Hidas hämäläinen vai lupsakka savolainen

Sukujuurigallup

Nykyisestä asuinpaikastamme huolimatta meissä jyllää tietyt perintötekijät. Löytyykö tällä palstalla lupsakkaita, mutta niin kieroja savolaisia, hitaita ja jäyhiä hämäläisiä, puheliaita karjalaisia, joilla itku ja nauru ovat aina lähellä toisiaan, verikoston nimeen vannovia pohjalaasia, ylpeitä ja sisäänpäinkääntyviä lounais-suomalaisia ja, ja....
Kertokaa, mitä olette sukuanne (tai mitä mixauksia) ja miten se teissä näkyy? Kuinka hyvä olet pitämään sukulaisiin yhteyttä? Oletko jopa sukurakas?

21

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stadilainen

      omat vanhemmat on myös Helsingissä syntyneet. Minkähänlainen sitä pitäs olla? Stadii en bamlaa.

    • sitenkin olla, jos oikein mietitään.
      Mutta sattaa se olla toisinkin, jos laulumaille lähdetään.
      Sitä en tosin tiedä, miten hämäläisyydellä on jotain tekemistä jos laulumaiden ruhtinas-suvun mahdollinen perijä on keskellä suurta järveä verkkovarkaitten perässä.

    • vänkyrä-nainen

      erilainen.

      Jos tekeminen ei kiinnosta mua, tai en ole varma siitä mitä teen, ni sit oon hidas ja jäyhä hämäläinen, toki joskus ihan vaan muutenkin laiskuuttani:) Humalassa taas ollaan sit noita karjalaisia, normaalioloissa oon ylpeä ja sisäänpäinkääntynyt lounais-suomalainen ja suututettuna taas saatan pahimmassa tapauksessa olla verikoston nimeen vannova pohjalainen. :D

      • gek-ko

        tilanteen mukaan voi vaihtua. Oletko kännissä?


      • dayum
        gek-ko kirjoitti:

        tilanteen mukaan voi vaihtua. Oletko kännissä?

        ollut siitä, että eri tilanteissa hänestä löytyy erilaisia, aloittajan kuvaamia luonteenpiirteitä...


      • gek-ko
        dayum kirjoitti:

        ollut siitä, että eri tilanteissa hänestä löytyy erilaisia, aloittajan kuvaamia luonteenpiirteitä...

        myös jylläävistä perintötekijöistä.


      • vänkyrä-nainen
        gek-ko kirjoitti:

        myös jylläävistä perintötekijöistä.

        sellaiset voisi olla kun ei ole kokemusta. Ja vaikka yhtäläisyyksiä sukulaisiin olisikin, niin voihan se silti olla sattumaa. Kyllä musta ainakin ilmi tulee niin monia eri tapoja ja piirteitä ihan joka suomen kolkasta, vaikkei joka paikassa sukulaisia olekaan.:)


      • gek-ko
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

        sellaiset voisi olla kun ei ole kokemusta. Ja vaikka yhtäläisyyksiä sukulaisiin olisikin, niin voihan se silti olla sattumaa. Kyllä musta ainakin ilmi tulee niin monia eri tapoja ja piirteitä ihan joka suomen kolkasta, vaikkei joka paikassa sukulaisia olekaan.:)

        jos hämäläinen ei olekaan hidas?


      • vänkyrä-nainen
        gek-ko kirjoitti:

        jos hämäläinen ei olekaan hidas?

        joku vitsi. En oo muista meinaan kuullut mitään sanontoja paitsi just noista hämäläisistä ja uskoisin, et se on vanhojen kansansanontojen peruja.


    • gek-ko

      jos nuo luonteenpiirteet ovat totta, niin eihän sitä sitten tarvitse erikseen kysellä, kun porukka on ehtinyt toistensa toheltamista katsoa.

      Joku tossa toteskin, että vänkyrä on vähän hidas. No se on sit hämäläinen.

      • vänkyrä-nainen

        eihän mun synnyin- tai asuinpaikalla nyt todellakaan ole mun luonteen kanssa mitään merkitystä. Olisin voinut syntyä vaikka Portugalissa ja olla silti tämänluonteinen. Enemmän uskon noihin horoskooppeihinkin, kuin siihen että asuinpaikan tai sukujuurten mukaan määräytyy luonne. Toki jotkut yksittäiset piirteet voivat periytyä. Muhun eivät vaan ole periytyneet juurikaan.

        P.s. Hitaus liittyy härän ominaispiirteisiin - ei mun kohdalla hämäläisyyteen.:)


      • gek-ko
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

        eihän mun synnyin- tai asuinpaikalla nyt todellakaan ole mun luonteen kanssa mitään merkitystä. Olisin voinut syntyä vaikka Portugalissa ja olla silti tämänluonteinen. Enemmän uskon noihin horoskooppeihinkin, kuin siihen että asuinpaikan tai sukujuurten mukaan määräytyy luonne. Toki jotkut yksittäiset piirteet voivat periytyä. Muhun eivät vaan ole periytyneet juurikaan.

        P.s. Hitaus liittyy härän ominaispiirteisiin - ei mun kohdalla hämäläisyyteen.:)

        epäilenkin, ettei luonteenpiirteet liity synnyinpaikkaan.


    • caput.mortuum

      Olen syntynyt idässä, asunut nuoruuteni Varsinais-Suomessa(jossa myös nykyään asun), opiskellut Helsingissä ja Satakunnassa. Suku on alunperin lähtöisin 1700-luvulta Laitilasta, mutta siirtynyt itään. Koen olevani varsinaissuomalainen luonteeltani. Ujo, hiljainen, varovainen ja sisäänpäinkääntynyt. En ole tekemisissä sukulaisteni kanssa, paitsi ihan lähimpien.

    • Mie oon ihan puhtaasti savokarjalainen... Molempien huonot ominaisuudet on sujuvasti perittynä omalle kontolle.

    • cookos

      olen enkä muuksi muutu. En ole kyllä kierokaan, en ymmärrä sitä, miks savolaisia noin moititaan. Me ajatellaan vaan asioita aina monelta kantilta, pyöritetään ja kiuputetaan niin, että kuulija on sekaisin eikä tiedä mitä se savolainen lopulta tarkottaa. Ja sitten se mielletään kieroudeks, kun ei oteta selvää..

      Savolainen on yhden ajan Havukka-ahon ajattelija, se pohtii mualiman mänöä iha omin päen..

      Jonkinlainen sukupolven murros omn menossa sukurakkaudessa, siirtymässä eteenpäin, eriytymässä uusiksi.mutta ollaan aika sukurakkaita. Pidän yhteyttä soittelemalla aika ajoin sukulaisille..

      • tarkoitetaan,

        kieputtamista, viäntämistä ja kiäntämistä. Enpä tunne vielä yhtään savolaista, joka ei sitä tekisi. Ei se kierous ole välttämättä yhtään huono piirre, ainakaan savolaisten mielestä. Kierous on tietynlaista älyykkyyttä selviytyä tilanteista, olen kuullut jonkun savolaisen väittävän.


      • cookos
        tarkoitetaan, kirjoitti:

        kieputtamista, viäntämistä ja kiäntämistä. Enpä tunne vielä yhtään savolaista, joka ei sitä tekisi. Ei se kierous ole välttämättä yhtään huono piirre, ainakaan savolaisten mielestä. Kierous on tietynlaista älyykkyyttä selviytyä tilanteista, olen kuullut jonkun savolaisen väittävän.

        mutta savolaisia se on kuitenkin leimannut, siis muiden taholta. Savolaiset itse mieltää sen positiivisesti, mutta muualla se ei ole sitä. Vaan epäluotettava piirre, ei sitä vaan kannata millekään jalustalle nostaa. Ja savolaiset eivät ole epäluotettavia, tässä yksi esimerkki.


    • -ukko-

      hämäläinen hitaus, pohjalainen tosikkous ja varsinais-suomalainen epäluulo, saadaan aikaseksi jotain joka muistuttaa mua: kyllä se liikkuu, mutta jaksaako kukaan odottaa huomatakseen asian?

    • Yksinkertainen blondi

      Olen aika puhdaspiirteinen lounais-suomalainen. Meihinhän on vaikea tutustua, näin mulle on sanottu. Olen sisäänpäinkääntynyt, en ehkä ylpeä, tosin lounais-suomalaisuudestani kyllä ja aika nurkka-kuntainen, vaikka muualla olen asunutkin. Aikamoinen kulttuurishokki on kyllä ollut tutustua esim. itäsuomalaisiin tai pohjois-suomalaisiin. Mutta myönteinen sellainen, ehdottomasti:D Se sosiaalisuus ja puheliaisuus suorastaan huimaa tällaista lounais-suomalaista, joka kutsuu kuulemma kylään n. kymmenen vuotta tutustumisen jälkeen eikä silloinkaan kaikkia;) Mutta löytyy sukujuurien mukaan mussa ripaus savolaistakin, siitä en VIELÄ ole merkkejä huomannut itsestäni. Tai ehkä olisin vieläkin jäyhempi, jos näin ei olisi...

      • Yksinkertainen blondi

        Niin siitä kysyttiin. Äitini on kovasti sukujuhla-ihmisiä ja olen huomannut vanhemmiten antavani vähän periksi tässä asiassa. Käyn kohtalaisesti sukujuhlissa, vähän kaukaisempienkin. Ei ne nyt välttämättä mitään hupia aina ole, mutta löytyyhän sieltä välillä mielenkiintoisiakin ihmisiä. Pakkohan niiden on olla, nehän on mulle sukua:P


    • Anonyymi

      Mää oon ainaki karjalaine,lounaissuomalaine,savolaine mixaus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe