Ruskeakastike?!

Anni

Auttakaapa nuorta tyttöä, joka asustaa nyt yksin ja yrittää tehdä itse ruokansa...
Eli: Miten tehdään sellainen tavallinen ruskeakastike esim. lihapullien kanssa? Kertokaa sellainen helppo ohje.
Kiitos vastanneille!

6

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JustMe

-sulata rasva (voi tai paistamiseen sopiva margariini) pannulla
      -heitä vehnäjauhoja sulaan rasvaan (niin paljon että tulee sellanen sinappia vähän kiinteämpi seos)
      -anna ruskistua vähän
      -kaada vettä pannuun ja anna kiehua ja saeta hiljalleen

PS: Määrät oppii vaan tekemällä, itse en ikinä mittaile vaan olen oppinut oikeat määrät kokeilemalla

Siitä se lähtee, koklaileen vaan! :)

• tuppu

Helpoiten onnistuu, kun ruskistat vehnäjauhot teflonkattilassa ja lisäät joukkoon vettä )sopivastti) ja sitten mausteet, esim lihaliemijauhe, pippuri, suola tms. jne. Tämä on myö aika kevyt versio ruskeasta kastikkeesta. Jos laitat sipulia, se kannattaa kuulottaa etukäteen.

• mies kyökistä

Iteki ihmettelin et miten semmosen sais aikaan. Ohjeet on hyviä ja paikallaan mutta niissä ei oteta tämmösiä uusavuttomia huomioon.

Teflonpannu auttaa, mutta opettelin tavallisessa kattilassa (ei liikaa välineurheilua, nääs).

"Nokare rasvaa, lusikallinen jauhoja" - näinhän niissä sanotaan. Niinpä tein, sehän kuivui kasaan samantien, alkoi palaa pohjaan joten äkkiä vettä perään ja tulos: vaaleaa litkua.

Kämmärin vinkki: Pistä rasvaa tarpeeksi, jos ohjeessa lukee nokare, pistä 2 tai 3, tai vaikka 4 jos luonto kestää. Itse käytän öljyjä (pullossa), eivät käryä ja ovat kevyempiä ja halvempia. Pistän tarpeeksi että kattilan pohja peittyy ja vielä kerta kielon päälle.

"Sopivasti", ruokalusikallinen (noin), jauhoja perään. Mulla hellassa virtaa täs vaihees yleensä 4 tai 5. Sit malttia - ei ne jauhot ruskistu simsalabim, vaikka ohjeissa puhutaan jostain epämääräisestä "hetkisestä". Voi mennä minuutteja, eikuiteskaa yli 5. Siks ei kannata pitää levyä ihan täysillä kun siihen menee aikaa. Ja täytyy muistaa "liikutella" niit jauhoi etteivät pala pohjaan kiinni. Eli jauhot pitää "paistaa".

Iloisesti yllättyen huomasin että jauhot alkoivat tummua :) Leikin jauhojen ja lastan kanssa kunnes ne on vähintään semmoisia pähkinänruskeita. Ei kuiteskaan mustia (vrt. kahvin purut) sillon ne on palanu ja saat niistä karsinogeenejä.

Täss vaiheessa olet voiton puolella.

Sitten liruttelet mukaan ensin vähän vettä (sihisee ja kiehahtelee ilkeesti), SEKOITAT paksuksi sotkuksi ja lisäät pikkuhiljaa sekoittaen loput vedet. Ite otan hanasta kuumaa 1,5-2,5 mukillista (älä kysy desejä, mun mitta on muki).

Anna vähä kiehua että jauhot turpoaa, tulee tasaista, ei klönttejä, sekoittele.

Lisää mausteet, lihat, tai mitä nyt haluutkin.

Keittele hauduta viä vähän hissukseen.

Voilá - ruskea kastike on valmis ja siitä tuli ruskeaa ilman lihalientä ja ketsuppia :)

Lihalientä kyllä voi lisätä kuution jos muut eineet ei ole kovin "lihaisia" tai et ole varma paljonko pistät suolaa, ja antaahan se vielä hyvän makusäväyksen. Kunhan muita mausteita ei sit ole tonneittan. Silppua kuutio ennen kuin paiskaat pataan, liukenee nopeammin ja tasaisesti.

PS. Jos haluat kuullottaa sipulia sekaan, ni tee se ennen jauhojen lisäämistä.

PPS. Ruoanlaitto ei onneks ole ydinfysiikkaa, kaikkee voi pistää ja tehdä oman maun mukkaa, vähä sinnepäin (leiki hullua professoria - on hauskempaa). Toisin on sit leivonnan laita, kaakut voi tulla silmille ku dynamiitti - jos ei muuten niin kritiikkinä kahvipöydässä :)

PPPS. Jauheliha, spagetti ym. kastikkeissa kunnon töräys ketsuppia antaa italiaano-meininkiä, ja makua. Kokolihakastikkeeseen suosittelen vastaavaa töräystä sinappia, tulee yllättävän hyvää. Mutta sinapin laatu ratkaisee aika paljon - onko McCormick vai Turun, eiku Auran.

• Justiina

Hei kiitti kaikille, jotka todella pelasti mut! Yritän huomenissa tehdä sitä kastiketta, eli kattoo ny miten onnistun! Ja nimim."mies kyökistä": kiitti todella valaisevasta vastauksesta!=)

• Kehveliukko
        Justiina kirjoitti:

Hei kiitti kaikille, jotka todella pelasti mut! Yritän huomenissa tehdä sitä kastiketta, eli kattoo ny miten onnistun! Ja nimim."mies kyökistä": kiitti todella valaisevasta vastauksesta!=)

Ruskeempaakin siitä soosista saa kun laittaa soijaa, mutta sitten ei kannata lisätä suolaa sekaan maistamatta ensin.

• mies kyökistä
        Justiina kirjoitti:

Meidän ei-ammattilaisten täytyy pitää yhtä, muuten joku Sikke Sumari jyrää meitin (väittää olevansa kokki, mutta eihän sillä oo ees lihaa luiden päällä...)

Jos et ekalla kerralla onnistu kastikkeen kanssa ni yritä rauhassa muutama kerta, kyllä se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe