aloittelijan bodypump?

soppiiko

olen siis reilusti ylipainoinen nainen, 129kg. Ja haluisin kokeilla esim bodypumppia. Uskaltaako sinne edes mennä tällä painolla. Ja millä painoilla tehdään ja kuinka kauan? EWn edes tiedä sopiiko kysymys tänne vai johonkin muuhun osioon, mutta täällä kai on asiasta tietäviä? Millaista se oikein on? Kuolenko tunnille, kuten arvaatte niin kunto on huono.

18

7924

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa kokeilla

senkun uskaltaudut tunnille! Normaalisti ohjaajan tulee alussa kysyä, onko joukossa ensikertalaisia mutta voithan varmistaa asian jo ennen tuntia ilmoittamalla kassalla tai suoraan ohjaajalle, että kaipaat ohjeita. Monella salilla on tekniikkatunteja tai muita opastushetkiä ennen varsinaista tuntia, rohkeasti mukaan vain!

Ota aluksi vain pienet painot, luultavasti saat hien hyvin pintaan niilläkin. BodyPumpin hyvä puoli sinun tapauksessasi on, että siinä ei hypitä eikä juosta, ei tule nivelille liikaa rasitusta. Ja kun pääset pumppauksen makuun, alkavat ne kilotkin sulaa :)

• pump

Kyllä voit aivan hyvin mennä bodypumppiin. Bodypumpissa voi jokainen valita itse miten suurilla painoilla tekee liikkeet. Painot lähtee kilosta viiteen (tai 10kg)kiloon. Lihasryhmät käydään läpi tietyssä järjestyksessa ja yksi sarja/biisi kestää n. 5 minuuttia (voi siis olla lyhyempi tai pidempi biisi). Aluksi kannattaa lähteä pienillä painoilla ja opetella tekemään liikkeet oikein. Jatkossa sitten lisää painoa, kun tuntuu siltä. Eikä kannata seurata, millä painoilla muut tekee vaan tekee niillä painoilla, jotka itselle tuntuu sopivilta.

Tunnin alussa ohjaajat yleensä kysyvät, onko ensikertalaisia, mutta jos ei niin kannattaa silti kertoa olevansa ekaa kertaa. Sillä tavoin ohjaaja tietää kertoa tarkemmin, mitä tehdään ja mitkä painot kannattaa laittaa.

Ei muuta kuin tsemppiä uuden harrastuksen pariin!

• kauan harrastanut...

Hei!
      Bodypump sopii mainiosti kaiken ikäisille ja kokoisille ja on mainio tapa aloittaa kuntoilu!
      Sinun täytyy vaan ensin lähteä mukaan pienillä painoilla...kun olet muutaman kerrän käynyt, voit pikkuhiljaa lisätä painoja. Tässä hieman vinkkejä mitä painoja kannattaa häyttää ensimmäisillä kerroilla:
      Alkulämmittely ja kyykyt: keskikokoiset painot(2,5kg), rintalihas: 2,5kg, selkä:2,5 1,0kg, eli keskikokoiset ja pienet( nämä painot voit halutessasi laittaa myös kyykkyihin, sillä kyseessä ovat suuret lihasryhmät), ojentajat ja hauis: aloita nämä 1,0kg painolla ja tunnustele miltä tuntuu...ojentajat ovat ainakin minulla heikommat kuin hauis...askelkyykky: kokeile ensimmäisillä kerroilla ilman painoja tai ota käsipainot mukaan liikkeeseen( on erittäin raskas liike, joten ota tämä alkuu hyvin kevyesti), olkäpäät: valitse kevyimmät käsipainot 1,0kg ( saat niilläkin varmasti tuntumaan=)), vatsalihas: ilman painoja
      Ensimmäisillä kerroilla lihakset tulevat todella kipeiksi, mutta älä pelästy, se kuuluu asiaan ja pian lihakset tottuvat tähän. ROHKEASTI VAAN MUKAAN!!!

• kannustuksesta,

jota sain teiltä. Ensin mietin että uskallanko fitnnes-sivulle edes kirjoittaa tämmöistä.
        Todella kannustavaa oli kaikkien neuvot. Oli kiva kun kerroitte noista painoista yms. Jotta olen hajulla hommasta sitten kun menen tunnille.

• elaiza
        kannustuksesta, kirjoitti:

jota sain teiltä. Ensin mietin että uskallanko fitnnes-sivulle edes kirjoittaa tämmöistä.
        Todella kannustavaa oli kaikkien neuvot. Oli kiva kun kerroitte noista painoista yms. Jotta olen hajulla hommasta sitten kun menen tunnille.

Kannattaa sitten ekoilla kerroilla laittaa TODELLA pienet painot. Laitoin ekalla kerralla liikaa painoa ja väkisin väänsin koko tunnin. Parin päivän päästä oli kroppa niin kipeä, etten meinanut saana käsiä liikkumaan yli viikkoon, että voisin pestä hiukset. Olen 20v normaalipainoinen tyttö.

• ja selvisin
        elaiza kirjoitti:

Kannattaa sitten ekoilla kerroilla laittaa TODELLA pienet painot. Laitoin ekalla kerralla liikaa painoa ja väkisin väänsin koko tunnin. Parin päivän päästä oli kroppa niin kipeä, etten meinanut saana käsiä liikkumaan yli viikkoon, että voisin pestä hiukset. Olen 20v normaalipainoinen tyttö.

siitä hengissä, kukaan ei tuijottanu tms. Ihan kannustavia olivat. ohjaajalle sanoin että olen uusi. Ja tein kiloilla, sekin oli ihan raskasta mulle. Ainakin hiki tuli. Pari päivää oli paikat kipeenä. Ohjaaja sanoi että kannattaa tehdä useampi viikko kiloilla ja sitten varovasti nostaa painoja. Onko teistä kilot liian pienet. En vaihdellut kertaakaan painoja tunnin aikana (lepäsin kun muut vaihteli ;)
        Paitsi kun oltiin selällään ja noustiin istumaan niin silloin tein 2,5kg painolla.

Että näin, seuraava vaihe on ottaa ne 2,5 kg...

Miten usein suosittelette pumppia, riittääkö kerta viikkoon vai 2? lisäksi olen käyny kiinteytystunnilla.

• ---------------------------...
        ja selvisin kirjoitti:

siitä hengissä, kukaan ei tuijottanu tms. Ihan kannustavia olivat. ohjaajalle sanoin että olen uusi. Ja tein kiloilla, sekin oli ihan raskasta mulle. Ainakin hiki tuli. Pari päivää oli paikat kipeenä. Ohjaaja sanoi että kannattaa tehdä useampi viikko kiloilla ja sitten varovasti nostaa painoja. Onko teistä kilot liian pienet. En vaihdellut kertaakaan painoja tunnin aikana (lepäsin kun muut vaihteli ;)
        Paitsi kun oltiin selällään ja noustiin istumaan niin silloin tein 2,5kg painolla.

Että näin, seuraava vaihe on ottaa ne 2,5 kg...

Miten usein suosittelette pumppia, riittääkö kerta viikkoon vai 2? lisäksi olen käyny kiinteytystunnilla.

Käy max joka toinen päivä pumpissa. Voit toki urheilla kyllä lähes päivittäinkin, mutta vaihtele liikuntamuotoja ettei sitä pumppia montaa päivää putkeen. Lihas kasvaa levossa. Ja kun lihas kasvaa, kulutat enemmän energiaa. :)

Jos käyt esim. ma pumpissa, käy tiistaina vaikka 120-130 lyöntiä/min (sykemittarin tarviis kyllä, jotta tiedät..no siis reipas kävelyvauhti) tunnin kävelylenkillä tms. Sit lepopäivä tai pumppi jne. Jos tuntuu ettei jaksa (siis fyysisesti ;), älä mene tunnille. Väsyneenä/rasittuneena ei oo kiva (eikä varmaan hyväkään) urheilla.

Spinning/sisäpyöräily polttaa tehokkaasti kaloreita. Vaan nyt on niin nätti sää, että kannattaa kyllä ulkoilla. :)

Kuulemma tuo 120-140 sykkeinen vauhti polttaa parhaiten energiaa, ja sitä jaksaa tehdä pitkiäkin aikoja. 130-140 syke alkaa jo pikkasen hengästyttää. Aamulenkille vaan kahvikupposen jälkeen ja aamupala sitten vasta lenkin jälkeen.

• tarviis vaan
        ---------------------------... kirjoitti:

Käy max joka toinen päivä pumpissa. Voit toki urheilla kyllä lähes päivittäinkin, mutta vaihtele liikuntamuotoja ettei sitä pumppia montaa päivää putkeen. Lihas kasvaa levossa. Ja kun lihas kasvaa, kulutat enemmän energiaa. :)

Jos käyt esim. ma pumpissa, käy tiistaina vaikka 120-130 lyöntiä/min (sykemittarin tarviis kyllä, jotta tiedät..no siis reipas kävelyvauhti) tunnin kävelylenkillä tms. Sit lepopäivä tai pumppi jne. Jos tuntuu ettei jaksa (siis fyysisesti ;), älä mene tunnille. Väsyneenä/rasittuneena ei oo kiva (eikä varmaan hyväkään) urheilla.

Spinning/sisäpyöräily polttaa tehokkaasti kaloreita. Vaan nyt on niin nätti sää, että kannattaa kyllä ulkoilla. :)

Kuulemma tuo 120-140 sykkeinen vauhti polttaa parhaiten energiaa, ja sitä jaksaa tehdä pitkiäkin aikoja. 130-140 syke alkaa jo pikkasen hengästyttää. Aamulenkille vaan kahvikupposen jälkeen ja aamupala sitten vasta lenkin jälkeen.

sen sykemittarin, pitäis vaan olla mahdollisimman simppeli toiminnoiltaan.
        Aamulenkki olis hyvä...oon vaan niin aamu-uninen, jotta tahtoo aika käydä aamuisin vähiin. Mutta ihanat aamut nyt, vois kokeilla.

• ohjeistus
        tarviis vaan kirjoitti:

sen sykemittarin, pitäis vaan olla mahdollisimman simppeli toiminnoiltaan.
        Aamulenkki olis hyvä...oon vaan niin aamu-uninen, jotta tahtoo aika käydä aamuisin vähiin. Mutta ihanat aamut nyt, vois kokeilla.

on, että maksimissaan kolme kertaa viikossa BodyPumppia...

• ohjaaja kertoi
        ohjeistus kirjoitti:

on, että maksimissaan kolme kertaa viikossa BodyPumppia...

asian olevan, mutta miksi tai mitä seuraa jos tekee useammin? En kylläkään ole itse menossa, luulen että kerta pari viikossa on mulle okei. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä seuraa jos useammin käy?

• ----------------------------
        ohjaaja kertoi kirjoitti:

asian olevan, mutta miksi tai mitä seuraa jos tekee useammin? En kylläkään ole itse menossa, luulen että kerta pari viikossa on mulle okei. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä seuraa jos useammin käy?

Siinä tehdään niin pitkiä sarjoja että se on lihaksille rasittavaa. Ja jos teet useita päiviä putkeen niin lihas ei ehdi levätä, ja se on tosiaan ihan yhtä tärkeää kuin siellä tunnilla käyminenkin. Se täytyy muistaa, vaikka saattaa kuulostaa alussa oudoltakin. :)

• jotenkin sitä
        ---------------------------- kirjoitti:

Siinä tehdään niin pitkiä sarjoja että se on lihaksille rasittavaa. Ja jos teet useita päiviä putkeen niin lihas ei ehdi levätä, ja se on tosiaan ihan yhtä tärkeää kuin siellä tunnilla käyminenkin. Se täytyy muistaa, vaikka saattaa kuulostaa alussa oudoltakin. :)

innostuu näin alussa liikaa ja haluis nopeesti tuloksia. Miten nopeaan voin odottaa jonkinlaista kiinteytymistä. Vielä pitäis saada toi ruokahomma kondikseen, eli mitä syön, jotta paino tippuis ja silti jaksaisin tehdä jumppaa.

• se nyt
        ---------------------------... kirjoitti:

ole niin että mitä kovempi syke, sitä enemmän palaa kaloreita.. Esim. tunnin pituisessa matalatehoisessa spinnissä (esim syke 120-140) kuluu vähemmän kaloreita kun kovempitehoisessa (esim syke 140-160)tunnin kestävässä.

Keho toki käyttää tuolla 120-140 väliin menevällä sykkeellä rasvoja enemmän energiakseen mutta ei se enempää energiaa polta kuin kovemmalla sykkeellä tehty treeni.

• niinhän se menee..
        se nyt kirjoitti:

ole niin että mitä kovempi syke, sitä enemmän palaa kaloreita.. Esim. tunnin pituisessa matalatehoisessa spinnissä (esim syke 120-140) kuluu vähemmän kaloreita kun kovempitehoisessa (esim syke 140-160)tunnin kestävässä.

Keho toki käyttää tuolla 120-140 väliin menevällä sykkeellä rasvoja enemmän energiakseen mutta ei se enempää energiaa polta kuin kovemmalla sykkeellä tehty treeni.

kroppa on niin kuin auto, mitä kovempaa mennään, sitä enemmän sitä polttoainetta kuluu. Noista rasvanpolttosykkeistä en tiedä, enkä ole edes ihan vakuuttunut, onko niistä oikeasti edes mitään tieteellistä faktaa olemassa vai onko jutut "ammattilaisten" omia mielipiteitä...

• jos mä,,
        ---------------------------- kirjoitti:

kävin su stepissä, ma ja ti pumpissa ja pe pumpissa?
        Keskiviikkona ajattelin eli tänään tehdä punttitreenin, ulkomuistista kotona...nooh ehkä lyhyempi kuin tunti. To kävelylenkki.

• kyselen,

mä oon nyt käyttäny 2.5 kg joka paikassa. Meinaan ainakin selkään ottaa pienet lisää. Askelkyykyssä ei ole ollut painoja ollenkaan (kun tämä vartalon oma painokin on niin raju) Se on ihan kauhea liike, ei vaan meinaa jaksaa niinkään.

• mä kysyny,
        kyselen, kirjoitti:

mä oon nyt käyttäny 2.5 kg joka paikassa. Meinaan ainakin selkään ottaa pienet lisää. Askelkyykyssä ei ole ollut painoja ollenkaan (kun tämä vartalon oma painokin on niin raju) Se on ihan kauhea liike, ei vaan meinaa jaksaa niinkään.

mitään, sitä piti kysyä että kuinka nopeesti painoja lisätään aina lisää?

• *Pai*

Kiitos "kauan harrastanut..."
        Annoit todella hyvät vinkit pumpin alottamiseen.
        Ite oon käyny vasta muutaman kerran. Parilla ekalla kertaa kipeydyin ihan sairaasti, mutta nyt viimeksi tuntui jo ihan kivalta.
        Eli muutkin aloittelijat mukaan vaan ja ottakaa tarpeeksi pienet painot, niin ei mene hommasta maku heti kättelyssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe