21 vaihteinen maastopyörä ois kyseessä.
Mulla on useammassakin pyörässä tämmönen sama vika, eli ku vaihtaa vaihteita niin suunnilleen ekat 4 vaihdetta menee ihan hyvin, mutta sitten kun pistää 5, 6, 7 niin vaihtaja ei reagoi mitenkään eikä vaihde luonnollisesti vaihdu.
Jossain pyörässä tämä ongelma oli vain jos vaihteita vaihtaa suurelta pienemmälle.
Mistäs etsisi vikaa?
Onko esim vaijeri liian löysällä/kireällä vai miten tuota lähtisi korjaamaan.
Takavaihtaja reistaa
6
8667
Vastaukset
- pyöräongelma
sori tuli kahteen kertaan, koska suomi24:n "palvelin oli ruuhkautunut" ja viesti oli mukamas lähetetty kuitenkin.
- martonen
Takavaihtajan toimintaan vaikuttaa suuresti vaijerin jouheva liikkuminen kuoren sisällä. Sinne ei saa päästä mitään likaa väliin. Usein rupeaa toimimaan taas hyvin, kun vaihtaa kaksi pientä pätkää uutta vaijerinkuorta ja puhdistaa huolellisesti itse vaijerin mahdollisesta liasta. On myös huolehdittava ettei vaijeri pääse nappaamaan uutta likaa lattialta, kun asentelee vaijeria takaisin paikoilleen. Vaihtaja toimii "pakko-ohjatusti" peukalovoimalla toiseen suuntaan ja VAIN jousivoimalla toiseen.
- T-itse
Mulla ollu samaa vikaa tasaisin väliajoin.
Ainakin nyt talvella meni pari kertaa vaijeri jäähän ja tuli runnottua liikaa, joten vaijeri löystyy.
Olen silloin tällöin putsannut ja rasvannut vaijeria liu'uttamalla kuorta siinä päällä. Sitä vai samalla vaikka pyyhkiä öljyisellä paperilla.
Lisäksi on tietysti pitänyt säätää vaijerin kireyttä. Se menee pelkällä MuTu-tuntumalla usein loppujen lopuksi kohdilleen. Kärsivällisesti vaan vaihtelee vaijerin pituutta (se on useimmiten kiinnitetty takavaihtajan alle) ja kokeilee aina välissä miten vaihteet menevät päälle. Eturattaalle sama, jos tarvetta. Tuskin sitä vaihtajaa täydellisesti saa liikkumaan, aina joku vaihde hiukan natisee polkiessa.
Että näillä vihjeillä uskoisin vian korjaantuvan. Tuskinpa näillä konsteilla pyörää rikki saa, joten ei muuta kun työn iloa! - ja eikun huoltohommiin
Ovatkohan edellä olevat kirjoittajat ensikertalaisia polkupyörän huollossa tai tyttöja/naisia?
Jos pyörä on toiminut hyvin ja ykskaks alkaa tökkimään, voisi vaijereista vikaa alkaa selvittämään.
Olisi kuitenkin ehkä viisainta aloittaa vain kiltisti se pyörän kevätremppa, olisihan se kuitenkin edessä ennen pitkää...
Varaa ainakin uudet vaijerit, jos epäilet niiden toimivuutta. Jos pyörällä on ajettu jo useita vuosia samalla rataspakalla ja ketjulla, voisi niidenkin vaihto olla paikallaan. Tällöin tulisi ammattitaitoinen pyörähuolto kyseeseen, eipä sinulla varmaankaan ole tarvittavia avaimia.
Vaihtajien huolto on loppujen lopuksi melko helppo homma. Vaijeri irti vaihtajasta, sitten selvität vaihtajan rajat rajoitinruuvien avulla, säädät tarvittaessa. Vaijeri kiinni, poljinta pyörittämällä samanaikaisesti säädät vaijerilla ketjun kulkua.
Näin siis pääpiirteittäin, paremmat ohjeet vaikka tässä linkissä:
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/huolto.asp- Anonyymi
Vai että ensikertalaisia tai tyttöjä/ naisia vähän maalaisjärkeä päähän yhtä hyvin pojat tai miehet voi olla huonoja pyörissä tai tytöt todella hyviä itse en niistä tiedä mutta tiedän että ihmisellä on kyllä kohteliaisuutta ja sitä voi kyllä käyttää
- Anonyymi
Polkupyörän vaihteiden säätö (takavaihtaja)
https://youtu.be/SUB-1_BWio4
Polkupyörän etuvaihtajan säätö
https://youtu.be/jaLlLp-KqRc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959