ryhmäterapia

-inisijä-

Kokemuksia ryhmäterapiasta ja miten olette suhtautuneet siihen?
Negatiiviset ja positiiviset kokemukset.

Asiallisia vastauksia kiitos.

5

3333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -
      Mikä kenellekin sopii, vaikea tietää etukäteen.

En ole itse käynyt ryhmäterapiassa - vaikka sellaiseen minua ajettiinkin kuin käärmettä pyssyyn. Kokemuksia ryhmäterapiasta olen kuitenkin kuullut ja kuunnellut. Ryhmäterapiassa käyneistä n. 20 henkilöstä vain yksi sanoi ryhmäterapiasta _ehkä_ olleen hänelle hyötyä. Kaikki muut ovat olleet sitä mieltä, että rahat ja KELA:n tuki menivät hukkaan.

Ota huomioon myös se, ettei ole olemassa mitään takeita siitä, että ryhmäterapiassa kertomasi asiat jäävät vain ryhmän jäsenten tietoon. Tietenkin säännöissä kielletään asioiden levittely, mutta mitään sanktioita tai keinoja ei ole tietojen leviämistä estää jos ryhmään joku hölösuu osuu.

Ainoa varma nettohyötyjä on terapeutti; pienemmällä työpanoksella moninkertainen tuotto (vrt. 1 x 70-85 € tai 10 x 20-25 €).

• tykkäsi ja ei

Ryhmään tuli aina välillä uusia. Toiset olivat koko ajan äänessä, toiset aina hiljaa ja siltä väliltä. Ehkä paras anti oli että samainen ryhmä suht kokonaisuudessaan kävi myös taideterapiassa missä syntyi myös parempia tuttavuuksia.(kävivät kahvilla tunnin jälkeen jnpp.)

Se mikä edellä todettiin eli "hölösuut" ovat varsinkin pienempien kapunkien kohdalla ei niin- toivottuja efektejä.
        Aina joku puhuu jollekin - luottamuksellisesti, toinen myös luottamuksellisesti eteenpäin, kolmas suoraan. Huvittavinta on todeta kertomuksen muuttuneen siinä vaiheessa kun alkuperäinen kuulee omista asioistaan uudelleen kiertoteitse.

Ryhmäterapian paras anti on ryhmä ja sitä myötä "mahdollinen" vertaistuki. Huono puoli se ettei asiat jää vain kahden ihmisen tietoon. Toisaalta juoruilusta on puhuttu kautta aikain myös muissa yhteyksissä.

Jos tuntuu siltä, kokeile. Tarkkaile ensin ryhmää ja kerro itsestäsi pintapuolisesti, sano että olet vielä uusi ja haluat tutustua tilanteeseen ryhmän uutena jäsenenä.

• ryhmän
        tykkäsi ja ei kirjoitti:

Ryhmään tuli aina välillä uusia. Toiset olivat koko ajan äänessä, toiset aina hiljaa ja siltä väliltä. Ehkä paras anti oli että samainen ryhmä suht kokonaisuudessaan kävi myös taideterapiassa missä syntyi myös parempia tuttavuuksia.(kävivät kahvilla tunnin jälkeen jnpp.)

Se mikä edellä todettiin eli "hölösuut" ovat varsinkin pienempien kapunkien kohdalla ei niin- toivottuja efektejä.
        Aina joku puhuu jollekin - luottamuksellisesti, toinen myös luottamuksellisesti eteenpäin, kolmas suoraan. Huvittavinta on todeta kertomuksen muuttuneen siinä vaiheessa kun alkuperäinen kuulee omista asioistaan uudelleen kiertoteitse.

Ryhmäterapian paras anti on ryhmä ja sitä myötä "mahdollinen" vertaistuki. Huono puoli se ettei asiat jää vain kahden ihmisen tietoon. Toisaalta juoruilusta on puhuttu kautta aikain myös muissa yhteyksissä.

Jos tuntuu siltä, kokeile. Tarkkaile ensin ryhmää ja kerro itsestäsi pintapuolisesti, sano että olet vielä uusi ja haluat tutustua tilanteeseen ryhmän uutena jäsenenä.

Ryhmän vetäjällä on tietty iso osuus siinä miten ja mitä aiheesta saa irti.
        Minulle henkilökohtaisesti ei koskaan ehdotettu tuota mahdollisuutta. Olisiko syy siinä että tilanne olisi noin kärjistettynä vertauksena ollut sama kuin että AA-ryhmä olisi illan session jälkeen löytänyt itsensä pubista, en tiedä. Kuta kuinkin elämäni suurin kysymysmerkki se onkin ja miten päästä siitä eroon, jonkin sortin hallitsemisen tarpeesta. Ehkä joku päivä.

• armis

Mielestäni ryhmäterapiassa oli mielenkintoista nähdä itsensä muiden silmin. Tuli positiivisia sekä negatiivisia yllätyksiä. Joskus oli niin vaikeaa, että itketti. Onhan sekin luonnollista.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe