narsistinen itsekehu

lumenvalkoinen

Kuinka suhtautua narsistiseen itsekehuun ja ylemmyyden tunteeseen? Tulisiko vain olla mitenkään puuttumatta?

15

4520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      -
      että kyseessä on narsistinen?

      • lumenvalkoinen

        Eikö yletön itsekehu ja itsen ylentäminen koko ihmiskunnan ja lakien yläpuolelle ole narsistista?


      • kyllä vain
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        Eikö yletön itsekehu ja itsen ylentäminen koko ihmiskunnan ja lakien yläpuolelle ole narsistista?

        Olen yrittänyt selvittää ristiriitoja narsistisen ihmisen kanssa tilanteessa, jos hän on toiminut sääntöjen vastaisesti. Narsisti kehuu omia suorituksiaan ja saavutuksiaan, ja listaa meriitteejä joista hänelle pitäisi olla kiitollinen - silloinkin kun jostain palveluksesta on maksettu selvällä rahalla. Sanallakaan hän ei mainitse, missä hän olisi itse toiminut väärin, tai olisi voinut toimia toisin, mutta on valmis "aloittamaan puhtaalta pöydältä ja lopettaa riidan" vaikka itse on koko ajan ollut pahin päällepäsmäri ja öykkäri. Selvitä siinä sitten mitään, kun toinen näkee itsensä puolijumalana, jota eivät säännöt koske.


      • kyllä vain kirjoitti:

        Olen yrittänyt selvittää ristiriitoja narsistisen ihmisen kanssa tilanteessa, jos hän on toiminut sääntöjen vastaisesti. Narsisti kehuu omia suorituksiaan ja saavutuksiaan, ja listaa meriitteejä joista hänelle pitäisi olla kiitollinen - silloinkin kun jostain palveluksesta on maksettu selvällä rahalla. Sanallakaan hän ei mainitse, missä hän olisi itse toiminut väärin, tai olisi voinut toimia toisin, mutta on valmis "aloittamaan puhtaalta pöydältä ja lopettaa riidan" vaikka itse on koko ajan ollut pahin päällepäsmäri ja öykkäri. Selvitä siinä sitten mitään, kun toinen näkee itsensä puolijumalana, jota eivät säännöt koske.

        Henkilöllä on vahva teomania, todellisuuden yläpuolelle asettuminen, arkikielellä suuruudenhulluus. Tätä on jokaisella ihmisellä jossain määrin. Se on lähtökohta sairauksiin.


      • haisemaan!
        Lette kirjoitti:

        Henkilöllä on vahva teomania, todellisuuden yläpuolelle asettuminen, arkikielellä suuruudenhulluus. Tätä on jokaisella ihmisellä jossain määrin. Se on lähtökohta sairauksiin.

        näin opetetaan nykyään. Tekee kuulema gudaa itsetunnolle. Ilman itsetuntoa on luuseri. Ei pääse edes duuniin tai opiskeleen.


      • lumenvalkoinen
        haisemaan! kirjoitti:

        näin opetetaan nykyään. Tekee kuulema gudaa itsetunnolle. Ilman itsetuntoa on luuseri. Ei pääse edes duuniin tai opiskeleen.

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?


      • ei narsismi ole kaikkea
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Kysytään neuvoa. Yksi tapa on välttää. Jos ei kykene välttämään on keksiä strategia tapaamisen kestosta.

        Nykyään on niin, ellei jo liian helposti, puhutaan narsismista jos henkilö on itsekeskeinen tai suureellinen omasta persoonastaan.
        Siitä on kauan aikaa viime vierailusta Narsismin uhrit -palstalle. Mutta kun siellä vierailee, näkee aika nopeasti mitä kieltä kukakin puhuu.


      • lumenvalkoinen
        ei narsismi ole kaikkea kirjoitti:

        Kysytään neuvoa. Yksi tapa on välttää. Jos ei kykene välttämään on keksiä strategia tapaamisen kestosta.

        Nykyään on niin, ellei jo liian helposti, puhutaan narsismista jos henkilö on itsekeskeinen tai suureellinen omasta persoonastaan.
        Siitä on kauan aikaa viime vierailusta Narsismin uhrit -palstalle. Mutta kun siellä vierailee, näkee aika nopeasti mitä kieltä kukakin puhuu.

        En ole missään vaiheessa puhunut narsistisesta persoonallisuushäiriöstä taikka edes narsismista. Olen puhunut tietystä narsistisesta piirteestä. On vaikea katsoa vierestä, kun itselle läheinen henkilö saa lähes paranoidisia kohtauksia, joissa toistaa vain omaa paremmuuttaan ja ylemmyyttään.

        Ehkä sitten on vain kaksi tapaa suhtautua siihen. kuunnella kiltisti hiljaa tai välttää.


      • lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Olen samaa mieltä. Narsistilla ei ole jalat maan pinnalla.

        Täällä todella häviää viestejä yllättäen. Minulle on käynyt samoin, lähetin uuden viestin käyttäen eri kanavaa, sitä ei enää poistettu.


      • viestit ei katoa

      • Anonyymi
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Olin terassilla ja jouduin kuuntekemaan kahden eri ihmisen lentotaitoja... he puhuivat huomattavan kovalla äänellä jatkuvasti samasta asiasta jatkuen.. näytti tai kuulosti kuin olisivat halunneet ihailua...


    • paikanetsijä

      työkaverinani on juuri kuvatunkaltainen ihminen,röyhkeä ja epäluotettava,lisäksi hän loukkaantuessaan käyttäytyy kuin pieni lapsi,sättii ja uhkaa kostaa ja puhuu täysin käsittämättömiä juttuja joiden yhteyttä käsiteltyyn asiaan ei voi kuin arvailla - tämä nyt sitten tahtoisi edetä työyhteisössämme,en voi sitä sallia,koska se olisi työyhteisöllemme turmiollista,mutta kuinkas perustelet ko.henkilölle asian niin että hän myös ymmärtää sen

    • Anonyymi

      En tiedä miten suhtautua narsistiseen kehuskeluun... mun kokenuksia ovat nämä tuttavat jotka kehuskelevat lapsiensa tekemisillä, lapset jo vanhoja, heilläkin lapset aikuisia... mun jälkikasvu ei saa lapsia... ehkä miehenä saisi toisen naisen kanssa mutta ei tämän kanssa jota hän rakastaa... onneksi osaa rakastaa..

      • Anonyymi

        Minunkaan jälkikasvulla ei ole lapsia, eikä muutamalla tuttavallakaan. Eikä ole koskaan tulossakaan. Eikä siinä ole mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      Tämä aihe on vieläkin hyvä. Itse mietin samaa kun olen nyt kohdannut ilmeiseti narsistin.

      Kovalla äänellä kehuu jatkuvasti itseään ja haukkuu muita. Hänen tarinat itsekuhussa ovat vahvasti vääristyneitä ja saa välillä vain arvailla mikä on totuus takana. Minkäänlaista itsekritiikkiä ei ole. Jatkuva lapsellinen kiukuttelu, kun häntä ei palvota tai saa rikkoa sääntöjä on lähinnä surullista katsottavaa.

      Miten tälläiseen pitäisi suhtautua?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe