Annako reseptin niin kokeilkaa?
Kuka sanoo ettei kala ja liha sovi yhteen?
24
5139
Vastaukset
- Sekasyöjä
Savolaiset ovat tienneet sen iät ja ajat. Kalakukko ei ole mitään ilman ihraista sianlihaa.
Olen monet monituiset kerrat tehnyt kalaa (erityisesti kuhaa) pekonoituna, s.o. uunissa, pekonisilpulla päällystettynä.
Söin noin 25 vuotta sitten useinkin illallista Oulun taannoisessa Vaakunassa (taitaa olla nykyisin Radisson SAS tai jotakin). Siellä oli listoilla annos (nimeltään muistaaksen Lapin noita), johon kuului lohta ja poroa. Jostakin syystä ulkomaiset vieraat päätyivät useinkin tilaamaan sitä. Minulle tuo yhdistelmä oli kuitenkin vähän liikaa (tai listan muut annokset houkuttelevampia) enkä tullut sitä koskaan maistaneeksi.Jenkkikulinariaan kuuluu ruoka nimeltä Surf'n Turf, missä on hummeria ja häränpihvi. Kulkee Englannissa samalla nimellä ja mainittiin aikanaan "Huonon Maun Encyclopediassa" esimerkkinä siitä, minkälainen ei pitäisi ruoka-annoksen olla.
Tarkoituksena ei ollut kuitenkaan sanoa, etteivätkö kala ja liha sopisi yhteen vaan antaa esimerkki siitä, miten pröystäillään tilaamalla kaksi kalleinta ruokaa - hummeri ja pihvi - samalle lautaselle yhtään ajattelematta sopivatko ne yhteen vai ei.
Samanlaista ruoan "spetsaustahan" tehdään nykyään lisäämällä ruokaan kuin ruokaan muutama helmi kaviaaria. Vaikka taitaa se useimmiten olla jotain ruoan värjäävää Caviartia tai rasvakalan mätiä kaviaarin sijaan. Saadaanhan moisella luksullella kuitenkin nostettua ruoan hintaa monellakin rahalla.- läskiä/kylkisiivua
Kuten vain mutta lanttukukkoon laitetaan,ja kala ja liha ei ihan oikeesti sovi yhteen.
Mut jos mietitään vaikka jotakin seisovaa pitopöytää niin jeskamandeera mikä sekasotku, mutta kuitenskin kaikille maistuu. - Sekasyöjä
crudo kirjoitti:
Jenkkikulinariaan kuuluu ruoka nimeltä Surf'n Turf, missä on hummeria ja häränpihvi. Kulkee Englannissa samalla nimellä ja mainittiin aikanaan "Huonon Maun Encyclopediassa" esimerkkinä siitä, minkälainen ei pitäisi ruoka-annoksen olla.
Tarkoituksena ei ollut kuitenkaan sanoa, etteivätkö kala ja liha sopisi yhteen vaan antaa esimerkki siitä, miten pröystäillään tilaamalla kaksi kalleinta ruokaa - hummeri ja pihvi - samalle lautaselle yhtään ajattelematta sopivatko ne yhteen vai ei.
Samanlaista ruoan "spetsaustahan" tehdään nykyään lisäämällä ruokaan kuin ruokaan muutama helmi kaviaaria. Vaikka taitaa se useimmiten olla jotain ruoan värjäävää Caviartia tai rasvakalan mätiä kaviaarin sijaan. Saadaanhan moisella luksullella kuitenkin nostettua ruoan hintaa monellakin rahalla.Hummeri hummerina ja naudanpihvi naudanpihvinä minulle, kiitos!
Niin, tuli vielä mieleen niinkin tuttu ruokalaji kuin wieninleike, joka ei ole wieninleike ilman sitruunaviipaletta, anjovisfilettä ja kaprismarjoja.
Onpa tullut aika äskettäin tehtyä lihapullia, joiden taikinaan oli lihan lisäksi jauhettu anjovisfileitä. Meinaan muuten tehdä toistekin!
Vorschmackista puhumattakaan.
”Men om man är oviss
om sillen är ansjovis
så tager man några supar
till, till, till!” - lihaamies
crudo kirjoitti:
Jenkkikulinariaan kuuluu ruoka nimeltä Surf'n Turf, missä on hummeria ja häränpihvi. Kulkee Englannissa samalla nimellä ja mainittiin aikanaan "Huonon Maun Encyclopediassa" esimerkkinä siitä, minkälainen ei pitäisi ruoka-annoksen olla.
Samanlaista ruoan "spetsaustahan" tehdään nykyään lisäämällä ruokaan kuin ruokaan muutama helmi kaviaaria. Vaikka taitaa se useimmiten olla jotain ruoan värjäävää Caviartia tai rasvakalan mätiä kaviaarin sijaan. Saadaanhan moisella luksullella kuitenkin nostettua ruoan hintaa monellakin rahalla.Heippa taasen,
kala ja liha ne vasta yhteen sopivatkin. Vanha riistakokki mulle opetti körpäkän laiton, resepti on helppo ja lopputulos mielettömän hyvä.
Tarvitaan possun ylikypsää savukylkeä, sipulia ja kypsää kirjolohta tms kalaa. Lohi voi olla vaikka loimua tai jos ei kykene loimuttamaan, uunissa kypsennettyä. Otetaan avuksi iso valurautapannu, muurikka esim, ja paistetaan ensin sipulit kypsäksi, siirretään sivuun, paistetaan ylikypsä kylki (kuutioitu) kuumaksi ja sekoitetaan sipulit joukkoon kuumentumaan. Kypsä kala lisätään seokseen ja kuumennetaan kaikkia yhdessä. Suolaa mukaan, jos ei ylikypsän kyljen suola riitä.
Jos tuosta nuotioherkku (onnistuu sähköhellallakin) paranee, niin ihmettelen.
Laitan yleensäkin kesäisin, joskus myös talvella,
ruokaa elävällä tulella ja koen sen maittavaksi tavaksi elävöittää perheeni aterioita, vaivaa on pikkasen enempi, mutta täällä maalla tulen käyttö on mahdollista ja lopputulos palkitsee.
terveisin
lihamies
ps. voin antaa muitakin vinkkejä, jos kiinnostaa - sinä oikein
läskiä/kylkisiivua kirjoitti:
Kuten vain mutta lanttukukkoon laitetaan,ja kala ja liha ei ihan oikeesti sovi yhteen.
Mut jos mietitään vaikka jotakin seisovaa pitopöytää niin jeskamandeera mikä sekasotku, mutta kuitenskin kaikille maistuu.sekoilet?
Kyllä kalakukossa on ollut sianläskiä kaikkina niinä yli 50 vuotena, mitä minä olen sitä syönyt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalakukko - en välttämättä sekoile
sinä oikein kirjoitti:
sekoilet?
Kyllä kalakukossa on ollut sianläskiä kaikkina niinä yli 50 vuotena, mitä minä olen sitä syönyt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/KalakukkoMutta myös minua tökkii, suorastaan heikottaa kala ja liha samassa kuoressa.
- Sekasyöjä
en välttämättä sekoile kirjoitti:
Mutta myös minua tökkii, suorastaan heikottaa kala ja liha samassa kuoressa.
Matkustin kerran 1980-luvulla Saksan sisäisellä lennolla kaupungista A kaupunkiin B. En voinut välttyä kuulemasta takanani olevalla penkkirivillä käytyä keskustelua kolmen saksalaismiehen kesken. Olin ymmärtävinäni yhden puheenvuoron jokseenkin seuraavasti:
”Käväisin äskettäin Suomessa. Voitteko kuvitella, millaista ruokaa minulle tarjottiin siellä: tumman leivän sisään oli leivottu pieniä kaloja ja rasvaista sianlihaa. Eikö tuollainen ole suorastaan rikollista?”
Mieleni teki protestoida, mutta sain onneksi hillittyä itseni enkä puuttunut herraseurueen keskusteluun. - maastahan
Sekasyöjä kirjoitti:
Matkustin kerran 1980-luvulla Saksan sisäisellä lennolla kaupungista A kaupunkiin B. En voinut välttyä kuulemasta takanani olevalla penkkirivillä käytyä keskustelua kolmen saksalaismiehen kesken. Olin ymmärtävinäni yhden puheenvuoron jokseenkin seuraavasti:
”Käväisin äskettäin Suomessa. Voitteko kuvitella, millaista ruokaa minulle tarjottiin siellä: tumman leivän sisään oli leivottu pieniä kaloja ja rasvaista sianlihaa. Eikö tuollainen ole suorastaan rikollista?”
Mieleni teki protestoida, mutta sain onneksi hillittyä itseni enkä puuttunut herraseurueen keskusteluun.löytyy juntteja, jotka eivät yritäkään ymmärtää muita kulttuureja. Nuokin saksalaiset varmaan menevät etelän lomakohteissa syömään niihin wienerschnitzel-ravintoloihin.
Aika moni vastaavanlainen suomalainen saattaa ihmetellä saksalaisten intoa syödä pilaantunutta kaalia. lihaamies kirjoitti:
Heippa taasen,
kala ja liha ne vasta yhteen sopivatkin. Vanha riistakokki mulle opetti körpäkän laiton, resepti on helppo ja lopputulos mielettömän hyvä.
Tarvitaan possun ylikypsää savukylkeä, sipulia ja kypsää kirjolohta tms kalaa. Lohi voi olla vaikka loimua tai jos ei kykene loimuttamaan, uunissa kypsennettyä. Otetaan avuksi iso valurautapannu, muurikka esim, ja paistetaan ensin sipulit kypsäksi, siirretään sivuun, paistetaan ylikypsä kylki (kuutioitu) kuumaksi ja sekoitetaan sipulit joukkoon kuumentumaan. Kypsä kala lisätään seokseen ja kuumennetaan kaikkia yhdessä. Suolaa mukaan, jos ei ylikypsän kyljen suola riitä.
Jos tuosta nuotioherkku (onnistuu sähköhellallakin) paranee, niin ihmettelen.
Laitan yleensäkin kesäisin, joskus myös talvella,
ruokaa elävällä tulella ja koen sen maittavaksi tavaksi elävöittää perheeni aterioita, vaivaa on pikkasen enempi, mutta täällä maalla tulen käyttö on mahdollista ja lopputulos palkitsee.
terveisin
lihamies
ps. voin antaa muitakin vinkkejä, jos kiinnostaaMinulla on vähän erilainen tieto asiasta... ei kalaa vaan suikalelihaa, sipulia, herkkusieniä ja smetanaa.
Haudutellaan muurikkapadassa mureaksi. Olen maistanut tämmöistä versiota, hyvää on.
Tätä tekee meidän kokkiguru millon missäkin kinkereissä.
Samaa mieltä olen tuosta "ulkoruokinnasta", varsinkin kesäisin. Silloin kun tein yhden kesän keittiöremppaa, niin ruoanlaittovälineet oli mikro ja pari pallogrilliä. Ulkona tuli syötyä aina kun sää
salli, sitä tuli kehiteltyä vaikka minkälaista reseptiä varsinkin kun toinen ipanoista ei syö ollenkaan
lihaa.
Grilissä tai muurikassa onnistuu täytetyt paprikat ,kesäkurpitsat, jumboherkkusienet.
Kala kannattaa suolata, folioida ja hiillostaa, eli haudutaa kypsäksi siinä "tuhkapesässä".
Kolin erämessuja suosittelen kaikille täällä päin liikkuville; sieltä löytyy kanssa ulkona tehtyjä
herkkuja, ah ne Pielisen friteeratut ahvenet ja neulamuikuit !
Kyllä maalla on mukavaa :o)
- niitä sellaisiakin
ruokalajeja ympäri maailmaa, jossa liha ja kala on yhdistety.
Suomessa kalakukko, Italiassa Vitello Tonnato.
Suomessakin on monta yhdistelmäruokaa, mutta eihäb sitä pizza/hampurilaissukupolvi tiedä.Vitello tonnato oli hyvä huomio - ennekkoluuloton ja klassinen yhdistelmä Piemontesta.
Tonnato-kastike sopii muuten moneen muuhunkin eikä pelkästään keitetyn vasikanlihan seuraksi. Olen tehnyt sitä itse esimerkiksi grillipihvin kastikkeeksi. Siinähän nyt ei kala niinkään maistu - tonnikala! - mutta sopivan kirpakkana aivan ehdottoman hyvä keksintö.
- linkitän
sinulle suutarinpaistin reseptin. On sekä lihaa että kalaa:
http://www.kalatori.fi/default.aspx?id=55- Kalastaja
Mutta muistan jossain hotelliravintolassa syöneeni naudan sisäfilettä joka oli viipaloitu noin sentin paksuisiksi paloiksi ja viipaleiden välissä oli lohta. Minulla on jotenkin mielikuva, että se oli jossain satakunnassa, mahdollisesti Porissa, siitä on tosi kauan, mutta sen muistan, että ruoka oli minulle kammotus. Siitä huolimatta kuulemma talon suosituin annos. Annoksen oli kehitellyt saksalainen keittiömestari, muistaakseni.
- sapuskaa
Kalastaja kirjoitti:
Mutta muistan jossain hotelliravintolassa syöneeni naudan sisäfilettä joka oli viipaloitu noin sentin paksuisiksi paloiksi ja viipaleiden välissä oli lohta. Minulla on jotenkin mielikuva, että se oli jossain satakunnassa, mahdollisesti Porissa, siitä on tosi kauan, mutta sen muistan, että ruoka oli minulle kammotus. Siitä huolimatta kuulemma talon suosituin annos. Annoksen oli kehitellyt saksalainen keittiömestari, muistaakseni.
Sorsanpesällä Seinäjoella oli myös joskus 80-luvulla listalla ruokalaji, jossa oli yhdistettynä naudanfilettä ja lohta. Olisiko ruokalaji ollut silloisen Rantasipi-hotelliketjun listalla?
Muistan itsekin tilanneeni ko. annoksen - nimeä en enää muista - mutta kuten nimimerkki kalastaja tuossa edellä kertoo omista kokemuksistaan, ei annos ollut kovin herkullinen. Liha lihana ja kala kalana, niin on paras.
- jossa lihaa ja kalaa
käytetään yhdessä esim:PATAKUKKO, SILAKKALAATIKKO,KALAKUKKO,SILLI SIANLIHA PERUNLAATIKKO,
Täytyy tunnustaa, että minun suosikkipizzani on italialaista pancettaa, sipulia, kaprista ja sardellia pizzan päällä.
Lähtee nälkä ja tulee tajuton jano!
- .......
Eikös paellaankin laiteta sekaisin lihaa ja kalaa?
- oikeassa
Paella mixta sisältää mm.äyriäisiä,saattaa olla myös kalaa,kanaa sekä sianlihaa.
- kreolikeittiössä
on ruokalajeja, joissa on yhdistetty meren- ja maaneläviä.
- Utelias Ilmari
kreolikeittiössä kirjoitti:
on ruokalajeja, joissa on yhdistetty meren- ja maaneläviä.
Varsin suositun ravintola ruoan, nimeltään Hollsteinin leike. Leivitetty vasikan, tai porsaanleike, päällä tavallisesti paistettu muna "häränsilmä" ja keltuaisen ympärillä anjovisseläkkeet. Aito Hollstein on hieman erilainen, mutta siinäkin on kalaa.
- Mannerheim veti
worschmackia.
- Purzz
Eiks kala sit oo muka lihaa?!
- tulee yksi
sellainen resepti - suutarinpaisti:
http://www.ruokacentria.com/ruokacentria.php?page=liha#suutarinpaisti
Hyvää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884