Äitisuhde..jaksaako joku lukea??

Rihanna-78.

Jos joku jaksaa lukea ja kommentoida niin olisin tyytyväinen ja kiitollinen.

Mulla on ollut sanotaanko outo lapsuus ja olen melkein 100 % varma että äidilläni on jonkin sortin mielialahäiriö. Oli sekä fyysistä että psyykkistä väkivaltaa ja saimme aina kuulla kuinka huonoja olemme ja muut lapset ovat niin paljon parempia. Äitini ei ole ikinä pyytänyt anteeksi mistään tai myöntänyt olevansa väärässä. Kaikki muut ovat aina ilkeitä häntä kohtaan (tämä esim. jos 100 kertaa sanoo jotain eikä hän usko ja loppujen lopuksi sitten menee hermot ja ärähtää hänelle.) Aina kaikki menee siihen että hän nostaa kauhean metelin ja itkee kuinka hän on aina yrittänyt ja uhrannut elämäsnä meille.. Tosin hän ei ole ikinä kysynyt mitä me lapset oikeasti haluaisimme vaan päättänyt että näin teemme. Pienenä esim Puuhamaa oli täysin kielletty..jos menimme Linnanmäelle niin saimme katsoa kuinka muut pitivät hauskaa ja saimme käydä yhdessä laitteessa..Ja myös lelukaupat oli vaan katsomista varten. Ja olen esim saannut kuulla että jos hänen pitäisi valita lapset vai mies niin ehdottomasti mies..ja olen ollut 8 v kun tällasta kuulin ejkan kerran.(nämä esimerkit ovat siis vain murto osa kaikesta)

Nyt on oma lapsi ja mua alkaa heti ahdistaa kun vaan ajattelen että lapseni menisi mummollaan. Äitini on mukamas niin innoissaan lapsesta ja lainanut jotain "mummo"-kirjoja..mua vaan oksettaa. Luuleeko hän ettemme muista miten hän on käyttäynyt ja miten hän vieläkin välillä käyttäytyy? Hänen kanssaan on mahdotonta keskustella sillä hän ei näe mitään vikaa itsessään..jos joku edes mainitsee että oudosta lapsuudesta niin heti alkaa painajaismainen marttyyrikohtaus ja hän on taas uhri.

Olen koko ikäni (30 v ) saannut kuulla olevani huono, ruma, villi..jne jne ja en ole ikinä saannut kannustusta. Kun lapseni syntyi nämä ajatukset nousivat pinnalle ja en kertakaikkiaan voi mitenkään ymmärtää miksi äitini edes hankki lapsia. En voisi ikinä tehdä lapselleni samaa mitä äitini tehnyt. Lapseni on elämäni ilo, ylpeyden aihe, rakastan enemmän kuin elämää...jne jne.

Mikä tämä herättää teissä? Miten te suhtatuisitte tällaseen? Mielipiteitä? Kommentteja? tuntuu että mulla on ilmapallon kokoinen taakka sydämmessä.

44

5977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlainen äiti

      Mulla hyvin saman tyyppinen äiti.

      Mulle tuli myös varsinainen kriisi kun sain ekan lapseni. (Erilaista psyykkistä oireilua mulla ollut kyllä melkein koko ikäni.)

      Sit lapsen ollessa muutaman kk:n vanha, oli mulla niin paha olo et hakeuduin psykologin puheille neuvolan kautta. Siitä oli tosi paljon apua. Siellä mä tätä äitisuhdettani kävin läpi ja sen avulla pyrin varmistamaan etten siirrä tätä samanlaista suhtautumistapaa seuraavalle sukupolvelle. Ja tulipa siinä samassa löydettyä syy sille minun aiemmalle psyykkiselle oireilullenikin.

      Ymmärrän sua oikein hyvin. Jos sulla ton asian suhteen paha olo tulee kovin voimakkaaksi niin siihen kannattaa hakea apua.

    • pedakooki.

      sinulla on ollut vaikea, "outo" lapsuus. olet kylläkin kaikesta huolimatta kasvanut ihmisenä varmaankin enemmän kuin joku toinen samanlaisissa oloissa kasvanut olisi.
      kuinka paljon tiedät äitisi omasta lapsuudesta? tunnetko isovanhempasi? ehkä kuitenkin on niin että äitisi ei ole vaan itse kasvanut aikuiseksi?
      minun toiseksi elämän mietelauseeksi on tullut:
      "et voi antaa eteenpäin mitään mitä sinulla ei ole".
      tuntuu että olet kuitenkin, kaikesta huolimatta saanut jotakin että sinusta on tullut noin vastuullinen ja ajatteleva ihminen.
      yritä miettiä niitä hyviä asioita joita olet kokenut lapsuudessasi.
      koska kuitenkin olet noin tietoinen tilanteesta niin mieti että haluatko jatkaa olla äidin kanssa tekemisissä olemista taikka sitten et? voitko antaa anteeksi äidillesi vai et?
      voisitko ymmärtää äitisi taustaa?

      minulla on hiukan sama tausta ja nyt olen kuitenkin jo aikaa sitten hyväksynyt että äitini lapsuus ei ollut ruusuilla tanssimista. hän ei siis myöskään osannut olla äiti sillä tavalla kun olisin tarvinnut. (hänen oma äitinsä kuoli jo kun hän oli pieni lapsi).

      myöskin minun äitini on kovasti kiintynyt lapsiini mutta huomaan että ei osannut olla oikeudenmukainen heitä kohtaan. lopuksi en tavannut äitiäni vuosiin. puhuimme vaan puhelimessa.
      mutta aikojen kuluessa aloin enemmän miettimään ja ymmärtämään asioita. sain myös ihan suoraan sanottua äidilleni asioita mitkä mietitytti.
      en tietenkään koskaan tule unohtamaan kuinka hän minua kohteli, mutta anteeksi olen antanut ja oppinut vielä rakastamaankin äitiäni.
      ikävä kyllä lapseni eivät hirmusti mummistaan pidä mutta käyvät kyllä joskus.

      joillekkin ihmis-suhteet on ihan utopiaa ja joillekkin taas selvempiä. jotkut ei vaan ymmärrä. ja jos ei ymmärrä niin sitten ei. se ei tarvitse tarkoittaa sitä etteikö äitisi sinua rakastaisi vaan ehkä sitä että hän ei vaan tiedä kuinka tehdään?

      • ap.

        Kiitos vastauksista..

        sen tiedän että äitini oli nuorin lapsi neljästä ja ikäeroi muihin sisaruksiin on ollut aika. Sisarukset kävivät kaikki koulua, tosin äitini taisi olla rellestelijä joka joskus mulle ylpeilikin sillä että häntä ei lukio kiinnostanut vaan hän halusi hengailla kaupungilla..hm.. Tosin mummoni oli erittäin ihana ihminen. Päättäväinen mutta lempeä. Hoiti minuakin kun olin pieni ja hänestä minulla on vaan hyvät muistot.


      • ap..

        Kiitos vastauksista..

        sen tiedän että äitini oli nuorin lapsi neljästä ja ikäeroi muihin sisaruksiin on ollut aika. Sisarukset kävivät kaikki koulua, tosin äitini taisi olla rellestelijä joka joskus mulle ylpeilikin sillä että häntä ei lukio kiinnostanut vaan hän halusi hengailla kaupungilla..hm.. Tosin mummoni oli erittäin ihana ihminen. Päättäväinen mutta lempeä. Hoiti minuakin kun olin pieni ja hänestä minulla on vaan hyvät muistot.


      • pedakooki.
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista..

        sen tiedän että äitini oli nuorin lapsi neljästä ja ikäeroi muihin sisaruksiin on ollut aika. Sisarukset kävivät kaikki koulua, tosin äitini taisi olla rellestelijä joka joskus mulle ylpeilikin sillä että häntä ei lukio kiinnostanut vaan hän halusi hengailla kaupungilla..hm.. Tosin mummoni oli erittäin ihana ihminen. Päättäväinen mutta lempeä. Hoiti minuakin kun olin pieni ja hänestä minulla on vaan hyvät muistot.

        tiedä missä menee vikaan. isästäsi et puhunut?
        etkä äitisi isästä?

        onko isät poissaolevia?


      • ap. rihanna 78
        pedakooki. kirjoitti:

        tiedä missä menee vikaan. isästäsi et puhunut?
        etkä äitisi isästä?

        onko isät poissaolevia?

        Mukavaa kun vastaat..kiitos siitä =)

        Isät ihan mukana kuviossa. ukki tais olla aika ankara, muuta en tiedä. oma isä on fiksu ja mukava, sosiaalinen. mutta usein äitini puolella koska muuten hän saa sitten kuulla viikkotolkulla. Olen lähes koko ikäni toivonut että he eroaisivat sillä isäni olisi taatusti onnellisempi ilman äitiä.

        On niin sairaita juttuja, kun pienenä sairastui vaikkapa oksennustautiin ja vahingossa oksensi sängylle niin akka repi ylös ja pisti kylmän suihkun alle rangaistukseksi siitä että ei osannut mennä wessaan..miten joku voi tehdä noin pienelle lapselle jolla on paha olo? Tai jos isäni oli joskus erittäin harvoin juhlimassa (tuli ajoissa kotiin, ehkä viim. 01.00) niin äiti kyttäsi ikkunasta että siellä se ukko tulee, repi jonkun meistä ylös sängystä, asetti johonkin istumaan ja valitti kun isä astui ovesta sisään että "tässä lapsesi nyt istuu kun sinä olet ulkona ryyppäämässä"..ja isi oli ehkä juonut muutaman oluen.

        Mutta jos näistä jutuista yrittää äidille puhua niin se ei kuulemma ole totta ja me muistamme kaikki väärin. Koska hän on aina tehnyt parhaansa. Samalla siis tyranni ja marttyyri..jonkin sortin häiriö siinä päässä kyllä on.

        Sairas maailma välillä..


    • pedakooki.

      sinulla on ollut vaikea, "outo" lapsuus. olet kylläkin kaikesta huolimatta kasvanut ihmisenä varmaankin enemmän kuin joku toinen samanlaisissa oloissa kasvanut olisi.
      kuinka paljon tiedät äitisi omasta lapsuudesta? tunnetko isovanhempasi? ehkä kuitenkin on niin että äitisi ei ole vaan itse kasvanut aikuiseksi?
      minun toiseksi elämän mietelauseeksi on tullut:
      "et voi antaa eteenpäin mitään mitä sinulla ei ole".
      tuntuu että olet kuitenkin, kaikesta huolimatta saanut jotakin että sinusta on tullut noin vastuullinen ja ajatteleva ihminen.
      yritä miettiä niitä hyviä asioita joita olet kokenut lapsuudessasi.
      koska kuitenkin olet noin tietoinen tilanteesta niin mieti että haluatko jatkaa olla äidin kanssa tekemisissä olemista taikka sitten et? voitko antaa anteeksi äidillesi vai et?
      voisitko ymmärtää äitisi taustaa?

      minulla on hiukan sama tausta ja nyt olen kuitenkin jo aikaa sitten hyväksynyt että äitini lapsuus ei ollut ruusuilla tanssimista. hän ei siis myöskään osannut olla äiti sillä tavalla kun olisin tarvinnut. (hänen oma äitinsä kuoli jo kun hän oli pieni lapsi).

      myöskin minun äitini on kovasti kiintynyt lapsiini mutta huomaan että ei osannut olla oikeudenmukainen heitä kohtaan. lopuksi en tavannut äitiäni vuosiin. puhuimme vaan puhelimessa.
      mutta aikojen kuluessa aloin enemmän miettimään ja ymmärtämään asioita. sain myös ihan suoraan sanottua äidilleni asioita mitkä mietitytti.
      en tietenkään koskaan tule unohtamaan kuinka hän minua kohteli, mutta anteeksi olen antanut ja oppinut vielä rakastamaankin äitiäni.
      ikävä kyllä lapseni eivät hirmusti mummistaan pidä mutta käyvät kyllä joskus.

      joillekkin ihmis-suhteet on ihan utopiaa ja joillekkin taas selvempiä. jotkut ei vaan ymmärrä. ja jos ei ymmärrä niin sitten ei. se ei tarvitse tarkoittaa sitä etteikö äitisi sinua rakastaisi vaan ehkä sitä että hän ei vaan tiedä kuinka tehdään?

      • Anonyymi

        Toisaalta olen nähnyt myös tapauksia missä äiti ja tytär olivat parhaat toisilleen ja yhtä äkkiä kun tytär moni naimisiin niin alkoi tulemaan jos jonkinlaisia syyttelyitä äitiään kohtaan, oli kuulemma ollut kamala lapsuus . Me jotka olemme olleet mukana koko ajan ystävinä ihmettelemme tyttären käytöstä, ja tämä äite iåei jaksa edes ymmärtää miksi tytär on muuttunut ihan toiseksi.
        Huomattiin että hänen miehensä oli sanonut irti välinsä isäänsä ja äitinikin oli huonot välit myös muutamiin sukulaisiin,joten aloimme ymmärtää miksi tämä tytärkin oli kääntynyt äitiään vastaan , miehen aivopesua totaalisesti , sääli vaan että mukava humoristinen äiti tytär suhde meni pilalle tämän miehen vuoksi.m
        Onneksi tällä äidillä on muitakin lapsia jotka eivät käyttäydy pahasti.
        Niin että vaikea aina uskoa näitä nyyhky juttuja äideistä, koska usein syy on ihan muualla.
        Sitten on vielä sekin ettei kukaan tiedä mitä tämä äiti on kokenut lapsena , mutta sehän ei näiden tyttärien mieltä paina, muuta kun oma egoismi päällimmäisenä.
        Onko se joku muotivirtaus nykyisin kun äitejä kyykytetään omista vastoinkäymisistään .
        Ei ole minunkaan lapsuuteni ollut sellainen kun halusin vaan kun tietää syyt asioihin niin ei huutele maailmalle vihojaan


    • pedakooki.

      sivut aina jänkäää....

    • sylva

      Etkö ole tarpeeksi kiitollinen lapsi äidillesi?

      Unohda tämä klisee. Joskus on vaan kertakaikkiaan otettava henkinen ero omasta vanhemmasta, taidat olla siinä pisteessä ollut jo kauan sitten. Et ole äidillesi mitään velkaa!

      Onko sisälläsi sittenkin syyllisyyttä? Sillä syvään se on istutettu ja sitkeä kitkeä pois. Olen lähinnä huolissani siitä, mitä tuhoa noin huono äiti on sulle tehnyt, sillä ihminen muokataan 0-3 vuotiaana lähes valmiiksi...

      Sori, kiire töissä, halusin kirjottaa edes jotain.

      • ap...

        Toi on niin totta kun vaan olla ja voi..tunnen lähes koko ajan jonkinsortin syyllisyyttä. Mikä saa minut todella vihaiseksi koska enhän minä ole tehnyt äidilleni mitään, päinvastoin. Kun mietin näitä juttuja iskee syyllisyys että onkohan asia nyt näin..ja kuvittelenko vaan..ja onko mulla oikeus olla näin katkera äidilleni.


      • Anonyymi
        ap... kirjoitti:

        Toi on niin totta kun vaan olla ja voi..tunnen lähes koko ajan jonkinsortin syyllisyyttä. Mikä saa minut todella vihaiseksi koska enhän minä ole tehnyt äidilleni mitään, päinvastoin. Kun mietin näitä juttuja iskee syyllisyys että onkohan asia nyt näin..ja kuvittelenko vaan..ja onko mulla oikeus olla näin katkera äidilleni.

        Usein olen Kyllä homannut että äidit yrittävät kaikki omalla tavallaan
        Joten eikö Ole aika miettiä hieman muitakin tekijöitä esim millainen oli äidin lapsuus
        Äitejä Aina syytellään kun omassa elämässä käydään läpi asioita


      • Anonyymi
        ap... kirjoitti:

        Toi on niin totta kun vaan olla ja voi..tunnen lähes koko ajan jonkinsortin syyllisyyttä. Mikä saa minut todella vihaiseksi koska enhän minä ole tehnyt äidilleni mitään, päinvastoin. Kun mietin näitä juttuja iskee syyllisyys että onkohan asia nyt näin..ja kuvittelenko vaan..ja onko mulla oikeus olla näin katkera äidilleni.

        Se että äitisi on sanonut että valitsisi isän enne lapsia on voinut olla jotain leikinalaskua jota et lapsena ymmärtänyt, janäitisi ei liioin ymmärtänyt ettei lapset ymmärrä asioita samalla lailla kun aikuiset.
        Niin paljon tulee väärinkäsityksiä tälläisissä suhteissa kun eka aikuis kriisi kohtaa lapsia.äyksi työkaveri ihan työkseen haukkui äitiänsä rumilla nimillä ja egoistiksi , tämä äiti oli yksinhuoltaja leski eikä todella pystynyt rahallisesti antamaan stä kaikkea mitä tytöt näki muissa perheissä . Yritti kaikkensa ja oli ilman itse.
        Joten jotenkin tulee aina paha mieli kun kuulee näitä juttuja äiti/ lapsi suhteista kas kun vikaa ei koskaan ole ollut lapsissa ainoastaan äideissä , ei myöskään isissä.Äja joa ei vikoja löydetä niin niitä keksitään. Onko se niin vaikeaa yrittää ymmärtää että tällä äisilläkin on saattanut olla omanlaisensa lapsuus ja se jättämät arvet , niin eihän sellaista voi ymmärtää ainoastaan aikuisen tytön itsekeskeisiä juttuja kuten niin monesti on nähty.
        Sotketaan perheen välit ja laitetaan se äiti sivuun kaikesta . Miksi nämä tyttäret mene lääkäriin puhumaan voinnistaan että sisivat avun masennuksiin joitamyöskin laitetaan äidin syyksi . Jokainen äiti rakastaa lapsiaan se pitää muistaa silloinkin kun haukutaan häntä työpaikalla mitätöimällä koko hänen äitiytensä . Lapset laittaa aikuisena muka mallin miten se ” oikea” äiti on, lapsena olivat tyytyväisiä söivät hyvin ja nukkuivat hyvin, sekin jo kertoo siitä että lapsi on voinut hyvin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein olen Kyllä homannut että äidit yrittävät kaikki omalla tavallaan
        Joten eikö Ole aika miettiä hieman muitakin tekijöitä esim millainen oli äidin lapsuus
        Äitejä Aina syytellään kun omassa elämässä käydään läpi asioita

        Ihan niin, lapsellista aikuisilta ihmisiltä vierittää omat mokansa äitien syyksi, kas kun ei isän syyksi koskaan.


    • 45 vuotta

      Kuulosta samantapaiselta äiti-tytär suhteelta toki eroavaisuuksinkin kuin minulla on. Minun äitini on marttyyri, jonka elämä meni pilalle 25 vuotta sitten kun "isäsi pilasi hänen elämänsä" ja he erosivat. Hauskaa ei voi olla tänä päivänäkään kun "silloin aikannan isäsi pilasi meidän kaikkien elämät". Vain toisilla voi olla hauskaa koska heillä on hyvä avioliitto. Äitini on käyttänyt minua henk.kohtaisena psykologinaan koko ikäni eikä mitään ole jäänyt varmasti epäselväksi. Jos hänelle uskaltaa sanoa edes ystävällisesti mitään poikkipuolista, hän heittääntyy marttyyriksi, alkaa itkeä, lyö luurin korvaan tms. Lapsuudesta muistan lähinnä, että hän aina huusi.

      Mielellään hän antaa ohjeita minulle (siis 45 v:lle!) puhelimitse viikoittain tyyliin "muistathan ottaa vitamiinisi".
      Meiltä "lapsilta" ei ole koskaan myöskään kysytty, mitä me todella haluaisimme, vaan meille on kerrottu jatkuvan ohjeistuksen myötä, mitä meidän pitäisi haluta.

      Siinä vaiheessa kun äitini alkoi vaatia, että minun pitää pistää välini isääni poikki kun hän on niin saanut kärsiä "ja on muillakin ihmisillä lapsia, jotka ovat panneet välit isäänsä poikki", niin päädyin psykologin luo. Tärkein ahaa-elämykseni psykologin luona oli lause "miksi sinun äidilläsi on sinun mielestäsi oikeus aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, mutta sinä vältät viimeiseen asti aiheuttamasta pahaa mieltä äidillesi"? Tämä kyllä avasi silmiä, mutta en siitä huolimatta osaa kerta kaikkiaan panna mitenkään kampoihin.

      Tämä tapahtui silloin, kun keskimmäisen lapseni ristiäiset olivat tulossa ja olisi pitänyt saada iloita vauvasta (ja silloinkin oli isäni ja äitini erosta kulunut jo noin 20 vuotta eli ihan tuoreesta jutusta ei ollut kyse). Vanhempani eivät ole juuri olleet tekemisissä sen jälkeen eli kyse ei ole siitä, että juuri silloin olisi sattunut jotain.

      Kun sanoin hänelle, että nyt saa kaikki isä-jutut loppua ja en halua enää kuulla asiasta mitään, hän sanoi, että hän ei voi ymmärtää kantaani "kun hän on kerrankin päättänyt tulla kaapista ulos". Täh - hän oli ollut viimeiset 45 vuotta kaapista ulkona!

      Pahinta on, että hän on alkanut jauhaa näitä samoja juttuja minun ja sisareni lapsille.

      Omaa jo kuollutta äitiään (91 v kuollessaan) hän mollaa edelleen toistuvasti, veljensä on hänen mielestään luuseri eikä veljen perheessä ole mitään hyvää. Yksi siskoistaan on hänen mielestään omituinen, jota ei tahdo jaksaa kuunnella. Ja niin edelleen ja edelleen. Elämästä löytyy joka asiasta jotain ikävää ja sitä samaa juttua pitää jauhaa uudelleen ja uudelleen ihan kuin levy pyörisi katkeamatta.

      Kun äitini on ollut meillä kylässä, oloni on aivan tyhjiin imetty ja minulta kestää jonkin aikaa toipua ihan kuin flunssan jälkeen.

      Pahinta on, että olen alkanut huomata itsessäni samanlaisia käyttäytymismalleja. APUA!

      Olen sitä mieltä, että hän on todennäköisesti yksinäinen ja ehkä masentunut, eikä tekemistä riitä varsinkaan näin eläkkeellä. Masentunut ihminenhän ei tahdo jaksaa nähdää hyvää missään. Psykologi ihmetteli myös, mitä minä teen hänen luonaan ja miksi äitini ei ole siellä minun sijastani. Sanoin, että äitini ei usko psykologeihin vaan pitää niitä humpuukina. Huokaus...

      • älä jää yksin

        Mene ihmeessä saamaan vertaistukea: www.narsistienuhrientuki.info/keskustelu. Sieltä narsistien lapset osiosta löydät paljon kohtalotovereita. Voit hämmästyä.


    • ihmissuhde

      Olet aikuinen nainen ja äiti. Sinun ei tarvitse eikä pidä sietää mitä tahansa käyttäytymistä. Et myöskään ole velkaa mitään äidillesi.

      Meillä aikuisilla ihmisillä on oikeus ja velvollisuus itseämme kohtaan (ja lapsiamme) valita ihmissuhteemme ja lähimmäisemme. Jos kärsit äiti-suhteestasi, miksi pidät sitä yllä?

      Minulla elämä alkoi vasta sitten kun uskalsin katkaista kaikki välini äitiini.- En myöskään halunnut lsteni saavan huonoja ja inhottavia vaikutteita äitini ajatusmaailmasta. Yhä edelleen äitini levittää valheita minusta mutta en välitä niistä ja luulempa etteivät muutkaan.

      Elän onnelista ja tasapainoista elämää kun ei tarvitse turhia taakkoja kantaa mukanaan.

    • nami_

      mä sain vasta nyt kuulla tästä narsistijutusta, ja musta tuntuu että meidänkin mutsilla olis tämmönen häiriö.

      mulla oli ihan jees lapsuus, koska en ajatellut sinänsä mitään, tein vaan kaiken mitä äiti halus. kun yläasteella aloin muuttumaan omanlaiseksi persoonaki, vaikeudet alkoi. mutsi haukkui mun tyyliä, musiikkia mitä mä kuuntelin ja etten muka keskity kouluun tarpeeksi. seiska-kasi kesällä aloin käymään psykologilla, ja nyt oon tajunnu et ihan vääristä syistä. ehkä se en ookkaan minä kenes on vikaa, vaan se on mutsi, joka ei oo kannustanut mua koko mun yläasteen aikana, vaan haukkunut ja vienyt kaiken vapaa-ajan, rahat tms pois.

      mä pääsen nyt peruskoulusta pois ja mä haluan amikseen. mutsi ei oikeen lämmenny mun ajatukselle, se vaan selittää kuinka kunnon ihmiset kirjottaa ylioppilaaks ja plääplää.

      mun tietääkseni mutsilla ei oo ollu paha lapsuus, mistä ihmeestä tää käytös voi johtua? mä oon karannu pari kertaa himastakin koska en kestä olla kotona mutsin ja kodin ilmapiirin takia. nytkin oottelen että mutsi tulee kotiin ku oon ollu koko yön pois, enkä oo vastannu puhelimeen... huutoja odotellessa.

    • Välit puhtaaksi

      On inhottavaa huomata, että oma äiti ei kykene rakastamaan terveellä tavalla. Silloin ei kuitenkaan auta kuin suojella itseään ja vetää rajat sellaisiin puoliin äidin käytöstä, jotka ovat tuhoavia. Ei äidin kanssa yhdessäoloa ehkä tarvitse lopettaa, mutta ei pidä päästää häntä niskan päälle, eikä antaa hänelle valtaa alueilla, joilla hän olisi tuhoava. Jos rohkeutta riittää, kannattaa myös antaa äidille palautetta ja kertoa, millä tavalla hän on paha tai tekee pahaa.

      Jos hän loukkaantuu, se on hänen oma asiansa. Kukaan ei saa edes äitiyden varjolla rikkoa lastensa elämää ja lapsella on oikeus puolustautua ja alkaa omaa elämäänsä. Äitien on myös kannettava vastuu omista pahoista teoistaan riippumatta siitä, kykenevätkö he kohtaamaan ne tai ei.

      Onnea matkaan kohden aikuisuutta ja riippumattomuutta. Aina äidit eivät osaa rakastaa, vaikka haluaisivat tai eivät tahdo rakastaa, vaikka osaisivat. Sellaiselle äidille pitää vain kertoa totuus hänestä itsestään.

    • kys se siit

      MInun äitini olisamanlainen itsekäs valittaja ja kaatoi kaikki huolensa
      lastensa niskaan ja leikki marttyyria ja mykkäkoulua eikä ollut ikinä
      väärässä,joskus pyysi kylläkin anteeksi.


      Kyllä se siitä sinullakin suttaantuu,älä syyllisty tunnevammaisen
      äitisi takia ja yritä antaa anteeksi

    • ljfuk

      Tuollainen lapsuus herättää kyyneleet silmiini. Ei voi käsittää miten joku äiti voi olla tuollainen. En ole itse joutunut tuollasita kokemaan. Hyvä ystäväni valitettavasti on. Hän yritti parikymppisenä sanoa äidilleen lapsuudestaan ja saada selityksiä ja anteeksipyyntöä. Äiti oli pitkään marttyyri ja sitten varasi ajan tyttärelleen psykiatrille, koska tytär on kuulemma liian herkkä ja kuvittelee asioita. Ja voin sanoa, ettei kuvittele, ollaan oltu kavereita ala-asteelta asti ja on siinä vieressä noloa ollut lapsena kun toinen sanoo omalle lapselleen: "voi kunpa sinäkin olisit yhtä kaunis kuin kaverisi". Psykiatri onneksi auttoi kaverini yli masennuksestaan, tosin sekin vei kaksi vuotta.

      Omaan äitiin välien katkaisut on monesti tosi vaikeita ihmisille ja harva sitä tekee vaikka olisi kuinka huono äiti ollut. Minusta kannattaa tehdä kuten tuossa aiemmin olikin, ettei vain missään nimessä anna äidin tulla niskan päälle. Minä myös rajoittaisin lastenlasten näkemisiä niin, että olisin aina itse paikalla. Tämä siksi, että haluaisin välttää kaikin mahdollisin tavoin oman lapsen mollaamista. Ettei äitisi vain tekisi samaa sinun lastesi kanssa.

    • 7 + 9

      Omalla äidilläni oli sama juttu ja vasta nyt vanhemmalla iällä hänelle todettiin skitsofrenia, harmittaa vain ettei sairautta löydetty jo paljon ennemmin koska niin paljon harmia sai aikaan ja lääkitys auttoi todella paljon hyvään suuntaan.

      • Anonyymi

        Ei se kenenkän lapsuus ole vapaa ongelmista, äiditkin ovat vaan ihmisiä joten ihme juttu että syytellään ja usein vielä vääristellään asioita
        Minä Muistan myös äitini , emme olleet samanlaisia luoneeltamme mutta en haukkuisi häntä netissä.


    • - Anna -78

      Mitä Te, joilla on ollut narsisti vanhempi olisitte ajatelleet, jos teille olisi kerrottu lapsena siitä, että vanhempi käyttäytyy väärin? Olisiko se aiheuttanut lisää tuskaa?

      Oon itse äiti, meillä on kaksi lasta 10 ja 9-vuotiaat. Erosimme kun lapset olivat taaperoita. Isä on erittäin taitava sosiaalinen narsisti ja kova syyllistämään lapsia. Minä olen saanut elämäni ihan ok. kuntoon, tavallinen parisuhde ja ihan kiva työ. Pelkään sitä, että lapseni alkavat ajattelemaan että valehtelu, manipulointi ja 'teatteri' ovat normaaleja keinoja selvitä erilaisista tilanteista. He näkevät kuinka isä näillä keinoin saa vierailta ihmisiltä sosiaalista ihailua. Ex-mieheni onkin melkoinen Don Juan , jutunkertoja ja aina esillä.

      Isä saattaa itkeä lapsille puhelimeen ja lyödä luurin lapsen korvaan, jos he eivät halua mennäkään isälleen. Olen päättänyt, etten koskaan puhu lapsille isästään pahaa ja ajatellut, että huomaavat sitten itse joskus, mutta nyt minua on alkanut huolestuttamaan se, ettei lapset ime käytösmallia itseensä..

      Ps. Rihanna, mun mielestäsulla on TÄYSI oikeus tuntea itsesi kaltoinkohdelluksi. Äidin pitäisi olla tuki ja turva tässä maailmassa. Ei se joka pahiten mollaa!! Tiedän että on vaikeaa, mutta sun pitäisi koittaa ajatella asioita niin, ettei äitisi vaikuta sun nykyiseen elämään. Kuulostat täyspäiseltä, tosi hienoa, vaikka on ollut tuollainen lapsuus! Olet vahva!

    • margareta nimov

      Minun mielestäni ei tarvitse suhteita ylläpitää, jos siitä saa vain pahaa oloa itselleen. On olemassa vanhempia, joista ei taida olla kuin haittaa lapsilleen. Minä en usko anteeksiantoon, vaan asioiden rehelliseen selvittämiseen itselleen. Jos on kärsinyt lapsena, voi valita olla kärsimättä aikuisena. Minulle valinta oli helppo, katunut en ole kertaakaan. Minusta ei ole 'pahaa puhumista', jos selvittää että toisen käytös on anteeksiantamatonta, vaikka tämä ei itseään hallitse, mitä tahansa ei tarvitse lastenkaan sietää. Jos luurista tuli huutamita tai marttyyrivalitusta, luuri vain kiinni. Vingu itseksesi.

      Muutaman vuoden päästä sain diagnoosin, että minulla on Aspergerin syndrooma. Nyt ymmärrän, miksi äidin kierot yritykset, vihjailut ja manipuloinnit menivät hukkaan, hah.

    • hullun kakara olet

      Äiti se sulle on silti oli mikä hyvänsä.Vanhempiaan ei voi valita.Arvosta sitä, että olet siinä ja nyt.Mikään ei ole täydellistä.Eikä tarvitse valittaa kun on huonompiakin tarinoita!
      Itseäs täynnä olet.

    • voi sentään

      Kuulostaa narsistiselta ihmiseltä. Narsisteilla on tapana polkea muut alas sanomisillaan, ja täten tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi. Monissa tapauksissa myös valehtelu ja väkivaltakin liittyvät kuvioihin hyvin vahvasti.

      Ja sinulle ed. kirjoittaja ;

      Olet oikeassa, kukaan ei voi vanhempiaan valita. Mutta ei se ole oikein, että lapsi joutuu kuulemaan tuollaisia sanoja ihmiseltä, jonka kuuluisi olla tuki ja turva ja taata lapselleen mahdollisimman tasapainoinen elämä. Tuollaisen henkisesti epätasapainoisen ihmisen kanssa se on täysi mahdottomuus.

      • 16

        Minulla myös varmaan isä narsisti. Joka päivä saa kuulla kuinka huono ihminen oon ja miten minua ei kukaan jaksa, haukkumista yms. Jos mainitsen siitä että isä lyö pikkusisaruksiani saan kahta kauheammat haukut. Tämä kaikki tapahtuu silloin kun äiti ei ole paikalla. Jos mainitsen äidille niin isä kyllä keksii keinon vakuuttaa äidille että minä se syypää olen eikä hän.. Olen vasta 16 vuotta ja tuntuu siltä että en jaksa enää sitä että saan itkeä joka päivä isän takia.


      • P
        16 kirjoitti:

        Minulla myös varmaan isä narsisti. Joka päivä saa kuulla kuinka huono ihminen oon ja miten minua ei kukaan jaksa, haukkumista yms. Jos mainitsen siitä että isä lyö pikkusisaruksiani saan kahta kauheammat haukut. Tämä kaikki tapahtuu silloin kun äiti ei ole paikalla. Jos mainitsen äidille niin isä kyllä keksii keinon vakuuttaa äidille että minä se syypää olen eikä hän.. Olen vasta 16 vuotta ja tuntuu siltä että en jaksa enää sitä että saan itkeä joka päivä isän takia.

        Hei 16!
        Ota heti yhteys koulusi kuraattoriin/terveydenhoitajaan, terveyskeskuksesi psykologiin tai psykiatriseen sairaanhoitajaan tai oman kuntasi sosiaalityöntekijään! Perheessäsi isäsi syyllistyy henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan, joka jatkuessaan saattaa jättää ikuiset jäljet sinun ja pienempien sisarustesi psyykeen. Isäsi toiminta on ehdottoman väärin, eikä sinun tarvitse sitä sietää. Koko perheesi tarvitsee apua asiassa. Oletko keskustellut asiasta äitisi kanssa? Miten hän asiaan suhtautuu? Itkettää pelkkä ajatus siitä, mitä joudut kestämään, kun sinun kuuluisi viettää tällä hetkellä ihanaa ja huoletonta nuoruutta.. Kuulostaa siltä, että isälläsi saattaa olla persoonallisuushäiriö, ja silloin asiat eivät "lutviudu" itsekseen, ilman viranomaisten apua. Voimia sinulle avun hakemiseen!


      • Oma kokemus
        16 kirjoitti:

        Minulla myös varmaan isä narsisti. Joka päivä saa kuulla kuinka huono ihminen oon ja miten minua ei kukaan jaksa, haukkumista yms. Jos mainitsen siitä että isä lyö pikkusisaruksiani saan kahta kauheammat haukut. Tämä kaikki tapahtuu silloin kun äiti ei ole paikalla. Jos mainitsen äidille niin isä kyllä keksii keinon vakuuttaa äidille että minä se syypää olen eikä hän.. Olen vasta 16 vuotta ja tuntuu siltä että en jaksa enää sitä että saan itkeä joka päivä isän takia.

        Vastaan vaikka vanha kirjoitus, toivottavasti olet jo päässyt muuttamaan pois kotoa. Mutta muille samassa tilanteessa oleville nuorille ihmisen aluille:

        Tämän tapaisesta selviytynyt. Olen pahoillani puolestanne jotka joudutte kokemaan samaa! Kannattaa hakea apua. Ainakin voi keskustella asiasta jonkun ulkopuolisen kanssa, vaikkei muuta suurempaa päätettäisi sitten tehdäkään, tai vaikka tehtäisiin. Olet sen verran vanha että voit jo itse vaikuttaa aika paljon asioihin, se ei ehkä vaan tuollaisen vanhemman kanssa tunnu siltä, vaan pikemminkin siltä kuin olisi jäänyt ansaan, satimeen eikä kehtaa tai uskalla tehdä mitään tai miettii että onko tilanne sittenkään niin paha vaikka itsellä on todella paha olla, koska narsistisella vanhemmalla on tapana syyttää näistäkin tuntemuksista (jos niistä uskaltautuu hienovaraisesti mainitsemaan) sinua itseäsi, että olet vain surkimus, harhaluuloinen tai jotain muuta kun surkuttelet itseäsi noin, kun käyttydyt muka jatkuvasti typerästi tai kun et ymmärrä paremmin.

        Ulkopuoliselle voi puhua, vähintään jo oman mielen purkamisen vuoksi ja tuen saamiseksi, koska normaaliperheessä lapsi saa kotoa sen tuen, välittämisen ja kuuntelun, ja todella oikeasti sinun oman äänesi, näkökantasi ja tuntemustesi kuulemisen ja ymmärtämisen! Ei ole väärin tai omituista tuntea oloaan epätoivoiseksi, surulliseksi tms. jos tällainen puuttuu.

        Itse muutin pois kotoa heti kun olin täysi-ikäisenä saanut rahat muutaman kuukauden vuokraan säästettyä ja minulla oli opiskelupaikan lisäksi osa-aikatyö. En kertonut tästä vanhemmilleni etukäteen koska narsistisesti käyttäytyvä ihminen vain pahentaa tilannetta tai saa aikaan sen että omat suunnitelmat tulevat tyhjiksi. Omaan kotiin pääseminen oli valtava helpotus, vaikka usko omaan pärjäämiseen oli välillä koetuksella ja surumielisyys ja yksinäisyyden tunne olivat välillä aika vahvoja. Silti olin helpottuneempi kuin kotona asuessa, olinhan sentään omillani, itsekseni omassa rauhassa omassa kodissani. Ja kun vaan yritin pitää positiivisen vireen yllä, hakeutua rientoihin ja viettää aikaa ystävien kanssa, nauttia elämästä ja pitää hauskaa, huomasin että elämä on itseasiassa usein aika loogista, suoraviivaista, helppoa ja hauskaa, tietysti vaikeuksiakin välillä tulee, mutta niistä selviää, varsinkin kun ei ole kukaan lyttäämässä alas päin.

        Välillä oli tiukkaa jaksamisen kanssa kun itsenäinen elämä oli itselle ihan uutta, vanhempi oli aina päättänyt kaiken puolestani, ja rahallisestikin, mutta sinnittelin. Päivä kerrallaan ja eräs päivä kuukausien kuluttua huomasin olevani enemmänkin kuin vain tyytyväinen. Elämä alkaa hymyillä pikku hiljaa ja yhä leveämmin ja itseluottamus kasvaa kun huomaa että pärjää, vaikka narsistinen henkilö silloinkin vielä yritti vakuutella minulle muuta, syyllistää minua toimimaan niin kuin hän haluaa, ym. ym., järjetöntä käytöstä vahemmalta omaa lasta kohtaan. Etäännytin välejä vaikka syyllistinkin itseäni siitä, mutta se helpotti.

        Kun pääsee alentavan ihmisen vaikutuspiirin alta pois, kokonaan pois manipulaatiosta ym. tunteisiin, tms. vetoamisesta, syyttelystä ja syyllistämisestä, käskyistä kuinka toimia, "pakoista" ja muusta mitä sinun narsistin mielestä täytyy olla ja tehdä, tuntee yllättävää vapautta, keveyttä ja pian onneakin. Tsemppiä!


    • Frhhhh

      Syy löytyy aivoista. Luonteenpirteet ovat pohjimmillaan kemiaa ja kun aivojen kemia toimii tavalla jota kutsutaan narsistinen persoonallisuus häiriö, niin ihminen käyttäytää noin.

      • sussu666

        etkö kestäny mun kommenttia niin poistit sen? sun kohdalla voin vain todeta että olet tyhmä ja sen takia käyttäydyt noin. Jos sulla olisi aivot niin silloin sun tekstisikin olisi ehkä jotenkin järkevämpi. Imbesilleillä on omat sivut tod.näk. ja jos ei ole niin eipä mua hetkauta se asia. en jaksa näpyttää enempää ku viestini kuiteskin taas deletoidaan kolmannen kerran ilman mitään syytä. ehkä aivot vois jeesa asiaa Frhhhh ;)


    • Oma apu paras

      Ei sinun tarvitse viedä lastasi äidille. Miksi pitäisi?

      Hän pyytää lasta muodon vuoksi ja innostuksen vallassa, mutta kun lapsi todella olisi hänen kontollaan huomaisi nopeasti, että lapsesta on paljon enemmän vaivaa kuin omista koskaan.

      Älä ikinä jätä lastasi hänelle tuntia pitemmäksi aikaa, jos hän nyt välttämättä haluaa lapsenlikkana toimia. Mutta älä koskaan pyydä häntä apuun.
      Muutenkin on aina parempi, että perheet hoitavat lapsensa ilman isovanhempien työpanosta. Kiitollisuudenvelka kun voi olla paljon isompi haitta. Kirjoituksesi perusteella arvelisin, että äitisi saisi uuden lyömäaseen lastenhoidosta. Älä anna sitä hänelle.

    • Melkein uhrina ollut

      Narsistin kanssa ei pysty saamaan täydellistä yhteiymmärrystä siitä, että narsistissa olisi jotain vikaa. Kun narsisti ei kykene näkemään koskaan mitään vakavempaa vikaa itsessään, (Narsistinen persoonallisuushäiriö) sellasen kanssa ei kannata edes yrittää.
      Jos sanot, että "(narsisti), sinun itsesi syystä sinun elämässä on ollut sitä sinun kutsumaasi "epäonnea" ", hän pyörittelee silmiään ja vähättelee ja mitätöi koko jutun. Syy on aina jossain muussa, kuin itsessään. Kyllä vähäpätöisiä juttuja voi myöntää virheiksi, jotta oma "inhimillinen erehtyväisyys" olisi muka itselläänkin tiedostettua. Esimerkiksi: "Kyllähän minä kykenen myöntämään inhimillisyyteni. Jäihän mulla ostamatta vessapaperia kaupasta, vaikka vartavasten sitä menin ostamaan, oma vika... Minun syy. Saat syttää minua."
      Kroonisesti laskeutuvan itsetunnon vuoksi narsisti tarvii voitelua. Kehuja, kannustusta, palvontaa, imartelua. Kun se ei riitä, tai sitä ei saa, tapa pönkittää itsetuntoa tulee muulla menetelmällä. Silloin otetaan silmätikku ja muilta salaa tai jopa muiden edessä aletaan musertamaan tämän uhrin itetuntoa ja tehdään uhrista sätkynukke. Manipuloitava marionettinukke. Kun tilanne näyttää menevän narsistin silmissä yli, uhrista aistii, että tämä haluaisi eroon narsistista, alkaakin lahjominen ja erittäin hyvin näytelty katuvaisuus ja lupaus tapojen lopullisestamuuttamisesta. Kunnioitus on kieroutunut käsite narsistille. Yleensä narsistit osaavat puhua uhrin takaisin... Mutta kun pöly laskeutuu, narsisti iskee takaisin, mutta astetta petollisempana. Tietoisena uhrinsa rajat.

    • oppia koko elämä

      Rihanna
      kyllä sinulla on oikeus ihan omaan elämään perheesi kanssa, oikeus myös omiin tunteisiin, vihaakin voi tuntea omia vanhempiaan kohtaan samoin kuin anoppia/appeakin kohtaan, jos tunnet itsesi väärinkohdelluksi lapsena ja nuorena äitinäkin.
      Johonkin se vihakin täytyy purkaa " sosiaalisesti", ettei sillä vahingoita itseään tai läheisiään, -- ravista ja tomuuta joskus vaikka mattoja, niin että Tuntuu.. ))

      Sinunkin vanhempasi olivat nuoria silloin kun olit lapsi. Heidänkin elämässään varmasti oli kipupisteitä, niin kuin Sinulla nyt kun lapsien kanssa vanhempana vaaditaan selviytymistä ja voimien riittämistä moneen asiaan.
      Ehkä elämä vanhemmillasi ei mennyt unelmien ja odotusten mukaan, mukaan tuli myös kärsimystä, voimien uupumista ja ihan sairauttakin ja tuskaiselta kuulostavaa oireilua joka rasitti kaikkia perheenjäseniä.

      Ei se sinun syytäsi ollut eikä syntipukkeja tartte hakea. Ihan kuin maailmassa on monta erilaista maailmaa niin kaikissa ihmisissä on monia "kerrostumia" eri aikakausia ja kulttuurin ja yhteiskunnan perinteitä -- jokainen ihminen on oman aikansa lapsi. Välillä kehittyy eteenpäin aikuisemmaksi, välillä varsinkin jos tulee sairautta, taantumiskausia, jolloin tulee pienemmäksi ja avuntarpeessa olevaksi.

      Tunteet tulevat ja menevät. Yleensä henkinen kehitys ja ymmärryskyky on kuitenkin paljon myöhemmin saavutettavissa kuin fyysinen kasvu aikuiseksi.

      Elämä pienten lasten kanssa on henkisesti rikasta aikaa, joskus myös tosi uuvuttavaa, kun yleensä äiti perheessä joutuu olemaan koko kodin voimavara.

      Skitsofreniaan sairastuneet ovat hyvin herkkiä ihmisiä -- ei vieläkään ole selvinnyt miksi ihmisen mieli pirstaloituu. Lääkkeistä on yleensä apua ihmisen toimintakyvyn säilyttämiseksi ja kärsimyksentunteen vähentämiseksi.

      Voimia ja iloa Sinulle ja perheellesi, joskus tulee aika irrota kaikesta menneestä,
      unohtaa ja antaa anteeksi. Päästää vanhukset rauhaan menemään ja alkaa täysillä elämään omaa elämää.

    • Mies-skorppari

      Olen ollut 5-vuotta naisen kanssa, joka on nyt 47. Hänellä ei ole ollut ennen minua muutamia kuukausia pidempiä suhteita. Ulospäin hän on kirjoittamasi äidin täydellinen vastakohta, mutta siinä että muut ovat syyllisiä hänen tilanteisiin ja täydellinen kyvyttömyys myöntää tai pyytää anteeksi yhdistää. En ole jostain syystä vain voinut tuoda omia lapsiani suhteeseen, on ollut lähes fyysinen este siihen. Joitain lyhyitä hetkiä on ollut. nainen on kertonut ja muut vahvistaneet kuinka hyvä hän on lasten kanssa. Mutta nyt alkaa selkiytymään hänen, nyt nuoren aikuisen, llapsensa kautta. Maallikkona katson että joku pahasti mättää, kun tämä lapsi viettää usein enemmän aikaa sängyn pohjalla kuin ylhäällä ja arjen hoitaminen on usein hankalaa,etenkin talous. Sanoin vähän aikaa sitten, että olisiko syytä oikeasti tutkia mikä narsistinen vamma on periytynyt naisen omalta äidiltä,koska hän on hyvin paljon kritisoinut ja syyttänyt äitiään elämänsä toimimattomuudesta, joka on ollut alkoholi ja miespitoinen. Jatkoin ja sanoin että voit ehkä olla hyvä lasten kanssa hetkittäisissä suhteissa, mutta mitä nyt kun oma lapsi, oltuaan 16-vuotta, alkaa oireilemaan noin. Seurauksena oli raivokas puolustautuminen ja minun syyttäminen. En puhunut aiheesta enempää. Mutta jokin vakavampi persoonallisuushäiriö on, en usko että muuten tuonkaltainen kielto iskisi päälle. Ehdotan omasta kokemuksesta että et anna lastasi eteenpäin, kuin hallitusti.
      Tv Mies

    • Nainen, 35

      Tarinasi nosti hiukset pystyyn, se on niin lähellä omaani. Luojan kiitos lapsuusmuistot ovat pikku hiljaa kadonneet - muistan kuitenkin ne marttyyrikohtaukset aikuistuessani, kun mukaan tuli tupakka, alkoholi tai poikaystävä normaalien teini-iän kokeilujen muodossa.

      Minä en saanut olla vihainen enkä näyttää negatiivisia tunteita kotona, ne laukaisivat äidin huuto/itkukohtauksen. Henkinen alistaminen on tuttua äidin kehuessa itseään esim. kasvattajana. Erityisen koville hänellä otti avioeroni, sain kuulla huorittelua ja huutoa sekä sen, että veljeni saa tehdä mitä vaan, koska hän on mies, minun on alistuttava.

      Hän on myös yrittänyt välisin hakea lapseni mummolaan. Kuulosta oudolta, mutta vaihdevuodet tekivät hänestä harhaisen hirviön, jonka pääasiallinen kuvitelma oli se, että lapsillani on jokin hätä kotona ja heidät täytyy pelastaa. Mukana oli myös uskonnollisia ylilyöntejä ja itsensä kurittamista.

      En saanut hänelle apua sen paremmin sosiaalitoimesta kuin kriisipsykiatriastakaan, joten haastoin hänet oikeuteen. Kertoo jotakin siitä, millainen tilanne oli pahimmillaan. Hakemani ähestymiskielto ei mennyt läpi, mutta tuomarin nuhteet ja kehoitus vetäytyä rauhoittivat tilanteen. Olimme vuosia täydellisessä radiohiljaisuudessa, kunnes tyttäreni kasvoi isommaksi ja halusi alkaa yksin käydä mummolassa.

      Minäkin olen käynyt siellä sittemmin. Tulemme jotenkin toimeen - hän ei enää yritä haukkua, huutaa tai manipuloida itkemällä. Omaa erinomaisuuttaan hän kuitenkin korostaa vähän väliä.

      Minusta tuli rikkinäinen. Yritän olla lapsilleni niin hyvä äiti kuin osaan, mutta lapsuuden kokemukset ovat vieneet itsetunnon - sen rakentaminen kesti vuosia. Onneksi rinnallani on hyvä puoliso, joka jaksoi kuunnella pahimmat ajat vuod.atustani ja on rauhoittanut kodin. Tänne ei tarvitse kutsumattomien tulla.
      En tunne äitiäni kohtaan enää mitään, en rakkautta, vihaa enkä sääliä. Olemme toisillemme vieraat ihmiset ja tekemisissä vain lastenlasten vuoksi.

      Paljon voimia sinulle, aloittaja. Tiedän tunteen, jossa vain oksettaa. Tuollaiset ihmiset eivät ymmärrä tai muista aiheuttamiaan haavoja. Minun äitini saa olla mummo lapsenlapselleen (paitsi jos sama toistuu seuraavan sukupolven kanssa), minulle hän ei merkitse mitään. Sinä teet omat ratkaisusi ja asetat rajat. Ainakin lapsuus ja nuoruus ovat nyt meiltä ohi. Kaikilla ne eivät ole niin hyviä, mutta siitäkin voi selvitä voittajana - katse eteenpäin, mennyt on mennyttä. Onneksi.

      • Vaikeaahan se

        Itsellä ei ehkä ihan noin paha kokemus, mutta komppaan montaa kohtaa. Lapsuus ei itsellä ollut sitä elämän kultaisinta aikaa todellakaan, tämä nykyinen perhe-elämä oman miehen ja omien lasten kanssa pikemminkin.

        Paha olo - kai sitä oksetukseksikin voi sanoa - oli se joka vaivasi aiemmin useinkin, varsinkin lapsena ja kotoa pois muuton jälkeen, jolloin kaikki tuli vahvemmin esiin uudestaan. Otin etäisyyttä mutta lasten saannin myötä välit uudelleen lämmitettiin ja alkoi sama pahoinvointi uudelleen.

        Viha ja ärsytysvaihe tuli kun sain yksinkertaisesti tarpeekseni. Sitä seurasi pettymys, katkeruus ja suru siitä mitä joillakin on ollut lapsena ja nyt aikuisena on, ja mitä itse en tule koskaan saamaan.

        Nyt enää sääli tuon vaikean ihmisen omaa hukassa oloa, hänen vaikeuksiaan, rämpimistä ja pettymyksiä täynnä olevaa elämäänsä (niin hän itse sen kokee muttei pysty parantamaan tai muuttamaan asiaa tai ihmissuhteitaan) ja kielteistä ja omituista asennettaan ja jatkuvasti äärimmäisen itsekästä käytöstään kohtaan, ja etäisistä väleistä hieman ristiriitaiset tunteet. Nekin ovat alkaneet laimenemaan kun olen tottunut tilanteeseen ja hyväksynyt asian.

        Hän rakas minulle omalla tavallaan, mutta olen huomannut etten päästä häntä enää aidosti lähelle, olen läksyni oppinut niin monta kertaa.

        Yhdestä asiasta vaan en ole vielä varma: kuinka paljon haluan altistaa lapsiani tällaisen ihmisen vaikutuksen alaiseksi. Välejä en ole katkaissut, mutta olen valmistautunut siihen että koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi hänen kanssaan saa kokea, minä, mies tai lapset.


    • Inga31

      Voi että näitä narsistien lapsia onkin sitten paljon. Kuulostaa niin tutulta monet jutut. Hienosti ovat ihmiset täällä päässeet yli näistä raskaista vuosista. Minulla tämä on vienyt aikaa. Äitini on narsisti ja vielä päälle alkoholisti, isäni on myös alkoholisti. Elämä oli aika hirveää lapsena ja nuorena, vielä nytkin kolmekymppisenä äitini on "hallitsemassa" ja tuhoamassa elämääni. Nyt on kohteena miehenikin. Olemme mieheni kanssa ottaneet kaikki vanhempieni taloudelliset sotkut hoitaaksemme, mutta nyt saimme kuulla, että äitini on vuosikausia mustamaalannut ja soitellut ilkeitä juttuja sukulaisille, työkavereille, työnantajille jne... miehestäni. Sukulaiset eivät ole puhuneet mitään, vaan antaneet tämän jatkua. Elämä tuntuu tällä hetkellä todella raskaalta kahden pienen lapsen kanssa, yrittäen selviytyä toistenkin laskuista. Pimahdin täysin tähän kaikkeen tässä yksi päivä, soitin äidilleni ja annoin todellakin tulla. Mutta tiedättehän te tämmöisen ihmisen kanssa keskustelun: minä olin itse syypää kaikkeen, valehtelija, mieheni on narsisti, jota minun tulee pelätä. Nyt tuli mittari minulla täyteen, saavat maksaa itse laskunsa ja hoitaa asiansa, tai olkoon hoitamatta, ihan sama. Lapseni eivät enää saa käydä mummolassa (vanhempi lapseni on kertonut juttuja, että miestäni ja minua on haukuttu hänellekin), se on kertakaikkiaan slut nyt, finito, loppu, ei jaksa enää!!

      • Nyt herätys!

        Ei se kyllä oikein ole että lapsi maksaa vanhempiensa laskut! Ei ole ylipäänsä oikein että aikuinen maksaa jonkun muun aikuisen laskut. Kyllä jokainen hoitaa itse omat asiansa.


      • Nyt herätys!
        Nyt herätys! kirjoitti:

        Ei se kyllä oikein ole että lapsi maksaa vanhempiensa laskut! Ei ole ylipäänsä oikein että aikuinen maksaa jonkun muun aikuisen laskut. Kyllä jokainen hoitaa itse omat asiansa.

        Ja mitä tuohon vanhempien mustamaalaamiseen lapselle: joka sellaista tekee, häntä ei mielestäni pidä päästää lapsen lähelle ollenkaan.


    • Tytär-76

      Kerron oman tarinani joka on siis äiti-tytärsuhteen kertomus yhden sukupolven päästä eli olen siis tuon tyttären lapsi. Olen kuullut äidiltäni paljon tarinoita hänen lapsuudestaan ja siitä millainen hänen äitinsä, siis minun mummoni, on ollut. Mummollani oli paljon erilaisia ongelmia, avioero aikana jolloin se ei todellakaan ollut tavallista, jonkinlaista masennusta ja hieman omituisia "tempauksia". Äitini siis vietti aika rikkonaisen lapsuuden johon kuuluivat monet muutot paikkakunnalta toiselle, äidin vaihtuvat miehet jne. Ei siis mikään kaikkein helpoin lapsuus. Äitini ja mummoni suhteet olivat kuitenkin lopulta äitini aikuistuttua ihan korrektit mutta silti aika etäiset. Tiedän että äitini ei ole voinut antaa anteeksi kaikkea kokemaansa.

      Itse olen kuitenkin lapsenlapsena saanut kokea ihan erilaisen mummon. Minulle hän oli se oikein perinteinen mummo joka hemmotteli lapsenlapsiaan herkuilla, oli paljon läsnä ja hassutteli meidän kanssamme. En tiedä mikä hänet sai muuttumaan mutta ehkä siinä oli mukana myös joku oivallus siitä mitä hän oli jäänyt aikaisemmin paitsi. Ja se muutos oli kyllä ihan vilpitön ja sen on äitinikin avoimesti tunnustanut. Hän on kuitenkin vähän katkera siitä että mummistani on vasta lopussa kuoriutui se äiti jota hän ei koskaan saanut nähdä ja jota hän olisi kaivannut. Meidän puolestamme hän oli kuitenkin onnellinen.

      Valitettavasti ihan elämänsä lopulla mummoni masentui vakavasti ja liukui pois luotamme enkä saanut enää tuntea häntä silloin kun itse kasvoin lapsesta aikuiseksi. Ehkä tuo viimeinen muutos näytti konkreettisesti minulle ja myös äidilleni miten samassa ihmisessä voi olla kaksi niin erilaista puolta kun mielenterveys järkkyy. Ehkä sekin antoi äidilleni vähän lohtua siitä että hänen lapsuuttaan ei ehkä kuitenkaan pilattu "tahallaan" vaan se saattoi olla myös seurausta hänen äitinsä mielenterveysongelmista , ei rakkauden puutteesta.

    • Ei sulla ole minkäänlaista velvollisuutta viedä lasta sinne mummolaan.

    • Anonyymi

      Mun äiti jaksaa piikitellä kaikkia meitä sisaruksia jostain lapsuuden ja nuoruuden asioista ja kuvitelkaa äitimme jopa vääntää ivailua ihmsten seksiasioista. Äidillä on jotenkin vääristynyt kuva tullut uskonnon myötä seksistä. Hänen mielestä se on jotenkin likaista ja itse hän ei enää harrasta isän kanssa seksiä koska se on kuulema vain lapsenalullepanoa varten 😅No onneksi äiti ei juurikaan tiedä elämästäni. Saisi varmaan sydärin. Äiti pui kaikkia ja kaikkien asioita ja jos ei saa tietää kaikkea niin tekee olettamuksia. Lisäksi hän sanoo asioita ja jälkeenpäin että ei hän oo niin sanonut. Että tämmöistä. Onneksi asun kauempana ja vierailen harvakseltaan. Tosin viestien ja puhelimitse sitten otan vastaan läpätystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe