Visio tulevaisuudesta

Uskovaisten päämäärähän onkin selvillä eli se on taivaaseen meno.
Kukaan uskovainen ei ole pystynyt selittämään miten ja missä muodossa sinne mennään eikä sitä miten siellä kommunikoidaan keskenäänm.

No noista ongelmista on keskusteltu ennenkin tuloksetta mutta ei siitä tärkeimmästä.

Kysynkin mikä taivaassa olon tarkoitus ja päämäärä on?
Jos joku olettaa tietävänsä tavat ja menetelmät päämäärän toteuttamiseksi taivaassa niin niistäkin voi kertoa.

65

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulisi siirtyä

      käsitteellisen ajattelun vaiheeseen. ihminen KYPSYY siihen noin 15-vuotiaana. osa meistä toki jää koko elämäkseen konkreettisen ajattelun tasolle.

      se on vaikeaa varmaan, Pekuseni?

    • todé

      on, että saadaan aina olla Herran kanssa kasvotusten. Jees.

      • olla tarkoitus vaan pikemminkin tapa olla siellä.

        Eikös dse ole aika tylsää tuijottaa toista taivaan tappiin saakka jos jotain taivaan tappia sitten on.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        olla tarkoitus vaan pikemminkin tapa olla siellä.

        Eikös dse ole aika tylsää tuijottaa toista taivaan tappiin saakka jos jotain taivaan tappia sitten on.

        On tarkoitus olla Jumalan luona. Siellä, minne ihminen kuuluukin, Luojan yhteydessä.


      • todé kirjoitti:

        On tarkoitus olla Jumalan luona. Siellä, minne ihminen kuuluukin, Luojan yhteydessä.

        Tuo ei ole tarkoitus.

        Ja minkä takia tarkoitus olisi olla Jumalan kanssa kun uskovat väittävät olevansa eläessään jo Jumalan kanssa ja vieläpä itsessään Jumalassa.


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        On tarkoitus olla Jumalan luona. Siellä, minne ihminen kuuluukin, Luojan yhteydessä.

        jota hengitämme. Olemmehan osa luontoa ja Jumalan kuvaksi Hän meidät loi.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        Tuo ei ole tarkoitus.

        Ja minkä takia tarkoitus olisi olla Jumalan kanssa kun uskovat väittävät olevansa eläessään jo Jumalan kanssa ja vieläpä itsessään Jumalassa.

        Hallintaa varmaankin. Tosin jotain hallintaa taitaa olla tiedossa. Mutta älä pelkää, pakanoita hallitaan Raamatun mukaan vain ne 1000 vuotta ennen taivaaseen sujahtamista. Taivaassa ei sinua kukaan hallitse.


      • todé
        PakanainHuuto1 kirjoitti:

        jota hengitämme. Olemmehan osa luontoa ja Jumalan kuvaksi Hän meidät loi.

        taivaassa ei taida olla ilmaa, jota hengitellä. Täällä maan alhoissa (hyrrrrr) Jumalaa voisi kuvata noinkin.

        Taivas tuskin on mikään eri paikka jossakin, vaan se uusi maa, uusi ulottuvuus Jumalan ja ihmisen välillä. En osaa tarkemmin selittää, mitä ajan takaa.


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        taivaassa ei taida olla ilmaa, jota hengitellä. Täällä maan alhoissa (hyrrrrr) Jumalaa voisi kuvata noinkin.

        Taivas tuskin on mikään eri paikka jossakin, vaan se uusi maa, uusi ulottuvuus Jumalan ja ihmisen välillä. En osaa tarkemmin selittää, mitä ajan takaa.

        Miksi sitä sitten paikaksi sanotaan johon pyritään, jos se ei ole kuitenkaan paikka.

        Jos se onkin vain ihmisjärjelle käsittämätön (ilmaton) olotila.

        Jokaisella on kai taivaasta oma versio pääsäänsä.


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        Hallintaa varmaankin. Tosin jotain hallintaa taitaa olla tiedossa. Mutta älä pelkää, pakanoita hallitaan Raamatun mukaan vain ne 1000 vuotta ennen taivaaseen sujahtamista. Taivaassa ei sinua kukaan hallitse.

        "pakanoita hallitaan Raamatun mukaan vain ne 1000 vuotta ennen taivaaseen sujahtamista. "

        Missä noin on sanottu?


      • todé
        PakanainHuuto1 kirjoitti:

        Miksi sitä sitten paikaksi sanotaan johon pyritään, jos se ei ole kuitenkaan paikka.

        Jos se onkin vain ihmisjärjelle käsittämätön (ilmaton) olotila.

        Jokaisella on kai taivaasta oma versio pääsäänsä.

        Paavalin sanominen ".. muutumme saman kuvan kaltaiseksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on henki."?

        Pietarikin puhuu "kirkkaudesta": "Mutta armon Jumala, joka on kutsunut iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa...".
        Kovasti on ainakin kirkasta taivaassa, kun Johanneksen Patmos-näkyjenkin perusteella Jumalan kirkkaus valaisee kaiken, ja lamppuna on Karitsa, Jeesus.

        Ylistysrunossakin mainitaan kirkkaus: "ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja väkevyys meidän Jumalallemme..".


      • todé kirjoitti:

        Hallintaa varmaankin. Tosin jotain hallintaa taitaa olla tiedossa. Mutta älä pelkää, pakanoita hallitaan Raamatun mukaan vain ne 1000 vuotta ennen taivaaseen sujahtamista. Taivaassa ei sinua kukaan hallitse.

        Vallanhimon tyydyttäminen on siis alkuaikoina taivaassaolon tarkoitus?


      • todé
        PakanainHuuto1 kirjoitti:

        "pakanoita hallitaan Raamatun mukaan vain ne 1000 vuotta ennen taivaaseen sujahtamista. "

        Missä noin on sanottu?

        mainitsee tuhatvuotisesta valtakunnasta ja siellähän tuosta hallitsemisesta on juttua.
        Taivaassa ei Raamatun mukaan olla yhteydessä mihinkään entiseen, tuskinpa siis ei pakana Pekuunkaan (joka ei käsitykseni mukaan ole taivaaseen tulemassa).


      • tode -tuleva hallitsija
        Pe.ku kirjoitti:

        Vallanhimon tyydyttäminen on siis alkuaikoina taivaassaolon tarkoitus?

        saaraan hallita enkeleitä ja muuta taivaan alempaa kastia. Eikö jo ala kiinnostaa tulla kanssamme hallitsemaan, hallitsemaan, hallitsemaan?


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        mainitsee tuhatvuotisesta valtakunnasta ja siellähän tuosta hallitsemisesta on juttua.
        Taivaassa ei Raamatun mukaan olla yhteydessä mihinkään entiseen, tuskinpa siis ei pakana Pekuunkaan (joka ei käsitykseni mukaan ole taivaaseen tulemassa).

        kun Jeesus on tullut hakemaan omansa pois, alkaa antikristuksen aika jolloin antikristus hallitsee 1000 vuotta epäuskoisia pakanoita täällä maanpäällä, se on kuulema itkujen ja hammastenkiristysten aikaa, oikea sekasorto vallitsee silloin maailmassa.


      • PakanainHuuto1 kirjoitti:

        kun Jeesus on tullut hakemaan omansa pois, alkaa antikristuksen aika jolloin antikristus hallitsee 1000 vuotta epäuskoisia pakanoita täällä maanpäällä, se on kuulema itkujen ja hammastenkiristysten aikaa, oikea sekasorto vallitsee silloin maailmassa.

        sitä että todé Jeesus ja Mohikaani ovat antikristuksia.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        sitä että todé Jeesus ja Mohikaani ovat antikristuksia.

        Tuhatvuotinen valtakunta on rauhan ja rakkauden valtakunta. Se on aikausi, jolloin lambi käyskentelee jellonan kanssa laitumilla ja on yhtäpataa entisen vihollisensa kanssa.
        Me Mohikaanin kanssa pidämme huolta, että myös Peku saa käyskennellä rauhassa vihreillä laitumilla.
        Me emme ole siis antikristuksia, vaan päinvastoin!, hallitsemme Pekua rauhan sitein. Jees poks.


      • PakanainHuuto1 kirjoitti:

        kun Jeesus on tullut hakemaan omansa pois, alkaa antikristuksen aika jolloin antikristus hallitsee 1000 vuotta epäuskoisia pakanoita täällä maanpäällä, se on kuulema itkujen ja hammastenkiristysten aikaa, oikea sekasorto vallitsee silloin maailmassa.

        tehdä minkäänlaisia aikamääritelmiä sillä Raamatun antama aikatoleranssi yhdelle päivällekin vaihtelee pienestä vartiohetkestä tuhansiin vuosiin, ja Jeesus sanoi aikojen kuuluvan yksin Isälle ja tiedemiehille, eikä uskovaisille;

        Ap. t. 1:7
        "Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut",

        Luuk. 12:56
        "Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa?"

        Raamatussa tuhannen vuoden ainoa ja oikea aikamääritelmä on tässä:

        Ps. 90:4
        "Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki".


      • to...

        välivaiheella on tarkoituksena -Jumalahan on kaikkitietävä joten hän olisi voinut palkkionsa ja rangaistuksensa jakaa ilmankin. Jos Jumala loi kaikenmaailman olioita ollakseen heidän kanssaan kasvotusten, olisi ollut kilttiä jättää luomatta sellaiset, jotka eivät pääse hänen seuraansa kumminkaan eikä turhaan kiusata kaikkia.
        En tosin ymmärrä muutoinkaan miksi luoja haluaisi kasvojensa eteen ikuisesti vain yhden tietyn kädellislajin. Valtavasti turhaa luomista, miljoonia eläinlajeja, miljardeja galakseja kun lopputulema on, että yhden lajin pitää uskoa oikein jolloin sen jotkut jäsenet monimukaisten pelastustekojen jälkeen (veri roomalaiset juutalaiset Jumalan inkarnoituminen oikea usko)pääsevät Jumalan seuraksi.


      • to...
        todé kirjoitti:

        Tuhatvuotinen valtakunta on rauhan ja rakkauden valtakunta. Se on aikausi, jolloin lambi käyskentelee jellonan kanssa laitumilla ja on yhtäpataa entisen vihollisensa kanssa.
        Me Mohikaanin kanssa pidämme huolta, että myös Peku saa käyskennellä rauhassa vihreillä laitumilla.
        Me emme ole siis antikristuksia, vaan päinvastoin!, hallitsemme Pekua rauhan sitein. Jees poks.

        peto on sitten taas irti- niinkö? Ja jossain vaiheessa uskovat temmataan "ylös"- ties minne. Dramaattista.


      • todé kirjoitti:

        Tuhatvuotinen valtakunta on rauhan ja rakkauden valtakunta. Se on aikausi, jolloin lambi käyskentelee jellonan kanssa laitumilla ja on yhtäpataa entisen vihollisensa kanssa.
        Me Mohikaanin kanssa pidämme huolta, että myös Peku saa käyskennellä rauhassa vihreillä laitumilla.
        Me emme ole siis antikristuksia, vaan päinvastoin!, hallitsemme Pekua rauhan sitein. Jees poks.

        tästä "tuhatvuotisen valtakunnan" tulkinnasta?

        Ote Jesaja 9. luvusta
        6. "Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
        7. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
        8. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
        9. Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
        10. Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
        11. Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
        12. Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
        13. Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia."

        ****************************

        Pietari opetti "ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä" ja sen vuoksi olen etsinyt neuvoa toisaalta Raamatusta.

        Luukas 17:20 mainittu fariseusten kysely Jeesukselta johtui varmaan siitä, että he odottivat lihan mukaan näkyväisen Jumalan valtakunnan tuloa juuri Jesaja 11. luvun perusteella.

        Useimmat Raamatun tulkitsijat unohtavat, että Raamattu kutsuu kuvaannollisesti vanhan luonteemme mukaan ihmisten eri sukukuntia eri eläinten tai kasvien nimillä, 1. Moos. 49. luku

        9. jae "Juuda on nuori leijona", 14. jae: "Isaskar on luiseva aasi", 17. jae: "Daan on käärmeenä tiellä, on polulla kyynä", 21. jae: "Naftali on nopea peura, ..." 22. jae: "Joosef on nuori hedelmäpuu", 27. jae: "Benjamin on raatelevainen susi", jne!

        Jumalan ja hänen tuntemisensa tarkoitus on päästä eroon eläimellisestä luonnostamme, sekä Jumalan ja hänen sanansa tuntemisen kautta päästä osalliseksi paremmasta, nimittäin tästä:

        2. Piet. 1:4
        "joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,"

        Jes. 11:13
        "Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia."


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        Tuhatvuotinen valtakunta on rauhan ja rakkauden valtakunta. Se on aikausi, jolloin lambi käyskentelee jellonan kanssa laitumilla ja on yhtäpataa entisen vihollisensa kanssa.
        Me Mohikaanin kanssa pidämme huolta, että myös Peku saa käyskennellä rauhassa vihreillä laitumilla.
        Me emme ole siis antikristuksia, vaan päinvastoin!, hallitsemme Pekua rauhan sitein. Jees poks.

        valtakunta kestääkin vain yhden minuutin tai sekunnin murto-osan koska Jumalan ajanlasku on erilainen kuin meidän.

        Silloin voi Pekukin, jos vikkelä kintuistaan juosta jellonaa karkuun.


      • PakanainHuuto1
        ekivaari kirjoitti:

        tästä "tuhatvuotisen valtakunnan" tulkinnasta?

        Ote Jesaja 9. luvusta
        6. "Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
        7. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
        8. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
        9. Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
        10. Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
        11. Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
        12. Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
        13. Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia."

        ****************************

        Pietari opetti "ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä" ja sen vuoksi olen etsinyt neuvoa toisaalta Raamatusta.

        Luukas 17:20 mainittu fariseusten kysely Jeesukselta johtui varmaan siitä, että he odottivat lihan mukaan näkyväisen Jumalan valtakunnan tuloa juuri Jesaja 11. luvun perusteella.

        Useimmat Raamatun tulkitsijat unohtavat, että Raamattu kutsuu kuvaannollisesti vanhan luonteemme mukaan ihmisten eri sukukuntia eri eläinten tai kasvien nimillä, 1. Moos. 49. luku

        9. jae "Juuda on nuori leijona", 14. jae: "Isaskar on luiseva aasi", 17. jae: "Daan on käärmeenä tiellä, on polulla kyynä", 21. jae: "Naftali on nopea peura, ..." 22. jae: "Joosef on nuori hedelmäpuu", 27. jae: "Benjamin on raatelevainen susi", jne!

        Jumalan ja hänen tuntemisensa tarkoitus on päästä eroon eläimellisestä luonnostamme, sekä Jumalan ja hänen sanansa tuntemisen kautta päästä osalliseksi paremmasta, nimittäin tästä:

        2. Piet. 1:4
        "joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,"

        Jes. 11:13
        "Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia."

        en mitään oikein ymmärtänyt mitä kirjoitit.

        Miksi ihmeessä raamattua ei kirjoitettu tavalliselle ihmiselle?

        Aijatkin ovat raamatussa sitä sun tätä. 1 min. voi olla 1000 vuotta ja päinvastoin.
        Lehmät ja karhut syövät samaa ruohon tupsua, vauvat leikkivät myrkkykäärmeiden kanssa etc.

        Nämä kirjoitukset ovat sisäpiirien viisastelua eli
        yli-ja alipapit joilla oli mielikuvitus laukannut kuin jalopeura ovat toisilleen kirjoittaneet kompia.

        Jos raamattu olisi todella Jumalan sanaa, niin Hän olisi kirjoittanut suoraan miten jutut ovat eikä arvuutellut ihmistä läpi vuosituhansien...

        tai sitten ihmiset kehittyvät vasta 10.000 vuoden päästä ymmärtämään raamattua niin, että riitaa ei tulkinnoista tule, sillä onhan sanottu että 1 min. voi olla Jumalalle 1000 vuotta.


      • bulibubu
        Pe.ku kirjoitti:

        Tuo ei ole tarkoitus.

        Ja minkä takia tarkoitus olisi olla Jumalan kanssa kun uskovat väittävät olevansa eläessään jo Jumalan kanssa ja vieläpä itsessään Jumalassa.

        "Uskovaisten päämäärähän onkin selvillä eli se on taivaaseen meno.
        Kukaan uskovainen ei ole pystynyt selittämään miten ja missä muodossa sinne mennään eikä sitä miten siellä kommunikoidaan keskenäänm."

        Miksiköhän ei ole selvillä tämä kun perustelutkaan ei kelpaa.


      • bulibubu
        bulibubu kirjoitti:

        "Uskovaisten päämäärähän onkin selvillä eli se on taivaaseen meno.
        Kukaan uskovainen ei ole pystynyt selittämään miten ja missä muodossa sinne mennään eikä sitä miten siellä kommunikoidaan keskenäänm."

        Miksiköhän ei ole selvillä tämä kun perustelutkaan ei kelpaa.

        Eli tässä vaikuttaa siltä että vaikka miten selitettäisiin niin ei kelpaa selitys vaan se tyrmätään. Jos on itse oikeassa koko ajan ja ei huoli uskovien selityksiä niin kannattaa olla tyytyväinen omaan viisauteensa. Anteeksi jos huomautin asiasta kaikessa ystävyydessä, en halua lytätä kaikkia ketka haukkuvat uskonasioita mutta eikö se ole aika suppea katsontakanta, uskovaisten haukkujilla sekä myös joillakin uskovilla. Kaikkihan me olemme ikävä kyllä ihmisiä ja omasta mielestämme kaikkitietäviä.


    • kuullut

      ne ovat ikuiset karitsan häät, seurakunta menee
      lampaan kanssa naimisiin ja niitä häitä vietetään
      iänkaikkisesta iänkaikkiseen.

      monet tytöt ja mummelit ovat jo hankkineet vanhurskauden valkoisen mekon, niin että pekukin vaan mekon ostoon, ettet myöhästy häistä.

      Siellä on kivaa, tanssitaan karitsan kanssa piirileikkiä, välillä pirskotaan verta ja juodaan pyhittettyä viiniä. Oikeat bakkanaalit.

      • todé

        näkemyksessäsi.
        Ne ovat lammas, veren pirskotus ja pyhitetty viini.

        Perustunevat Raamatun teksteihin kyseisessä aihepiirissä? Tarkennahan, kiitos.


      • lisäselvitystä
        todé kirjoitti:

        näkemyksessäsi.
        Ne ovat lammas, veren pirskotus ja pyhitetty viini.

        Perustunevat Raamatun teksteihin kyseisessä aihepiirissä? Tarkennahan, kiitos.

        haluat:)

        Karitsa on lampaan lapsi, joten sanon mieluummin
        lammas, koska karitsa on alaikäinen. vähän nolo jos alaikäisen kanssa naimisiin, vai?

        Veren pirskotus; eikö veri ole se uhrisovitus, niin kai sitä sielläkin pirskotellaan.

        pyhitetty viini; Eikö se muistoaterialla pyhitetä, en vain viitsinyt mainita, että tässä pyhityksessä se muuttuu vereksi, eikö se kirkossakin niin oo.

        näitä täällä palstoilla olen oppinu, outoa hommaa.


      • todé
        lisäselvitystä kirjoitti:

        haluat:)

        Karitsa on lampaan lapsi, joten sanon mieluummin
        lammas, koska karitsa on alaikäinen. vähän nolo jos alaikäisen kanssa naimisiin, vai?

        Veren pirskotus; eikö veri ole se uhrisovitus, niin kai sitä sielläkin pirskotellaan.

        pyhitetty viini; Eikö se muistoaterialla pyhitetä, en vain viitsinyt mainita, että tässä pyhityksessä se muuttuu vereksi, eikö se kirkossakin niin oo.

        näitä täällä palstoilla olen oppinu, outoa hommaa.

        Ja ihanko tosissasi heittelet noita älyttömyyksiä? Olen pyörinyt näillä palstoilla useita vuosia, enkä ole uskovaisten kirjoituksista lukenut koskaan moisia höpötyksiä.
        Lampaasta, karitsasta, verestä ja viinistä kyllä on ollut juttua (myös Raamatussa on), muttei tässä yhteydessä noin kuin sinä tuot esille.


      • tarvitaan
        todé kirjoitti:

        Ja ihanko tosissasi heittelet noita älyttömyyksiä? Olen pyörinyt näillä palstoilla useita vuosia, enkä ole uskovaisten kirjoituksista lukenut koskaan moisia höpötyksiä.
        Lampaasta, karitsasta, verestä ja viinistä kyllä on ollut juttua (myös Raamatussa on), muttei tässä yhteydessä noin kuin sinä tuot esille.

        se joku, joka sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita ???????


      • todé
        tarvitaan kirjoitti:

        se joku, joka sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita ???????

        mihin Jumalan taivaassa verta tarvitaan?


      • en minä
        todé kirjoitti:

        mihin Jumalan taivaassa verta tarvitaan?

        ymmärrä mihin sitä täällä maan päälläkään tarvitaan, mutta kovin veriseltä se kuulostaa, vaikka henkisistä asioista pitäis olle kysymys.
        --------------------------------

        Sen jotenkin ymmärtää, että naiset odottaa tätä
        sulhasta ( jeesusta ) tulevaksi, onhan siitä niin komeita kuvia tehty. Mutta se, että miehet,
        niin sitä minä en ymmärrä, tulee mieleen kaikenlaista. Ja ne häät vielä....?????
        Mieti sitä.


      • todé
        en minä kirjoitti:

        ymmärrä mihin sitä täällä maan päälläkään tarvitaan, mutta kovin veriseltä se kuulostaa, vaikka henkisistä asioista pitäis olle kysymys.
        --------------------------------

        Sen jotenkin ymmärtää, että naiset odottaa tätä
        sulhasta ( jeesusta ) tulevaksi, onhan siitä niin komeita kuvia tehty. Mutta se, että miehet,
        niin sitä minä en ymmärrä, tulee mieleen kaikenlaista. Ja ne häät vielä....?????
        Mieti sitä.

        miettineeksi asiaa (hääateriaa yms.) tuolta kantilta. Miksi ylipäätään pitäisi, en ymmärrä?

        Hohhoijjaa.


      • hohhoijaa)))))))
        todé kirjoitti:

        miettineeksi asiaa (hääateriaa yms.) tuolta kantilta. Miksi ylipäätään pitäisi, en ymmärrä?

        Hohhoijjaa.

        Älä nyt näin vähästä ajattelemisesta väsy, minäkin olen ajatellut kaikenpäivää ja kaikenlaista, eikä vielä väsytä ollenkaan.

        Meinasin ajatella tuonne puolilleöin, ja nukkua
        päälle, tiedä kuinka viisaita taas huommenna kehittelen. :)


    • * Pe.ku on nästä asioista keskutellut iät ja ajat. Härnää vaan, kun ei oikeen saa uskovaisia hermostumaan;)

      • Luulisi sinulta vastauksen löytyvän kun olet juuri kyseisen asian toivossa elänyt koko elmäsi.

        Sen tiedämmekin että olet aiemmin palstalla kertonut Jeesuksen tulevan muutaman vuoden sisällä.

        Ja senkin olet kertonut että ensimmäiset tuhat vuotta sinä ja Jeesus hallitsette kahden kesken.

        Oisko tuossa oma taivaassa olon tarkoitus tuo hallitseminen vai?
        Herääkin kysymys mitä haluat hallita Jeesuksen knssa kahdestaan.


      • vastausta
        Pe.ku kirjoitti:

        Luulisi sinulta vastauksen löytyvän kun olet juuri kyseisen asian toivossa elänyt koko elmäsi.

        Sen tiedämmekin että olet aiemmin palstalla kertonut Jeesuksen tulevan muutaman vuoden sisällä.

        Ja senkin olet kertonut että ensimmäiset tuhat vuotta sinä ja Jeesus hallitsette kahden kesken.

        Oisko tuossa oma taivaassa olon tarkoitus tuo hallitseminen vai?
        Herääkin kysymys mitä haluat hallita Jeesuksen knssa kahdestaan.

        Sananlaskut:
        26:4 Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin.


    • PakanainHuuto1

      kuolleet uskovat ja uskomattomat ovat vielä Tuonelassa, Taivaan esikartanossa odottamassa lopullista nuijankopausta.

      5000 vuotta kuolleet viattomat lapset, hekin ovat vielä Tuonelassa. Ja myös Jeesuksen opetuslapset ovat maanneet Tuonelan lavitsoilla jo 200 vuotta. Se on minusta suuri ihme, että taivaaseen ei pääse heti. Se tarvitsee hyviä hermoja ja pitkää pinnaa.

      • todé

        :-)


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        :-)

        kaikki meni ok.


      • todé
        PakanainHuuto1 kirjoitti:

        kaikki meni ok.

        täyskäännös em. suunnitelmassa (isot pomot hyppyyttävät). Olen kuitenkin saanut ihan mukavan elelypaikan järjestettyä ...


      • PakanainHuuto1
        todé kirjoitti:

        täyskäännös em. suunnitelmassa (isot pomot hyppyyttävät). Olen kuitenkin saanut ihan mukavan elelypaikan järjestettyä ...

        ajallaan, niin maalliset kuin taivaallisetkin asiat.
        Mutta em. asioissa olen edelleenkin teitin palveluksessa.

        "herrojen hyvyys häipyy ennekuin ruusun lehdet kuolevat"
        Aino Kallas


      • todé
        PakanainHuuto1 kirjoitti:

        ajallaan, niin maalliset kuin taivaallisetkin asiat.
        Mutta em. asioissa olen edelleenkin teitin palveluksessa.

        "herrojen hyvyys häipyy ennekuin ruusun lehdet kuolevat"
        Aino Kallas

        ---


      • sivustaseuraaja

        Olisin sun kanssas hieman eri mieltä tuossa tuonela-asiassa.

        Jeesus itse kertoi tuosta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ja mitä heidän kuolemansa jälkeen tapahtui (Luuk 16). Eli ei kaikki kuolleet ole jossain varastossa odottelemassa sitä viimeistä Herran päivää, vaan uskovat ovat siellä Aabrahamin helmassa eli paratiisiosassa, myös Jeesuksen sanat ryövärille puhuu tästä "Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""

        Eli uskoisin että tuo paratiisiosa vastaa taivaallisia olosuhteita!


      • todé kirjoitti:

        ---

        luukku uunista!


      • PakanainHuuto1
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        Olisin sun kanssas hieman eri mieltä tuossa tuonela-asiassa.

        Jeesus itse kertoi tuosta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ja mitä heidän kuolemansa jälkeen tapahtui (Luuk 16). Eli ei kaikki kuolleet ole jossain varastossa odottelemassa sitä viimeistä Herran päivää, vaan uskovat ovat siellä Aabrahamin helmassa eli paratiisiosassa, myös Jeesuksen sanat ryövärille puhuu tästä "Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""

        Eli uskoisin että tuo paratiisiosa vastaa taivaallisia olosuhteita!

        sitten liian merkittävä asia ihmisjärjelle.
        Mutta huom. Jeesushan ei mennyt tuonelaan vaan suoraan Isän luokse ja otti mukaansa ryövärin?

        Miksi ryöväri ei ensin joutunut tuonelaan?

        Aika kysymys? tänä päivänä ei tarkoita Jumalan aikakäsityksen mukaan tätä päivää?


    • mikä on teidän tarkoituksenne kuvitellulle taivaassa ololle.

      Ei ainuttakaan vastausta ole vielä tullut vaikkakin todén vastauksista ja eräästä aiemmasta Mohikaanin kommentista voi päätellä että tarkoitus on tyyydyttää henkilökohtainen vallanhimo ensimmäisen tuhanen vuoden aikana.

      Uskovaisten pitävät tärkeimpänä elämäntehtävänään taivaaseen pääsyä mutta eivät tiedä mikä on siellä heidän tarkoituksensa ja päämääränsä.

      • todé

        minun vastaaksiani. En ole puhunut mitään ensimmäisestä tuhannesta vuodesta. Eihän siellä ees ole vuosiakaan, mitä laskea.

        Usko nyt, taivaassaololla ei ole mitään päämäärää. Siellä vain ylistetään ikuisesti. Välillä käydään juomassa elämän lähteestä ikuista vettä ja syödään elämän puusta hetelmiä. Puun lehdet ovat tarkoitetut kansojen tervehdyttämiseksi, niin että kait niitäkin sitten syörään?
        Mielenkiintoista on nähdä, kuin syömiset ja juomiset onnistuvat, kun ollaan "kirkastetussa ylösnousemusruumiissa". Eiks ole hienoo, Peku?


      • todé kirjoitti:

        minun vastaaksiani. En ole puhunut mitään ensimmäisestä tuhannesta vuodesta. Eihän siellä ees ole vuosiakaan, mitä laskea.

        Usko nyt, taivaassaololla ei ole mitään päämäärää. Siellä vain ylistetään ikuisesti. Välillä käydään juomassa elämän lähteestä ikuista vettä ja syödään elämän puusta hetelmiä. Puun lehdet ovat tarkoitetut kansojen tervehdyttämiseksi, niin että kait niitäkin sitten syörään?
        Mielenkiintoista on nähdä, kuin syömiset ja juomiset onnistuvat, kun ollaan "kirkastetussa ylösnousemusruumiissa". Eiks ole hienoo, Peku?

        kasvien tarvitsemat elinolosuhteet nyt sinne tupsahti kun äsken siellä ei niitä ollut?


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        kasvien tarvitsemat elinolosuhteet nyt sinne tupsahti kun äsken siellä ei niitä ollut?

        eihän ne olekaan kasveja, joita me täällä maan alhoissa olemme tottuneet näkemään. Nehän ovat taivaallisia kasveja, et sä nyt ymmärrä?


      • sivustaseuraaja
        Pe.ku kirjoitti:

        kasvien tarvitsemat elinolosuhteet nyt sinne tupsahti kun äsken siellä ei niitä ollut?

        Peku, kiinnostaako sua jo tuonpuoleinen? Ensin pitää ratkoa elämän tarkoitus tässä ajallisessa ajassa...

        Mutta kun sua kiinnostaa mitä taivaassa on ja mitä siellä tehdään, niin raotetaan sulle sen verran, että suurimmaksi osaksi elellään varsin samanlailla kuin nytkin. Suurin erotus on se, että ei ole olemassa mitään pahaa, syntiä saastaisuutta jne. Eli kun joku kyseli tuossa onko olemassa omaa tahtoa, niin vastataan että kyllä on! Ja se on aivan vapaa, sitä ei sido perisynti eikä Jumalan vastaisuus!
        Jumalasta erillään oleva ihminen ei voi edes kuvitella millaista on olla vapaa! Luullaan että se on vapautta vaan valita miltä tuntuu ja mikä tuntuu oikealta. Mutta valitettavasti mennään omien himojen ja halujen mukaan, joita on enemmän ja vähemmän katalysoinut saatana. Ollaan orjia pahemmasta päästä!

        Raamatun ensisivuiltahan nähdään millaisen elinympäristön Jumala halusi antaa luoduilleen! Kaikki oli hyvää! Ja kuka sanoo, ettei taivaassa ole eläimiä?

        Niin, ollaan menossa kaikin puolin mukavaan paikkaan: täydellinen Jumalan tahto hallitsee, pelastuksen vastaanottaneet saavat nauttia kaikesta hyvästä täydellisen rakkauden valtakunnassa omina täydellisinä persoonoinaan. Me vaan huiskutetaan hyvästit kaikelle mikä on saatanasta....


      • sivustaseuraaja kirjoitti:

        Peku, kiinnostaako sua jo tuonpuoleinen? Ensin pitää ratkoa elämän tarkoitus tässä ajallisessa ajassa...

        Mutta kun sua kiinnostaa mitä taivaassa on ja mitä siellä tehdään, niin raotetaan sulle sen verran, että suurimmaksi osaksi elellään varsin samanlailla kuin nytkin. Suurin erotus on se, että ei ole olemassa mitään pahaa, syntiä saastaisuutta jne. Eli kun joku kyseli tuossa onko olemassa omaa tahtoa, niin vastataan että kyllä on! Ja se on aivan vapaa, sitä ei sido perisynti eikä Jumalan vastaisuus!
        Jumalasta erillään oleva ihminen ei voi edes kuvitella millaista on olla vapaa! Luullaan että se on vapautta vaan valita miltä tuntuu ja mikä tuntuu oikealta. Mutta valitettavasti mennään omien himojen ja halujen mukaan, joita on enemmän ja vähemmän katalysoinut saatana. Ollaan orjia pahemmasta päästä!

        Raamatun ensisivuiltahan nähdään millaisen elinympäristön Jumala halusi antaa luoduilleen! Kaikki oli hyvää! Ja kuka sanoo, ettei taivaassa ole eläimiä?

        Niin, ollaan menossa kaikin puolin mukavaan paikkaan: täydellinen Jumalan tahto hallitsee, pelastuksen vastaanottaneet saavat nauttia kaikesta hyvästä täydellisen rakkauden valtakunnassa omina täydellisinä persoonoinaan. Me vaan huiskutetaan hyvästit kaikelle mikä on saatanasta....

        löydy tukea mielipiteellesi ja et vastannut kysymykseen.

        Voisitko sinä siellä taivaassa nauttia vapaudesta kun kun lähes kaikki läheisesi on kidutettavina?


      • sivustaseuraaja
        Pe.ku kirjoitti:

        löydy tukea mielipiteellesi ja et vastannut kysymykseen.

        Voisitko sinä siellä taivaassa nauttia vapaudesta kun kun lähes kaikki läheisesi on kidutettavina?

        ...ja perustelehan miksi ei Raamatusta löydy tukea?
        Siis että Jumalan tahto toteutuu 100% ja pahaa ei ole? Kerro missä olis edes yksi kohta Raamatussa missä ei tule selvästi esiin, että Jumalan alkuperäinen tahto ja suunnitelma ei toteudu. Ja Jumala loi kaiken hyväksi koko luomakunnalleen?

        Jos kysymys oli mitä tehdään taivaassa, mihin pyritään, niin eikö tuo antanut vastausta? Vanhurskas on saanut täydellisen levon töistään...
        No varmaa on yksi asia: syntiä siellä ei tehdä!

        Kuule, mä olen tuskaillut aikaisemmin kovastikin siitä asiasta, miksei kaikki ota pelastusta vastaan. Ja Raamatusta olen saanut selvästi ymmärtää että kaikki menee kadotukseen oman valintansa perusteella. Jumala kutsuu kaikkia pelastukseen, mutta ihminen ei vaan suostu.
        Mutta Jumala on 100%:n oikeudenmukainen! Eli niinkuin tälläkin palstalla on uskosta osattomat kirjoitelleet he kyllä pystyvät vastaamaan omista teoistaan...Juuri tästä on kysymys, ainoastaan omista synneistään joutuu tuomiolle ja onhan tuomiossakin eroja, hierarkia pahuudessakin. Toiset on tehnyt enemmän pahaa ja toiset vähemmän. Mutta pahinta on kokea täydellinen ero Jumalasta.
        Katsos tässä ajassa jumalatonkin saa nauttia Jumalan hyvyyttä...

        Ja oletko koskaan huomannut kuinka siunaus leviää!
        Esirukouksen voima on suuri, tästä syystä moni suku pelastuu kun yksi tulee uskoon. Ja saman näkee kirouksesta...
        Mutta Raamattu sanoo myös ettei entisiä muistella!


    • kiinnostaa se

      onko uskovaisilla taivaassa edes sen verran vapaata tahtoa että he voivat tai voisivat esim. toimia jumalaa vastaan? ja jos sellainen ei ole mahdollista silloin, niin miksi jumala ei luonut meistä sellaisia robotteja jo alusta lähtien jotta kaikelta tältä venkoilulta olisi säilytty mukaanlukien kaikki se inhimillinen kärsimys jota tuota maailmanloppua odotellessa niin uskovat kuin uskomattomatkin joutuvat kokemaan?

    • minun niitä kirjoituksiani, joissa olen yrittänyt selittää, että "taivas" tai "taivasten valtakunta" ja "iankaikkinen elämä" eivät Jeesuksen opetuksen mukaan ole "siellä tai täällä", vaan ne laadullisia suureita; Jumalan ja Voidellun Elämän, Jeesuksen Kristuksen tuntemista:

      Joh. 17:3
      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

      Luukas 17
      20 "Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
      21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

      Esikuvallisesti voinen havainnollistaa maallisilla asioilla, että kielitaiturit eivät välttämättä "ole sisällä" matematiikassa, eikä kaikki matemaatikot sisällä kielioppien salaisuuksissa!

      Mitä meistä tulee ja missä me tulevaisuudessa olemme, Raamattu puhuu hyvin vähän ja senkin vertauksilla;

      1. Joh. 3:2
      "Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on".

      Jes. 65:18
      "vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan."

      Jesajan kautta annettu lupaus näyttää kirjaimellisesti tulkittuna merkitsevän, että asuinpaikkana tulee olemaan ilo, ja sen asukkaina eli kansana riemu!

      Ennen sitä pitäisi tähtipöllönkin päästä eroon minua kohtaan tuntemasta katkeruudesta!

      • että taivas onkin maan päällä ja taivaassa olijat leijailee ja kattelee pilven päältä mitä maan asukit puuhastelevat ellei Jumala ole ehtinyt vielä tappaa heitä.


      • Pe.ku kirjoitti:

        että taivas onkin maan päällä ja taivaassa olijat leijailee ja kattelee pilven päältä mitä maan asukit puuhastelevat ellei Jumala ole ehtinyt vielä tappaa heitä.

        oltais silleen niin kuin 'kärpäsenä katossa', kunnes joku taittaa taivaallisen sanomalehden twofold ja pläjäyttää littanaksi jos ehtii?


    • mitä mieltä olette tästä 1000 vuotisen valtakunnan visiosta?

      Useimmat Raamatun tulkitsijat unohtavat, että Raamattu kutsuu kuvannollisesti vanhan luonteemme mukaan ihmisten eri sukukuntia eri eläinten tai kasvien nimillä, 1. Moos. 49. luku

      9. jae "Juuda on nuori leijona", 14. jae: "Isaskar on luiseva aasi", 17. jae: "Daan on käärmeenä tiellä, on polulla kyynä", 21. jae: "Naftali on nopea peura, ..." 22. jae: "Joosef on nuori hedelmäpuu", 27. jae: "Benjamin on raatelevainen susi", jne!

      Jumalan ja hänen tuntemisensa tarkoitus on päästä eroon eläimellisestä luonnostamme, sekä Jumalan ja hänen sanansa tuntemisen kautta päästä osalliseksi paremmasta, nimittäin tästä:

      2. Piet. 1:4
      "joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,"

      Jes. 11:13
      "Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia."

      • ,,,,,,,


    • J.Edgar

      on "valittuja" varten parveke, josta he pääsevät katselemaan helvetin tuleen, jossa me uskomattomat kidumme.

      Ehkä oikein hyvät uskovat pääsevät jopa läimäyttämään muutaman ruoskaniskun valittuihin selkänahkoihin.

      Minun kohdallani on varmaan jono odottelemassa vuoroaan.

      Mutta kaikkein suurin nautinto on varmaan se:"minähän sanoin".

      :D

    • Senmutin poika

      kuin Raamattua?

      Taivas on täydellistä Jumalayhteyttä, jota emme vajavaisten aistiemme ja ymmärryksemme avulla pysty selittämään.

      Jumalaan luottava tyytyy Raamatun ilmoitukseen:

      "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat" 1 Kor. 2:9.

      Kaikki taivaaseen liittyvä sisältyy edellä olevaan Raamatun tekstiin.

      Taivas itsessään on päämäärä. Jeesus sanoi, että hänen Isänsä kodissa on monta asuinsijaa. Taivas on paluu kotiin. Taivasolemisen tarkoitus on palvella edelleen elävää Jumalaa.

      Jos on saanut vaikka vain pisarankin maistaa Jumalayhteyden suomaa lepoa ja rauhaa, ei kaipaa muuta tarkoitusta taivaalleen.

      "Ken on kerran juonut Niilin vettä, hän kaipaa Niilin luokse takaisin. Hänen janoaan ei tyydytä mikään muu mainen vesi"
      - Sinuhe egyptiläinen -

      • .......

        on saanut vaikka vain pisarankin maistaa Jumalayhteyden suomaa lepoa ja rauhaa, ei kaipaa muuta tarkoitusta taivaalleen."

        Miksi sitten mm. se saatana alkoi kaivata jotain muuta kuin tuota jumalyhteyttä? Jos jopa yhden Jumalan lähimmän enkelin lankeaminen oli mahdollista tuolloin, kaiken alussa, niin miksi ei sitten muka tuolla lopullisessa taivaassa?


      • Senmutin poika
        ....... kirjoitti:

        on saanut vaikka vain pisarankin maistaa Jumalayhteyden suomaa lepoa ja rauhaa, ei kaipaa muuta tarkoitusta taivaalleen."

        Miksi sitten mm. se saatana alkoi kaivata jotain muuta kuin tuota jumalyhteyttä? Jos jopa yhden Jumalan lähimmän enkelin lankeaminen oli mahdollista tuolloin, kaiken alussa, niin miksi ei sitten muka tuolla lopullisessa taivaassa?

        Lopullinen taivas on hyvä termi kuvaamaan tulevaa.
        Lopullisessa taivaassa pahan valta on voitettu täydellisesti ja kokonaan.

        Kol.2:
        14 HÄN kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.
        15 HÄN riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun HÄN TEKI KRISTUKSESTA NIIDEN VOITTAJAN.

        Kuka Hän?
        Jumala, meidän Isämme.

        Lopullisen voittonsa Kristus saa tullessaan ja tuhotessaan kaikki lopun ajan saatanalliset voimat.

        Ei ole mahdollista langeta enää.
        Lopullinen taivas alkaa siitä.


    • on jännää ja mielenkiintoista. Ehkä sitä oppimista on järjestetty vielä siellä tulevaisuudessakin! "Kantapään kautta" olen tässäkin maailmassa oppinut, mutta toivottavasti hengen maailmassa on erilainen opetusjärjestelmä, sillä lupaus on että

      Ilm. 21:4
      "ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe