Rullaluistimen valinta?

Saara

Mielipiteitä kaipaisin rullaluistimien valintaan! Onko kellään kokemusta Rollebladen tai Filan luistimista? Kumpiakin kävin kokeilemassa ja tuntuivat hyviltä jalkaan. Muitakin tietenkin saa suositella =)

13

2412

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DiRulla

      Ensin sinun kai pitäisi päättää, minkä kokoiset pyörät haluat. Mitä isompi pyörä sen kovempaa ja mukavammin rullaa, mutta samalla aina vaativampi luistella, koska jalka on korkeammalla ja kisko pidempi. Ekat luistimet voisivat olla vaikkapa 80..84 mm pyörällä. Tokat luistimet 90 mm pyörällä. Homma on sitten sellainen, että jos oikein innostut, niin alat himoita aina vain isompaa pyörää.

      Kengän korkeus menee niin, että mitä kokeneempi luistelija sen matalampi ja sitä jyrkempi nilkkakulma.

      Sanoisin, että kengän istuvuus on kaikkein tärkeintä. Kaikkein parasta on, jos kentä tuntuu tukevalta ja mukavalta jo siten, että kaikki ylimmät remmit ovat auki eli vain alakenkä kiinni. Nimittäin kokemuksen myötä kaipaat aina vain vähemmän sääriosuuden antamaa tukea ja jätät yläremmit aina vain löysemmälle. Alakenkä pitää olla timmi.

      Aiemmasta kokemuksesta tiedän, että K2 softbootsit ovat yleensä perin mukavia, joskin aika hiostavia.

      En sinänsä usko, että merkillä on väliä. Istuvuus ja pyörän koko ovat olennaisia asioita. Hinta tietty myös. Huomaa, että juhannuksen jälkeen alkaa hinnat jo tipahdella. Itse ostin viime vuonna yhdet luistimet 50% alennuksella heinäkuussa.

      • eki.

        ....lampsi kauppaan jussin jälkeen tänäkin kesänä ;)


      • DiRulla
        eki. kirjoitti:

        ....lampsi kauppaan jussin jälkeen tänäkin kesänä ;)

        :))))

        En minä noin helposti periksi anna. Saan vielä ne Radical sataset istumaan hyvin, kunhan tuunailen.


    • kun sanot että

      hyviltä tuntuivat jalkaan. Mulla tuntuu rantahiekkakin hyvältä jalkaan. Luistimilla on tarkoitus luistella.

    • taatusti

      hyvin.itselläni on hyvät kokemukset niistä,filasta kuulee sitä sun tätä..

      ottaisin 90mm jo heti kättelyssä,ne 84mm on vain ajan ja rahan hukkaa.

      enjoy!

      • DiRulla

        Taidan itse asiassa olla samaa mieltä. Nyt jos itse aloittaisin, ottaisin 90 milliset suoraan, mutta toisaalta ... jokaisen pitää päättää itse.


      • jos istuu

        Riippuu jokaisen jalasta. Tiedän tapauksia itse mukaanlukien että ei istu. Syy: pohja liian leveä ja jalka pääsee luistamaan sivuttain. Jos olisi leveämpi jalkaterä, voisi istuakin. Lisäksi naisten ja miesten mallien lestit ovat erilaisia.

        Älkää siis väittäkö, että istuu, ennen kuin on edes kokeillut! Ei merkki takaa istuvuutta. Ensin kyllä katson koon, sitten mallin ja vielä lestin. Jos jalka pysyy tukevasti ja tiukasti paikallaan, se on sopiva. Silloin ei pääse hiertämään ja pääse jopa kunnolla luistelemaankin.


      • DiRulla
        DiRulla kirjoitti:

        Taidan itse asiassa olla samaa mieltä. Nyt jos itse aloittaisin, ottaisin 90 milliset suoraan, mutta toisaalta ... jokaisen pitää päättää itse.

        Niin siis, ei ihan päätön suositus, jos kehottaa hankkimaan 90 mm samantien.


      • sittenkin
        DiRulla kirjoitti:

        Niin siis, ei ihan päätön suositus, jos kehottaa hankkimaan 90 mm samantien.

        olisiko tuo liikaa aloittelijalle? kumminkin olen luistellut aktiivisesti jäällä..


      • DiRulla
        sittenkin kirjoitti:

        olisiko tuo liikaa aloittelijalle? kumminkin olen luistellut aktiivisesti jäällä..

        Jäällä luistelu on mielestäni aivan eri asia kuin rullaluistelu. Siis jo teknisesti.

        Vedin eilen lenkin 1 h 42 min 90 mm:llä ja paria päivää aiemmin saman lenkin 1 h 40 100 mm:llä. Tuuliolosuhteet olivat kyllä erilaiset. En näe kovinkaan isoa eroa nopeudessa.

        Kyllä ainakin minä saan double pushin paremmin käyntiin 90 mm:llä kuin 100 mm:llä. Voi olla kyllä kyse kokemuksen puutteesta. Olen luistellut 100 millisillä vasta vähän toistasataa kilometriä. Eikä minun dp ole mitenkään täydellinen. Jotenkin vaan 90 mm pyörät antavat enemmän luottamusta kuin 100 milliset.

        100 millisillä menee jokaisen risteyksen jälkeen aina muutamakymmenmetriä ennenkuin tyyli tasaantuu. 90 millisellä voi huiskia ekasta potkusta lähtien. Huomaa, että 100 millisen kisko on noin 30 mm eli noin 10 % pidempi. Luistin on paljon vakaampi. Se "haluaa mennä aina suoraan". Varsinkin dp:n a-potku vaatii aikas agressiivista otetta 100 millisillä.

        Summa summarum. Jos ei ole jo kokemusta 90 millisistä, en ottaisi suoraan 100 millisiä. Minulla on kummatkin ja luistelen yhä kummillakin vähän fiilarin mukaan.


      • ...
        DiRulla kirjoitti:

        Jäällä luistelu on mielestäni aivan eri asia kuin rullaluistelu. Siis jo teknisesti.

        Vedin eilen lenkin 1 h 42 min 90 mm:llä ja paria päivää aiemmin saman lenkin 1 h 40 100 mm:llä. Tuuliolosuhteet olivat kyllä erilaiset. En näe kovinkaan isoa eroa nopeudessa.

        Kyllä ainakin minä saan double pushin paremmin käyntiin 90 mm:llä kuin 100 mm:llä. Voi olla kyllä kyse kokemuksen puutteesta. Olen luistellut 100 millisillä vasta vähän toistasataa kilometriä. Eikä minun dp ole mitenkään täydellinen. Jotenkin vaan 90 mm pyörät antavat enemmän luottamusta kuin 100 milliset.

        100 millisillä menee jokaisen risteyksen jälkeen aina muutamakymmenmetriä ennenkuin tyyli tasaantuu. 90 millisellä voi huiskia ekasta potkusta lähtien. Huomaa, että 100 millisen kisko on noin 30 mm eli noin 10 % pidempi. Luistin on paljon vakaampi. Se "haluaa mennä aina suoraan". Varsinkin dp:n a-potku vaatii aikas agressiivista otetta 100 millisillä.

        Summa summarum. Jos ei ole jo kokemusta 90 millisistä, en ottaisi suoraan 100 millisiä. Minulla on kummatkin ja luistelen yhä kummillakin vähän fiilarin mukaan.

        100mm tuli ostettua, ei vielä mitään db:tä ole tullut opeteltua mutta hyvin menee, ja erittäin lujaa!!


      • DiRulla
        ... kirjoitti:

        100mm tuli ostettua, ei vielä mitään db:tä ole tullut opeteltua mutta hyvin menee, ja erittäin lujaa!!

        No niin, eiku nautiskelemaan. Missäs päin rullailet?


      • Toinen rullailija
        DiRulla kirjoitti:

        No niin, eiku nautiskelemaan. Missäs päin rullailet?

        Hei vaan!

        Olen n. 10-vuotiaasta asti rullannut 84mm:llä ongelmitta, jarrutus oli aluksi hankalaa mutta nykyään hallitsen luistimet ihan kivasti. Vauhdin puute turhauttaa ja tahtoisin hypätä suoraan 100mm rulliin. Onko järkevää?

        Ja ennen kaikkea haluaisin saada vinkin, mistä luistin kannattaa ostaa. Olen kaupoissa jo sovittanut oikean koon eri malleilla mutta toivon löytäväni luistimen vaikka saksalaisesta nettikaupasta halvemmalla. K2:n radicaliin miellyin kovasti. Merkkivalikoima oli mielestäni suppea. Miten paljon merkkien väliset kokoerot vaihtelevat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe