Suopursu

viherpeukku

Nyt ne kahjot tiedemiehet ovat saaneet päähänsä, että kotimaisilla soilla rehottava suopursu kuuluu alppiruusujen rhododendron-sukuun! Itse en tätä allekirjoita vaan suopursu on edelleen Ledum palustre, perkele! Eihän suopursu edes ole yhtään alppiruusun näköinen. Alppiruusujen ja atsaleojen rhodo-suku on jalo kasvisuku, niihin ei kuulu mikään kämäisillä suomalaisrämeillä törröttävä suopursu!

6

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fundamentalist

asiaan aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota mutta nyt kun sanoit.
      Suo on lähellä, kävin tutkimassa ja pihalla kasvaa komea alppiruusu-pusikko.
      On niissä lehdissä, varsissa ja kukissa tosiaan aika paljon samaa näköä ja oloa. Suopursussa vaan pienemmässä koossa.
      Voi olla perääkin jutussa.

• Eukko-pikkurilli

Olimme pari viikkoa sitten Haagan rodopuistossa, jossa kukkivat rodot ja myös suopursut. Silloin tuli mieleeni, että voisivat oikeasti ollakin sukulaiskasveja, samanlainen metsäinen kasvupaikka, kukkivat samoihin aikoihin ja olemus oli yhtäläinen. Varmaankin kun luokittelumenetelmät ym dna-tutkimukset yleistyvät niin usea kasvi luokitellaankin uuteen sukuun.

• vasta huomasit

tuohan on ollut tiedossa jo ainakin vuosikymmen, ellei pidempään...

• viherpeukku

Vittuakos tulet siihen pätemään. Itse en vietä niin aktiivisesti aikaa kasvitieteen ja siihen liittyvän kirjallisuuden parissa, vaikka luonnosta olenkin aina ollut kiinnostunut. Kyllä, nyt vasta huomasin! Tuliko pätevä olo?

• LAUKOJA

Sukua ovat.

Eivät kaikki sukulaiskasvit välttämättä toisiaan yksi yhteen muistuta. Mutta on siinä pursussa minun mielestäni samoja piirteitä kuin alppiruusussakin.

Molemmat ovat vielä ikivihreitä. Ja myrkyllisiä jos salaattikulhoon niitä änkeää.

• LAUKOJA

Nyt viime aikoina kun tietoisuus kaiken aikaa lisääntyy ja vehkeet paranee niin on tämä taksonomia - eli sukulaisuussuhteiden määrittely - jatkuvassa käymistilassa niin kasvi- kuin elukkapuolellakin. Jopa niin vilkkaassa käymistilassa että partasuuproffat ynnä helmikaulaiset kollegansakin näistä jutuista kiistelevät. Ja heidän pitäisi tietää jos keiden.

Pysy tässä sitten maallikkona perässä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe