velliä..

äippä ja poika kohta 4 kk

Heippa! Tuota minulle neuvottiin eilen neuvolassa, että jos haluan, voin aloittaa siinä 4 kuukauden kohdalla maissi- tai riisivellin antamisen. No kyselin sitten että missä määrin niin sanoi vain että ensin tietysti totutellen pieniä määriä ja siitä sitten eteenpäin. No mutta en tajunnut kysyä, että oliko nyt sitten tarkoitus alkaa antaa velliä esim. joka aterian yhteydessä hieman ja sitten aina maitoa päälle, tai ensin...? Onko kokemuksia?
Sitten vielä ihmettelin(enkä tajunnut sitäkään kysäistä) että miksi aloitetaan velli, eikä esim. hedelmäsose? Kun joskus näkee luettavan, ettei vellejä edes suositella lapsille.

Haluan aloittaa jotain muuta kuin maitoa siksi, koska poika syö lähes koko ajan. N. tunnin välein mutustelee tissiä ja se alkaa jo käydä voimille. Korvikkeistakin kysyin, ja neuvolan täti sanoi vain että rintamaito on ensisijainen, älä anna korviketta, jos vaan rintasi eivät ole kovin kipeät..jaahas..

Eli onko teillä kokemuksia vellien aloittamisesta yms.

Kiitos!

5

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tirrirri

      Velleistä ei ole kokemusta, mutta meillä on myös 4kk vanha poika ja aloitettiin vähän antamaan soseita.

      Ensin annettiin banaania kokeeksi ja se upposi kuin kivi. Ja voi sitä ilmettä nyt kun banaanipurkki tulee esille! Poika oikein hytisee ja maiskuttelee silmät sirrissä :) Aluksi annoin ihan pikkaisen lusikan kärjellä, kun banaani saattaa kovettaa mahaa ja aiheuttaa ilmavaivoja.

      Kyselin neuvolasta tästä, koska periaatteessa olisin halunnut täysimettää 6kk asti ja siellä sanottiin, että anna mennä vaan. Poika selvästi on itse valmis soseisiin (ollaan nyt banaanin lisäksi kokeiltu ruusunmarjaa ja luumua, kaikki ovat suurta herkkua, banaani toki tietysti se ykkönen ;). 3 rkl kuulemma voi antaa päivässä ilman, että vaikuttaa maidontuotantoon. Meillä ollaan yli viikko syöty ja menee ehkä 2 rkl nipin napin. En ole antamalla antanut vaan katsonut vähän kuinka paljon poika haluaa (ja todennäköisesti haluaisi paljon enemmän kuin annan) ja sitten jos komentelua ei enää kuulu, olen suosiolla pistänyt soseet pois. Itse en halua imettämistä vielä vähentää, joten olen pitänyt soseannokset niukkoina, muussa tapauksessa sitten varmasti annettaisiin aina hitunen enemmän.

      Toiselta neuvolatädiltä sain sellaisen ohjeistuksen soseiden aloittamiseen, että niitä ei pidä antaa nälkään vaan silloin, kun lapsi on pirteä ja iloinen, lähinnä leikin lomassa. Vähitellen sitä sitten voi antaa muulloinkin, mutta siitä pitäisi tehdä hauska ja kiva juttu, ei tuputtaa nälkää huutavalle. Itse olen antanut leikin lomassa ja välillä vähäsen ennen ruokailua; poika nukahtaa tissille.

      Jokainen toki tekee kuten itse tahtoo, meillä on tehty näin ja kaikki ovat iloisia :) Kaveri yritti vellejä vauvalleen antaa jossakin välissä, mutta heillä vauva ei koskaan tottunut pulloon, joten siirtyivät suoraan 5kk iässä syömään puuroa. Hekin aloittivat soseilla, muistaakseni luumulla, kun vauvalla oli vaikeuksia vatsan kanssa.

    • _aada_77

      Me aloitettiin vellit kun vauva oli 4kk. Syynä että söi koko ajan eikä mikään riittänyt. Lisäksi pulauttelua, jonka takia aloitimme myös kiinteät aika pian. Aloitimme maissivellillä joka on vatsaystävällisin. Tehtiin niin että annettiin ensin aamulla, olisi nähnyt jos olisi tullut vatsavaivoja. Annoimme ensin 20ml velliä ja loput maitoa. Seuraavavan iltana 40 ml velliä ja loput maitoa. Ja sitä mukaa lisäsimme vellin määrää, kunnes lopulta annettiin pelkkää velliä. Maissivelli ei meillä kauheasti auttanut yöunien pituuteen, söi siltikin vähän väliä yöllä. Joten siirryttiin peruna-porkkanavelliin, joka tehoaa. Nukkuu nyt koko yön heräämättä vellin avulla! Meillä se auttoi tosi hyvin mutta olen myös kuullut että joillain se ei tehoa ollenkaan.

    • kuin vellejä

      Etenkin jos imetät, niin ennemmin soseita kuin vellejä. Vellit on lähinnä viljalla maustettuja korvikkeita, joten ei kannata viedä niiltä turhaan tilaa vatsassa, kun se (äidin)maito on kuitenkin se pääruoka. Aika kummallista että terveydenhoitaja kehottaa antamaan vellejä jos on sitä mieltä ettei korviketta kannata antaa...

    • Luru

      Meillä alotettiin vellin antaminen n. 4kk ikäisenä kun sitä ennen oli jo lähes pari kuukautta nukkunut yöt kokonaan. Ja 3,5 kk ikäisenä alkoi taas herätä kerran pari yössä eli rintamaito ei enää riittänyt koko yöksi. Sitten ruvettiin antamaan velliä illalla viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa niin johan taas neiti nukkui yöt :)

    • aloittaja

      Oletteko antaneet riisi- vai maissivelliä? Onko maussa paljon eroa? Olen nyt kaksi kertaa ehtinyt kokeilla maissivelliä ja ainakin vielä poika irvistelee vaan ja mussuttaa velliä kovin kauan suussaan. Kaipa siihen tottuu, mutta olisikohan tuo riisivelli paremman makuista..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe