mihin rullistelu auttaa?

Dudu*

hei.
eli oon 15v tyttö ja mulle on alkanut kerääntyä vähä liikaa massaa mun mahan seudulle.. enkä ole ainut joka on sitä mieltä niin ei tarvi aatella että olisin vaa ite sitä mieltä :S
eli auttaako rullistelu mahan ympäristöön ja pakaroihin? ja kuinka usein viikossa kanttis rullistella että alkas kalorit väheneen? ja kuinka monta kilometriä suunnilleen?

olisin kiitollinen jos saisin vastauksia näihin kysymyksiin :)
PS. kanttiiko ottaa vettä mukaan ja miks? ^^

8

1470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus1

      Rullaluistelulla saat lihakset parempaan kuntoon. Läskeistä pääsee parhaiten eroon kun tekee pitkäkestoista liikuntaa (esim 1 tunti) 4-5 kertaa viikossa ja syö terveellisemmin.

    • DiRulla

      1) Liikunta polttaa rasvaa yhtälailla kaikkialta, missä on verenkiertoa. Laihdutusta ei siis voi varsinaisesti kohdentaa johonkin tiettyyn vartalonosaan. Esimerkiksi meillä miehillä on ongelmana jenkkakahvat. Niistä on kovin vaikea päästä eroon. Jos niistä haluaa päästä eroon, on ensin laihdutettava selvästi tavoitetta laihemmaksi ja sitten työstettävä lihasten kautta massaa takaisin sinne, minne sitä haluaa (voi nämä tehdä toki samaan aikaankin, mutta erotin nyt, että idea aukeaisi)

      2) Lihasharjoituksia voidaan tietty kohdentaa haluttuihin lihaksiin. Periaate on:
      - suuret kuormat, vähäiset toistot -> massaa
      - pienet kuormat, paljon toistoja ->lihaserottuvuutta
      Bodarit tekevät aina ensin massaa ja kilpailujen lähestyessä sitten alkavat polttaa rasvoja pois pienentämällä kuormija lisäämällä toistoja.


      Todelliseksi laihduttamiseksi suoritusten on oltava varsin pitkiä. Elimistö polttaa ensin verensokerit ja glukoosit maksasta ja vasta sitten alkaa polttaa rasvaa. Tuossa jo mainittiin, että suoritusten tulisi olla yli tunnin kestoisia. Ehkä jonkinlainen nyrkkisääntö voisi olla se, että oma massa * 100 = vähintään poltettavien kcaloreiden määrä. Toisin sanoen, jos massasi on 70 kg, niin kertasuoritus saisi olla vähintään 700 kcal. Ja mielummin siis enemmän. Karrikoiden voidaan sanoa, että laihduttaminen alkaa tämän jälkeen. Sykemittarit laskevat kulutetun kalorimäärän suunnilleen perustuen 0.001 kcal/kg/syke.

      Rullalusitelu kehittää erityisesti alaselkää, pakaroita sekä reisien lihaksistoa - ja tietysti hengityslihaksistoja (pallealihas ja kylkiluiden väliset lihakset). Myös vartalon kiertolihakset joutuvat töihin.

      Jos todella haluat onnistua, antaisin seuraavan neuvon. Unohda laihdutustavoite itseisarvona ja pyri nauttimaan liikunnasta niin, että siitä tulee addiktio. Nauti, nauti ja nauti.

      Sykemittari on erinomainen laite. Sillä näkee kulutetut kalorit ja suorituksen tason (keskisyke). Lisäksi suoritusken aikana sykemittari auttaa pitämään kuormituksen optimaalisena: riittävän korkea, että on tehoja ja että jaksaa riittävän kauan.

      Toinen hyvä laite on grammatarkka keittiövaaka. Punnitset kaiken mitä syöt. Rasvat ovat noin 6-9 kcal/g ja kaikki muut 2.5-4 kcal/g. Huomaat äkkiä, mistä aineista syömäsi kalorit tulevat. Huomaat esimerkiksi, että perunat ja leivät ovat salakavalia. Hämmästyttävästi rasvat eivät olekaan, koska niiden grammamäärä jää yleensä aika pieneksi. Vahdi siis ns. "turhia hiilareita".

      Mutta! Tärkeintä: Nauti liikunnasta. Stereot korville ja baanalle. Nauti auringosta, tuulesta, kesästä, lintujen viserryksestä, vähämpukeisista toisen sukupuolen edustajista, vauhdista,.... Rullis rulaa!

      Ja hei, olet 15, joten älä liioittele äläkä mene äärimmäisyyksiin. Olet kuitenkin todennäköisesti paremman näköinen kuin kuvittelet olevasi.

    • DiRulla

      Jos suorituksesi kestää yli tunnin, ehdottomasti vettä mukaan tai vielä mielummin urheilujuomaa. Jos verensokeri laskee liian alas, suorituksesta tulee raskas ja vastenmielinen. Järkevä tankkaus jopa parantaa laihtumistasi, koska se tekee suorituksestasi miellyttävämmän ja jaksat pidempään. Liikunnannautinto on kuitenkin ehdoton edellytys projektisi onnistumiselle. Tankkauksessa korvataan aina vain murto-osa kulutetusta energiasta.

      Nestettä tarvitaan nestetasapainoa varten. Urheilujuomien paras puoli on se, että niistä saa paitsi nesteen myös suoloja, joita hien mukana häviää. Suolaepätasapaino johtaa hermoston hitaantumiseen ja väsymiseen sekä kramppeihin. Kramppeja vastaan voi lisäksi nauttia magnesiumia.

      Mikään edellisestä ei ollut vielä dopingia.

      Itse luistelen noin puolentoista–kahden tunnin suorituksia - sykemittarin mukaan luokkaa 1500 kcal. Mukanani on puoli litraa urheiljuomaa sekä 300 kcal urheilugeeliä. Olen tiputtanut kahdessa vuodessa painoani vähintään 13 kg. (98->85). Tietysti tähän on liittynyt varsin kontrolloitu ruokavalio (grammavaaka!).

      Urheilujuomaa tulisi tankata suorituksen aikana noin 1 dl/20 min - ei useammin ja korkeintaan 2 dl /20 min. Jos teet 700 kcal lenkin ja juot puoli litraa urheilujuomaa (100 kcal) nettokulutuksesi on ollut siis 600 kcal. Geeliä otetaan huikka joka toisella tankkauksella, mutta geelejä minäkin käytän vain pisimmillä lenkeillä.

      Mutta huomaa, alle tunnin suorituksissa vesikin riittää. Alle puolen tunnin suorituksissa ei tarvita mitään mukaan. Toisaalta jos haluat todella kiloja pois, suoritusten on oltava yli tunnin mittaisia.

      Liikunnanilo Liikunnan ilo!

      • Dudu*

        kiittti tiedosta! eli ny otan veden mukaaan ja rullistelen, tai ainaki yritän sen tunnin. tästä tulee vaikeeta ku mulla on aika huono kunto ja hengästyn helpolla mut treenaa nii kyllä se siitä. :)


      • DiRulla
        Dudu* kirjoitti:

        kiittti tiedosta! eli ny otan veden mukaaan ja rullistelen, tai ainaki yritän sen tunnin. tästä tulee vaikeeta ku mulla on aika huono kunto ja hengästyn helpolla mut treenaa nii kyllä se siitä. :)

        Huono kunto on aina suhteellista. Sykemittari auttaisi sinua paljon. Sen avulla voit kontrolloida, ettet rasita liikaa. Pidät sykkeen siinä 60-70% tasossa eli sinun ikäiselläsi normaalisti 120-140 bpm. Jos kontrolloit näin, jaksat. Jos ylität rajasi, hommasta tulee nopeasti vastenmielistä. Kun kunto paranee, voit nostaa kuormitusta asteittain 70-80% tasolle.


        Kunto muodostuu kai oikeastaan kolmesta asiasta. Hapenottokyvystä (keuhkot), verenkierrosta ja energianpoltosta. Tuo 60-70% pitkäkestoisesti auttaa erityisesti verenkierron kehittymiseen. Hiusverisuonet avautuvat ja laajenevat, happi kulkeutuu perille paremmin. Tehostunut hapenkuljetus lisää myös energiankulutusta ja tehot nousevat. Joku noista kolmesta mainitusta muodostaa aina pullonkaulan.

        Mutta, jälleen kerran - liikunnanilo ennen kaikkea. Liikunnanilon ylläpito on ainoa konsti tehdä touhusta jatkuvaa. Muista, että kuukausi on lyhyt aika näissä jutuissa.


      • rullaluistelija
        DiRulla kirjoitti:

        Huono kunto on aina suhteellista. Sykemittari auttaisi sinua paljon. Sen avulla voit kontrolloida, ettet rasita liikaa. Pidät sykkeen siinä 60-70% tasossa eli sinun ikäiselläsi normaalisti 120-140 bpm. Jos kontrolloit näin, jaksat. Jos ylität rajasi, hommasta tulee nopeasti vastenmielistä. Kun kunto paranee, voit nostaa kuormitusta asteittain 70-80% tasolle.


        Kunto muodostuu kai oikeastaan kolmesta asiasta. Hapenottokyvystä (keuhkot), verenkierrosta ja energianpoltosta. Tuo 60-70% pitkäkestoisesti auttaa erityisesti verenkierron kehittymiseen. Hiusverisuonet avautuvat ja laajenevat, happi kulkeutuu perille paremmin. Tehostunut hapenkuljetus lisää myös energiankulutusta ja tehot nousevat. Joku noista kolmesta mainitusta muodostaa aina pullonkaulan.

        Mutta, jälleen kerran - liikunnanilo ennen kaikkea. Liikunnanilon ylläpito on ainoa konsti tehdä touhusta jatkuvaa. Muista, että kuukausi on lyhyt aika näissä jutuissa.

        Edellisellä kirjoittajalla oli paljon hyviä neuvoja. Lisään vielä tähän, että muista rullaluistelulenkkien jälkeen venytellä lihakset kunnolla. Nopeat venytykset (muutama sekunti) heti lenkin jälkeen ja noin 2h lenkin jälkeen pidemmät venytykset. Lihasten kipeytymistä ei kannata säikähtää, se kuuluu asiaa, ainakin alussa.

        Oletko aikaisemmin rullaluistellut? Jos et, opettele aluksi perusasiat eli oikeanlainen kaatumistekniikka, jarruttaminen ja yleensäkin luistinten hallinta. Käytä kaikkia suojia ja kypärää. Muista myös lenkillä oikea tilannenopeus ja että autoilijat eivät välttämättä huomaa sinua eivätkä välttämättä ymmärrä, millaista vauhtia rullistelija tulee.

        Hyvää rullaluistelu kesää!


    • piukat pakarat

      kovasti olen saanut positiivista palautetta tyttöystävältä kiinteistä pakaroista:) kilometrejä se kyllä vaatii, mutta siinä samalla rasvat katoaa ja vatsa pienenee, vähintään tunti kerralaan ja viis ketaa viikossa, niin kyllä lähtee, motivaatiota voit kasvattaa osallistumalla kisoihin...alku voi olla hankalaa, mutta älä anna periksi...

    • Säärihuoli

      Minäkin olen laihdutusmielessä liikkellä, vaikka en ylipainoinen olekaan. Toisaalta olen rullistellut monta vuotta mutten koen silti olevani aloittelija :D

      En ole huomannut mitään aivan mieletöntä muutosta säärissäni, mutta muutamalla ystävälläni on suorastaan hillittömän sääret ja nämä luistelevat päivittäin. En ole kehdannut kysyä voisiko se johtua rullailusta. Miten on asian laita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe