Uusi ammatti

Minä vaan

Olen 53v siivooja jolla on pahat nivelrikot peukaloissa. Nytkin taas olen sairauslomalla, sitten hetkeksi töihin, taas sairauslomalle jne.

Nyt lääkäri ehdotteli uutta ammattia mutta ei kertonut mitä voisin tehdä ilman koulutusta ja ilman peukaloita?

Eläkkeelle ei taida vielä päästä ja eikä peukalot kai ole riittävä syy?
Mitäs ehdotatte?

6

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä terveenä

Tärkeitä?miten koppaat kiinni jos ei ole peukkuja?Käyttökyvytön jos siihe mallii mennee niin kyl olis sairaseläke paikallaa.Ehottelisin lekurille sairaseläkepaprut.

• Eräs ystäväni, joka oli laitoshuoltajana saanut kulumia kouluttautui koulunkäyntiavustajaksi ja hän on viihtynyt siinä hommassa.

Itse olen fyysisesti vajaakuntoisena toiminut mm. ohjaajana.

• minä vaan

Koulunkäyntiavustaja kyllä kiinnostaa, varsinkin jos lääkäri kirjoittaisi sellaiset paperit, että voisin kouluttautua kuntoutustuella.

• minä vaan kirjoitti:

Koulunkäyntiavustaja kyllä kiinnostaa, varsinkin jos lääkäri kirjoittaisi sellaiset paperit, että voisin kouluttautua kuntoutustuella.

Kyseisellä ystävälläni oli virka kaupungilla ja hän kouluttautui oppisopimuksella. Kunnan tai kaupungin oppisopimustoimistot neuvovat kyllä. Ja NOSTE on tarkoitettu päivärahaksi sellaisille, joilla ei ole ammatillista koulutusta, joten sekin käy monille.

Joillakin on mahdollisuus pitemmän työuran jälkeen saada koulutukseen avustusta ammattiliitoltaan. Myös EU-rahoitteisia koulutuksia on olemassa.

Kannattaa kysyä itse ihan suoraan muuten sellaiselta kuin VARMA.lta. Siis googleen hakusanaksi Varma, ja siellä saa neuvontaa henkilökohtaisesti ja sieltä voi tilata arvion kuntoutuksen aikaisesta päivärahastakin.

Itse tilasin sieltä VARMA.lta kerran arvion, jos lähtisin lukemaan lisää. Mutta itselläni on jo monta sopivaa ammattia ja työpaikkakin jota jaksan tehdä, ettei sitten tarvinnutkaan.

Tsemppiä vaan uudelle uralle.

• kuo.kkis
        miljoona kirjoitti:

Kyseisellä ystävälläni oli virka kaupungilla ja hän kouluttautui oppisopimuksella. Kunnan tai kaupungin oppisopimustoimistot neuvovat kyllä. Ja NOSTE on tarkoitettu päivärahaksi sellaisille, joilla ei ole ammatillista koulutusta, joten sekin käy monille.

Joillakin on mahdollisuus pitemmän työuran jälkeen saada koulutukseen avustusta ammattiliitoltaan. Myös EU-rahoitteisia koulutuksia on olemassa.

Kannattaa kysyä itse ihan suoraan muuten sellaiselta kuin VARMA.lta. Siis googleen hakusanaksi Varma, ja siellä saa neuvontaa henkilökohtaisesti ja sieltä voi tilata arvion kuntoutuksen aikaisesta päivärahastakin.

Itse tilasin sieltä VARMA.lta kerran arvion, jos lähtisin lukemaan lisää. Mutta itselläni on jo monta sopivaa ammattia ja työpaikkakin jota jaksan tehdä, ettei sitten tarvinnutkaan.

Tsemppiä vaan uudelle uralle.

http://www.koulutusrahasto.fi/
        http://www.oppisopimus.net/
        ...ja kouluavustajaksi voi siirtyä jos sopiva paikka löytyy, mutta palkka on sitten epäpätevällä huonompi.
        Myös päiväkoteihin tarvitaan avustajia, mutta siellä kyllä tarvii molemmat terveet peukalot, jos pienille joutuu...eskarilaisille kyllä voi olla vaikka vähemmän terveillä' peukuilla!
        Oletko kunnalla töissä?
        Juttele esimiehen kanssa "uraputkesta" sillä on jokin virallinen nimi, en vaan nyt just muista mikä.

• O-Orvokki

alkuun vaikka www.mol.fi-sivuilla. (Kurkistin itsekin ja yllätyin positiivisesti.)
      Siellä on uskomaton määrä tietoa tarjolla ja erilaisia linkkejä, joista löytyy lisää.
      Työvälineitä ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun, erilaisia koulutusvaihtoehtoja, eri ammattien esittelyjä ja tulevaisuuden näkymiä (Ammattinetti-palstalla näkyi olevan multimediaesityksiä), työ- ja koulutuspaikkoja ym. ym.
      Jos haluat opiskella uuden ammatin, eihän se ole vielä ollenkaan myöhäistä. Aikuisetkin voivat myös tehdä oppisopimuksen; tehdä töitä samalla ja saada palkkaa. Siitä saat lisätietoa osoitteesta: www.oppisopimus.net

Työvoimatoimistoissa saa kuulemma nykyään jo monilla paikkakunnilla yllättävän hyvää ja yksilöllistäkin palvelua. Siellä on monenlaisia asiantuntijoita, joille voi varata ajan etukäteen. He osaavat kertoa, minkä alan osaajista on pulaa omalla paikkakunnallasi ja miten voisit parhaiten hakeutua alalle.

53-vuotiaana ei kannata jäädä pitemmäksi aikaa odottelemaan, vaan kannattaa toimia pian. Joihinkin työvoimapoliittisiin koulutuksiin voi 55 vuotta täytettyään olla paljon vaikeampi päästä.

Pysähtyminen ja omien toiveiden sekä mahdollisuuksien kartoittaminen voi johtaa johonkin uuteen hyvään. Sitä toivon Sinulle ja paljon onnea.;))

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1374
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1316
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      119
      1035
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      677
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      162
      634
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      483
    Aihe