miten tehdä taulun

pohja#

Miten tehdä taulun pohja öljyvärimaalaukseen?

Olen tehnyt about 50 pohjaa pellavakankaasta gessolla. Puut ostanut taidetarvliikkeestä. Mutta, mutta, mutta..haluaisin NYT liimata myös. Millainen liima sopii? Tietävätkö ne hyvin varustetussa taidekaupassa, mikä liima, kun kysyn? Ehkä heillä on sitä myynnissäkin!!? Vai pitääkö mennä rautakauppaan. (Olen kuullut huhun että erikeepperiä vaan..mutta ei oikein houkuta)

16

2530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pittore

      ruokakaupasta tavallista liivatetta ja liuota sitä 70-80g/litra vettä. Siinä sinulla on paras pohjan liima.

      • (TAITEILIJA)

        Liivate on ammoisista ajoista lähtien todettu parhaaksi ja ammattilaiset käyttää sitä olletiki kun sitä ei enää nykyisin tarvitse itse keittää eläinperäisistä materiaaleista. Sehän on myös luontoystävällistä ja myös todella edullista verrattuna niihin liimamönjiin.
        Kuten sanoin, sitä käyttää kaikki tuntemani ammattilais-kolleegat.


      • (TAITEILIJA)

        Liivate on ammoisista ajoista lähtien todettu parhaaksi ja ammattilaiset käyttää sitä olletiki kun sitä ei enää nykyisin tarvitse itse keittää eläinperäisistä materiaaleista. Sehän on myös luontoystävällistä ja myös todella edullista verrattuna niihin liimamönjiin.
        Kuten sanoin, sitä käyttää kaikki tuntemani ammattilais-kolleegat.


      • kyseessä

        liivate lehti .. vai miten sen kaupasta tunnen?

        Onko taidetarv.liikkeissä myynnissä liivate ainetta?


      • pittore
        kyseessä kirjoitti:

        liivate lehti .. vai miten sen kaupasta tunnen?

        Onko taidetarv.liikkeissä myynnissä liivate ainetta?

        on tietääkseni elintarvikkeena vain ohuina lehtinä mutta voihan sitä kai muussakin muodossa olla. Lehtinä sitä on helppo säilyttää ja annostella tarpeen mukaan. Taidetarvikeliikkeissä "kaikki on kallista", joten mene vain K-kauppaan tai s-markettiin ostoksille.

        Koska pohjustan kankaat (ja levyt) itse, käy sama liivateliima myös kankaan alusliimaukseen ja pohjustukseen (väri-kipsi-liima); ja ohentaminen on helppoa, vain vettä.


      • Kiinninen
        (TAITEILIJA) kirjoitti:

        Liivate on ammoisista ajoista lähtien todettu parhaaksi ja ammattilaiset käyttää sitä olletiki kun sitä ei enää nykyisin tarvitse itse keittää eläinperäisistä materiaaleista. Sehän on myös luontoystävällistä ja myös todella edullista verrattuna niihin liimamönjiin.
        Kuten sanoin, sitä käyttää kaikki tuntemani ammattilais-kolleegat.

        Liivate on vähän turhan laadukasta ja puhdistettua teurasjäteliimaa. Muun muassa jänisliimaksi sanotaan sitä teurasjäteliimaa, jota ammattilaiset ovat käyttäneet viljalta muutaman sata vuotta. Se haisee keitettäessä helvetin pahalta ja pilaantuessaan vielä kauheammalta - ei kiva. Liivate tulee niin kalliiksia, että sillä ei kovin paljon ja suuria kankaita viitsi pohjustella.

        Olen sitä mieltä, että jos käyttää eläinliimojja liimaukseen, sitten on hyvä tehdä pohjamassakin samalla liimalla öljyn kanssa tahi ilman. Siis en panisi gessoa liivatteella. Vaikka ei sen niin väliä.


    • Kiniinen

      Liimata kangas pitää aina. Jos käyttää gessoa, voi käyttää erikeeperiä mielihyvin, mutta esim Kiilto-liimaa sanotaa kestävyydeltään paremmaksi ja totta on, että erikeeper muuttuu parissa vuosikymmenssä ehkä vähän lohkeilevammaksi kuin mitä on tuoreena, siis ehkä??? Kaikesta huolimatta veikkaan erikeeperillä liimatulle pohjalle pitkää, ainakin 150 vuoden ikää. Monet muuten tekevät nämä muoviliimapohjamassatkin (liimaa ja jauhoja) itse ja ihan OK sekin.

      • liimaa..

        ..löytyy kaapistakin..kiitoksia!


      • liimaa.. kirjoitti:

        ..löytyy kaapistakin..kiitoksia!

        pitää ohentaa vedellä, ettei ole liian paksua.tarkkaa ohennus suhdetta en nyt harmiksi muista, mutta sen oppii kyllä aika hyvin silmämääräisesti näkemään millon on sopivan ohkasta.


      • liimaa ja vettä.
        Ruis kirjoitti:

        pitää ohentaa vedellä, ettei ole liian paksua.tarkkaa ohennus suhdetta en nyt harmiksi muista, mutta sen oppii kyllä aika hyvin silmämääräisesti näkemään millon on sopivan ohkasta.

        Gesso on muoviliimapohjaista, joten sen alle ei kannata liivatetta/jänisliimaa laittaa.


      • pohja#
        Ruis kirjoitti:

        pitää ohentaa vedellä, ettei ole liian paksua.tarkkaa ohennus suhdetta en nyt harmiksi muista, mutta sen oppii kyllä aika hyvin silmämääräisesti näkemään millon on sopivan ohkasta.

        Kiitos!
        Minun kiiltoliima purkelossa lukee KIILTO: Yleis-/Puuliima 66 (Soveltuu lisäksi lautaparketin ponttilautojen liimaukseen sekä kasaus-, kokoonpano-, listoitus-, viilutus- ja laminaattiliimauksiin)

        Käykö se?


      • pittore
        pohja# kirjoitti:

        Kiitos!
        Minun kiiltoliima purkelossa lukee KIILTO: Yleis-/Puuliima 66 (Soveltuu lisäksi lautaparketin ponttilautojen liimaukseen sekä kasaus-, kokoonpano-, listoitus-, viilutus- ja laminaattiliimauksiin)

        Käykö se?

        ihmeessä pitäisi käyttää synteettisiä liimoja, kun tarjolla on ikivanhat ja satoja vuosia käytössä olleet luonnonliimat liivate ja jänisliima? Jänisliima vaan on hankalampi käsitellä mutta liivate sen sijaan tosi helppoa valmistaa liimaksi.

        Vaikka jokainenhan tekee mitä lystää, harva taiteilija viitsii enää edes pohjustusta tehdä muuten kuin vetelemällä gessoa suoraan kankaalle. Niin vaivatonta. Vaan mielestäni ei kyllä maalatessa voita kunnon puolirasvaista liimaliitupohjaa.


      • Kiininininen
        pohja# kirjoitti:

        Kiitos!
        Minun kiiltoliima purkelossa lukee KIILTO: Yleis-/Puuliima 66 (Soveltuu lisäksi lautaparketin ponttilautojen liimaukseen sekä kasaus-, kokoonpano-, listoitus-, viilutus- ja laminaattiliimauksiin)

        Käykö se?

        käy


      • testailen ja katson
        pittore kirjoitti:

        ihmeessä pitäisi käyttää synteettisiä liimoja, kun tarjolla on ikivanhat ja satoja vuosia käytössä olleet luonnonliimat liivate ja jänisliima? Jänisliima vaan on hankalampi käsitellä mutta liivate sen sijaan tosi helppoa valmistaa liimaksi.

        Vaikka jokainenhan tekee mitä lystää, harva taiteilija viitsii enää edes pohjustusta tehdä muuten kuin vetelemällä gessoa suoraan kankaalle. Niin vaivatonta. Vaan mielestäni ei kyllä maalatessa voita kunnon puolirasvaista liimaliitupohjaa.

        Molemmat pohjustamis neuvot olivat ERITTÄIN tervetulleita. Kiitos kaikille vastanneille!

        Teen testejä molemmilla tavoilla ja katson mikä on lopputulos!
        Tuo kiiltoliimapurkelo nyt on tuossa saatavilla kaapissa, niin varmaan kokeilen yhteen pohjaksi sitä. Kyllä siitä sitten kun masterpieces ;) maalauksia alkaa syntymään, niin muovautuu se oikea pohjustaminen. Opetteluahan tämä kaikki on vielä tässä vaiheessa.


      • sivusta.
        pittore kirjoitti:

        ihmeessä pitäisi käyttää synteettisiä liimoja, kun tarjolla on ikivanhat ja satoja vuosia käytössä olleet luonnonliimat liivate ja jänisliima? Jänisliima vaan on hankalampi käsitellä mutta liivate sen sijaan tosi helppoa valmistaa liimaksi.

        Vaikka jokainenhan tekee mitä lystää, harva taiteilija viitsii enää edes pohjustusta tehdä muuten kuin vetelemällä gessoa suoraan kankaalle. Niin vaivatonta. Vaan mielestäni ei kyllä maalatessa voita kunnon puolirasvaista liimaliitupohjaa.

        en syö lihaakaan, joten mieluummin käyttäisin synteettisiä liimoja, mutta harmikseni pidän tuosta puoliöljypohjasta...


      • pittore
        sivusta. kirjoitti:

        en syö lihaakaan, joten mieluummin käyttäisin synteettisiä liimoja, mutta harmikseni pidän tuosta puoliöljypohjasta...

        voi suhtautua niin monella tavalla ja se myös vaikuttaa eri tavoin tekijöihinsä. Minulle esimerkiksi itse prosessi, maalaaminen, on paljon tärkeämpää kuin sen lopputulos valmis maalaus.

        Siitä prosessista ei saa hyvää kuvaa, ellei ole kokeillut maalaamista kuivalle, puolirasvaiselle ja rasvaiselle liimaliitupohjalle. Niille maalaaminen poikkeaa aivan olennaisesti toisistaan. Jo kuivalle pohjalle on aivan erilaista maalata kuin gessolle ja ero paranee huikeasti puolirasvaiselle maalatessa.

        Toki jo puolirasvaisen pitää saada vetäytyä ennen maalaamista ja rasvaisen kuukausia pitempään. Siksi käytän kuivaa pohjaa, myös gessoa, "jokapäiväisiin" töihin ja vaativampiin ja isompiin töihin puoli- tai rasvaisia pohjia. Ja, valitettavasti, ulkomaille lähtiessä valmiiksi pohjustettua ostopellavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe