Tyhmä kysymys

moiiiimoiiii

Hei täällä kaksi tosi fiksua 18-vuotiasta riitelee:

Mistä johtuu että sateella pilvet ovat tummia?

Jollain meitä viisaammalla oikea vastaus tiedossa?

22

6840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akaasia76

      Pilvet näyttävät tummilta silloin, kun ne ovat paksuja ja aurinko ei paista niiden läpi. Näin ihan yksinkertaisesti vastattuna.

    • koko6tuumaa

      Sateella luultavasti katselet pilviä varjon puolelta. Varjon puolelta pilvet luonnollisesti ovat tummempia kuin auringon valaisemalta puolelta.

    • sadepilvi.....

      Lainaus:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuro-_ja_ukkospilvi

      Kuuropilvi eli ukkospilvi (Cumulonimbus) on erittäin korkea, monesti tornimainen ja jopa yli 10 kilometrin korkeuteen ulottuva kumpupilvi. Se sataa kuuroittaista rankkasadetta, rakeita ja monesti, joskaan ei aina, ukkostaa.

      Sadekuurot ja ukkonen liittyvät aina epävakaaseen ilmakehään. Ukkonen vaatii suurempaa ilmakehän epävakaisuutta kuin pelkkä sadekuuro. Suomessa ilmakehä on epävakaisin heinäkuussa, joka on lämpimin vuodenaika. Tällöin muodostuu monesti niin sanottuja iltapäiväkuuroja, joissa voi olla ukkosta mukana.

      Kuuropilvi näyttää kauempaa katsoen hohtavan valkealta auringon paisteessa, ja pilven yläosassa näkyy monesti kuituista alasimenmuotoista rakennetta. Kun pilvi tulee lähelle, sen varjoisa alaosa näyttää tummanharmaalta. Monesti ukkospilven mustassa alaosassa nähdään pilven etenevässä osassa maahan päin roikkuva kieleke, vyörypilvi. Ukkospilvestä voi Suomenkin oloissa syntyä joskus pieni pyörremyrsky, trombi.

      Ukkospilven alasimen alapuolella on joskus utaremaisia ulokkeita, mammatuksia (Cumulus mammatus), jotka osoittavat alaspäin. Ne syntyvät nousuvirtauksen kääntyessä laskuvirtaukseksi kun nousuvirtaus heijastuu troposfäärin ylärajasta, tropopaussista. Tämä kertoo nousuvirtauksen voimasta. Mammatuspilvi ennustaa erityisen kovaa ukkosta tai esimerkiksi Yhdysvalloissa tornadoja.

      *************

      Elikkä summa summaarum alaosan tummuus johtuu sadepilven paksuudesta ja siitä, että alaosa on syvässä varjossa.

    • purjelentäjä

      sadepilvessä on enemmän vettä sen takia se näyttää tummalta, sen alla myöskin nostaa hyvin jos se ei vielä sada ja joskus sateellakin se vielä nostaa. se että tummapilvi nostaa hyvin johtuu siitä että siinä on enemmän vesihöyrystä tiivistynyttä vettä, kun höyry tiivistyy vedeksi se luovuttaa samalla höyrystymislämpötilansa ja ilma siinä lämpiää voimakkaasti ja lämmin ilmahan nousee ylöspäin. Ukkospilvessä on voimakkkaita virtauksia ja jotkut purjelentäjät ovat nousseet ukkospilven sisällä esim 7,5 km asti, eivät tosin monet.

      • dothefake

        Moottorilentokouluksessa kiellettiin ehdottomasti menemästä ukkospilven lähellekkään. Opettaja itse oli käynyt ja ei mennyt toista kertaa. Silloin puhuttiin, että jos sinne ukkospilveen saisi vietyä rekka-auton, niin virtaus on niin kova, että se pysyisi siellä.
        Näin meitä peloteltiin ukkospilveen lentämisestä.


      • purjelentäjä
        dothefake kirjoitti:

        Moottorilentokouluksessa kiellettiin ehdottomasti menemästä ukkospilven lähellekkään. Opettaja itse oli käynyt ja ei mennyt toista kertaa. Silloin puhuttiin, että jos sinne ukkospilveen saisi vietyä rekka-auton, niin virtaus on niin kova, että se pysyisi siellä.
        Näin meitä peloteltiin ukkospilveen lentämisestä.

        Joo kaverini nousi ukkospilven sisällä 6.5km ja kone nousi niin lujaa että variometri ei riittänyt max näyttö 10m sekunnissa, Itsekkin kerran painoin ukkospilven pohjia myöten läpi ja vaikka nopeutta oli 200 niin silti kone nousi 3m sekunnissa ylöspäin. salamat löi koneen kummankin puolen, hurja tunne.


      • dothefake
        purjelentäjä kirjoitti:

        Joo kaverini nousi ukkospilven sisällä 6.5km ja kone nousi niin lujaa että variometri ei riittänyt max näyttö 10m sekunnissa, Itsekkin kerran painoin ukkospilven pohjia myöten läpi ja vaikka nopeutta oli 200 niin silti kone nousi 3m sekunnissa ylöspäin. salamat löi koneen kummankin puolen, hurja tunne.

        Onko muuten purjelennossa mittarikelpuutus ikäänkuin normaalia. Joutuuhan siinä käsittääkseni pelaamaan pilvien kanssa eri tavalla kuin moottorilla.


      • purjelentäjä
        dothefake kirjoitti:

        Onko muuten purjelennossa mittarikelpuutus ikäänkuin normaalia. Joutuuhan siinä käsittääkseni pelaamaan pilvien kanssa eri tavalla kuin moottorilla.

        Ei se ole itsestään selvää pitää suorittaa mittarilentokelpuutus, lennetään open kanssa niin että oppilas on hupussa opetellen mittareilla lentämistä, käytetään kolmea mittaria asennon säilyttämiseen nopeus, viiksi eli kaartomittari ja kuula. kuula näyttää että kone lentää suoraan on se sitten kaarrossa tai suoraan lennossa viiksi näyttää kaartonopeutta horisontin suhteen. ja tietysti variometriäkin pitää seurata. on hyvä myös kuunnella suhinoita koska nopeusmittari on hieman myöhässä joten jos suhina voimistuu äkisti olet tullut joko nostoon tai koneen nopeus on kasvamassa. purjelento on ihan yes.niinkuin tietysti moottorilentokin.


      • dothefake
        purjelentäjä kirjoitti:

        Ei se ole itsestään selvää pitää suorittaa mittarilentokelpuutus, lennetään open kanssa niin että oppilas on hupussa opetellen mittareilla lentämistä, käytetään kolmea mittaria asennon säilyttämiseen nopeus, viiksi eli kaartomittari ja kuula. kuula näyttää että kone lentää suoraan on se sitten kaarrossa tai suoraan lennossa viiksi näyttää kaartonopeutta horisontin suhteen. ja tietysti variometriäkin pitää seurata. on hyvä myös kuunnella suhinoita koska nopeusmittari on hieman myöhässä joten jos suhina voimistuu äkisti olet tullut joko nostoon tai koneen nopeus on kasvamassa. purjelento on ihan yes.niinkuin tietysti moottorilentokin.

        Toki hupussa, mutta kuitenkin eri homma kuin moottorilennossa, jossa lähdetään ja laskeudutaan hupussa. Kysehän on myös siitä, ettei ihminen tiedä asentoaan, jos on g-voimia pelissä. Ilmeisesti purjelentämisessä on hiukan eri metodit.


      • purjelentäjä
        dothefake kirjoitti:

        Toki hupussa, mutta kuitenkin eri homma kuin moottorilennossa, jossa lähdetään ja laskeudutaan hupussa. Kysehän on myös siitä, ettei ihminen tiedä asentoaan, jos on g-voimia pelissä. Ilmeisesti purjelentämisessä on hiukan eri metodit.

        Joo tota laskukierrokseen finaaliin asti ajetaan hupussa sitten ope ottaa ohjat, pursilentäjähän lentää IMC:tä vain pilvessä ja kyllä tosiaan niin on että jos luottaa vain pers tuntumaan niin mettään mennään, se on kuin videopeliä pelais kun lentää mittareilla.täytyy unohtaa miltä tuntuu ja luottaa vain mittareihin. moottorikoneissahan on keinohorisontti varmaan helpottaa paljon verrattuna pursilentäjän mittarivarustukseen.


      • dothefake
        purjelentäjä kirjoitti:

        Joo tota laskukierrokseen finaaliin asti ajetaan hupussa sitten ope ottaa ohjat, pursilentäjähän lentää IMC:tä vain pilvessä ja kyllä tosiaan niin on että jos luottaa vain pers tuntumaan niin mettään mennään, se on kuin videopeliä pelais kun lentää mittareilla.täytyy unohtaa miltä tuntuu ja luottaa vain mittareihin. moottorikoneissahan on keinohorisontti varmaan helpottaa paljon verrattuna pursilentäjän mittarivarustukseen.

        Onhan siinä toki keinohorisontti. Tosiaankin, kuten sanoit purjelentäjän ei varmaan tarvitse tulla alas ils:llä, jossa siinäkään ei voi laskeutua, jos ei ratkaisukorkeudessa näe maata. Tarkoitan siis, että, vaikka purjelentäjä meneekin pilveen ja joutuu käyttämään mittareita, niin motiivit ja sopivat sääolosuhteet ovat hiukan erilaisia. Muistan lukeneeni, että ilman koulutusta ei pilvessä montaa minuuttia pysy "pystyssä". Eli on uskottava mittareita eikä välikorvaansa. Pelivertaus oli osuva.


      • yksinkertaisesti

        sadepilvessä on vettä. Ilmiö on sama kuin vaikka hikoillessa kun kainaloon tulee tummat läntit, kostea kangas ei heijasta valoa. Sama sadepilvessä siinä on enemmän vettä ja näin se ei heijasta siis valoa.


      • se tekee jo tummuuden

        Vettä, mutta ennenkaikea vesihöryä.

        Kaasumaisena, ja vähitellen osa kaasumaisesta tiivistyy vedeksi, ja sataa alas!

        Niin satukirjoissa, sadepilvet eivät nouse yli 2½ km ylemmäs!

        Keskustelun aihe on sadepilven tummuus!


      • tarkennus

        Siis vesihöyryä enemmän. Sillähetkellä kun se tiivistyy vedeksi se sataa alas.

        Niin; minkä värinen on sadepilvi; miksi tuppa; keskustelunaihe!


      • Kuuluu muualle anteeksi....
        purjelentäjä kirjoitti:

        Ei se ole itsestään selvää pitää suorittaa mittarilentokelpuutus, lennetään open kanssa niin että oppilas on hupussa opetellen mittareilla lentämistä, käytetään kolmea mittaria asennon säilyttämiseen nopeus, viiksi eli kaartomittari ja kuula. kuula näyttää että kone lentää suoraan on se sitten kaarrossa tai suoraan lennossa viiksi näyttää kaartonopeutta horisontin suhteen. ja tietysti variometriäkin pitää seurata. on hyvä myös kuunnella suhinoita koska nopeusmittari on hieman myöhässä joten jos suhina voimistuu äkisti olet tullut joko nostoon tai koneen nopeus on kasvamassa. purjelento on ihan yes.niinkuin tietysti moottorilentokin.

        Avaisitko purjelentämisestä oman otsikon.

        Asia ja asiantumuksesi menee täällä tummapilvi osastolla hukkaan!

        Omalla osatolla saat ennemmäm oikeaa haastetta!

        Mitäs me maalikot täällä osataan, mutta ehkä ei kiinostakkaan!


      • ei kosteus
        yksinkertaisesti kirjoitti:

        sadepilvessä on vettä. Ilmiö on sama kuin vaikka hikoillessa kun kainaloon tulee tummat läntit, kostea kangas ei heijasta valoa. Sama sadepilvessä siinä on enemmän vettä ja näin se ei heijasta siis valoa.

        Ei ole kyse kosteudesta vaan kuinka huokoinen tai kiinteä pinta on. Vastaanottavan pinnan sileys ja väri vaikuttaa siihen miten valu heijastuu!


        Kostea kangas heijastaa paremmin valoa takaisin kuin kuiva kangas. Ajettele järve tai jään pintaa.

        fysiikan - ja optiikan kurssista jäi mieleen:

        Tulevan valon saapumis ja lähtevän valon kulma on aina sama.

        Kainalon kuona-aineet ei liity pilvien väriin mitenkään.


      • lennokkimies
        se tekee jo tummuuden kirjoitti:

        Vettä, mutta ennenkaikea vesihöryä.

        Kaasumaisena, ja vähitellen osa kaasumaisesta tiivistyy vedeksi, ja sataa alas!

        Niin satukirjoissa, sadepilvet eivät nouse yli 2½ km ylemmäs!

        Keskustelun aihe on sadepilven tummuus!

        mutta ne olikin cumuluksia


    • opetetaan,

      että pilvet koostuvat pölystä, maasta nousevasta tomusta ja vesimolekyyleistä. Oletko katsonut ämpäriin mopattuasi? Lika sotkee veden ja tulee tummaa.

      • purjelentäjä

        pilvi koostuu pölystä ja vedestä. kun aurinko lämmittää maan pintaa ja jotkin kohdat lämpiävät (hakkuuaukeat esim) ympäröivää maastoa enemmän,2 asteen lämpötilaero riittää, niin siitä lähtee ilma nousemaan ylöspäin ja se ilma pitää sisällään kosteutta, lue vesihöyryä. ilma jäähtyy korkeuden kasvaessa 6 C kilometrille joten jossain vaiheessa tulee kastepiste(kylmempi ilma ei pysty pitämään vettä enää höyrynä) ja vesihöyry tiivistyy ilmassa olevan pölyn ympärille molekyyleiksi luovuttaen samalla höyrystymislämpötilansa eli syntyy pilvi ja ilma lämpiää voimakkasti ympäröivää ilmaa lämpöisemmäksi. Siis nostaa. pilvi on kuin kattila väärinpäin,ensin häviää näkyvyys sivulle,näet alaspäin, ennen pilveen menoa pitää aloittaa mittarilla lentäminen.


      • selvähän se on
        purjelentäjä kirjoitti:

        pilvi koostuu pölystä ja vedestä. kun aurinko lämmittää maan pintaa ja jotkin kohdat lämpiävät (hakkuuaukeat esim) ympäröivää maastoa enemmän,2 asteen lämpötilaero riittää, niin siitä lähtee ilma nousemaan ylöspäin ja se ilma pitää sisällään kosteutta, lue vesihöyryä. ilma jäähtyy korkeuden kasvaessa 6 C kilometrille joten jossain vaiheessa tulee kastepiste(kylmempi ilma ei pysty pitämään vettä enää höyrynä) ja vesihöyry tiivistyy ilmassa olevan pölyn ympärille molekyyleiksi luovuttaen samalla höyrystymislämpötilansa eli syntyy pilvi ja ilma lämpiää voimakkasti ympäröivää ilmaa lämpöisemmäksi. Siis nostaa. pilvi on kuin kattila väärinpäin,ensin häviää näkyvyys sivulle,näet alaspäin, ennen pilveen menoa pitää aloittaa mittarilla lentäminen.

        Sadepilvet ovat matalalla!

        Sadepilvet ovat ns. sekoituskerokssessa
        (-korkeudessa). Eivät yli 2400 m.
        Jopa sadoissa metreissä!

        Ja näissä kerroksiossa esiintyy vierasaineita jotka kiertävät jopa maapallon ympäri. Ne ovat aiemmin mainittuja pölyhiukkasia. Jotka voivat olla esim. rikkiä, lyijyä. Typpeä ilmassa on itsessään 78 %. Teollisuuden savusumu teollistuneilla alueilla joissa päästöt ovat voimakkaat. Esim Saksassa ja meillä Kemiran Harjavallan tehtaiden ympäristössä on voimakkaat paikallispäästöt. Jopa Puut surkastuu.

        Lisäksi valon suunta ja määrä vaikuttaa edellämainitun tummuuden lisäksi. Ehkä kaikista ratkaisevin on vesihöyryn määrä, mitä enemmän sitä on sen tummelta pilvi näyttää!

        Alemmissa ilmakeroksissa esiintyy myös runsaasti erilaisia luonnon omia partikkeleja siitospölyä ym.


    • |juha|

      Niin. Ku pilvethän on Vesihöyryä.
      ja sit sadepilveis sitä höyryy on niin paljo et se on painava se pilvi. ja aurinko ei pysty kertakaikkisesti valaiseen sen läpi.. elikkä se on tumma alhaaltapäin

      • Ei laske valoa läpi; sataa ...

        Juhan kommentti on on oikea. Pilvet on täynnä vesihöryä. Ihminen on aina tienyt että se tumma pilvi staa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe