'Netti' kai alkaa olla täysin hyväksytty ilmaisu arvokkaassakin tekstissä. 'Verkko' on jäänyt vähemmistöön.
Itse kuitenkin pidän 'verkkoa' virallisena nimenä ja 'nettiä' rennompana lempinimenä tyyliin 'kaara' tai 'fillari'. Jätän 'netin' pois asiatekstistä.
Kyse on siis internetin tai muun tietoverkon synonyymeistä.
Oletteko samoilla linjoilla?
Verkko vai netti?
14
1132
Vastaukset
- vanhanaikaiselta
Netti sopii ihan hyvin suomalaiseen käyttöön. Kukaan ulkomaalainen ei kohta enää väitä, että suomen kieli on vaikeaa. Niin paljon kielemme lähestyy germaanisia kieliä.
- Nerkko
Kuulostaako 'verkko' vanhanaikaiselta siksi, kun se ei kuulosta englannilta?
Kieliviskaalien pitäisi varmaan perustaa suomen kielen englanninnoskomitea, jotta kielemme sanavarasto aivan virallisesti kääntyisi nykymaailmanmenoa vastaavaksi. - Netistelijä
Verkkosivusto olkoon toistaiseksi seittisaitti.
Cortinarius anthracinus tunnetaan sienialan opuksissa vielä nimellä sysiseitikki, mutta ennen pitkää se lienee hiilinetikki (ellei sitten antrasiittinetikki). - Kapakalastaja
Nerkko kirjoitti:
Kuulostaako 'verkko' vanhanaikaiselta siksi, kun se ei kuulosta englannilta?
Kieliviskaalien pitäisi varmaan perustaa suomen kielen englanninnoskomitea, jotta kielemme sanavarasto aivan virallisesti kääntyisi nykymaailmanmenoa vastaavaksi.Minä olen alkanut harrastaa kalastamista.
Olen huippunykyaikainen: käytän vain langattomia verkkoja... - Arkkiarkeologi
Kapakalastaja kirjoitti:
Minä olen alkanut harrastaa kalastamista.
Olen huippunykyaikainen: käytän vain langattomia verkkoja...”Venäläiset arkeologit tutkivat 20 metrin syvyydessä olevia kerrostumia ja löysivät pätkän kuparikaapelia. Siitä päättelemään, että maassa oli puhelinverkko jo 200 vuotta sitten.
Tukholmassa kaivettiin rakennustyömaalla 30 metrin syvyinen monttu. Montun pohjalta pilkisti nippu kuituja. Siis naapurissa oli kuituverkko jo 300 vuotta sitten.
Espoon metron esiselvitysten yhteydessä kairattiin reikä 40 metrin syvyyteen eikä löydetty kerrassaan mitään. Tutkijat julistivat tuloksensa: Suomen piilaaksossa oli jo 400 vuotta sitten langaton verkko.”
[MikroPC 3/2008, sivu 64, osasto Jälkilöylyt] - Jyrsiäinen
Kapakalastaja kirjoitti:
Minä olen alkanut harrastaa kalastamista.
Olen huippunykyaikainen: käytän vain langattomia verkkoja...Katiskaan meni silloin tällöin piisami.
Oletko saanut langattomilla verkoillasi yhtään langatonta hiirtä?
Vilvoittavien vesien ja vetten äärellä saattaa lämpöisimpinä kuukausina bongata meilläkin nisäkkäitä langanohuissa pöksyissä, joita myös tangoiksi kutsutaan. Onnekkaimmat bongaajat saattavat saada verkkokalvoilleen kuvan jopa langattomasta eli tangattomasta eläjästä, kun aika ja paikka sattuvat oikein kohdalleen!
Vanhoilla kunnon lankaverkoillakin saattaa muuten saada melkoisia vonkaleita, vaikka verkko tai silmäkokokaan ei olisi suuren suuri:
http://www.seymorebikini.net/wp-content/uploads/2008/04/16_sexy_samantha_sheer_mesh_micro_bikini.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228/move_store/beach_sheer-bikini_cameltoe-beauty.jpg
- erokin on...
Alalla työskentelevänä olen huomannut, että noilla on ainakin omalle heimolleni vähän eri merkitykset: kun puhutaan verkosta, yleensä kyse on mistä tahansa verkosta (konttorin lähiverkko, toimipisteiden välinen yhteys jne.), kun taas netti tarkoittaa internettiä (vai Internettiä?).
Tavallaan siis molemmat ovat eräänlaisia lempinimiä, korvikkeet tietoliikenneverkolle ja 'world wide webille'.
Yleiskielessä olen kanssasi samoilla linjoilla, verkko "viralliseen" käyttöön ja netti vähemmän viralliseen.- Nerkko
'Nettiä' löytyy jo Hesarin pääkirjoituksista asti.
- prkl.
Nerkko kirjoitti:
'Nettiä' löytyy jo Hesarin pääkirjoituksista asti.
Niillä ole mitään oikolukijoitakaan saati kielenhuoltajia.
- ..................
Verkko on mikä tahansa verkko, esim. kalaverkko tai jonkun firman lan-tietoverkko. Netti on internet.
- nykysuomen
sanakirjasta 'netti'?
- löytyykö?
nykysuomen kirjoitti:
sanakirjasta 'netti'?
Nykysuomen sanakirja on vuosina 1951–1961 ilmestynyt, alkuaan kuusiosainen suomen kielen sanakirja. Tuskinpa kukaan kehtaa väittää sen edustavan 2000-luvun nykysuomea.
Internet on 1980-luvulla kehittynyt ja vasta 1990-luvulle tultua voimakkaasti yleistynyt tietoverkko.
Löytyykö Nykysuomen sanakirjasta sana 'netti'? Vedä ylläolevasta johtopäätökset itse.
Nykysuomen sanakirjan jälkeen on vuosina 1990-1995 ilmestynyt kolmiosainen Suomen kielen perussanakirja ja vuonna 2005 (sähköisessä muodossa) Kielitoimiston sanakirja, joka on tuon Perussanakirjan laajennettu versio.
Itselläni ei ole mainituista teoksista yhtäkään, joten muut saavat täydentää vastaustani. - tämän verran:
löytyykö? kirjoitti:
Nykysuomen sanakirja on vuosina 1951–1961 ilmestynyt, alkuaan kuusiosainen suomen kielen sanakirja. Tuskinpa kukaan kehtaa väittää sen edustavan 2000-luvun nykysuomea.
Internet on 1980-luvulla kehittynyt ja vasta 1990-luvulle tultua voimakkaasti yleistynyt tietoverkko.
Löytyykö Nykysuomen sanakirjasta sana 'netti'? Vedä ylläolevasta johtopäätökset itse.
Nykysuomen sanakirjan jälkeen on vuosina 1990-1995 ilmestynyt kolmiosainen Suomen kielen perussanakirja ja vuonna 2005 (sähköisessä muodossa) Kielitoimiston sanakirja, joka on tuon Perussanakirjan laajennettu versio.
Itselläni ei ole mainituista teoksista yhtäkään, joten muut saavat täydentää vastaustani.netti ark. tietoverkko.
verkko
1. harva lanka-, köysi- tms. kudos t. rakenne; havas. Tiheä(silmäinen), harva verkko. Verkon silmät, solmut. Hämähäkinverkko. Hiusverkko. Hyttysverkko. Kanaverkko. Metalli(lanka)-, panssariverkko. Suojaverkko. Teräsverkolla aidattu alue.
Erik.
a. em. kudoksesta tehty (korkeuttaan huomattavasti leveämpi, kohoilla ja painoilla vedessä pystyasennossa pysyvä) kalanpyydys. 45 mm:n verkko verkko jonka silmien läpimitta on 45 mm. Verkon kohot, paulat, kivekset. Nailonverkko. Laahusnuotta-, ajo-, riimuverkko. Lohi-, muikkuverkko. Laskea, nostaa, kokea verkot. Verkkoon sotkeutunut hauki. Käydä verkoilla kokemassa verkot.
b. kuv. Kietoa jku verkkoonsa saada jku valtaansa. Joutua juonittelujen verkkoon juonittelun uhriksi. Sotkeutua eturistiriitojen verkkoon. Ui suoraan huijarin (virittämään) verkkoon.
c. urh. eräissä pallopeleissä: pelikentän kahtia jakava aita, jonka yli palloa pelataan. Tennis-, lentopalloverkko. Lyödä pallo verkkoon. Pelata verkolla lähellä verkkoa.
d. urh. maaliverkko. Potkaista pallo verkkoon. Laukaisi kiekon verkkoon. Verkko heilahti pallo t. kiekko meni maaliin.
2. em. kudosta muistuttavista muodostumista, rakenteista ja (kuv.) järjestelmistä, verkosto. Hiussuoniverkko. Katu-, viemäri-, tieverkko. Sähkö-, puhelinverkko. Tietoverkko. Kiinteä verkko ks. kiinteä 1. Huoltamoverkko. Ulkomaankirjeenvaihtajien verkko. Radion ohjelmaverkko. Vakoiluverkko. Verkoksi liitetyt tietokoneet. Yhdistää laite sähköverkkoon.
tietoverkko tietokoneiden ja niiden välisten viestiyhteyksien muodostama järjestelmä. Maailmanlaajuinen tietoverkko Internet. - huomannut,
löytyykö? kirjoitti:
Itselläni ei ole mainituista teoksista yhtäkään, joten muut saavat täydentää vastaustani.että kirjoitin "nykysuomen sanakirja". Kattava selitys silti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539