makeutusaine

suurkuluttaja:::

syön melko paljon keinomakeutettuja tuotteita. valitsen oikeastaan aina sen sokerittoman ja makeutusaineella makeutetun vaihtoehdon. syön vain sokerittomia karkkeja, light-limuja, sokeritonta jäätelöä, jugurtteja sokerittomina jne.

syön siis aikamoisen makeutusainepläjäyksen päivässä. joka päivä voin sanoa syöväni ainakin askin sokerittomia pastilleja jotain muuta keinomakeutettua, joinakin päivinä menee noita kaikkia edellämainittuja.

laktasiivisia vaikutuksia en juuri koe vaikka söisin kuinka paljon kerrallaan, johtuneeko siitä että ollen tottunut jo. vatsa kyllä toimii useisti päivässä,en tiedä johtuuko se makeutusaineesta....

haluaisin vain tietää, että onko vaarat joita makeutusaineista kerrotaan totta? joissain tutkimuksissa nimittäin ne on kumottu, mutta moni niistä silti puhuu, joten onko perää?

kiitos jos joku osaa vastata:)

18

5024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläinen vain

      Light-tuotteissa on sukraloosia ja aspartaamia, jotka ovat monissa tapauksissa (kuten mehuissa ja limuissa) paljon pahempia vaihtoehtoja kuin tavallinen sokeri.
      Toki tietenkin esimerkiksi jogurtissa sokeroimaton vaihtoehto on parempi kuin sokeroitu.
      Liiallinen makeutusaineiden käyttö on oikeasti haitallista, suosittelen välttämään niin paljon kuin voit.
      Kokeile hedelmäsokerilla makeutettuja tai kokonaan makeuttamattomia tuotteita, ne ovat aina parempia vaihtoehtoja, eivätkä maistu yhtään pahemmalle =)

      • Gemma-

        Mä kans oon syönyt jogurtit ja limut aina mahd. vähäkalorisina ja vähäsokerisina = makeutusaineisina. Nyt sit join kahvini ilmanmakeutusainetta ja söin ihan "rasva-sokeri-jogurttia" tosin sitä sit toki puolet vähemmän ku oisin rasvatonta ja sokeritonta syönyt. Nytku aloin taas käyttää makeutusainetta niin maha alkoi reistailla. Suorastaan vatsanväänteitä ja kouristuksia tuli. :S ei hyvä siis. Enpä taida palata niihin enään...


      • ei alkuper kirjoittaja
        Gemma- kirjoitti:

        Mä kans oon syönyt jogurtit ja limut aina mahd. vähäkalorisina ja vähäsokerisina = makeutusaineisina. Nyt sit join kahvini ilmanmakeutusainetta ja söin ihan "rasva-sokeri-jogurttia" tosin sitä sit toki puolet vähemmän ku oisin rasvatonta ja sokeritonta syönyt. Nytku aloin taas käyttää makeutusainetta niin maha alkoi reistailla. Suorastaan vatsanväänteitä ja kouristuksia tuli. :S ei hyvä siis. Enpä taida palata niihin enään...

        Sanotte; ei hyviä. Mutta mitä ne aiheuttaa? Miten vaikuttaa ihmiseen? Aiheuttaako syöpää vai mitä????


      • ananaskookos
        ei alkuper kirjoittaja kirjoitti:

        Sanotte; ei hyviä. Mutta mitä ne aiheuttaa? Miten vaikuttaa ihmiseen? Aiheuttaako syöpää vai mitä????

        Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti oli jo kuullut makeutusaineiden haitoista, varmaan siksi ei niistä vastauksissa spekuloitu.
        Mutta: Paljon käytettynä makeutusaineet ovat tosi haitallisia hampaille. Aiheuttaa eroosiota hammaskiilteessä ja sulattaa sitä.
        Lisäksi aspartaami tuottaa hajotessaan mm. metanolia. Se vaikuttaa keskushermostoon ja aiheuttaa päänsärkyä ja pahimmillaan sokeutta.
        Huom, tämä ei tietenkään koske ihmisiä jotka juovat pari light-limupulloa viikossa, mutta päivittäinen makeutusaineiden suurkäyttö on haitallista!
        Tuliko selväksi :)


      • kuuromykkäsokea
        ananaskookos kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti oli jo kuullut makeutusaineiden haitoista, varmaan siksi ei niistä vastauksissa spekuloitu.
        Mutta: Paljon käytettynä makeutusaineet ovat tosi haitallisia hampaille. Aiheuttaa eroosiota hammaskiilteessä ja sulattaa sitä.
        Lisäksi aspartaami tuottaa hajotessaan mm. metanolia. Se vaikuttaa keskushermostoon ja aiheuttaa päänsärkyä ja pahimmillaan sokeutta.
        Huom, tämä ei tietenkään koske ihmisiä jotka juovat pari light-limupulloa viikossa, mutta päivittäinen makeutusaineiden suurkäyttö on haitallista!
        Tuliko selväksi :)

        Minulla on tuota ikää jo yli viidenkymmenen ja olen makeutusaineita käyttänyt 70-luvun alusta asti. Silloin ei ollut kuin tosi pahaa hermesetasta joka oli pelkkää sakariinia. PepsiMaxia menee nykyään aika paljon ja lisäksi light-mehuja, jugurtit, makeutustabut teessä, canderel-jauhe esim. rahkassa, pastillit ja purkka ym. En ole sokea eikä päätä ole särkenyt moneen vuoteen. Siinä mielessä esim. alkoholi on pahempi myrkky, aiheuttaa takuuvarmasti päänsäryn :) Siksipä en ole kyseisestä vaivasta moneen vuoteen kärsinyt, kun en enää alkoa käytä ja keinomakeista ei tule mitään haittoja. Hampaatkin on vielä suussa mitä ei voi sanoa kaikista sokeria popsivista ikätovereista. Kyllä tämä on lähinnä ihan henk.kohtainen valinta kuka mitäkin haluaa syödä. Ihan turhaa luoda hysteriaa tässäkään asiassa.


      • sulla
        kuuromykkäsokea kirjoitti:

        Minulla on tuota ikää jo yli viidenkymmenen ja olen makeutusaineita käyttänyt 70-luvun alusta asti. Silloin ei ollut kuin tosi pahaa hermesetasta joka oli pelkkää sakariinia. PepsiMaxia menee nykyään aika paljon ja lisäksi light-mehuja, jugurtit, makeutustabut teessä, canderel-jauhe esim. rahkassa, pastillit ja purkka ym. En ole sokea eikä päätä ole särkenyt moneen vuoteen. Siinä mielessä esim. alkoholi on pahempi myrkky, aiheuttaa takuuvarmasti päänsäryn :) Siksipä en ole kyseisestä vaivasta moneen vuoteen kärsinyt, kun en enää alkoa käytä ja keinomakeista ei tule mitään haittoja. Hampaatkin on vielä suussa mitä ei voi sanoa kaikista sokeria popsivista ikätovereista. Kyllä tämä on lähinnä ihan henk.kohtainen valinta kuka mitäkin haluaa syödä. Ihan turhaa luoda hysteriaa tässäkään asiassa.

        kyllä tosiaan havaittavissa. Minun nähdäkseni edellinen kirjoittaja sanoi nimenomaan että suuria määriä käytettäessä makeutusaineet ovat haitallisia.


      • kuuromykkäsokea
        sulla kirjoitti:

        kyllä tosiaan havaittavissa. Minun nähdäkseni edellinen kirjoittaja sanoi nimenomaan että suuria määriä käytettäessä makeutusaineet ovat haitallisia.

        Näyttäisi olevan sielläkin "päässä" sitä sokeutta :) Eikö yli neljänkymmenen vuoden päivittäinen käyttö ole mielestäsi suuri määrä? Vai luulitko että makeutusainetta ei ole lisätty mainitsemiini light-tuotteisiin? Voi kertoa sinulle että makeutustabletit ja-jauheet, light-mehut, PepsiMax, Sokerittomat pastillit, sokerittomat jugurtit ym. sisältävät keinomakeutusaineita (esim. aspartaami, sukraloosi ym.)Jos et itse käytä näitä vaan sokeria, mitä siitä voimme päätellä? Mitä ilmeisimmin sokeri aiheuttaa ainakin sokeutta mutta myös aivotoiminnan häiriöitä (luetun ymmärtäminen). Nooh.....vitsi vitsi :)


      • hermo menee jo
        kuuromykkäsokea kirjoitti:

        Näyttäisi olevan sielläkin "päässä" sitä sokeutta :) Eikö yli neljänkymmenen vuoden päivittäinen käyttö ole mielestäsi suuri määrä? Vai luulitko että makeutusainetta ei ole lisätty mainitsemiini light-tuotteisiin? Voi kertoa sinulle että makeutustabletit ja-jauheet, light-mehut, PepsiMax, Sokerittomat pastillit, sokerittomat jugurtit ym. sisältävät keinomakeutusaineita (esim. aspartaami, sukraloosi ym.)Jos et itse käytä näitä vaan sokeria, mitä siitä voimme päätellä? Mitä ilmeisimmin sokeri aiheuttaa ainakin sokeutta mutta myös aivotoiminnan häiriöitä (luetun ymmärtäminen). Nooh.....vitsi vitsi :)

        "Minulla on tuota ikää jo yli viidenkymmenen ja olen makeutusaineita käyttänyt 70-luvun alusta asti."
        Missä kohdassa sanoitkaan jotain päivittäisestä käytöstä tai muutenkaan siitä kuinka paljon käytät? Ettei nyt itselläsi sattunut jäämään joku sieltä välistä kirjoittamatta?
        Sitäpaitsi, päivittäinenkään käyttö ei välttämättä tarkoita suurkulutusta.
        Sadannen kerran: PÄÄNSÄRKY JA SOKEUS AIHEUTUVAT TODELLA SUURESTA MAKEUTUSAINEIDEN KÄYTÖSTÄ, ja tuollaisetkin tapaukset ovat suht harvinaisia ja riippuvat paljon ihmisen henkilökohtaisesta sisäelinten toiminnasta.
        Pääsikö tämä tieto nyt sinne keskustelumme mummo-osastollekin.


      • niin hän sinä luulet
        kuuromykkäsokea kirjoitti:

        Minulla on tuota ikää jo yli viidenkymmenen ja olen makeutusaineita käyttänyt 70-luvun alusta asti. Silloin ei ollut kuin tosi pahaa hermesetasta joka oli pelkkää sakariinia. PepsiMaxia menee nykyään aika paljon ja lisäksi light-mehuja, jugurtit, makeutustabut teessä, canderel-jauhe esim. rahkassa, pastillit ja purkka ym. En ole sokea eikä päätä ole särkenyt moneen vuoteen. Siinä mielessä esim. alkoholi on pahempi myrkky, aiheuttaa takuuvarmasti päänsäryn :) Siksipä en ole kyseisestä vaivasta moneen vuoteen kärsinyt, kun en enää alkoa käytä ja keinomakeista ei tule mitään haittoja. Hampaatkin on vielä suussa mitä ei voi sanoa kaikista sokeria popsivista ikätovereista. Kyllä tämä on lähinnä ihan henk.kohtainen valinta kuka mitäkin haluaa syödä. Ihan turhaa luoda hysteriaa tässäkään asiassa.

        makeutusaineiden tuottamat haitat ovat yksilöllisiä. Esimerkiksi eräs italialainen tutkija oli tutkinut aspartaamia rotilla ja hän huomasi joillain yksilollä syöpää ja sokeutta.


    • suurista määristä

      Kaippa niistä jotain haittaa on, mutta sillon täytyy syödä säännöllisesti suuria määriä. Esim. light limsaa ei ole turvallista juoda yli 3 litraa päivittäin. Tuskin niistä muistakaan sitten niin paljon kertyy että haittavaikutuksia käytännössä tulee. Jos maha kestää.

      • Makeaa..

        Kokeilkaapa Steviaa makeutukseen, se on kasvi ja luonnollisin kalorittomista makeuttajista. Ei mene pitkään kun suomessakin saadaan Stevialla teollisesti makeutettuja elintarvikkeita. Ulkomailla niitä jo on kuten myös Steviakokista.


      • -M-
        Makeaa.. kirjoitti:

        Kokeilkaapa Steviaa makeutukseen, se on kasvi ja luonnollisin kalorittomista makeuttajista. Ei mene pitkään kun suomessakin saadaan Stevialla teollisesti makeutettuja elintarvikkeita. Ulkomailla niitä jo on kuten myös Steviakokista.

        sitä Steviaa löytäisi? En ole toistaiseksi kyseiseen aineeseen törmännyt kaupoissa, olen kyllä koittanut katsella... Onko sitä myös jauheena, nesteenä ja tabuina?


      • Steviaa
        -M- kirjoitti:

        sitä Steviaa löytäisi? En ole toistaiseksi kyseiseen aineeseen törmännyt kaupoissa, olen kyllä koittanut katsella... Onko sitä myös jauheena, nesteenä ja tabuina?

        Täältä voit tilata Steviaa ja saa sitä muualtakin.
        http://www.luonnonkeskus.fi/stevia.php


      • nennu23
        Steviaa kirjoitti:

        Täältä voit tilata Steviaa ja saa sitä muualtakin.
        http://www.luonnonkeskus.fi/stevia.php

        Mikäli makeutusaineilla höystettyjä ravintoaineita menee paljon, kannattaa kääntää katse ruokavalioon. Miksi sitä makeaa tekee mieli niin paljon? Todennäköisesti ruuasta puuttuu oikeita ravintoaineita, jotka sitten korvataan makeutusaineilla. Pidemmän päälle kärsii aliravitsemuksesta, vaikka energiatarve tulisi täyteen. Maha täyteen siis kunnon ruualla niin ei vaivaa makeahammastakaan enää. Tieteellisesti todeistettu, suosittelen.


    • laiha vai lihava?

      Onko noin runsaalla määrällä makeutusaineita vaikutusta painoosi? Lihotko niistä huolimatta?

    • suomessa

      joka paikassa, joissakin maissa kielletty. 11 vuodessa saatu yliannostus johti kilpirauhasen vaurioitumiseen,rytmihäiriöihin,jne. Oireet katosivat reilussa viikossa, kun ruoasta poissuljettiin aspartaami ja asesulfaami-k. Näitä tapauksia on lääkärin mukaan koko ajan enemmän, mutta mikään taho ei ota vastuuta, koska Elintarvikeviraston kanta on luotettava.

      • kilpirauhasen

        vaurioitumisella tarkoitetaan? Vajaa- vai liikatoimintaa? Mulla on hidas aineenvaihdunta, ja syön nykyään vähemmän kuin vuosi sitten (oon kirjannut kaikki syömiseni ylös 1,5 vuoden ajalta), mutta paino ei laske vaan pikemminkin nousee. Sukupuoleltani oon nainen, 18 vuotta. Luulisi kulutuksen olevan vielä suht korkea iän puolesta.

        Käytän yleensä päivittäin n. 10 tl hermesetasta puuroon ja rahkaan, ja makeutan kahvini(n.5-6 kuppia)päivän mittaan yhteensä n.20 hermesetas gold tabletilla. Lisäksi usein n.puoli litraa pepsi maxia yms. keinomakeutettua juomaa. Onko tämä vielä kohtuu käyttöä, vai pitäsikö mun vähentää keinomakeutusaineiden käyttöä?


      • vajaa-
        kilpirauhasen kirjoitti:

        vaurioitumisella tarkoitetaan? Vajaa- vai liikatoimintaa? Mulla on hidas aineenvaihdunta, ja syön nykyään vähemmän kuin vuosi sitten (oon kirjannut kaikki syömiseni ylös 1,5 vuoden ajalta), mutta paino ei laske vaan pikemminkin nousee. Sukupuoleltani oon nainen, 18 vuotta. Luulisi kulutuksen olevan vielä suht korkea iän puolesta.

        Käytän yleensä päivittäin n. 10 tl hermesetasta puuroon ja rahkaan, ja makeutan kahvini(n.5-6 kuppia)päivän mittaan yhteensä n.20 hermesetas gold tabletilla. Lisäksi usein n.puoli litraa pepsi maxia yms. keinomakeutettua juomaa. Onko tämä vielä kohtuu käyttöä, vai pitäsikö mun vähentää keinomakeutusaineiden käyttöä?

        toimintaa. Nykyisemmin lähes täyttä toimimattomuutta. Lisänä se, että labratulokset ovat alusta asti olleet erikoiset, jotkin osa-alueet ok,toisten perusteella etsitty aivokasvainta, jne.Esim. pelkkä tsh-arvo oli vain hiukan alle normin. Useampi lääkäri hoitanut burn outia, kunnes vastaan tuli Lääkäri, jota kiinnosti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe