Kysyisin sellaista kun haluttais
kesänjuhliinn härkää vartaassa.
Osaako kukaan neuvoa miten tämä
tapahtuu.
Härkä kokonaisena:ensin se tapetaan
tietysti ja tarkastetaan liha.
Mutta jos se halutaan pitää kokonaisena
niin kuka laittaa sen ja miten laitetaan.
Sitten vain me laitettais se vartaaseen
riippumaan.Siitä sitten paloja
otettais.
Onko sellainen mahdollista vai pitääkö
se paloitella pienemmiksi paloiksi?
200 henkelle olis se härkä oltava!!
Neuvokaa jos tiedätte asiasta enemmän.
härkää
22
1991
Vastaukset
- halujahan sitä
On ite kullakin. Aljethan vaikkapa näin, otethan karahka ja ajetahan se mullikka johnaki poies omistajaans kartanoolta. Kajautetahan mauserilla ottaan sen verraan kauempana nottei pamahrus kuulu isännän korvihin. Otethan terävä veitti ja päästethän mulli hurmehestaan ja nahoostans. Tuos kohren sun toivehes tärvääntyy, kattos kun se elukka tarvittoo kans sualistaa. Tahron tällä sanua, notta maha auki ja pötsit ja satakerraat kerolle. Ny sun elukkas ei oo enähän kokonaanen, vaan avattu. Sitte sun tarvittoo hankkii pari syltä koivu, tahi leppähalakoja, sellaasia meetrisiä. Niistä sitte pykäälet melekosen rovion, vähä niin ku juhannuskokon. Sitte sä tarvittet liki nelimeetrisen rautaasen kangen ja siehen poikkiraurat, että se mullin ruppi ei pööri sen köpin ympäri joutavastija irrallansa. Sen jäläkihin tarvittet
pari kolome riuskaa körilästä pyärittämähän sitä tankua johna se mullinruppi o seipähäs.
Homma alakaa vasta siinä vaihees ku hiillos on kohtalaasen hyvä, eikä sunkaa liäkit enää rassaa.
Mutta enneku sää oot tuas vaihees, ni sun kannattaa unehtaa koko haavees ja haurata se hyvin syvälle.
Meet kuule vaa lähimpähän mäkkärihin ja paat kysyen, palajoko tuallaasen sakin hampurilaaset tulis kustantamahan.- ei vitsi
En minä vitsinä tätä kirjoittanut.
Härkä teurastetaan teurastomossa.eikä
itse.Sitten paluu lihana takaisin.
Kysyinkin pitääkö se palvata tai miksi
sitä nyt sanotaan.Sitten kun ne juhlat
on niin laitetaan muodonvuoksi
vartaaseen.Tehdään itse sellainen.
kuinkahan kauan kestää sellaisen
kypsyttäminen? Tietääkö joku.
Kyllä me vaan se tehdään,emme
hautaa sitä mihinkään,haaveet yleensä
toteutamme,oli mikä oli.
Kiitos vain vinkistä.
- tpi
200 hengelle jos kokonaisen härän meinaatte paistaa. Teuraspaino kun on jotain 250 -300- 400 kg.
- härkä
Se pitää olla sen kokoinen kunhan
lasketaan paljonko kukin syö lihaa noin
määrä.Sen mukaan valitaan sitten
oikean kokoinen.
Ei se sen vaikeampi ole.
- Onnnen Olli Onkija
Crudo tietää, hänellä on vastaus kaikkiin ruokaa koskeviin kysymyksiin. Kysy häneltä. Crudolle oma palsta!
- kaunis kiitos
Kiitos neuvosta!!
- vanha kokki
kaunis kiitos kirjoitti:
Kiitos neuvosta!!
Kannattaisi ehkä kysellä jostain lihanjalostusfirmalta, tai suoraan teurastamolta. Luulisin heillä olevan tietotaitoa. Tuskin sitä näiltä sivuilta löytyy.
Sanonpahan omasta puolestani, että melkoinen on haaste. Komeeta on jos saatte toteutettua, siitä puhuu koko pitäjä, mutta ihan pikkurahalla ei tuota "puhvettia" rakenneta. Onnea yritykselle.
Itse olen grillaillut vartaassa kokonaisia lampaita joitakin kertoja ja voin kokemuksesta kertoa, että hikistä on sekin homma ja lammas on pikkuinen otus kokonaisen naudanruhon rinnalla. - härkä
vanha kokki kirjoitti:
Kannattaisi ehkä kysellä jostain lihanjalostusfirmalta, tai suoraan teurastamolta. Luulisin heillä olevan tietotaitoa. Tuskin sitä näiltä sivuilta löytyy.
Sanonpahan omasta puolestani, että melkoinen on haaste. Komeeta on jos saatte toteutettua, siitä puhuu koko pitäjä, mutta ihan pikkurahalla ei tuota "puhvettia" rakenneta. Onnea yritykselle.
Itse olen grillaillut vartaassa kokonaisia lampaita joitakin kertoja ja voin kokemuksesta kertoa, että hikistä on sekin homma ja lammas on pikkuinen otus kokonaisen naudanruhon rinnalla.Kyllä me se tehdään.Ilmoitan elokuun
3päivän jälkeen miten kävi.
juhlat on 2 päivä elokuuta,silloin
nautitaan vartaassa härkää.
Odotellaan sinne asti ja ompahan
tälle kylällekin jotain puheeen
aihetta.
Omasta navetasta on härkä annettu,
et meudän pussista se on pois,mutta
on se sen arvoinenkin.
kerran kun alkaa tehdä jotain,räväyttää
sitten kunnolla. Kiitos kovasti kunniasta ja kehuista - oli todesta
tai sitten kieli poskessa annettuja, tässä vaiheessa ei ole enää niin väliä. Taitaa olla todellisten ammattimiesten asioita - enemmänkin vanhan kokin osastoa; parempi, että katselen syjässä.
Mutta oli teillä pojaat mahtavat nuo kaksi ensimmäistä repliikkiä: aloitus ja tuo pohojalaanen vastaus - meinasi tyrä revetä kun nauroin kippurassa. Harvoin on yhtä hauskaa näillä ruokapalstoilla. Kiitos kummallekin sekä pohjalaisesta että savolaisesta revityksestä ja onnea yritykselle - totta kai te onnistutte. Duudsonitkin onnistuvat vaikka välillä sattuukin leukaan.- mitäs nauramista
crudo kirjoitti:
Kiitos kovasti kunniasta ja kehuista - oli todesta
tai sitten kieli poskessa annettuja, tässä vaiheessa ei ole enää niin väliä. Taitaa olla todellisten ammattimiesten asioita - enemmänkin vanhan kokin osastoa; parempi, että katselen syjässä.
Mutta oli teillä pojaat mahtavat nuo kaksi ensimmäistä repliikkiä: aloitus ja tuo pohojalaanen vastaus - meinasi tyrä revetä kun nauroin kippurassa. Harvoin on yhtä hauskaa näillä ruokapalstoilla. Kiitos kummallekin sekä pohjalaisesta että savolaisesta revityksestä ja onnea yritykselle - totta kai te onnistutte. Duudsonitkin onnistuvat vaikka välillä sattuukin leukaan.Mitäs nauramista siinä on.
En ole Duusoneilta kysynyt.
Kaikki onnistuu,ammattimies tulee
sen valmistamaan.2 elokuuta vartaassa
on härkä kokonainen.
Saapi nauraa aivan vapaasti.
Pohjalainen jutustelu on mukavaa kultavaa.
Ei onnea tarvita,kaikki on selvää.
sadan kilometrin päästä meistä
löytyi sellainen mies et tapahtuu.
On juhlissa ollut tekemässä
vartaassa lihaa.Ei ole ummikko. mitäs nauramista kirjoitti:
Mitäs nauramista siinä on.
En ole Duusoneilta kysynyt.
Kaikki onnistuu,ammattimies tulee
sen valmistamaan.2 elokuuta vartaassa
on härkä kokonainen.
Saapi nauraa aivan vapaasti.
Pohjalainen jutustelu on mukavaa kultavaa.
Ei onnea tarvita,kaikki on selvää.
sadan kilometrin päästä meistä
löytyi sellainen mies et tapahtuu.
On juhlissa ollut tekemässä
vartaassa lihaa.Ei ole ummikko.No, silloin ei tarvita edes onnea kun amattilainen on asialla - taito riittää.
- kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
siellä jos missä osaavat neuvoa ja saa tilattua kokinkin sitä lihaa paistamaan - Härkää en tosin suosittele kokonaisena, tahtoo väkisinkin pinnalta palaa ja kuivua korpukis ja sisus on vielä ihan raakaa.
Härkä myös painaa 200 hendelle ihan liikaa, pitäis kuluttaa noin KAKSI KILOA per lärvi tai sitten heitellä liiat roskiin.
Wotkins
Helsingin Tukkutori
Sörnäinen
Vanha Talvitie 8
Tehtaanmyymälä, puh (09) 77 433 477- kiitos neuvoista
Me tehdään se mitä on aijottukin.
Sinullekin tiedoksi elokuun 3 päivän
jälkeen tiedämme miten kävi.
2 päivä elokuuta juhlat,jossa räväytämme
Henkilöihin mukaan laitetaan sopivan
kokoinen härkä ja loput annetaan
' mukaan joka haluaa jos jää ylimääräistä.
Ja suuri suku on syömässä.
Kyllä me vain meinataan tempaista.
Saa kyläkin jutun juurta,jos ei muuta.
Ollaan syksyllä linjoilla taas!
- suosiolla
tuosta totaalisen utopistisesta haaveestasi. Sen toteutus ei onnistu sinulta millään käytännössä.
- varmasti onnistuu
Minä kerron elokuun 3päivän jälkeen,
miten saatiin härkä vartaaseen.
Minä en luovuta,kaikki on mahdollista
kun vain tekee.
Yrittämättä ei saa mitään.
Olkaa kuulolla tosiaan elokuun alkupuolella
olen sitten linjoilla uudelleen. - jos mä väitän
varmasti onnistuu kirjoitti:
Minä kerron elokuun 3päivän jälkeen,
miten saatiin härkä vartaaseen.
Minä en luovuta,kaikki on mahdollista
kun vain tekee.
Yrittämättä ei saa mitään.
Olkaa kuulolla tosiaan elokuun alkupuolella
olen sitten linjoilla uudelleen.Sun olovan pohojanmaalta, ekkäs misthän grannist?
- savolainen aito
jos mä väitän kirjoitti:
Sun olovan pohojanmaalta, ekkäs misthän grannist?
En ole kuin savosta!
- häätyy
savolainen aito kirjoitti:
En ole kuin savosta!
Toreta, notta sun ottehet on juur ko pohojalaasilla.
Pirä pintas, kyllä sä onnistut, ku saat oikasta paikasta apuja. Irea on komia! - onnistuu
häätyy kirjoitti:
Toreta, notta sun ottehet on juur ko pohojalaasilla.
Pirä pintas, kyllä sä onnistut, ku saat oikasta paikasta apuja. Irea on komia!Juu kuule onnistuu härän valmistus.
Sain eilen illalla puhelun että
kaikki suunnitelmani onnistuu,
Eli elokuun 2 päivä härkä on vartaassa.
Se henkilö ammattilainen tulee sen
tekemään,kylmäautot ja kaikki on hänellä.
On juhlissa ollu tekemässä samanlaista
mutta sika ollut silloin vartaassa.
Niin hän sanoi että se on ennennäkemätön
juttu.
Tulee vielä juhliin leikkelemään sitä
ja varrasta pyörittäämään.
Ensin se kyllä kypsennnetään valmiiksi
sitten tuovat tänne ja laittavat
vartaaseen.
Hieno homma kaikki onnistuu kun vain
jaksaa uurastaa ja toivoa.
Eikä ole kallis mies koko illan on
juhlissa tarjoilemassa.
Maailmassa mikään ei ole mahdotonta,
kun vain usko riittää.
Hieno kuulla kannustaviakin lausuntoja.
Ollaan vielä yhteydessä kun härkä
on syöty.
Aurinkoista kesää täältä savon sydämestä. - ruoho
savolainen aito kirjoitti:
En ole kuin savosta!
No ekaks sun pitää valita se mulli. Jos 200 henkeä niin teuraspainoltaan 200 kiloinen riittää.Jos valita voi niin ota naaras eli hieho. Siinä on hienompisyinen liha ja ei kuivu niin helposti. Sitten toimitat sen jonnekkin pienteurastamolle ja heillä on usein myös palvaamopalvelua. Se mulli esikypsennetään siellä ja ottaa varmaankin 2-3 vrk saada se saunassa kypsäksi (maksaa aika paljon) sen jälkeen se ruho laitetaan siihen vartaaseen ja liekitetään vain muodon vuoksi. Pyydä tai varaa palvaamosta ammattitaitoinen lihankäsittelijä sitä tarjoilemaan, koska se ruho räävitään juopuneiden toimesta totaalisesti pilalle jo alkuillasta, mikäli siitä saa vapaasti vieraat leikata. Keski-Suomessa ainakin Laukaassa on Tiituspohjan palvaamo miltä ko palvelun voisi saada. Pirkanmaalla Vilppulassa Noutotila Niittymäki myös asiantuntija.
- onnistui sittenkin
Kuule kaikki meni niin kuin olimme
sen halunneetkin.Ei ollut utopiaa,vaan
härkä oli vartaassa,ja hyvää oli.
Kaikki toteutuu kun vain yrittää,
ja oli hyvät lihamestarit tekemässä,
ja tarjoilemassa.
Eikä tarvinnut kaukaa hakea,eikä ollut
sillai kallistakaan.
Vesi tulee oikein kielelle kun ajatteleekin.
Jos joku tarvii tietää kuka sitä valmistaa
voi kysyä minulta.
Haaveet toteutuu kun vain yrittää.
- härkää saatiin
Tervehdys!
Hyvän makuista oli härkä ja vartaassa
kokonainen.
Siitä lihamestari leikkasi paloja
ja kaikille maistui.
Kyllä se vaan onnistuu tekeminen.
Yksi mestari on ylivieskassa joka
tekee sitä.Ja onnistu sataprosenttisesti.
Kyllä kaikki onnistuu kun vain yrittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023