Tampereen seudun reittejä

Rullaatirullaa

Mitä hyväpintaisia rullaluistelureittejä on Tampereen seudulla. Huonopintaiset ja likaiset pyörätiet ovat valitettavan yleisiä.

2

4171

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karirh

      Tampereelta löytää rullisreittejä vaikka kuinka paljon, mutta missään ei ole täysin moitteetonta asfalttia. Parhaat pitkät asfalttiosuudet olen havainnut Ruskontiellä ja Kekkosen-Paasikiventiellä. Ruskontiellä olen nähnyt mm. Risto Rosendahlin ja Mari Kaivannon harjoittelevan menneinä vuosina. Mutta... olen huomannut, että mitä enemmän jalkoihin tulee voimaa ja tasapainokykyä, sitä vähemmän pyörätien rupuisuus haittaa. Olisit voinut kertoa missä päin asut, niin olisin voinut kertoa yhden tarkankin hyvän reitin asuinalueellasi.

      Viiden viimeisen vuoden aikana on pyöräteille muodostunut paljon routimishalkeamia. Lisäksi kaupungin omat ammattitaitoiset työntekijät eivät ole enää tehneet vuosiin talvihuoltoa. Nyt ammattitaidottomat usein vaihtuvat urakoitsijat repivät talviauroilla rikki asfaltin pintaa. Siksi on vaikea löytää aivan loistavaa luistelupintaa. Mutta paikoitellen on mukavaa ja uuttakin asfalttia saatu ja näin rullaluistelusta pääsee nautiskelemaan.

      Ylimalkaisesti voi sanoa, että joka suuntaan löytyy reittejä, jos lähdettäisiin keskustan suunnasta kaupungin laidoille tai naapurikuntiin päin päin, jos vaan seuraa selkeitä pääkatuja. Esim. Teiskontien vartta, jossa pahimpien asfalttihalkeamien tilalle on saatu täysin uutta asfalttipätkää. Teiskontietä luistelet Linnainmaalle ja Mäentakusenkatua (kiva mäki) Orismuskadulle, Holvastinkadulle ja sieltä Vestonkadun kautta Sammon valtatielle kohti jäähallia.

      Hervannasta lähtien voidaan luistella Kekkosen-Paasikiventielle ja Teivon kautta Mikkolantietä vaikka Ylöjärven keskustan ohi paikotellen hyvää asfalttia ja takaisin, josta saa kokoon helposti 50 km. Jos kääntyy takaisin aikaisemmin voi tehdä lyhyemmän ja kulloiseenkin päivään sopivan lenkin. Reitiltä löytyy paljon tasaista lukuunottamatta kivaa Haarlan mäkeä ja tosi pitkää Hervannan mäkeä. Hyvän lenkin saa kokoon, jos luistelee kohti Pirkkalaa tai Lempäälää. Hervannasta Lempäälään reittiä Ruskontie - Lempääläntie - takaisin saa kokoon 40 km, jos haluaa joskus tehdä pitkän lenkin. Tosin reitillä on paljon risteyksiä lukuunottamatta Ruskontien lähes risteyksetöntä osuutta (7 km).

      Pirkkalaan luistellaan Nuolialantietä ja Naistenmatkantietä sen loppuun ja takaisin. Pituudeksi tulee äkkiä kartasta laskien noin 17 km. Mutta jos matkaa jatkaa Pyhäjärven yli Rajasalmen vanhaa siltaa pitkin, jossa on pyöräilyoikeus, Nokiantielle ja Tampereelle Kekkosen-Paasikiventietä takaisin, matkaksi taitaa tulla kuutisenkymmentä kilometriä.

      Oma patenttilenkkini on Hervannasta käsin Annalan ja Kaukajärven suuntaan reittiä Ruskontie - Juvankatu - Santaharjuntie - Sotilaankatu - Hervannan valtaväylä. Reitti on 16 km, mutta lisään siihen sopivia koukkauksia Hallilantien suuntaan, Kissanmaalle tai Sääksjärvelle. Jos ensin koukkaan 10 km Sääksjärvelle ja takaisin, matkaksi tulee 27 km. 16 km on helppo ja kevyt lihaksia palautteleva treeni raskaan treenipäivän jälkeisenä päivänä (esim. kun paikat jumissa). Palauttelevan lenkin voi korvata myös kuntopyörällä. Oma peruskuntolenkkini kestää 70 - 90 minuuttia. Mutta kesällä on paljon pelkkiä vetoharjoituksia Ruskontiellä, jolloin en laske kilometrejä vaan sykkeitä ja aikaa. Yleensä vaihtelen paljon reittejä.

      Reittejä voi liioittelematta keksiä tuhansia, kun otetaan huomioon kaikki paikalliset reitit ja pätkät. Tampereella on 2400 katua ja naapurikunnissakin tuhansia. Kun lähtee vaan liikkeelle, itse voi löytää reittejä lisää ja varsinkin niille suunnille, missä asuu. Tampereen useimmat reitit on mulle hyvin tuttuja, joten osaan ennakoida usein vaaran paikat, esim. halkeamat tiessä tai pahat risteykset mäen alla. Jos on kiinnostunut tarkoista reittipituuksista, reitit on on helppo mitata hiirellä seuraavalta Tampereen kartalta. Ks.

      http://www.tampere.fi/ytoteto/kartta/map.php

      - Kari -

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe