Vaihdevuosien

mielialahäiriöt

Kuinka yleisiä? Eräs ystävättäreni on kuluneen kahden vuoden aikana (52v) mennyt kokoajan "omituisemmaksi", nyt tilanne on jo pisteessä et saattaa 2 päivää itkeä vaan, ilman riittävää, järjellistä selitystä.. Saada raivarit äkkiarvaamatta jne. Voisiko tämä olla joku vaihdevuosiin liittyvä mieliala häiriö, vai onkohan mahd vakavammastikin sairastunut? Ja vielä, miten tälläisen ihmisen saisi hoitoon, kun käskee lähteä lätkimään kun vihjaa puolella sanaa asiasta? Mies on niin turhautunut hänen käytökseensä, ettei nää muuta vaihto ehtoa kuin avioero.. (Ei taida miehet erityisemmin ymmärtää vaihdevuosia?)

30

2011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee ekaksi mieleen

koska gynekologihan varmaan kuitenkin auttaa pitämään sukupuolihormooneista johtuvat heilahtelut ongelmattomalla tasolla. Kilpirauhasarvojen ja sokuriarvojen tarkastus on siis paikallaan. Ettei vaan miehellä olisi ollut villityksen aikaansaamia syrjähdyksiä ja vaimo sitten niihin reagoi? Et kai sinä flirttaile?

• Heikunkeikku

...nuo hormonimuutokset saavat aikaan vaikka mitä, juuri mielialassa.
      Odotusaikana minäkin olin aivan, aivan mahdoton. Käsittämätöntä, miten mieheni jaksoi olla NIIN ymmärtäväinen.
      Sanotaan, että vaihdevuodet tuovat hyvin samankaltaisia oireita.
      Eräs tuttavani muuttui vaihdevuosien aikana aivan hirveä hirveäksi. Raivostui silmittömästi mistä milloinkin. Oli jotenkin hyvin epäkohtelias kaikille. Hänen kanssaan oli hyvin vaikea olla. Suorastaan häntä pelättiin.
      Sitä kesti 2-3 vuotta ja sitten simsalapim, yhtäkkiä hän rauhoittui ja oli hyvinkin lempeä. Kuin eri ihminen.
      Nykyään hoidetaan hyvin vaihdevuosiongelmia. Kuulemma hormonihoito poistaa erinomaisesti nämä mielialavaihtelut.
      Ystäväsi pitäisi saada tietoa näistä hoidoista, ehkä hän sitten hakeutuisi lääkäriin.
      Minä toivoisin, että jos minulle tulisi tuollaisia vaivoja, niin joku ystäväni sanoisi suorat sanat minulle ja patistaisi lääkäriin.

• koettelee parisuhdetta

Itselläni alkoi noi oireet jo reippaasti ennen 50v. Ja ihan kuin omista tuntemuksistani olet asian kirjoittanut.

Hain pitkään hikoilurallia kärsittyäni hormonihoitoa ja vuodenpäivät niitä säännöllisesti käytin.

Kun jonkunaikaa olin ilman pillereitä vaivat palasivat, siirryttiin laastariin ja kaikki on taas ok.

Kyllä siinä miesparkakin saa osansa, eikä siinä tarvitse mitään syrjäpolkuja olla.

• HTZA

turkin, uuden, valmiiksi käännetyn, kukkamaan, ja sen sievän, oman, pienen, punaisen, auton?
        :)

• kirjoitettu aikaisemmin.......
        HTZA kirjoitti:

turkin, uuden, valmiiksi käännetyn, kukkamaan, ja sen sievän, oman, pienen, punaisen, auton?
        :)

No voi peeveli, en mitään noista, pitäisiköhän mun repästä toi laastari veks´ja alkaa tahtomaan.

Saanko kertoa et sain vinkin täältä palstalta,
        eiköhän ala ukko vuorostaan hikoileen?

• -tiina

kahden päivän itkusessiosta kuullut muuta kun sellaisessa loppuunpalamis tapauksessa ja liikarasituksen yhteydessä tietty veeveehen kuuluu univaikeudet ja ne kyllä saa kenet vaan väsymään ja sit kun on tarpeeks väsyny niin ei muuta kun itkee näin on ittellenikin käyny kun on työasiat stressannu liikaa mutta mulla on ollu onneks mahdollisuus nukkua ja loikoilla väsymys pois sun kannattaa kysyä ystävättäreltäs nukkuuks hän hyvin ja saattaa univaikeuksia tulla ilman tiedostamatontakin stressiä mut siihen on lääkkeet joita ehdottomasti kannattaa käyttää.

• Pirre*

Ninkö sie lupasit, - että vain myötämäet kestetään...?

Otapa vaimo lähelle ja paijjaa, kylle se siitä..:)

• Pirre*

nopeasti, tämä olikin toisen käden juttua, - mutta kummallista siltikin...

• se sinun

asiasi ole riepotella ystäväsi asioita täällä?
      Taas joku "hyasintti" tunkee nenunsa muitten ihmisten asioihin?

• itkemistä ei ole vielä yhtään mitään. Onhan niillä monilla ihmisillä viiden vuodenkin ryyppyputkia.

Jos joku on ollut ilkeä, silloin pitää itkeä eikä teeskennellä. Mielestäni itkemistä saa harrastaa vaihdevuosissa ihan samalla tavalla, kuin missä tahansa muussakin iässä. Ennemminkin olisin huolestunut jos ei yhtään itketä.

• samaa mieltä

miksi ihminen ei saisi itkeä, sehän on vaan tunteitten purkamista joko ilosta tai surusta.
        Ei koskaan saa jättää varsinkaan pahaa mieltä sisälleen.
        Enemmän minäkin olisin huolissani jos joku lähipiirissäni naureskelisi paljon itsekseen.

• -tiina
        samaa mieltä kirjoitti:

miksi ihminen ei saisi itkeä, sehän on vaan tunteitten purkamista joko ilosta tai surusta.
        Ei koskaan saa jättää varsinkaan pahaa mieltä sisälleen.
        Enemmän minäkin olisin huolissani jos joku lähipiirissäni naureskelisi paljon itsekseen.

sillon kun naureskellaan vaan on jo paha psykoosi päällä jatkuva itku kertoo siitä pahasta olosta huom jatkuva sillon ihminen on jo niin väsyny että jotain tarttis tehdä toivottavasti sanon näin ammattitaidottomana elämän opettamana mutta aina lähimmäisistä välittävänä.

• riskirajoilla käynyt
        -tiina kirjoitti:

sillon kun naureskellaan vaan on jo paha psykoosi päällä jatkuva itku kertoo siitä pahasta olosta huom jatkuva sillon ihminen on jo niin väsyny että jotain tarttis tehdä toivottavasti sanon näin ammattitaidottomana elämän opettamana mutta aina lähimmäisistä välittävänä.

Naureskelu on ahdistusoire. Silloin on tukala tilanne vasta. Voi enteillä masennusta. Syitä emme voi kuin arvailla. Voi olla vakavaakin. Vaihdevuodet eivät ole vakava ongelma. Kuuluu elämänkulkuun.

• Lisbet
        riskirajoilla käynyt kirjoitti:

Naureskelu on ahdistusoire. Silloin on tukala tilanne vasta. Voi enteillä masennusta. Syitä emme voi kuin arvailla. Voi olla vakavaakin. Vaihdevuodet eivät ole vakava ongelma. Kuuluu elämänkulkuun.

No voi "siisus", ettei ole vakava ongelma, kun järki meinaa lähteä eikä itekkään ymmärrä itseään.

Kyllä, ne on luonnonkiertoa, vaan toinen kärsii ja toinen ei koe juuri mitään kielteistä.

Kun on itse luullut "sekoavansa" ennenkuin osasi apua hakea, on asiatonta vähätellä oireita, jotka ovat yksilöllisiä.

• lähes kaikkikaan
        Lisbet kirjoitti:

No voi "siisus", ettei ole vakava ongelma, kun järki meinaa lähteä eikä itekkään ymmärrä itseään.

Kyllä, ne on luonnonkiertoa, vaan toinen kärsii ja toinen ei koe juuri mitään kielteistä.

Kun on itse luullut "sekoavansa" ennenkuin osasi apua hakea, on asiatonta vähätellä oireita, jotka ovat yksilöllisiä.

kärsi vaihdevuosista, joten turha liioitella oireita, ennen kuin!

• Heikunkeikku
        lähes kaikkikaan kirjoitti:

kärsi vaihdevuosista, joten turha liioitella oireita, ennen kuin!

..hyvänen aika. Ymmärsinkö oikein kirjoituksesi, että jos KAIKKI eivät kärsi vaihdevuosista, niin niitä ei saa liioitella?
        Entäs ne, jotka niistä KÄRSIVÄT? Monet eivät kärsisi, jos niistä puhuttaisiin enemmän.
        On todellakin kurjaa, jos joku "rääkyy" sängyn pohjalla toivottomana, eikä oikein itsekään tiedä siihen syytä ja voisi "pelastua" tällaisesta olosta jos ihmiset ymmärtäisivät enemmän. Tarkoitan niitä, joilla mitää oireita ei ole.
        minulla ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet, mutta pelkään, että minäkin itkeskelen paljon. Tai sitten en, sillä menen lääkäriin ja kerron, että tarvitsen apua.

• naisista ei
        Heikunkeikku kirjoitti:

..hyvänen aika. Ymmärsinkö oikein kirjoituksesi, että jos KAIKKI eivät kärsi vaihdevuosista, niin niitä ei saa liioitella?
        Entäs ne, jotka niistä KÄRSIVÄT? Monet eivät kärsisi, jos niistä puhuttaisiin enemmän.
        On todellakin kurjaa, jos joku "rääkyy" sängyn pohjalla toivottomana, eikä oikein itsekään tiedä siihen syytä ja voisi "pelastua" tällaisesta olosta jos ihmiset ymmärtäisivät enemmän. Tarkoitan niitä, joilla mitää oireita ei ole.
        minulla ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet, mutta pelkään, että minäkin itkeskelen paljon. Tai sitten en, sillä menen lääkäriin ja kerron, että tarvitsen apua.

kärsi mistään vaivoista.

Voivotelkoot voivottelijat, miksi kaikkia siihen pitäisi sotkea?

• Heikunkeikku
        naisista ei kirjoitti:

kärsi mistään vaivoista.

...minä tulen kuulumaan siihen kolmannekseen.
        Mutta kai sitä voi ymmärtää niitä, joilla on paha olla. Eikö se kuulu ihmisyyteen?
        Sinulla on varmasti kaikki hyvin. Ole siitä iloinen.

• Lisbet
        naisista ei kirjoitti:

kärsi mistään vaivoista.

Miten törkeetä ajatusmaailmaa, ei kuulu tapoihini voivoteela, siksihän se niin outoa olikin.

Voi luoja et maailamaan mahtuu tuollaisiakin eläjiä.

Pysy pois sivuilta, ellei sinulla ole pienintäkään ymmärrystä.

Mua ei kiinnosta sun kolmannekses, MINÄ kärsin
        ja se on minun elämääni, ei niitten kolmanneksien, tiedä se!

• Heikunkeikku
        Lisbet kirjoitti:

Miten törkeetä ajatusmaailmaa, ei kuulu tapoihini voivoteela, siksihän se niin outoa olikin.

Voi luoja et maailamaan mahtuu tuollaisiakin eläjiä.

Pysy pois sivuilta, ellei sinulla ole pienintäkään ymmärrystä.

Mua ei kiinnosta sun kolmannekses, MINÄ kärsin
        ja se on minun elämääni, ei niitten kolmanneksien, tiedä se!

...älä välitä joidenkin puheista.
        Ainahan on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti VÄLITÄ muista ihmisistä ja heidän ongelmistaan. Heillä on ikioma NAPA ja sen tuijottamiseen menee niin hiton paljon aikaa, että muuhun ajatteluun ei sitten jääkään aikaa.
        Tämän kaltaisilla ihmisillä ON omia ongelmia, eivät mahdollisesti myönnä niitä, mutta osaavat kadehtia muita.
        Kaikilla on omat murheet, on yritettävä pärjätä niiden kanssa.
        Sinäkin olet "yökyöpeli" näköjään :)
        Minä kuuntelen Chopinin pianokonserttoa ja yritän väsyttää itseäni sänkyyn. Välillä vaikeaa, kun ei ole PAKKO mennä nukkumaan työn vuoksi. Tämä kesä on AINA tämmöstä :)

• riskirajoilla käynyt
        Heikunkeikku kirjoitti:

...älä välitä joidenkin puheista.
        Ainahan on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti VÄLITÄ muista ihmisistä ja heidän ongelmistaan. Heillä on ikioma NAPA ja sen tuijottamiseen menee niin hiton paljon aikaa, että muuhun ajatteluun ei sitten jääkään aikaa.
        Tämän kaltaisilla ihmisillä ON omia ongelmia, eivät mahdollisesti myönnä niitä, mutta osaavat kadehtia muita.
        Kaikilla on omat murheet, on yritettävä pärjätä niiden kanssa.
        Sinäkin olet "yökyöpeli" näköjään :)
        Minä kuuntelen Chopinin pianokonserttoa ja yritän väsyttää itseäni sänkyyn. Välillä vaikeaa, kun ei ole PAKKO mennä nukkumaan työn vuoksi. Tämä kesä on AINA tämmöstä :)

Arvatkaa kärsijät kuinka ärsyttävää on, kun toiset laittavat kaikki yli 50v. naisten ongelmat vaihdevuosien piikiin ja vain siksi, että se on heidän ongelmansa.
        Jos olisin jatkanut samaan malliin ja uskonut vaihdevuosi- tai ikäselityksiä, niin olisin tullut sairastumaan. Ihmiset, joilta olen apua saanut, eivät ole sanoneet halaistua sanaa iästäni tai vaihdevuosista. Kyllä ongelmia on käsitelty niiden oikeilla nimilä.

• estrogeeni
        riskirajoilla käynyt kirjoitti:

Arvatkaa kärsijät kuinka ärsyttävää on, kun toiset laittavat kaikki yli 50v. naisten ongelmat vaihdevuosien piikiin ja vain siksi, että se on heidän ongelmansa.
        Jos olisin jatkanut samaan malliin ja uskonut vaihdevuosi- tai ikäselityksiä, niin olisin tullut sairastumaan. Ihmiset, joilta olen apua saanut, eivät ole sanoneet halaistua sanaa iästäni tai vaihdevuosista. Kyllä ongelmia on käsitelty niiden oikeilla nimilä.

Nauratti, luettuani ketjua!
        Jos itket, jos naurat, olet pahalla tuulella tai
        hiljaa, jokainen tunnetila analysoidaan joksikin
        kummalliseksi " persoonallisuushäiriöksi ".
        Ihminen on ihminen, tunteineen päivineen ja
        vaihdevuodet kuuluvat elämään, samoin kuin murrosikäkin. Miehet ne vasta synkkiä ovat vaihdevuosissaan ja hakevat ehkä " lohtua " nuoremmista naisista kun oman eukon naiseus muka on kadoksissa. Voihan se toki ollakin jonkin aikaa, mutta palaa jos puolisolla riittää vähääkään kärsivällisyyttä.

• nainenki
        naisista ei kirjoitti:

kärsi mistään vaivoista.

ei niit kaikkii tarvi sotkee siihe,ei kaikila oo vaihevuosia tai on mut ei kaiki raivareita saa,ja alakaa rähäjää miehellensä,se on vain tarua kuhan keksivät ja miesparkaa haukkuu ja raivoaa

• mies*

en juuri mitään osaa sanoa mutta sattui silmään tuo viimeinen lauseesi. Kyllä me miehet varmasti ymmärretään, jos meitä edes hieman autetaan ymmärtämään. Jollei puoliso vaivoistaan miehelleen(kään) mitään kerro, saattaa se ymmärryskin olla kiven takana.

• Pirre*

taijeta pystyä ajatustenlukuun vielä, ja onneksi/kin niin :)

J.k. Kiitos infosta.., asia oli tärkeä.

• mies*
        Pirre* kirjoitti:

taijeta pystyä ajatustenlukuun vielä, ja onneksi/kin niin :)

J.k. Kiitos infosta.., asia oli tärkeä.

ajatuksia ei osata lukea vaikka joskus siitä voisi hyötyäkin olla.

Tärkeäpä hyvinkin mutta ei näemmä sheriffimme mielestä.

• Pirre*
        mies* kirjoitti:

ajatuksia ei osata lukea vaikka joskus siitä voisi hyötyäkin olla.

Tärkeäpä hyvinkin mutta ei näemmä sheriffimme mielestä.

se olisi ihmiskunnan loppu :)

Yhtään niin puhdasmieleistä ihmistä ei ole joka ei edes joskus ajattele omiaan, ts. pahaa toisesta ihmisestä..

• muori

Oliskohan minullakin ollut vaihtarin syy kun sanoin työnantajaani,ISOKSI POMOKSI ja siitäpä vasta riemu syntyi!Siitä tuli niin suuri soppa,että romaanin sais aikaseks.
      Että tällee mulle kävi!

• namisuku

...(selviytyy) aikas Helpolla, riippuen ElämänTapahtumisista....eroista, kuolemantapauksista, sairauksista, ystävien petturuudesta..Ym jne:(

Rakkaus "Korjaa" Pahan Mielen aika pitkälle ja ihmisten Ystävällisyys ja Empatia..ja Halu Kuunnella ja Auttaa OIKEASTI=D

• namisuku

...Mies Tod. Rakastaa, niin kyllä sitä jaksaa, kokemusta on=)
        Uhkailut avioerolla on.....piip:(

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1374
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      52
      1316
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1095
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      119
      1035
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      65
      677
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      162
      634
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      538
    9. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    10. Valehtelu

Oletko valehdellut kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      483
    Aihe