Polkupyörän rattaiden vaihto

Mikko_23

Tarvitsisin pikaisesti ohjeita polkupyörän huoltoon, ja tarkemmin sanottuna rattaiden vaihtamiseen.

Onko kellään tiedossa hyvää nettisivua, mistä löytyis ohjeita?

Jos ei, niin tässä muutama kyssäri:
Minkälainen rataspakka 21 vaihteisissa maastopyörissä normisti on?

Olen kuullut ettei pelkkiä ketjuja kannata vaihtaa, koska vanhat ja kuluneet rattaat kuluttavat uudet ketjut nopeasti samaan kuntoon kun edelliset. Eli pitäisi vaihtaa samalla myös takarattaat. Mitenkäs nuo kolme eturatasta? Kai nekin sitten pitäis vaihtaa? Vaikuttaahan eturattaatkin ketjujen kulumiseen.

Onko takarattaiden vaihtaminen iso homma? Ei luultavasti tarvitse hankkia kun tällainen pakka-avain ja sillä pyöritellä vanha irti ja laittaa uusi tilalle. Onko se näin helppoa?

Mitenkäs sitten eturattaiden vaihto?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!:)

8

13483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma...

hoituu huollossa, vaihtavat ketjun ja takarattaat, maksaa tosin n. 50e, mutta maksaa nuo työkalutkin. Eturattaita ei vaihdeta.

• JMH.

Kyllä eturattaatkin pitää vaihtaa jos ovat kuluneet. Edellinen kirjoittaja ehkä tarkoitti, että pelkkiä eturattaita ei kannata vaihtaa. Usein tulee "halvemmaksi" vaihtaa koko kampisetti.

• JMH.

Kyllä eturattatkin tulee vaihtaa, jos ovat kuluneet. Yleensä tosin tulee halvemmaksi vaihtaa koko kampisetti.

• jos vaan osaat...

Esimerkiksi biltemalla rataspakka-avain jotain 5 egee, lisäksi tarvitse ketjuruoskan, tosin siitä vanhasta ketjusta saat sellaisen.

Ketjun (hallittuun) katkaisemiseen tarvitset myös avaimen, Biltemalta löytyy sekin, 5 euroa.

Ketjut ja rataspakka kustantavat jotain 30 euroa edullisimmillaan.

Joten kyllä tuolla 40 eurolla omilleen pääsee, kun edellä ehdotettu 50 euron vaihto pyöräkorjaamolla on vain työstä!

• T-mu

Tosin ei tuota bilteman 5 euron ketjun katkaisijaa kannata ostaa koska on todella hempula ja hajoaa samantien. Mielummin motonetistä esim 17e maksava vastaava työkalu.

• www1
        T-mu kirjoitti:

Tosin ei tuota bilteman 5 euron ketjun katkaisijaa kannata ostaa koska on todella hempula ja hajoaa samantien. Mielummin motonetistä esim 17e maksava vastaava työkalu.

Motonetistä irtosi ihan toimiva ketjukatkaisin noin 7 eurolla ainakin vuosi sitten.

Osat ja työkalut kustantaa noin 80e biltsusta ja motoneetistä suurinpiirtein.

Vaihtoon koko voimansiirto eli eturattaat(koko kampisarja)ketjut ja takarattaat. Takaratas todnäk kierteetön tuossa fillarissasi.

• niin.

Eturattaita ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan.

• www1

Eturattaat kullu siinä missä takarattaatkin. Jos vaihtaa vain ketjun ja takarattaat niin se vanha kuluneempi eturatas syö uuden ketjun joka taas syö se uuden takarattaan ennen aikojaan.

Rattaiden kestoa voi lisätä käyttämällä kahta ketjua vuorotellen ja vaihtaa niitä parin tonnin välein. Vaihtokin on nopea kun laihtaa ketjuun pikaliittimen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe