Olen hankkimassa uutta kaasugrilliä, kun vanhasta meni poltin jo toisen kerran ym. Tarjontaan tutustuttuani olisiko pari kysymystä asiaan vihkiytyneille.
1) Onko parilatasojen syytä olla valurautaa vai emalia? Sellaisia kiiltäviä ei tainnut enää olla, mitä muutama vuosi sitten.
2) Montako poltinta pitäisi olla 2/3? Kestääkö valurautapoltin ulkosäilytyksen?
3) Kannattaako hankkia/onko ollut käyttöä tasaiselle valurautatasolle vai kaikki reiällistä parilaa? Voiko siinä paistaa esim. munan tms.?
4) Entäs toi Weber, on arvokas, onko hintansa arvoinen?
Ja jos jotain muuta tulee mieleen, niin otan mieluusti kommentteja. Jossain keskustelussa mainittiin, että savustuslaatikko olisi hyvä mahtua.
Kaasugrillin valinta
4
7363
Vastaukset
- J.ussi
"1) Onko parilatasojen syytä olla valurautaa vai emalia? Sellaisia kiiltäviä ei tainnut enää olla, mitä muutama vuosi sitten.
2) Montako poltinta pitäisi olla 2/3? Kestääkö valurautapoltin ulkosäilytyksen?
3) Kannattaako hankkia/onko ollut käyttöä tasaiselle valurautatasolle vai kaikki reiällistä parilaa? Voiko siinä paistaa esim. munan tms.?
4) Entäs toi Weber, on arvokas, onko hintansa arvoinen?"
1. Valurauta on kaiketi parempi grillata, mutta vaikampi pitää kunnossa kuin emali. Oikea valurauta on kestävä, koska sille voi tarvittaessa antaa vaikka hiomalaikkaa puhdistukseen toisin kuin emalille tai pinnoitetulle valuraudalle. Kromattuja ritilöitä on mutta ne ruostuvat aika nopeasti. Oma suosikkini on emali helpon puhdistuksen takia,
2. Riippuu ihan kuinka monelle grillaa ja mitä grillaa. Perunat kasvikset liha maissi tarvitsee paljon enemmän tilaa kuin makkara.
3. Varmaankin mitenkä tykkää. Itse hankkisin ehkä ennemmin pelkkää ritilää ja laittaisin siihen päälle tarvittaessa parilan. Melkein kaikissa grilleissä on parila ja ritiläosa.
4. Kyllähän Webereissä asiat ovat kohdallaan ja valmistettu kestävistä materiaaleista.- ValurautaaVaiEmaliaJaMontak...
"1. Valurauta on kaiketi parempi grillata, mutta vaikampi pitää kunnossa kuin emali. Oikea valurauta on kestävä, koska sille voi tarvittaessa antaa vaikka hiomalaikkaa puhdistukseen toisin kuin emalille tai pinnoitetulle valuraudalle. Kromattuja ritilöitä on mutta ne ruostuvat aika nopeasti. Oma suosikkini on emali helpon puhdistuksen takia"
Kestääkö tämä emali käytössä hyvin? Esim. jos käyttää terkäsisiä grillausvälineitä? - J.ussi
ValurautaaVaiEmaliaJaMontak... kirjoitti:
"1. Valurauta on kaiketi parempi grillata, mutta vaikampi pitää kunnossa kuin emali. Oikea valurauta on kestävä, koska sille voi tarvittaessa antaa vaikka hiomalaikkaa puhdistukseen toisin kuin emalille tai pinnoitetulle valuraudalle. Kromattuja ritilöitä on mutta ne ruostuvat aika nopeasti. Oma suosikkini on emali helpon puhdistuksen takia"
Kestääkö tämä emali käytössä hyvin? Esim. jos käyttää terkäsisiä grillausvälineitä?Varmaankin emalointeja on hyvinkin eri laatuisia. Omassa Fiestassa on emaloitu ritilä ja se ritilä on grillistä parhaassa kunnossa 5-6 kesän jälkeen. Grilli on muuten vaihtokunnossa mutta ritilä on ihan hyvässä kunnossa. Emali on pysynyt kiinni eikä ritilässä ole koskaan ollut ruostetta. Olen puhdistanut ritilää vähän sillä mikä on käteen sattunut: teräksisillä ja kuparisilla grillausharjoilla ja muillakin vastaavillä harjoilla sekä aika usein myös puulla. Tuo puu on aika kätevä, kun katsoo sellaisen 2-3cm x 1 cm x pituutta sopivasti neliskanttisen puun jolla hinkkaa ritilää. Aika nopeasti kuumaa ritilää hinkattaessa tikkuun tulee ritilän tangon muotoinen kolo, jolla ritilä puhdistuu kätevästi. Ritilän olen puhdistanut tavallisesti niin, että grillauksen jälkeen suurimmat liat pois ritilältä ja grilli täysille hetkeksi ja sitten vielä vähän harjausta. Grillausta oloitettaessa kuumennan grillin kuumaksi, harjaan ritilän ja lasken lämmön sopivaksi. Grillauskautta aloittaessa pesen ritilän.
Ritilä ei ole mikään teflon, joten sitä täytyy rasvata ettei ruoka tartu siihen. Olen käyttänyt lähinnä teräksisiä grillausvälineitä.
Olen kyllä tykännyt tuosta ja yritän etsiä seuraavaankin kaasugrilliin joko emali tai rosteri ritilän (ja ilman parilaa). Tuntuu että omassa grillissäni emalointi on paljon laadukkaamman oloinen kuin monissa nykyisissä halvoissa grilleissä, joten voi olla että jollain on hyvinkin erillaisia kokemuksia.
- grillimestari
Muutama kommentti grillin valintaa - omiin kokemuksiin perustuen.
* Valurautaparila on hyvä - kestää isältä pojalle. Antaa välillä teräsharjaa, öljyä ja lämpöä, niin hyvänä pysyy vuodesta toiseen. Kestää kunnon teräsharjaa (kannattaa hankkia kunnollinen samantien puhdistukseen, eikä mitään marketin messinkisettiä)
* Grillausparilan pitäisi olla ainakin 1/2 -osalta "avoin ritilä", jotta voi grillata myös marinoitua lihaa. Umpiparilassa jää marinadit pintaan aiheuttaen keittämis-ilmiön, mikä vie lihasta parhaat aromit. Avoin parila on myös mukavampi pitää siistinä.
* Hyvä pinnoitettu rasvankerääjä plussaa, mukavampi pitää puhtaana.
* 2 tehokasta poltinta riittää jo moneen käyttöön. (parempi kuin 3 tehotonta)
* Puisia tasoja ja muitakin osia kannattaa välttää - mielummin laadukasta rosteria. Sen voi pestä syksyllä laimealla liuottimella tai fairyllä ja painepesurilla => grilli on kuin uusi. Puupinnat imee rasvat jne. ja on vuoden päästä järkyssä kunnossa ja viimeistään talvisäilön jälkeen homepilkuilla. Hiomakoneella ja puuöljyllä saa pelastettua vähän, mutta ei kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348