Rasvaton jauhelihakastike !

Hitaasti mutta varmasti

Olen alkanut kehitellä terveellisempiä muunnelmia vanhoista perinteisistä ruokalajeista. Tässä yksi resepti, eli lähes rasvaton jauhelihakastike. Ainekset: 400g vähärasvaista jauhelihaa, 2 rkl vehnäjauhoa, kasvisliemikuutio, valkopippuria ja sopiva määrä vettä. Ruskista jauheliha kevyesti. Huuhtele lävikössä rasvat pois lämpimällä vedellä. Sekoita pannulla jauhot ja mausteet jauhelihaan. Lisää vesi ja liemikuutio. Kuumenna ja sekoita. Perhe ei huomannut mitään eroa entiseen!
Jos sinulla on vinkkejä terveellisistä mutta maistuvista ruuista, kirjoittele tänne!

19

6005

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä on

jos pesee jauhelihasta rasvat pois ja laittaa tilalle vehnäjauhoa? Rasva tekee lihasta maukasta ja on ihan luonnollista eläinrasvaa eikä mitään margariinihöttöä.

• hitaasti mutta varmasti

Korkeiden kolesteriarvojen vuoksi koetan saada eläinrasvojen käytön minimiin, haitallinen kolesteroli kun on pelkästään eläinkunnasta peräisin. Ja vehnäjauhohan on eläinrasvaan verrattuna suorastaan terveysruokaa!

• vielä terveellisempi

sitä jauhelihaa. Silla tavalla saat heti epäterveellisen kovan rasvan pois. Sen jälkeen voit ruskistaa lihan, jos haluat, terveellisessä pehmeässä rasvassa, kuten esim. valkosipuli- tai chilirypsiöljyssä. Valkoisten ravintoköyhien vehnäjauhojen sijaan käytän aina ruisjauhoja, jotka antavat kivaa makua ja suurustavat kastikkeen.

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin olen ajatellut, että keitettynä lihasta tulee aivan mautonta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Ruisjauhoa pitää myös kokeilla, jos se tosiaan sopii suurukseksi siinä missä vehnäjauhokin, tai itse käytin kyllä hiivaleipäjauhoa.

Eläinrasvassa on kolesterolia, joten tottakai sen poistaminen tekee ruuasta huomattavasti terveellisempää. 400 grammassa vähärasvaistakin jauhelihaa (10%) on 40 grammaa eläinrasvaa!!

• elliivoo
        hitaasti mutta varmasti kirjoitti:

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin olen ajatellut, että keitettynä lihasta tulee aivan mautonta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Ruisjauhoa pitää myös kokeilla, jos se tosiaan sopii suurukseksi siinä missä vehnäjauhokin, tai itse käytin kyllä hiivaleipäjauhoa.

Eläinrasvassa on kolesterolia, joten tottakai sen poistaminen tekee ruuasta huomattavasti terveellisempää. 400 grammassa vähärasvaistakin jauhelihaa (10%) on 40 grammaa eläinrasvaa!!

Olen jo vuosia soveltanut kevyempää linjaa tavallisissa ruoissa. Vehnäjauhoja en karta koska sehän kuuluu myös kevyeen "välimeren ruokavalioon". Siellä päin maailmaa ei rukiista ole nähty edes unta :). Myös valkokastikkeet esim. lasagneen voi tehdä ilma rasvasuurusta kun vatkaa jauhot kylmään maitoon. Kanakastike ilman rasvaa syntyy samoin kuin jauhelihakastike. Herkkusienistä saa mojovan sienisoosin kun lisää ainoastaan lusikallisen rypsiöljyä ja suurustaa siihen jauhot. Nesteenä rasvaton maito. Perunaa käytämme enää harvoin. Riisi ja pasta on tummaa. Salaattia joka aterialla iso kulhollinen.

• Tomaattikastike

kastiketta saa käyttämällä veden ja jauhon sijaan maustettua tomaattimurskaa. Sinne sekaan pari lihaliemikuutiota, valkosipulia, chiliä, yrttejä ja noin teelusikallinen sokeria isoon padalliseen kastiketta (sokeri poistaa keitetyn tomaatin väkevän sivumaun, jos sellaista on). Keitetään niin pitkään kuin hermot antaa myöten. Sitä parempaa tulee mitä pidempään viitsii keittää.

Hyvää on ja kevyttä, minulla on tällaista kastikepohjaa ilman lihaa pakastimessa lähes aina. Tätä kannattaa tehdä iso padallinen kerralla ja pakastaa, ei tarvitse jatkuvasti tuntikausia keitellä. Ei mene pakastamisessa miksikään. Sitten sekaan 7 %:n kalkkunajauhelihaa tai 10 %:n kevytjauhelihaa ja lyhyt kuumennus. Tuota jauhelihaa ei kannata keitellä tuntikausia, vaan laittaa vasta melkein valmiiseen kastikkeeseen. Pakastettuun vasta sulatettaessa.

• vielä terveellisempi

että sitä rasvavettä ei olisi hyvä kaataa viemäriin. Keittoveden kannattaa antaa jäähtyä niin rasva kovettuu pintaan. Sen voi kaapia siitä roskikseen ja sitten vasta voi kaataa veden viemäriin. Siinä myös on helppo todeta, kuinka paljon rasvaa oikein se jauheliha sisältää. Jouluisinhan aina muistutetaan, ettei kinkun liemiä pidä kaataa kuumana suoraan viemäriin, sillä tönkkö kovettunut rasva on iso rasite vedenpuhditamolle ja putkille. Keittoveden voi muuten maustaa suolalla.

• kokki889

kyllä jauhelihasta tulee mautontonta silloinkin, kun peset sen lämpimällä vedellä?

kokki889 kirjoitti:

kyllä jauhelihasta tulee mautontonta silloinkin, kun peset sen lämpimällä vedellä?

Tekemäni kastike oli kyllä namia, ei tosiaankaan mautonta. Ja taas on pudonnut kilo painosta! Jee! Huom. tarkoitukseni on tehdä sellaista ruokaa, joilla saan pudotettua painoani ilman, että joudun syömään vastenmielistä ruokaa. Haluan syödä suht samaa ruokaa kuin aiemminkin, mutta vähemmillä kaloreilla. Soijarouhepihveille ja itusalaateille ym. moskalle sanon ei kiitos!

elliivoo kirjoitti:

Olen jo vuosia soveltanut kevyempää linjaa tavallisissa ruoissa. Vehnäjauhoja en karta koska sehän kuuluu myös kevyeen "välimeren ruokavalioon". Siellä päin maailmaa ei rukiista ole nähty edes unta :). Myös valkokastikkeet esim. lasagneen voi tehdä ilma rasvasuurusta kun vatkaa jauhot kylmään maitoon. Kanakastike ilman rasvaa syntyy samoin kuin jauhelihakastike. Herkkusienistä saa mojovan sienisoosin kun lisää ainoastaan lusikallisen rypsiöljyä ja suurustaa siihen jauhot. Nesteenä rasvaton maito. Perunaa käytämme enää harvoin. Riisi ja pasta on tummaa. Salaattia joka aterialla iso kulhollinen.

Tänä viikonloppuna teenkin Lasagnea! Valkokastike ilman rasvaa, voisi kokeilla broilerinjauhelihaa, vähärasvaista juustoa kohtuudella, reilusti juureksia raasteena, mausteita mukaan, mm. chiliä, josta meillä tykätään kovasti. Jep, eikun hommiin vaan!

• ääh

Varmasti olet ottanut myös huomioon huuhtelevasi viemäristä alas samalla osan lihan elimistölle tärkeistä kivennäisaineista?

Tällä hetkellä pääasia on saada painoni alas! Tulen sairastumaan diabetekseen ja sepelvaltimotautiin lähivuosina, kaikki riskitekijät puhuvat sen puolesta. Kasvissyöjätkin pärjäävät hyvin ilman noita kivennäisaineita ja joka iikka napsitaan monivitamiinipilleri päivässä, joten eiköhän tässä pärjätä.

• kkkkkkkkkkkkkkkk

Uehdä soosi jauhetusta paistista ( kauppiaalta .saattaa saada , tai voit jauhaa itse).
      Unohda liemikuutio ja vehnäjauhot - käytä tilalla raastettuja kasviksia - porkkana, sipuli, kesäkurpitsa, selleri, palsternakka jos ei kaikkeä löydy niin laitat sitä mitä on ja vielä parempaa tulee jos lisäät joukkoon vielä muutaman tomaatin pieniä paloina sekä tuoreita yrttejä.

Sattuu vaan olemaan pulaa sekä ajasta, että rahasta. Ruuan pitäisi syntyä halvalla ja vähällä vaivalla. Kuivattuja kasviksia olen alkanut käyttää makua antamaan. Saa Lidlistä suht edullisesti.

• ruokaniksipirkka

Lisää näitä hauskoja ruokaohjeita. Toivottavasti ei kukaan ottanut vakavasti jauhelihanpesureseptiä.

...ellen olisi saanut näillä nauretavilla tempuillani painoani tippumaan. Olen vuosia yrittänyt saada raskauskilojani karistettua. Ei vaan ole aiemmin onnistunut ei millään. Näillä typerillä tempuilla (joista loput pidänkin omana tietonani) paino on tippunut parissa kuukaudessa jo viisi kiloa. Jee!

• hitaasti muttä varmasti

Kokkasin juuri herkullista kastiketta pestystä broilerjauhelihasta. 400g broilerijauhista paistetaan tilkassa öljyä ja rasvat huuhdellaan pois lävikössä. Pari ruokalusikallista jauhoa sekaan ja vettä sopivasti. Sekoitellaan. Lisätään purkillinen ananasmurskaa,tuoreita paprikasuikaleita, puoli pss. pakasteherneitä, kasvisliemikuutio, curryä, chiliä, tilkka soijakastiketta, jos kaipaa suolaa. Tarjoillaan nuudeleiden kera. Kevyttä ja namia!

• rasvatonta

rasvatonta kirjoitti:

Hei,
        sinä kun olet innokas pesemään rasvaa pois, kai olet tietoinen, että ihmisen elimistö tarvitsee myös rasvaa. Kaikesta rasvasta ei pidä siis luopua, vaikka ollaankin laiharilla.

http://www.poliklinikka.fi/?page=1693652&id=5879710

Tietääkseni ihminen ei tarvitse eläinperäistä, kolesterolia sisältävää rasvaa lainkaan. Käytän kyllä öljyä ja leivän päälle kasvistanolia sisältävää margariinia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe