narsistinen itsekehu

lumenvalkoinen

Kuinka suhtautua narsistiseen itsekehuun ja ylemmyyden tunteeseen? Tulisiko vain olla mitenkään puuttumatta?

15

3847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      -
      että kyseessä on narsistinen?

      • lumenvalkoinen

        Eikö yletön itsekehu ja itsen ylentäminen koko ihmiskunnan ja lakien yläpuolelle ole narsistista?


      • kyllä vain
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        Eikö yletön itsekehu ja itsen ylentäminen koko ihmiskunnan ja lakien yläpuolelle ole narsistista?

        Olen yrittänyt selvittää ristiriitoja narsistisen ihmisen kanssa tilanteessa, jos hän on toiminut sääntöjen vastaisesti. Narsisti kehuu omia suorituksiaan ja saavutuksiaan, ja listaa meriitteejä joista hänelle pitäisi olla kiitollinen - silloinkin kun jostain palveluksesta on maksettu selvällä rahalla. Sanallakaan hän ei mainitse, missä hän olisi itse toiminut väärin, tai olisi voinut toimia toisin, mutta on valmis "aloittamaan puhtaalta pöydältä ja lopettaa riidan" vaikka itse on koko ajan ollut pahin päällepäsmäri ja öykkäri. Selvitä siinä sitten mitään, kun toinen näkee itsensä puolijumalana, jota eivät säännöt koske.


      • kyllä vain kirjoitti:

        Olen yrittänyt selvittää ristiriitoja narsistisen ihmisen kanssa tilanteessa, jos hän on toiminut sääntöjen vastaisesti. Narsisti kehuu omia suorituksiaan ja saavutuksiaan, ja listaa meriitteejä joista hänelle pitäisi olla kiitollinen - silloinkin kun jostain palveluksesta on maksettu selvällä rahalla. Sanallakaan hän ei mainitse, missä hän olisi itse toiminut väärin, tai olisi voinut toimia toisin, mutta on valmis "aloittamaan puhtaalta pöydältä ja lopettaa riidan" vaikka itse on koko ajan ollut pahin päällepäsmäri ja öykkäri. Selvitä siinä sitten mitään, kun toinen näkee itsensä puolijumalana, jota eivät säännöt koske.

        Henkilöllä on vahva teomania, todellisuuden yläpuolelle asettuminen, arkikielellä suuruudenhulluus. Tätä on jokaisella ihmisellä jossain määrin. Se on lähtökohta sairauksiin.


      • haisemaan!
        Lette kirjoitti:

        Henkilöllä on vahva teomania, todellisuuden yläpuolelle asettuminen, arkikielellä suuruudenhulluus. Tätä on jokaisella ihmisellä jossain määrin. Se on lähtökohta sairauksiin.

        näin opetetaan nykyään. Tekee kuulema gudaa itsetunnolle. Ilman itsetuntoa on luuseri. Ei pääse edes duuniin tai opiskeleen.


      • lumenvalkoinen
        haisemaan! kirjoitti:

        näin opetetaan nykyään. Tekee kuulema gudaa itsetunnolle. Ilman itsetuntoa on luuseri. Ei pääse edes duuniin tai opiskeleen.

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?


      • ei narsismi ole kaikkea
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Kysytään neuvoa. Yksi tapa on välttää. Jos ei kykene välttämään on keksiä strategia tapaamisen kestosta.

        Nykyään on niin, ellei jo liian helposti, puhutaan narsismista jos henkilö on itsekeskeinen tai suureellinen omasta persoonastaan.
        Siitä on kauan aikaa viime vierailusta Narsismin uhrit -palstalle. Mutta kun siellä vierailee, näkee aika nopeasti mitä kieltä kukakin puhuu.


      • lumenvalkoinen
        ei narsismi ole kaikkea kirjoitti:

        Kysytään neuvoa. Yksi tapa on välttää. Jos ei kykene välttämään on keksiä strategia tapaamisen kestosta.

        Nykyään on niin, ellei jo liian helposti, puhutaan narsismista jos henkilö on itsekeskeinen tai suureellinen omasta persoonastaan.
        Siitä on kauan aikaa viime vierailusta Narsismin uhrit -palstalle. Mutta kun siellä vierailee, näkee aika nopeasti mitä kieltä kukakin puhuu.

        En ole missään vaiheessa puhunut narsistisesta persoonallisuushäiriöstä taikka edes narsismista. Olen puhunut tietystä narsistisesta piirteestä. On vaikea katsoa vierestä, kun itselle läheinen henkilö saa lähes paranoidisia kohtauksia, joissa toistaa vain omaa paremmuuttaan ja ylemmyyttään.

        Ehkä sitten on vain kaksi tapaa suhtautua siihen. kuunnella kiltisti hiljaa tai välttää.


      • lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Olen samaa mieltä. Narsistilla ei ole jalat maan pinnalla.

        Täällä todella häviää viestejä yllättäen. Minulle on käynyt samoin, lähetin uuden viestin käyttäen eri kanavaa, sitä ei enää poistettu.


      • viestit ei katoa

      • Anonyymi
        lumenvalkoinen kirjoitti:

        On vissi ero terveen itsetunnon ja ylettömän itsekehun välillä. Terve itsetuntoinen voi hyvin sanoa, että on hyvä jossakin. Kun narsistiseksi itsekehu menee, jos on ehdottoman paras ja kukaan muu kuin itse ei voi saada yhtä hyvää aikaiseksi ja jos on mielestään jo täydellinen.

        Sama tämän ylemmyydentunnon kanssa. On mielestään itse täydellinen ja paras ja oma totuus on ainoa totuus, koska itse on niin täydellinen ettei voi tehdä virheitä. Ja vieläpä kaikkien tulisi totella itseä tämän seikan takia.

        Ja edelleen kysymykseni kuuluu miten suhtautua tällaisiin väitteisiin?

        P.S: Miten täältä on voinut hävitä eräs viesti ja minun vastaukseni siihen!?

        Olin terassilla ja jouduin kuuntekemaan kahden eri ihmisen lentotaitoja... he puhuivat huomattavan kovalla äänellä jatkuvasti samasta asiasta jatkuen.. näytti tai kuulosti kuin olisivat halunneet ihailua...


    • paikanetsijä

      työkaverinani on juuri kuvatunkaltainen ihminen,röyhkeä ja epäluotettava,lisäksi hän loukkaantuessaan käyttäytyy kuin pieni lapsi,sättii ja uhkaa kostaa ja puhuu täysin käsittämättömiä juttuja joiden yhteyttä käsiteltyyn asiaan ei voi kuin arvailla - tämä nyt sitten tahtoisi edetä työyhteisössämme,en voi sitä sallia,koska se olisi työyhteisöllemme turmiollista,mutta kuinkas perustelet ko.henkilölle asian niin että hän myös ymmärtää sen

    • Anonyymi

      En tiedä miten suhtautua narsistiseen kehuskeluun... mun kokenuksia ovat nämä tuttavat jotka kehuskelevat lapsiensa tekemisillä, lapset jo vanhoja, heilläkin lapset aikuisia... mun jälkikasvu ei saa lapsia... ehkä miehenä saisi toisen naisen kanssa mutta ei tämän kanssa jota hän rakastaa... onneksi osaa rakastaa..

      • Anonyymi

        Minunkaan jälkikasvulla ei ole lapsia, eikä muutamalla tuttavallakaan. Eikä ole koskaan tulossakaan. Eikä siinä ole mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      Tämä aihe on vieläkin hyvä. Itse mietin samaa kun olen nyt kohdannut ilmeiseti narsistin.

      Kovalla äänellä kehuu jatkuvasti itseään ja haukkuu muita. Hänen tarinat itsekuhussa ovat vahvasti vääristyneitä ja saa välillä vain arvailla mikä on totuus takana. Minkäänlaista itsekritiikkiä ei ole. Jatkuva lapsellinen kiukuttelu, kun häntä ei palvota tai saa rikkoa sääntöjä on lähinnä surullista katsottavaa.

      Miten tälläiseen pitäisi suhtautua?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe