Muutto Lappiin

muurmuli perheineen

Ei tosin ihan vielä :)
Kokemuksia kaivattaisiin,oman perheen kanssa meinattiin laittaa talo vuokralla ja ostaa/vuokrata mökki Lapista sieltä mistä satuttaisiin töitä saamaan.

Onko jollain kokemuksia vastaavasta?

23

6909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etelälapista

      Esimerkiksi täällä Etelä-Lapissa (Posiolla) on useita etelästä muuttaneita perheitä ja nyt myös urheilijoita.

      Itselläni on yli neljän vuoden kokemus.

      • murmuli perheineen

        Miten hoiditte käytännön järjestelyt?
        Oliko hankalaa löytää töitä? Entä asuntoa?
        Meillä mies on asunut Torniossa ja haikailee aina lappiin takaisin,mutta käytännössä olemme vielä valmiita suuntaamaan minnepäin vain.
        Rovaniemi ei oikein kiinnosta tosin.


      • etelästä myös muuttanut
        murmuli perheineen kirjoitti:

        Miten hoiditte käytännön järjestelyt?
        Oliko hankalaa löytää töitä? Entä asuntoa?
        Meillä mies on asunut Torniossa ja haikailee aina lappiin takaisin,mutta käytännössä olemme vielä valmiita suuntaamaan minnepäin vain.
        Rovaniemi ei oikein kiinnosta tosin.

        Kannattaa harkita Posiota, Ranuaa ja Kemi-Tornion seutua. Hyviä paikkoja kerta kaikkiaan. Myös Kolari on hyvä paikka asua, tosin se on jo vähän ylempänä.

        Kyllä se kaipuu Lappiin toi minutkin tänne tuolta etelästä. Täällä on sellainen oma taika, mikä etelästä jää puuttumaan.

        Etelä ei tuntunut yhtään kodilta, täällä pohjosessa oon onnellinen, kun töitäki löyty :)


      • Nimetön
        murmuli perheineen kirjoitti:

        Miten hoiditte käytännön järjestelyt?
        Oliko hankalaa löytää töitä? Entä asuntoa?
        Meillä mies on asunut Torniossa ja haikailee aina lappiin takaisin,mutta käytännössä olemme vielä valmiita suuntaamaan minnepäin vain.
        Rovaniemi ei oikein kiinnosta tosin.

        Mitä vikaa Rovaniemessä on?!


      • ainakaan mun mielestä
        Nimetön kirjoitti:

        Mitä vikaa Rovaniemessä on?!

        hyvin olen viihtynyt :)

        palvelut pelaa ja kaikki on mallillaan.


      • murmuli perheineen
        Nimetön kirjoitti:

        Mitä vikaa Rovaniemessä on?!

        Rovaniemessä tarvitse olla,miehän en tiiä paikasta mitään mutta mies ei ole niin kiinnostunut. Toiveissa olisi pienempi paikka ja pohjoisemmassa.


      • haluat
        murmuli perheineen kirjoitti:

        Rovaniemessä tarvitse olla,miehän en tiiä paikasta mitään mutta mies ei ole niin kiinnostunut. Toiveissa olisi pienempi paikka ja pohjoisemmassa.

        löytää hyvän kotikunnan, niin nämä on hyviä vaihtoehtoja:

        - Kolari
        - Muonio
        - Kittilä
        - Enontekiö
        - Sodankylä
        - Inari


      • muurmuli taas
        haluat kirjoitti:

        löytää hyvän kotikunnan, niin nämä on hyviä vaihtoehtoja:

        - Kolari
        - Muonio
        - Kittilä
        - Enontekiö
        - Sodankylä
        - Inari

        Juuri näitä ollaan katseltukin - miksi sinä valitsit juuri nämä vaihtoehdot?


      • lapin mies :)
        muurmuli taas kirjoitti:

        Juuri näitä ollaan katseltukin - miksi sinä valitsit juuri nämä vaihtoehdot?

        Eteläisempi Lappi
        - Ranua tai Posio

        Keskisempi Lappi
        - Salla, Pello tai Kolari

        Pohjoisempi Lappi
        - Muonio, Enontekiö, Inari, Kittilä, Sodankylä

        Näissä kaikissa paikoissa hyvät palvelut, hyviä asustaa lapsiperheillä. Minulla asuu milteipä joka kunnassa tyytyväisiä tuttuja, ja kaikissa olen käynyt. Olen joutunut toteamaan, että hyviä on paikat tuolla Kittilän yläpuolellakin :)

        Haluatteko rakentaa okt-talon? Näissä kaikissa paikoissa hyvät valikoimat kunnan tai yksityisten tontteja, kauniissa maalaismaisemissa, lyhyiden välimatkojen päästä kuntakeskuksista.


      • muurmuli taas
        lapin mies :) kirjoitti:

        Eteläisempi Lappi
        - Ranua tai Posio

        Keskisempi Lappi
        - Salla, Pello tai Kolari

        Pohjoisempi Lappi
        - Muonio, Enontekiö, Inari, Kittilä, Sodankylä

        Näissä kaikissa paikoissa hyvät palvelut, hyviä asustaa lapsiperheillä. Minulla asuu milteipä joka kunnassa tyytyväisiä tuttuja, ja kaikissa olen käynyt. Olen joutunut toteamaan, että hyviä on paikat tuolla Kittilän yläpuolellakin :)

        Haluatteko rakentaa okt-talon? Näissä kaikissa paikoissa hyvät valikoimat kunnan tai yksityisten tontteja, kauniissa maalaismaisemissa, lyhyiden välimatkojen päästä kuntakeskuksista.

        Ei kyllä ihan justiin ole haaveissa rakentaa,entinenkään ole vielä viimeisen päälle valmis;)


      • Anonyymi
        etelästä myös muuttanut kirjoitti:

        Kannattaa harkita Posiota, Ranuaa ja Kemi-Tornion seutua. Hyviä paikkoja kerta kaikkiaan. Myös Kolari on hyvä paikka asua, tosin se on jo vähän ylempänä.

        Kyllä se kaipuu Lappiin toi minutkin tänne tuolta etelästä. Täällä on sellainen oma taika, mikä etelästä jää puuttumaan.

        Etelä ei tuntunut yhtään kodilta, täällä pohjosessa oon onnellinen, kun töitäki löyty :)

        Miten hoidit aikoinaan tuon ite muuton? Jonkun muuttopalvelun avulla? Vuokrasitko kuorma-auton/ pakun? Vai jonkun rahti-firman kautta?


    • Tervolaan

      Tervolasta on lyhyt matka Rovaniemelle, Kemiin, Tornioon, Haaparantaan...

    • pienestä kylästä

      Tulkaa vain tänne pohjoiseen, mutta tulkaahan jo kerralla tänne Pallasten maisemiin! Mitäpä sitä sinne kaupunkeihin norkoilemaan, eikös sitä sieltä haluta päästä pois?

      Kyllä täällä pienissä kylissä kannattaa kokeilla viettää vaikka vuosi. Aina tekevälle töitä löytyy, vaikka tulotaso voi olla vaatimaton näillä pätkähommilla. Luonto lähellä, marjastusta, kalastusta ja ennenkaikkea opit tuntemaan itsesi, lupaan sen!

      • muurmuli perheineen

        mitä meillä on suunnitelmissa!
        Ei kaupungissa viihdytä muutenkaan,ja ei Lappiin asti ainakaan kaupungiin haluta muuttaa asumaan :)
        Voi kumpa tässä saisi nyt pyörät pyörimään,vuosi kaksi tässä laitetaan asioita kuntoon ja talo sille mallille että se on hyvä tänne vuokralaisille jättää.


    • lappiinmuutava

      Oletteko jo muuttaneet

    • jepjejpepejjepepj

      Kyllä en ite lappiin muuttas jos johonkin etelämmäs olisin jo kotiutunut...
      Täällä ei oo ku kateellisia ja ahdasmielisiä törppöjä lääni puolillaan, palvelut ja työpaikat ajetaan pikkuhiljaa etelään jne.
      Välimatkat ovat hurjat, ja nykyisillä polttoaineiden hinnoilla alkaa jo miettimään kaksi kertaa että lähteäkö kauppaan. Ihan huonopalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan, ja hyväpalkkaisia on vähän.
      Vähänkään syrjemmästä päivystykseen on neljän jälkeen matkaa hurjasti (itselläni 80km), lääkärille puolen vuoden jonotusaika jne.


      Kuolemaa tekee lappi, sille ei voi mitään.

      Harkitkaa muuttoa kahdesti, ellette vielä ehtineet tekemään elämänne virhettä.

      Ja Torniota ylemmäs ei missään nimessä kannata erehtyä, Pello, Kolari ja siitä ylemmäs ovat niin tunkkaisia paikkoja ettei siellä viihtyis erakkokaan.

      T: Valitettavasti lappilainen.

      • Kaikkea aikansa

        Onko noin ?

        Kun polttoaineen hinta nousee, niin eikö kohta kannata kulkea porolla ?

        Tämä polttoaineen hinta kurittaa muitakin maaseudulla asuvia.

        Mutta järkevää on, jos vaan mahdollista yhdistää ajoja ja ottaa naapurinkin mukaan jakamaan bensakustannuksia.

        Toisaalta tiedän, että Lapissakin viihtyvät jotkut etelästä tulleet, varsinkin ne, jotka ovat kyllästyneet/saaneet siipeensä tällä pääkaupunkiseudulla.

        Jos sinä et suosittele Lappia, en minä suosittele kyllä pääkaupunkiseutuakaan, vaikka olenkin "paljasjalkainen stadilainen".

        Kyllä jossain Itä-Suomessa on paljon maanläheisempää kuin Helsingissä.


    • juustohöyläkiehinen

      saneeraus,konkurssit,pätkätyöt,ammattikurssit,työllistämistuet,työttömyysjaksot,ja kelan ja sosiaalitoimiston kanssa käyty paperisota osa-aikatyöt ja lyhyet ja määräaikaiset työsuhteet . nyt yli 20 vuotta hallittua rakennemuutosta ja jatkuu kyllä lapistakin töitä löytyy , mutta jos ihan sulin käsin pitäs paluumuuttaa miten se onnistuu määräaikaisia töitä ,taitaa sama kuvio käynnistyä uudelleen ! Inari-roi-salla-muonio-lappeenranta-tku

      • etelänmiesvaaan

        Tervehdys,

        Kuulostaa melko v.ittumaiselta, ei sitten vissiin kannata muuttaa. Täytyypä harkita.


    • :)

      Olen v.2006 muuttanut tänne pohjoiseen , enkä ole katunut hetkeäkään.Muuttakaa vaan tänne pohjoiseen..hyvä täällä on asustaa...

    • Lappiinhaikaileva

      Oletko / onko joku muuttanut lappiin tässä 4 neljän vuoden aikana ? Olisi teiltä kanssa kiva kuulla mihin päin olette muuttaneet, mitä töitä (ravintola-ala?) yms yms

      • vapaus5

        Jos mies on asunut tornio seudulla, niin jonnekkin länsi lappiin. Voi ehkä saada parenmin töitä, itälapissa ei ole tarjolla. Jos kiinnostaa ravintola- ala niin lähelle tunturi alueita. Olen asunut 22 vuotta etelässä, muutin takaisin lappiin kaks vuotta sitten. (eläkkelle jäänti) En ole katunut muuttoa.


    • Anonyymi

      Elä etelänpelle tule tänne!Paskaa änkeää muutenki pihoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe