne tuskin vastaavat niitä mitä taidepiireissä arvostetaan eniten.

        ...ei voi kuin tapella. Minusta taiteen voi arvioida parhaiten sillä herättääkö se tunnetta, mitä tahansa. Inhoa, ihailua, ihan mitä vain. Minä katson taiteilijan homman olevan tunnetilan välittäminen, ei niinkään kohteen realistinen kuvaus, jos maalaustaiteesta puhutaan.

        Se mikä on hyvää tai huonoa taidetta, riippuu täsmälleen siitä keneltä kysytään. On tottakai tiettyjä universaaleja silmää miellyttäviä kaavoja joita jotkut käyttävät, ja toiset vetävät sitten hatusta :D

        Ihan samalla tavalla kuin musiikkikappaletta ei voi arvostella sillä onko sanoitus kirjakielinen, maalaustaidetta ei voi arvostella muutoin kuin hyvin, hyvin subjektiivisesti. Siinä se viehätys minusta onkin, se on jokaiselle omaa eikä suljetun piirin, osaajien työtä johon ei pääse sisään kuin opiskelemalla. Se kuva hyvin monella on, että taidetta ei voi ymmärtää tait ehdä ellei tiedä sen historiasta ja tekniikoista tarpeeksi. Minusta taas paras taide tulee uusin menetelmin, vailla teoriatietoa, silkasta tutneesta ja sen ilmaisusta. Eri mieltäkin saa olla :D

        ***


      • muotoiluinstituutti!!!
        Mies. kirjoitti:

        Taiteilija saa luoda, tuottaa jotain omasta itsestaan esille. Se on erittain mukava ammatti, kun vertaa useimpiin rutiinitoimistotoihin. Toki taiteilija varmaan usein elaa nalkapalkalla, mutta ala tuu toimistorotalle vaittamaan, etta taiteilijan tyo olisi henkisesti yhta tyhjaa ja sielua syovaa kuin rutiiniluontoinen paperien, raporttien ja toimisto-ohjelmien kanssa napraaminen.

        Sanoo toimistorotta, joka olisi hakenut taideteolliseen, muotoiluinstituuttiin ja vastaaviin paikkoihin, jos olisi nainen (eli ihminen, jolla on mahdollisuus elaa miehen tuloilla).

        Vai etta olisit hakenut muotoiluinstituuttiin jos olisit nainen! Heheheheheheheheheh

        Olinpa itse muotoiluinstituutissa. Nainen olen, mutta vuosikurssillani oli kolme naista ja viisitoista miesta, joista kaikki hyvin menestyy opiskelemassaan ammatissa. Niin ja palkkaakin saavat ihan mukavasti,kuten myos itse.

        Niin etta lauseesi paremminkin pitaisi kuulua etta: Jos minulla olisi ollut tarpeeksi munaa, niin olisin hakenut taideteolliseen, muotoiluinsituuttiin ja vastaaviin paikkoihin. Mutta enpa uskaltanut, joten nyt pyorittelen papereita toimistossa.


    • ijhäsh

      Jos olet yhden yhtään edes lukenut taidehistoriaa, niin todella muutamat taiteilijat ovat koskaan menestyneet elinaikanaan.

      toinen asia, että meistä kukaan ei ole oikeasti niinkään kovin erikoinen, vaikka jokainen meistä haluaa niin uskoa. Yksinkertaisesti ei kovinkaan paljon enää pysty keksimään uutta taiteen nimiin.

      Kyllähän meistä varmaan joka toinen meistä on aikanaan unelmoinut ja haaveillut taiteilijan urasta, mutta tosiasia on se että vain murto-ostasta meistä siihen on. Mutta jos et hakemisesta huolimatta pääse minnekkään kouluun, usko pois ja anna olla, sinulla ei ole sitä mitä tarvitaan.

      Ei taiteilijana oleminen ole vain vastavirtaan uimista. Tuntuu vaan että taas kerran on kyseessä yksi wanna be- jota kukaan ei taas ymmärrä.

    • Sininen1977

      "tehokkaassa menestyvässä" maailmassa pitää olla luova, käytännössä 247. Rutiinisuorittajia on aika pieni osa, sillä koneet tekevät nykyään rutiinityöt. Pitää kai taitelijankin saada jotakin aikaiseksi? Miten voi saada mitään aikaiseksi jos ei suorita? Ja miksi sinua pitäisi arvostaa enemmän kuin muita, varsinkaan jos et saa mitään aikaiseksi? Olen tänään vähän inhottava.

    • rumpumies-

      steven thomas vai kukas se nyt olikaan, joka sai huomattavan paljon pillua, taiteilija ja vieläpä oikea rummun soittaja.

      Että kyllä boheemille taiteilijalla vientiä riittää Suomessa.

    • kaiken...

      Pitää olla mitattavissa. Kuinka tehokas olet, kuinka laadukasta työtä teet, jne... Tämähän on mm. julkissektorille tuonut roppakaupalla täysin naurettavia lisävelvollisuuksia, joiden hyöty on tasan nolla. Sama pätee taiteeseen, sitä ei voi mitata joten sitä ei arvosteta.

    • kummmaaaa

      Jos voittais lotossa miljoonia, kuinka moni niistä suorittajista jatkais suorittamista töissään niska limassa vapaa-ajan ja perhe-elämänkin kustannuksella?

      Kyllä jäisi työt siihen paikkaan ja arvostaisivat sitä, "etteivät tee mitään" vaikkapa sitten maalaisivat tauluja kotosalla ja NAUTTISIVAT elämästä. Silloin he olisivat itsekin kuin halveksimansa mitään tekemättömät ja tuottamattomat ihmiset. Erona vaan että eläisivät omilla lottorahoillaan eivätkä muiden kustannuksella.

      Mutta rahaa pitää takoa, se miten paljon sinulla on ostovoimaa, määrittelee arvosi tässä maailmassa. :(

      Siis vaikka olisikin onnellinen pieniin tuloihin asuessaan yksiössä niin silti pidetään kummallisena. Ihan perseestä, miksi kaikkien pitäis ostaa ostaa ostaa jatkuvasti ja vaihtaa autoa ja isompaa asuntoa yms. Jos on jo onnellinen?

    • pärjäämään

      Olet siis sosiaaliseen ympäristöösi sopeutumaton yksilö. Kuka sellaisen haluaisi rinnalleen elätettäväksi, tai lapsilleen vanhemmaksi?

      Tunnen monia taiteellisia ihmisiä - jotka taiteilevat vapaa-ajallaan palkkatyön päätteeksi. He siis ottavat vastuun itsestään (ja läheisistään) luomisvimmastaan riippumatta.

    • taiteilijalle

      Kun et selvästikään arvosta kovin korkealle niitä, joille riittää hyvä arki ja joita ei erikoisuuden tavoittelu kiinnosta, niin miksi oletat ja haluat heidän arvostavan sinua?

      Kerrot olevasi hankala eli asettavasi omat mielipiteesi ja prioriteettisi muiden yläpuolelle, eikös nyt ole aika selvää että sellainen koetaan helposti ylemmyydentuntona ja itsekeskeisyytenä. Ainakin jos meriittisi ovat vielä olemassa lähinnä suunnitelmissasi.

      Suurille taiteilijoile sallitaan enemmän omahyväisyyttä ja diivailua, koska hänen teoksensa puhuvat kuitenkin puolestaan. Ole riittävän hyvä, niin ongelma ratkeaa itsestään :)

    • 3dartisti

      Omasta tekstistä tulee esille se että et arvosta itseäsi. Teen hyväpalkkaista työtä rakennusfirman visualisoijana joka on taiteilijan työtä. Arvostusta tulee ja saa jos aloittaa itsestään.

    • nykyyhteiskunta

      Taiteilijoita kyllä arvostetaan, mutta makuja on monia eikä kaikki taide ole kaikkien mielestä hyvää. Jotkut voivat olla myös kateellisia taiteilijoille, jos eivät itse osaa mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe