GRILLI/PARILAT PUHTAAKSI?

onko hyviä vinkkejä?

Sain käytettynä kaasugrillin ja pari parilaa,
mutta olivat jättäneet aika moskaisiksi. Kysyisin, miten saisin parhaiten ne puhtaaksi vanhoista ruuan moskista ja rasvasta? Käykö kuuma vesi?

8

5210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vähän riippuu...

      Mitä materiaalia parilat ovat? Jos ovat valurautaa, ehdotan porakonetta ja siihen teräsharjalaikkaa. Puhdistuksen jälkeen kuumaksi ja valelu ruokaöljyllä. Jos taas ovat keraamisia, pelkkä kuuma vesi ja astinpesuaine pitäisi riittää. Ritilät voi putsata myöe tuolla teräsharjalaikalla, miksei massalaikkakin käy, ainakin se on hiukan hellävaraisempi.

      • valurautaa on

        Mukavia grillauksia teillekin.


      • vanha kokki
        valurautaa on kirjoitti:

        Mukavia grillauksia teillekin.

        Mutta käytännön syistä minä kkumentaisin parilan hehkuvaksi ja sitten harjaisin sen teräsharjalla. Homma onhuomattavasti helpompi niin päin. Lopuksi taas kuumennus ja ihran hieronta kuumaan parilaan.
        Valinta on sinun, tonen on vain paljon helpompi.


      • 55556666
        vanha kokki kirjoitti:

        Mutta käytännön syistä minä kkumentaisin parilan hehkuvaksi ja sitten harjaisin sen teräsharjalla. Homma onhuomattavasti helpompi niin päin. Lopuksi taas kuumennus ja ihran hieronta kuumaan parilaan.
        Valinta on sinun, tonen on vain paljon helpompi.

        Riittääköhän grillissä teho siihen, että saat valurautaparilan hehkuvaksi?? Rohkenen epäillä, sillä tehokkaissakaan grilleissä ei ole yleensä yli 20 kW tehoja.

        Jos käytössäsi on kaasuhitsauslaitteet, niin ole hyvä ja kerro siitä myös viestissäsi, ettei harrastelijoilla lopu kesä ja kaasu kesken, kun odottavat parin värin muuttumista punertavaksi (=hehkuva)!


      • 55556666
        55556666 kirjoitti:

        Riittääköhän grillissä teho siihen, että saat valurautaparilan hehkuvaksi?? Rohkenen epäillä, sillä tehokkaissakaan grilleissä ei ole yleensä yli 20 kW tehoja.

        Jos käytössäsi on kaasuhitsauslaitteet, niin ole hyvä ja kerro siitä myös viestissäsi, ettei harrastelijoilla lopu kesä ja kaasu kesken, kun odottavat parin värin muuttumista punertavaksi (=hehkuva)!

        pitää siis lukea, että kun odottavat parilan värin ...


      • vanha kokki
        55556666 kirjoitti:

        pitää siis lukea, että kun odottavat parilan värin ...

        Koska en tarkentanut. Hehkuvan kuuma ei suinkaan tarkoita punahehkuista. Kyllä tavallisen kaasugrillin pitää saada parila hehkumaan, muuten sillä saa viskata vesilintua. Koetappa lieden levyä, kun se on päällä, sekin alkaa hehkua lämpöä, vaikkei ole vielä punainen. Kokeile ellet usko, sillä kuumasta raudasta ruosteet ja palaneet rasvat irtoavat helpommin kuin kylmästä. Punahehkuisesta niitä ei tarvitse irroittaa, ne irtoavat itsestään.


      • !!!!!!!!!!!
        vanha kokki kirjoitti:

        Koska en tarkentanut. Hehkuvan kuuma ei suinkaan tarkoita punahehkuista. Kyllä tavallisen kaasugrillin pitää saada parila hehkumaan, muuten sillä saa viskata vesilintua. Koetappa lieden levyä, kun se on päällä, sekin alkaa hehkua lämpöä, vaikkei ole vielä punainen. Kokeile ellet usko, sillä kuumasta raudasta ruosteet ja palaneet rasvat irtoavat helpommin kuin kylmästä. Punahehkuisesta niitä ei tarvitse irroittaa, ne irtoavat itsestään.

        tuleen parilapuoli alaspäin, kyllä paloivat ja tippuivat,kaikki karstat nuotioon ja sitten vaan rasvaa oikein kunnolla . Tuli puhdasta ja hygieenista.
        Mielikuvitusta kehiin kaikki uusavuttomat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe