1-vuotiaan "pureskelusta"

hansuhansu

Onko muilla kokemusta 1-vuotiaasta, joka ei saa kovin karkeaa ruokaa alas?

Meillä tyttö on pikkuhiljaa oppinut syömään paksumpaa ruokaa, mutta esim. 8kk ikäisten purkkiruokia joutuu vielä haarukalla mössäämään. Kotiruokaa on maisteltu vasta hetken aikaa, mutta perunamuussi, pieneksi pilkottu liha ja vauvan purkkimössö "kastikkeena" menevät jo alas aika hyvin. Tosin jos ruoka ehtii syömisen aikana jäähtyä, tyttö usein yökkäilee.

Ennen tyttö oksensi kaiken pihalle, jos kurkkuun jäi pienikin palanen, mutta nykyään osaa jo aika hyvin "sylkeä" pihalle isomman yksittäisen kokkareen ilman kummempia yökkäilyjä.

Banaanista ja kuoritusta kurkusta neiti saa sopia paloja purtua, mutta muuta ei ole annettu kädestä syötäväksi.

Onko muilla ollut mitään samantapaista? Pelkäsin pitkään, ettei tyttö saa ikinä alas muuta kuin 4kk vauvasoseita ja edelleen tämä pieni yökkäily huolettaa ja mietityttää. Tottakai lapsi vaatii tässä aikansa ja täytyyhän syömistä rauhassa opetella, mutta kertoisitteko kokemuksianne tästä asiasta? KIITOS :)

5

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !..!

      Mun pikkuveljellä oli sama "ongelma" ei suostunut syömään kuin soseutettua purkkiruokaa mutta itse tehtyä ruokaa söi niin kuin kuuluukin.

    • jklasjl

      meillä neiti oppi vasta yksivuotiaana syömään ihan peruspuuroa ja 8kk valmisruokia. 4kk yritettiin joka päivä totuttaa karkeisiin ruokiin ja aina vaan tuli yökki ja jos sain menemään tytölle puolikin annosta puuroa tai jotain missä on minimaalisiakaan paloja, tuli oksennus ja kaikki tuli pihalle mitä oli sisälle saanut.

      ton 4kk jälkeen alko syömään vähitellen karkeita ruokia ja oli tuolloin siis 1vuotias. edelleen pitää haarukalla vähän muussata valmisruokiakin. itse olen tehnyt pakkaseen ruokia valmiiksi tytölle, lähinnä jotain kanapullia, jauhelikastiketta, kasvissosetta. nyt kun uskaltaisi alkaa antamaan sitä samaa mitä itse syödään... :)

      ensimmäinen lapsi ja oon "vähän" ylivarovainen koko ajan. pelkään että tyttö tukehtuu jos annan samaa mitä ite syödään vaikka haarukalla senkin saa pieneksi.. no, eiköhän tässä kohta alkaisi jo uskaltaa :)

      hitaasti mutta varmasti :)

    • Äityli!

      Hei! painin itse saman ongelman kanssa! no poikani on vasta 8kk mutta olen pikku hiljaa noin joka toinen päivä kokeillut antaa ruokaa joka on tarkoitettu 8kk ikäisille! itseänikin huolestuttaa että missä vaiheessa poika oppii pureskelemaan pieniä pehmeitä paloja kun tosiaan se yökki meinaa välillä tulla pahemman kerran kylään ruokaillessa ja meillä kun poika ei malta edes syömisen ajaksi rauhoittua vaan päästä on pidettävä pieni hetki aina kiinni että saa laitettua lusikallisen suuhun! Välillä tuntuu että pinna on niin kireällä juurikin sen takia että kun kovalla vaivalla saa syötettyä purkillisen ruokaa ja viimesellä lusikallisella tuleekin kyökki ja se siitä ruokailusta sitten! meillä on alusta asti ollut syömisen kanssa ongelmia kun poika ei kertaakaan päivän aikana pyydä ruokaa vaan minun on itse katsottava kelloa koska on aina kulunut sen verran aikaa että täytyy taas ruokailla! minkä verran teillä syödään kerralla ja mitä mihinkin aikaan??

      • hansuhansu

        Tää tulee nyt vähän myöhässä mut jos nyt vielä satut lukemaan :)

        Meillä syödään;

        7.30 aamupala: puuroa pieni lautasellinen ja seassa vähän jotain marjasosetta tai -keittoa (esim. Muksun täysjyvä-puurojauheesta on tosi helppo tehdä ja maistunut meillä jo pitkään)

        10.30-11 lounas: isomman valmisruokapurkillisen verran kotiruokaa tai purkkiruokaa (kotiruokana melkein aina muussia ja sen kanssa jotain jauhelihakastiketta, lihamureketta tai kanakermamössöä tms., usein sekotellaan myös purkkiruokaa ja kotiruokaa (esim. keitetty peruna)

        13.30 välipala: hedelmäsosetta, jogurttia, hedelmäkeittoa tms., vielä en ole panostanut esim. kiisselin tekemiseen ja tuskin jaksankaan kun kaupasta saa vaikka mitä hyvää :)

        16-16.30 päivällinen: sama kuin lounas

        19.30 iltapala: yleensä sama kuin aamupala, joskus vain mehukeittoa tai jogurttia ja vaaleaa leipää (kun tumma ei mene alas...)

        Tästä rytmistä olen pitänyt tiukasti kiinni eikä siitä juurikaan luisteta edes kyläillessä.

        Meillä on opittu jo paremmin syömään kun tyttö on reilut 1v 1kk ja yökkäily on vähentynyt paljon! Mutta silti purkkiruokaakin joskus haarukoin kun toisissa on hirveän kokoisia palasia. Kotiruokaa menee ihan hyvin, tosin esim. kana ja riisi ja moni muu ruoka mitä me vanhemmat usein mielellään syödään, ei oikein vielä onnistuisi (ei tosin olla yritettykään). Eli ei tyttö vielä syö kaikkea mitä me syömme vaan usein teen tytölle oman muussin mitä annan millon minkäkin kanssa muutaman päivän. Perunan sellaisenaan sylkee vielä pihalle.

        Eli edelleen muakin "vaivaa" tämä pureskelu, koska tyttö ei edes yritä pureskella vaan nielee kaiken sellaisenaan. Tosin hampaitakin on vasta 8 ja juuri kuulin ettei lapsi oikeasti opi pureskelemaan ennen kuin poskihampaatkin on puhjenneet.

        Tosin 8kk purkkiruuissakin lukee että "lapsi opettelee pureskelemista" ja siksi ruuassa on jo isoja paloja. Tämä toi ainakin mulle kamalan stressin jo silloin, mutta nyt olen jo vähän "hellittänyt" ja uskon että pikkuhiljaa ruoka menee paremmin ja aina vaan paremmin alas. Tytöllä on kyllä muutenkin kova ruokahalu, että syömisen kanssa ei juuri muuten tarvitse tapella.

        Toivottavasti muillakin on asiat edenneet :)


      • leipää
        hansuhansu kirjoitti:

        Tää tulee nyt vähän myöhässä mut jos nyt vielä satut lukemaan :)

        Meillä syödään;

        7.30 aamupala: puuroa pieni lautasellinen ja seassa vähän jotain marjasosetta tai -keittoa (esim. Muksun täysjyvä-puurojauheesta on tosi helppo tehdä ja maistunut meillä jo pitkään)

        10.30-11 lounas: isomman valmisruokapurkillisen verran kotiruokaa tai purkkiruokaa (kotiruokana melkein aina muussia ja sen kanssa jotain jauhelihakastiketta, lihamureketta tai kanakermamössöä tms., usein sekotellaan myös purkkiruokaa ja kotiruokaa (esim. keitetty peruna)

        13.30 välipala: hedelmäsosetta, jogurttia, hedelmäkeittoa tms., vielä en ole panostanut esim. kiisselin tekemiseen ja tuskin jaksankaan kun kaupasta saa vaikka mitä hyvää :)

        16-16.30 päivällinen: sama kuin lounas

        19.30 iltapala: yleensä sama kuin aamupala, joskus vain mehukeittoa tai jogurttia ja vaaleaa leipää (kun tumma ei mene alas...)

        Tästä rytmistä olen pitänyt tiukasti kiinni eikä siitä juurikaan luisteta edes kyläillessä.

        Meillä on opittu jo paremmin syömään kun tyttö on reilut 1v 1kk ja yökkäily on vähentynyt paljon! Mutta silti purkkiruokaakin joskus haarukoin kun toisissa on hirveän kokoisia palasia. Kotiruokaa menee ihan hyvin, tosin esim. kana ja riisi ja moni muu ruoka mitä me vanhemmat usein mielellään syödään, ei oikein vielä onnistuisi (ei tosin olla yritettykään). Eli ei tyttö vielä syö kaikkea mitä me syömme vaan usein teen tytölle oman muussin mitä annan millon minkäkin kanssa muutaman päivän. Perunan sellaisenaan sylkee vielä pihalle.

        Eli edelleen muakin "vaivaa" tämä pureskelu, koska tyttö ei edes yritä pureskella vaan nielee kaiken sellaisenaan. Tosin hampaitakin on vasta 8 ja juuri kuulin ettei lapsi oikeasti opi pureskelemaan ennen kuin poskihampaatkin on puhjenneet.

        Tosin 8kk purkkiruuissakin lukee että "lapsi opettelee pureskelemista" ja siksi ruuassa on jo isoja paloja. Tämä toi ainakin mulle kamalan stressin jo silloin, mutta nyt olen jo vähän "hellittänyt" ja uskon että pikkuhiljaa ruoka menee paremmin ja aina vaan paremmin alas. Tytöllä on kyllä muutenkin kova ruokahalu, että syömisen kanssa ei juuri muuten tarvitse tapella.

        Toivottavasti muillakin on asiat edenneet :)

        Ootkos kokeillut antaa syötäväks jotain, mistä joutus ite ottamaan hampailla paloja irti? Esim. kuivat leivänkannat, pyöree näkkäri (täytyy tosin valvoa, ettei irtoo liikaa). Ja sitten pehmeitä ruokia, joissa tukehtumisvaara pieni, eli esim. banaaninpala, reunaton vaalee leipäpala tms. Meillä ainaki näitä käytettiin ja pikkuisäntä söi jo 1 v haarukalla hienonnettua ruokaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe