Kemi vai Keminmaa

asumaan?

kumpikohan olisi viihtyisämpi seutu ostaa omakotitalo? vastatkoon vain sellaiset henkilöt, jotka ovat asuneet molemmissa paikoissa ja valinneet tietystä syystä toisen.

25

4071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keminmaalainen

      Itse asuin ennen kemissä kunnes n.3 vuotta sitten aloin rakentaa keminmaahan, enkä ole katunut päivääkään....

      keminmaan kunnan asenne rakentajaa kohtaan ratkaisi rakennuspaikan. Hain tonttia molemmista ja kemissä sai "normaaleja" tylyjä vastauksia kaupungilta ja keminmaassa otettiin avosylin vastaan?

      keminmaa on mukava rauhallinen paikka jossa ei näy katukuvassa samanlaisia "hörhöjä" kuten kemissä vaikka vieressä onkin.

      Mun mielipide on ehdottomasti keminmaa....

      • asumaan?

        met haemma hyvää seutu asua ja valmista kohtuuhintaista omakotitaloa.


      • ghjklöä'
        asumaan? kirjoitti:

        met haemma hyvää seutu asua ja valmista kohtuuhintaista omakotitaloa.

        poro?


      • sanoi
        ghjklöä' kirjoitti:

        poro?

        moro sulle :D


    • Varmasti

      Keminmaa on oikea vaihtoehto, kummassakin on tullut asuttua.

      • asumaan?

        juuri Keminmaahan?


      • ei perheille...
        asumaan? kirjoitti:

        juuri Keminmaahan?

        oikea paikka asua. ellei halua perheiden hajoamista tekaistuilla syillä sossareiden puolesta.


    • Nykyisin taas Kemiläinen

      Mielestäni kumpikaan ei asuinpaikkana juuri eroa toisistaan, mutta opiskelupaikat ja kaupat ovat Kemissä paremmin saatavilla. Keminmaassa kyllä rauhallista ja viihtyisää asua, mutta palveluissa on kovasti puutteita. Huhujen mukaan viimeinenkin isompi marketti on lähdössä pois Keminmaasta.
      Tosin isompia kauppoja löytyy 20min ajomatkan päästä Torniosta ja Kemistä.
      Itse olen asunut Torniossa, Keminmaalla ja Kemissä enkä voi moittia asuinympäristöä missään näistä kunnista.

    • Molemmista kokemus

      Keminmaa viihtyisämpi paikka varmasti ympäristön puolesta; hyvät ulkoilureitit, ihanat maisemat, joen läheisyys, rauhallista. Hyviä kauppojakin, vaikka citymarket lähtisikin. Ainoana huonona puolena voi mainita (kuten missä tahansa pienessä kunnassa) sen, että koska valtaosa ihmisistä tuntee toisensa tai ainakin serkun-kissan-kaiman-naima tuntee jonkun, juoruilua ja leimaamista löytyy.
      Kemissä on palveluissa valinnan varaa. Paljon kauppoja, lyhyt matka joka paikkaan, hyvät työllistymismahdollisuudet. Paljon harrastus mahdollisuuksia. Huonona puolena sanoisin, että kovin lapsiystävällistä asuinpaikkaa vaikea löytää; joka alueella omat ongelmansa sen suhteen.

      Meidän perheen valintaan vaikutti: työllistymismahdollisuudet, asuntojen hinnat (Kemissä edullisemmat omakotitalot), päivähoidon nopea järjestyminen ja henkilökohtainen suuttumus Keminmaan Kunnan kyvyttömyyteen järjestää vuokra-asuntoa vesivahinkotilanteessa lapsiperheelle.

      Jos teidän valintaan vaikuttaa ainoastaan asuinseudun viihtyvyys, Keminmaa olisi minun valinta. Jokisuu, Lautiosaari, Maula, Liedakkala ja Kallinkangas ihania asuinalueita.

      • Jäi pois!

        Ja meidän valinta oli siis Kemi! :D Unohdin vallan sen laittaa.


    • hieman lisää...

      Olen asunut Kemissä, keminmaassa ja Torniossa. Nykyään asun Kemissä.

      Keminmaassa asuin omakotitalossa 20 vuotta. Keminmaata kehutaan pikkuisen liikaa asuinpaikkana. Esimerkiksi Jokisuu on oikeastaan nukkumalähiö, josta puuttuvat kaikki palvelut. Päivähoitoon on hankala saada lapsi ja meilläkin piti välillä kuljettaa Liedakkalaan asti hoitoon.

      Lassilan koulussa on paljon oppilaita ja koulu on jo liian pieni oppilasmäärään verrattuna. Lisäksi oin sen, että muualta muuttaneen lapsia kohdeltiin eri tavalla kuin "aitoja" keminmaalaisia.

      Keminmaassa on samat suvut hoitaneet kunnan asioita vuosi kausia ja täytyy olla hyvät suhteet, että palvelua saa.

      Hyvää oli joen läheisyys ja ulkoilumahdollisuudet, tosin jos oikeasti haluaa hiihtämään niin Kallille pitää mennä. Leikkikenttiä on lapsille vähän.

      Tornio taas on todella sisäänpäin lämpiävä paikka. Joka paikassa tuli esille se, että eri kaupunginosat kiistelivät palvelujensa puolesta. Torniossa parasta oli Haaparanta.

      Muutamia vuosia sitten muutimme Kemiin ja olemme olleet tyytyväisiä. Palvelut ovat pelanneet ja liikuntamahdollisuuksia on paljon. Lasten kuljettaminen harrastuksiin väheni, koska Kemissä he pystyvät itse menemään pyörällä tai kävellen. Kemissä on tosi hyvä uimahalli ja kesällä viihtyisä ranta.

      Asuntojen hinnat ovat Kemisssä halvemmat ja jos haluaa, että rahaa jää muuhunkin kuin asuntolainen lyhennykseen nin valintani oli Kemi.

      Jokaisella tietysti on oma vastuu omasta viihtymisestään. Jos itsellä n aina naama norsun***lla niin sekin vaikuttaa viihtymiseen.

    • Nyt Oulusa

      Perheeni on asunut Jokisuulla Keminmaassa 4 vuotta ja Kemin keskustassa 8 vuotta. Ehdottomasti Kemi on parempi paikka asua. Palvelut on lähellä ja niitä on paljon enemmän, lapsille harrastuksiakin on enemmän ainakin kulttuuripuolella. Keminmaalaiset ovat minustakin sisäänlämpiävää porukkaa, varsinkin jos et itse ole alkuperäisasukki.

    • asumaan?

      Kaikista hyvistä kommenteista.

      • Muuallakin asunut

        sanoisin kuitenkin , että Keminmaa on hyvä paikka asua ja elää. Meillä on mahdollisuuksia valita, mille kylälle haluaa asettua. Jos on pieniä lapsia, niin ehdottomasti Liedakkala on silloin se paikka, sillä siellä on pieni kyläkoulu, jossa lasten on turvallista aloittaa koulunkäyntinsä . Ja Lautiosaaressa on rauhallista ja hyviä asuinpaikkoja ihan koulun läheltä ja sieltä löytyy vielä ne tärkeimmät palvelut, kuten pankki, posti , lähikaupat ja neuvola ja matkaa Kemiin ei ole kuin 7 km. ja kuntakeskukseen 4km.
        Ennenkaikkea esim. Lautiosaaressa on rauhallista ja turvallista asua, kuten Keminmaassa yleensäkin ja sille osaa antaa arvoa, ainakin itse arvostan sitä eniten. Ja mitä tulee päivähoitopaikkojen saantiin, niin kyllä Keminmaassa on aina paikka järjestynyt, joten suosittelen lämpimästi Keminmaata.


      • sen että
        Muuallakin asunut kirjoitti:

        sanoisin kuitenkin , että Keminmaa on hyvä paikka asua ja elää. Meillä on mahdollisuuksia valita, mille kylälle haluaa asettua. Jos on pieniä lapsia, niin ehdottomasti Liedakkala on silloin se paikka, sillä siellä on pieni kyläkoulu, jossa lasten on turvallista aloittaa koulunkäyntinsä . Ja Lautiosaaressa on rauhallista ja hyviä asuinpaikkoja ihan koulun läheltä ja sieltä löytyy vielä ne tärkeimmät palvelut, kuten pankki, posti , lähikaupat ja neuvola ja matkaa Kemiin ei ole kuin 7 km. ja kuntakeskukseen 4km.
        Ennenkaikkea esim. Lautiosaaressa on rauhallista ja turvallista asua, kuten Keminmaassa yleensäkin ja sille osaa antaa arvoa, ainakin itse arvostan sitä eniten. Ja mitä tulee päivähoitopaikkojen saantiin, niin kyllä Keminmaassa on aina paikka järjestynyt, joten suosittelen lämpimästi Keminmaata.

        Liedakkalan koulu lopetetaan kohtapuoliin.

        Tekstistä näkyy että etpä taida muutenkaan olla kovin hyvin perillä nyky-Keminmaan asioista.


    • on_..

      asunut molemmissa. Keminmaa on ehdottomasti ykkönen lapsiperheelle varsinkin. kannatan.
      kaikki palvelut, varsinkin hoitopaikkapalvelu on kohdallaan. saanut aina hyvää palvelua sieltä. ainoa miinus - työpaikkoja sais tulla lisää

      • on hyvä

        No joo. mutta tuosta aiemmin laittamastani viestistä jäi pois, että olen kyllä alkuperäinen keminmaalainen.
        Siit en tiiä onko sillä merkitystä kunnan asioissa. Mutta itse olen saanut hyvää palvelua ja tulen saamaankin.
        Kemissä riippuu missä asut. Itse olen asunut pohjoispuolella Kemiä, on ollut hyvä alue. Ei moittimista.
        Suosittelen lämpimästi Keminmaata sulle ja perheellesi.


    • pipa

      Keminmaa ilman muuta, jos vaan on auto käytettävissä! Mukavaa ja rauhallista, ja jos Kemiin välttämättä pitää päästä, niin 10 minuutissa suhauttaa, Tornioonkin vain 20 min.

      • se tärkein pointti..

        eli jos asut Keminmaassa niin tarvitset auton liikkuaksesi, koska palveluihin on matkaa.

        Kemissä sentään jonkin verran joukkoliikennekin pelaa.

        Yritä löytää itsellesi kohtuuhintainen talo mukavalta paikalta, mutta mieluusti sellainen, että palvelut on lähellä. Pitemmän päälle matka alkaa rassaamaan.

        t. entinen keminmaalainen, nykyinen kemiläinen Syväkankaalla.


      • lautsikka tietenkin!

        Eipä ole sen voittanutta. Jokisuu-Pörhölä alkavat olla slummeja,tontit postimerkin kokoisia ja naapurisovut kuulemma koetuksella. Samoin koulu rauhaton, koska tilat ahtaat ja paljon lapsia. Ehkä se sitten on hienoa sanoa sukulaisille, että naapurissa asuu joku johtaja tai lääkäri. Me Lautiosaaressa asumme myös johtajien ja lääkäreiden parissa, mutta väljästi. Kiitos siitä kunnanisille.


    • asiasta

      Onhan se toki todettava että Keminmaa on kyllä melkoisen sisäänlämpiävä paikka jos et ole syntyperäinen keminmaalainen. Itte olen.

      Enkä muuten enää asu siellä.

    • sightuunalainen

      Hei muuten viitaten Liedakkalan kouluun niin se on edelleen käytössä (huom pvm.) ja tulee olemaan seuraavat 20v.

      • Molenvainmies

        Liedakkalan koulu? Onko Keminmaassa sellainenkin? Missä? Buhhhahhhaaaa!!!!


    • Piiamari

      Lautiosaarentieltä näyttäisi saavan halvalla asuntoja. Miksi en muuttaisi sinne?

    • Himpulahuisi

      Kyllä se Keminmaa on asuinpaikkana. Rauhallista ja väljääkin riippuen tontista. Pääosin mukavaa sakkia. Bussitkin kulkee ainakin aamun ja iltapäivän jos ei autoa ole.
      Kemissä asuneena : Oli hiukan epämääräistäkin, tätä kai ympäri kemin alueittainkin, naapurit ei kaikkein mukavimmasta päästä olleet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe